Opdracht : eenwiel aanhanger maken

Kaneda

Die hard MF'er
4 jul 2003
589
8
Bennekom
Hey. Ik zoek iemand in de regio rond Ede (met +/- een straal van 20 km)
die kan lassen en toegang heeft tot een draaibank en of freesbank.

Het idee is om een simpel frame te maken met een afgeveerd achterwiel,
en daarop een steun om zo 2 zij koffers en een top koffer op te plaatsen.

Zie foto's voor een idee van wat ik ongeveer wil laten maken,
is natuurlijk aanpasbaar.

Over de prijs komen we zeker wel uit, er is een redelijk budget beschikbaar.

full
 
Laatst bewerkt:
Deze constructie lijkt mij sowieso niet zo geweldig. Het scharnierpunt van de sturing zit vlak voor het wiel van de kar, met andere woorden een heel stuk achter de trekkende motor. Dat gaat de stuureigenschappen vast niet ten goede komen.
Beter zou zijn om met een kruiskoppeling direct achter de motor te werken.
 
Deze constructie lijkt mij sowieso niet zo geweldig. Het scharnierpunt van de sturing zit vlak voor het wiel van de kar, met andere woorden een heel stuk achter de trekkende motor. Dat gaat de stuureigenschappen vast niet ten goede komen.
Beter zou zijn om met een kruiskoppeling direct achter de motor te werken.
:^

Eigenlijk is dat niet gewoon beter, maar gewoon een must :Y

Ga het verder volgen, dit topc, droom ook nog steeds van het zelf maken van een 1-wielige aanhanger :]

Edit: hmm, als ik de foto's nog eens goed bekijk zit het scharnierpunt toch wél achter de motor en niet vlak bij het wiel van de aanhanger?

Maar, anderzijds is het minder goed (ook al kom je het regelmatig tegen) om de "trekhaak" op de achteras of achterbrug van de motor te koppelen.
Je hebt dan weliswaar geen extra belasting op je achterveer, je verhoogd wel het onafgeveerd gewicht op je achterwiel, en de aanhanger krijgt ook meer schokken te verduren.
Maar het kan wel, mits je je rijstijl aanpast (wat sowieso moet bij rijden met een aanhanger natuurlijk).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het scharnierpunt voor de verticale beweging zit direct achter de motor, maar voor de horizontale beweging, die je dus voor de bochten nodig hebt, zit ver achter de motor.

Ik zou ook nooit een koppeling aan een achterbrug maken, zoals je al aangeeft krijg je dan een veel hoger onafgeveerd gewicht en krijgt de aanhanger een hoop klappen die niet nodig zijn. Zal comfort en levensduur vast niet ten goede komen.
 
Het Ede topic kan ik zeker proberen, en anders is idd werkspot nog een alternatief.

De verbinding tussen de aanhanger zelf en de motor is een sub-frame. Dit sub-frame
kan op meerdere manieren verbonden zijn met het achterwiel, b.v. met 2 pinnen die
door de holle buis gaan, of een lange pen met borging die ook door de holle buis gaan.

Zelf zat ik aan die mogelijkheid te denken, waarbij het einde van die pen dezelfde
vorm heeft als de pen van een schijfrem slot.

Freebirds worden nu niet heel vaak aangeboden, en die vind ik er niet direct bijpassen.

Mijn gedachte is dat als het een simpele constructie is waarbij je 2 bestaande zijkoffers
mee kan gebruiken (de topkoffer is een extra en is niet per se nodig) dit een meer universele
oplossing is en wellicht beter oogt dan een freebird.

Natuurlijk zijn er mooi vorgegevn exemplaren (b.v. die van motogoodies), alleen bestaat dat
merk niet meer en je komt ze vrijwel nooit tegen :(

Oh ja, de constructie zit vrijwel op dezelfde hoogte als de as van het achterwiel, en het
wiel van de aanhanger gaat een voorwiel van een scooter worden, of een klein standaard aanhangerwiel
(iets van 30 cm diameter dacht ik).
 
lever jij de materialen?
Ga je standaard koffers gebruiken?
Denk dan aan monokey van GIVI of C systeem van Krauser, of ga je dat ook allemaal zelf ontwikkelen?
Zit in nijmegen, mig -tig en draaibank
 
@K@W@
Ik heb een 2e hands Givi kofferset gekocht met buisframes voor de zijkoffers en een
bijpassende alu voet voor de topkoffer. De koffers komen los als je een beugel bediend.

Buis kan ik wel aankomen bij de ijzerhandel.
Voor het wiel moet ik nog even op zoek, alsmede de demper/veer combinatie.
 
... en het
wiel van de aanhanger gaat een voorwiel van een scooter worden, of een klein standaard aanhangerwiel
(iets van 30 cm diameter dacht ik).
Met het oog op het feit dat het een 1-wieler is, moet je wel voor een scooter/brommerwiel gaan, de band moet "rond" zijn.

Een smalle "vierkante" band zal ook wel gaan, maar lijkt mij persoonlijk geen aanrader.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 30 jaar geleden eens een freebird nagebouwd. Zat destijds een achterbrug van een kreidler onder (werden geleverd door van Veen (Kreidler importeur uit Amstelveen ). ZOrg dat je een wiel hebt dat snelheden aankan, er zijn destijds (bij anderen) wat bandjes geklapt
full
 
Scharnierpunt aan de motor zelf maken. destijds wat getest met aan de achterbrug maar dat stuiterde alle kanten op. Toen een hogere beugel gemaakt en een kruiskoppeling van een vrachtauto aandrijfas
 
@speedphreax : Ik ga hem binnenkort bellen, is voor mij dichtbij dus wel zo handig.

@kees62 : ja, de band moet wel aan de snelheidsklasse voldoen, voor een velg van een
scooter moet toch zeker een juiste band te vinden zijn voor snelheden tot min 120 kmh,
dan is er extra marge.
 
Misschien zie ik het verkeerd maar ik dacht dat je het niet afgeveerde gewicht zo laag mogelijk wilt houden. Hier ligt de helft van het gewicht van de aanhanger op de niet afgeveerde achteras van de motor. Waarom zit dat ding niet vast aan een afgeveerd deel?
 
Het achterwiel van de aanhanger is afgeveerd., en het koppelstuk achter het subframe
neemt de horizontale beweging voor z'n rekening. De verbinding met de achteras neemt
de verticale beweging op.

Op youtube zijn wel wat filmpjes te vinden met deze oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan