Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

https://www.topics.nl/wanneer-komt-de-tesla-onder-de-motoren-apn4522040vk/063b20266b054085febd742b6032b34004032f3599f61183b10e852f6fcd5c15/?context=brand/vk/&referrerUserId=a347d637-053d-4e19-9634-b90467832ff4


Zeker een leuk stuk Gilles. :Y

Als de actieradius boven de 300km is en met snellaadstations oplaadbaar binnen een kop koffie dan ga ik er serieus over nadenken.
Dank voor de link! Leuk stuk inderdaad. :Y
 
https://www.topics.nl/wanneer-komt-de-tesla-onder-de-motoren-apn4522040vk/063b20266b054085febd742b6032b34004032f3599f61183b10e852f6fcd5c15/?context=brand/vk/&referrerUserId=a347d637-053d-4e19-9634-b90467832ff4


Zeker een leuk stuk Gilles. :Y

Als de actieradius boven de 300km is en met snellaadstations oplaadbaar binnen een kop koffie dan ga ik er serieus over nadenken.
Het is toch gewoon een opsomming van nadelen en vooroordelen? Elke andere motor wordt gewogen op zitcomfort, stuureigenschappen en remmen. Als hij elektrisch is maakt dat ineens niet meer uit. Terwijl er niemand na zijn werkt nog even 200km voor de lol gaat toeren.
Maar goed, het is ook weer een stukje van een stel overjarige journalisten. Volgens mij heeft die Bulsink nog op een Greeves gecrossed.
 
Laatst bewerkt:
Hier de tekst voor niet abo's:


Wanneer komt de Tesla onder de motoren?
Het blijft nog verdacht stil rond de stille e-motoren

Het is snel, groen en stil en toch loopt het voor geen meter: de elektrische motorfiets. Van de ruim 700 duizend motoren die in Nederland rondrijden, zijn er slechts 415 elektrisch. Waarom wil het maar niet opschieten met de e-motor?
Door: Bard van de Weijer 16 oktober 2017, 19:30

Vraag een motorrijder naar het waarom van de geringe belangstelling en negen van de tien laten al snel het woord beleving vallen. De jank van een Yamaha die de 14 duizend toeren aantikt, de mokerslagen die de V-twin van een Harley uitdeelt; motorrijden is vooral een gevoel. Het gestamp, het geluid. 'Motorrijden is voor de meesten emotie en hobby', zegt Eric Bulsink, hoofdredacteur van het tijdschrift MotoPlus en net terug van een motortrip - ouderwets op benzine - door China. 'Je gaat niet zoals met een auto van A naar B, maar gaat na het eten nog een rondje rijden, of op zondagochtend toeren met vrienden.'
Het born to be wild-gevoel

Dat kan ook op een elektrische motor, maar dan ontbreekt toch iets, zegt Bulsink. Natuurlijk is de acceleratie van de e-motor sensationeel. 'Daar legt bijna elke brandstofmotor het tegen af.' Onderhoudskosten zijn doorgaans ook lager. Er hoeft alleen maar remolie te worden verwisseld. Aan bougies, luchtfilters en kleppen stellen doet een e-motor niet. Maar daarmee zijn de voordelen van elektrisch voor de berijder wel zo'n beetje genoemd.

'Het born to be wild-gevoel mis je een beetje met een e-motor', mailt Floris Liebrand van autovereniging Rai. De motor is de zwakkere verkeersdeelnemer en moet altijd opletten. 'Een benzinemotor hoor je nog, een elektrische motor niet. Je moet als motorrijder nog defensiever rijden om gevaarlijke situaties te mijden.'
Actieradius

Maar het grootste probleem van de e-motor is zijn actieradius, zegt ook Jeroen Veger van APPM Management. Veger deed anderhalf jaar geleden in opdracht van Rijkswaterstaat onderzoek of de overheid vaker gebruik kan maken van e-motoren. Omdat ze schoner en stiller zijn, factoren die juist weer door niet-motorrijders worden gewaardeerd. 'Het aanbod van modellen is inmiddels behoorlijk', zegt hij.

De reden waarom e-motoren ook door de overheid maar beperkt worden gebruikt, is dat ze niet erg ver komen. Rijkswaterstaat experimenteert overigens al wel met een e-motor, net als Staatsbosbeheer. De 120 kilometer die betere e-motoren in de praktijk halen, is nog te weinig voor weginspecteurs, zegt Veger, die positief gestemd is over de toekomst van de elektrische motor. De actieradius zal volgens hem zeker verbeteren.

Bulsink, die voor zijn blad geregeld e-motoren test, loopt aan tegen hetzelfde probleem, merkte hij afgelopen zomer, toen hij van zijn woonplaats Varsseveld in Gelderland op een elektrische BMW naar Markelo reed; een tripje van 90 kilometer in totaal. Aangezien er in deze regio nauwelijks laadpalen zijn en de actieradiusmeter snel terugliep, besloot hij halverwege om te keren, omdat hij bang was anders de terugweg niet te halen. 'Nu reed ik niet bepaald zuinig, maar dat is ook iets waar de elektrische motor juist toe aanzet', zegt hij. Door de enorme trekkracht nodigt een e-motor uit tot sportief rijgedrag, en daarmee tot hoger stroomverbruik.

Een ander probleem is dat de e-motor nauwelijks fiscaal wordt gestimuleerd. Net als bij elektrische auto's hoeft voor e-motoren geen wegenbelasting te worden betaald. 'Ongeveer een tientje per maand. Dat zet niet echt zoden aan de dijk', zegt Bulsink. Wel hoeft bij de aanschaf van een nieuwe accumotor geen bpm te worden afgedragen, wat zomaar een paar duizend euro scheelt.
Dure bromfiets

Maar zelfs dan blijft een elektrische motor duur. Voor een beetje e-motor ben je zomaar 15 tot 20 duizend euro kwijt, zegt Bulsink. Voor dat geld koop je ook een 'top of the bill' reguliere motor. De e-motor die je voor dat bedrag krijgt, 'heeft bovendien een beetje het bromfietsgevoel', vindt hij. Minder mooie materialen, rammeltjes - gewoon niet de kwaliteit die een in prijs vergelijkbare BMW, Yamaha of KTM biedt.

De e-motor lijkt daarmee op het punt waar de elektrische auto vijf jaar geleden was, toen de actieradius van bijvoorbeeld een Nissan Leaf ook nog maar ternauwernood boven de 100 kilometer kwam. Inmiddels zijn er elektrische auto's die makkelijk boven de 250 kilometer ver komen en hebben autofabrikanten voor de komende jaren een groot aantal beter betaalbare modellen aangekondigd. Het wachten is op motorfietsen die in de praktijk verder komen, zegt Jeroen Veger van APPM.
Motorsport

Bulsink twijfelt er niet aan dat dit de komende jaren gaat gebeuren. Een fikse stimulans zou het zijn als ook de motorsport elektrisch gaat. Er zijn geluiden dat er een e-klasse komt in de belangrijke MotoGP-klasse. Dat zou ook in technologisch opzicht een impuls betekenen voor elektrisch motorrijden. Bulsink ziet al een verandering in de houding ten opzichte van de e-motor. 'Een paar jaar geleden werd vooral lacherig gedaan als je kwam aanrijden met je e-motor. Nu zie je dat mensen nieuwsgierig zijn en vragen of ze een rondje mogen rijden.'

Ook Veger is optimistisch over de elektrische motor: 'Dit jaar zijn er al ongeveer honderd verkocht. Nog niet veel, maar toch een kwart van het totale aantal e-motoren in Nederland.' De toekomst voor motorrijden is waarschijnlijk elektrisch, denkt Bulsink, al zal niet iedereen overstag gaan. 'Zeker niet als je geen rondje Nederland kunt doen zonder laadpalen. Het wachten is eigenlijk op een Tesla onder de motorfietsen.'
Comfortabel

Gilles Baatsen rijdt elke werkdag met de motor van zijn woonplaats Hoofddorp naar Amsterdam. Een druk traject met zeker tijdens de spits geregeld langzaam rijdend verkeer. 'Dan ben je constant aan het schakelen; een-twee-drie-vier, en weer terug. Op een gegeven moment werd ik dat moe', zegt hij. Op een elektrische motor hoef je niet te schakelen. 'En je voelt ook niet constant dat getril van de motor.'

Veel comfortabeler dus voor forensen. En de actieradius van zijn elektrische Zero motorfiets is met een krappe 200 kilometer meer dan genoeg voor de dagelijkse tocht, dus van angst om met een lege accu stil te komen staan, heeft hij geen last. 'Ik zet hem 's avonds in de schuur aan de lader en rijd er de volgende dag weer mee weg. Ik kijk nooit hoe vol de accu nog is.'

Baatsen rijdt al veertien jaar motor en deed dat tot nu toe op 'gewone' motoren. Voor zijn vorige motor, een BMW F 700 GS, kocht hij nog een speciale uitlaat voor een mooier geluid. Kostte 700 euro. 'Deed me niks', merkte hij over het motorgeluid waar veel andere motorrijders juist opgewonden van raken. Baatsen vindt het juist heerlijk dat zijn Zero voor het stoplicht volkomen stil is en hij toch altijd als eerste weg is; de SR doet er 3,3 seconden over om de 100 te bereiken.

Ook aan tanken heeft hij een broertje dood. 'Moet je alles weer uittrekken als je wilt afrekenen.' Hoeft niet meer. Zijn motor gaat thuis in de garage aan de stekker van een gewoon stopcontact.

De rode Zero SR van Baatsen is een stuk duurder in aanschaf. Voor de helft van het geld koop je een vergelijkbare benzinemotor, maar het comfort is de investering meer dan waard geweest, vindt hij. Nu, ruim een jaar verder, heeft Baatsen nog geen cent uitgegeven aan onderhoud, en ook de 'brandstofkosten' zijn een stuk lager. 'Een volle tank op elektriciteit kost 2,50 euro, een volle tank benzine is tien keer duurder en brengt me niet eens zo veel verder', stelt hij. Dankzij enkele belastingvoordelen voor elektrisch rijden is een e-motor in het gebruik een stuk goedkoper.

Elektrisch motorrijden is nog lang niet voor iedereen aantrekkelijk, weet Baatsen wel. 'Een toertocht van 400 kilometer red je niet, of je moet een dure snellaadoptie nemen.' Maar dat zal zeker veranderen als accu's meer energie kunnen bergen. Eén ding is zeker: Baatsen krijg je niet meer van zijn e-motor af.
Voor- en nadelen van de e-motor

Voordelen

Minder remslijtage: de motor wordt bij afremmen gebruikt om elektriciteit terug te winnen

Minder onderhoud: geen kleppen stellen, minder olie vervangen (remolie en vering wel), bougies vernieuwen, filters. Overigens valt het onderhoud aan een gewone motor behoorlijk mee: nieuwe modellen hoeven slechts om de 20 duizend kilometer naar de garage, voor de gemiddelde motorrijder eens in de vier jaar

Geen wegenbelasting (normaal ongeveer een tientje per maand)

Geen bpm

Nadelen

Minder beleving, geen geluid (voor anderen juist een voordeel)

Beperkte actieradius

Hoger gewicht

Hogere prijs

Weinig fiscale voordelen

Techniek nog niet volwassen

De milieuvoordelen zijn beperkt: een moderne motor haalt relatief eenvoudig 1 op 30 terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen vergelijkbaar is met die van moderne auto's
Dit is een artikel van Volkskrant Plus. Volkskrant Plus artikelen zijn exclusief voor abonnees.
 
Ik lees hier wel eens mee, vind de ontwikkeling heel interessant.
Maar de laatste keer dat ik een Zero in het echt zag vond ik het wel een brommer, qua formaat en uitstraling. Prima voor in de stad, maar op de snelweg zou ik wel wat meer motor willen dan dat.
Ik rij 2x65km woonwerk, en dan wil ik wel een fatsoenlijke kuip hebben. Dus zodra Zero (of een ander) komt met een e-motor met behoorlijke windbescherming én voldoende bereik (bij 120 km/u ipv 80-90) voor minder dan 15K dan kon ik zomaar eens een bestelling plaatsen. De Ego vind ik te duur, en pretendeert een sportmotor te zijn (waarvoor hij véél te zwaar is). Verder een ok model vind ik. Brammo vond ik ook prima qua uitstraling, jammer dat die nooit met topkuip is gemaakt (afgezien van die TT specials van Victory dan).
Voor woonwerk zou ik schakelen helemaal niet missen, ben het liever kwijt dan rijk. Koppeling idem. De riem-aandrijving op mijn HD vind ik ook geweldig, veel fijner dan een ketting of cardan.
Vraag me af of dat studentenproject, STORM, uiteindelijk echt op de markt gaat komen.
Lees nu net dat hun rit afgerond is. Model blijft wel apart, net alsof je bij jezelf achterop stapt, zover naar achteren zit je haha.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier wel eens mee, vind de ontwikkeling heel interessant.
Maar de laatste keer dat ik een Zero in het echt zag vond ik het wel een brommer, qua formaat en uitstraling. Prima voor in de stad, maar op de snelweg zou ik wel wat meer motor willen dan dat.
Ik rij 2x65km woonwerk, en dan wil ik wel een fatsoenlijke kuip hebben. Dus zodra Zero (of een ander) komt met een e-motor met behoorlijke windbescherming én voldoende bereik (bij 120 km/u ipv 80-90) voor minder dan 15K dan kon ik zomaar eens een bestelling plaatsen. De Ego vind ik te duur, en pretendeert een sportmotor te zijn (waarvoor hij véél te zwaar is). Verder een ok model vind ik. Brammo vond ik ook prima qua uitstraling, jammer dat die nooit met topkuip is gemaakt (afgezien van die TT specials van Victory dan).
Voor woonwerk zou ik schakelen helemaal niet missen, ben het liever kwijt dan rijk. Koppeling idem. De riem-aandrijving op mijn HD vind ik ook geweldig, veel fijner dan een ketting of cardan.
Vraag me af of dat studentenproject, STORM, uiteindelijk echt op de markt gaat komen.
Lees nu net dat hun rit afgerond is.
Ik begrijp het gevoel wel, en ik heb al eens gezegd: als Zero met een Deauvillle-achtige motor zou komen, zou ik dat heel interessant vinden... aan de andere kant went het naakte heel gauw. Ik rijd gemakkelijk 160 ermee (in Duitsland natuurlijk O-) ) en de in Nederland legale snelheden zijn dus helemaal appeltje-eitje. Bij slecht weer wordt je pak goed nat ja, dat is zeker waar.
Maar goed, ik heb eigenlijk altijd met maximaal een laag raampje gereden, dus ik weet ook niet beter _O-
 
Het is toch gewoon een opsomming van nadelen en vooroordelen? Elke andere motor wordt gewogen op zitcomfort, stuureigenschappen en remmen. Als hij elektrisch is maakt dat ineens niet meer uit. Terwijl er niemand na zijn werkt nog even 200km voor de lol gaat toeren.
Maar goed, het is ook weer een stukje van een stel overjarige journalisten. Volgens mij heeft die Bulsink nog op een Greeves gecrossed.

Vanwege te dichtbij mijn werk wonen heb ik geen WW-motor nodig.
Dus is het voor mij 100% een plezierige manier van voortbewegen. Ik heb de jaren 90 al doorgebracht op 2-wielers voor werk en plezier.
Dus mijn keuze voor motoren is vanwege plezier.
Maar dan moet ik naar Limburg of Eiffel kunnen rijden. Daar toeren zonder een paar uur te wachten voordat die opgeladen is. (Vanuit gaande van de testend is ik gelezen heb)
Dus als die binnen een kwartier tot bijna 100% op te laden is en ik kan weer 200 km toeren door de prachtige wegen van Germania dan zal ik zeker de aanschaf overwegen :Y
Tot die tijd blaas ik nog ff door op mij Jack :+
 
Ik begrijp het gevoel wel, en ik heb al eens gezegd: als Zero met een Deauvillle-achtige motor zou komen, zou ik dat heel interessant vinden... aan de andere kant went het naakte heel gauw. Ik rijd gemakkelijk 160 ermee (in Duitsland natuurlijk O-) ) en de in Nederland legale snelheden zijn dus helemaal appeltje-eitje. Bij slecht weer wordt je pak goed nat ja, dat is zeker waar.
Maar goed, ik heb eigenlijk altijd met maximaal een laag raampje gereden, dus ik weet ook niet beter _O-
Even voor de grap de 160 aantikken is toch net wat anders dan 's ochtends vroeg in het donker een uur lang op de snelweg. Of aan het eind van de dag, als je moe bent en gewoon naar huis wil. Althans, ik heb ook veel ervaring met nakeds, maar voor woonwerk wil ik echt niet meer zonder een kuip.
En het mag best een behoorlijk sportieve zit zijn voor mij (ik rij heel makkelijk woonwerk op mijn ZXR750 bijvoorbeeld!), als de windbescherming maar behoorlijk is. Maakt het zoveel comfortabeler.
En volgens mij is het voor de e-motor ook alleen maar gunstig, het verbruik zal bij een goede stroomlijn toch net iets lager liggen :?

Maar inderdaad, iets Deauvillle-achtigs. Of Integra-achtig (die rare scooter van Honda). Of voor mij dus ook prima: ZXR/ZZR-achtig. Maar dan gaat iedereen weer zeiken over een te lage topsnelheid voor een 'sportmotor' natuurlijk :P Die chopper-tacita vind ik ook niet eens heel erg gek, behalve dan dat er een versnellingsbak, koppeling en kettingaandrijving op zit. |(

Trouwens, de Johammer vind ik écht cool 8-) Lekker eigenwijs, een 'cartoon-slak', geweldig _O- :}
67652.jpg

Jammer van het prijskaartje
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg je goed, de energie die we er nu uit halen...

De energie die door benzine en diesel geleverd wordt is maar een klein deel van de totale hoeveelheid energie die deze brandstoffen bevatten want gemiddeld halen we een bedroevend laag rendement in de omzetting van de energie in bijvoorbeeld benzine naar de aandrijving van een voertuig.

Omdat het rendement van elektrische aandrijving vele malen hoger ligt hoeft het elektriciteitsnet dus maar een klein deel van het huidige verbruik aan te kunnen.

Het rendement van elektrisch rijden is gerust fors hoger, maar ik denk dat je de extra belasting van het elektriciteitsnet wat onderschat.

Gewoon even dom gerekend: Heb in dit topic volgens mij gelezen dat een E-motor op 10 kWh wel ongeveer 200 km doet. Allebei de motoren doen met zo'n zelfde gebruik 1 op 20. 10 liter per 200 km. Een liter benzine bevat ongeveer 8 kWh aan energie. Dus elektrisch gebruikt 8 keer minder energie. Dus iedereen elektrisch betekent dat 12,5% van de energie die nu uit brandstoffen komt uit het stopcontact moet komen.

Brandstofgebruik in Nederland voor wegverkeer is 250 Petajoule jaarlijks: Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2015 | Compendium voor de Leefomgeving
(gewoon gecombineerd want dat houdt het even een simpele achterkant bierviltje berekening)

Wat betekend dat er 31 Petajoule jaarlijks extra uit het stopcontact moet komen.
Momenteel komt er: Aanbod en verbruik van elektriciteit, 1995-2016 | Compendium voor de Leefomgeving
118miljard kWh of 424,8 PJ 'uit het stopcontact'.
Een verhoging van pak em beet 8%, op de grote hoop ziet dat er best haalbaar uit. De angel zal hem er meer in zitten dat huishoudens (nu nog 20% van het totale elektragebruik) 28% aandeel gaan hebben in het totale elektragebruik. En particuliere huishoudens zijn niet zo geconcentreerd als industriële grootgebruikers.

Ik besef me wel dat deze berekening veel te simpel is en het verschil tussen bijvoorbeeld auto's op peut en edit:elektra heel anders kan liggen dan tussen die 2 motoren hier en de zero. Maar het wegwuiven met 'maar een heel klein deel' is net te kort door de bocht. 8% (of 12,5%) net vanaf welke kant je beredeneer is niet niks.
 
Laatst bewerkt:
Dat gezegd hebbende, een E-motor lijkt me best leuk. Al is het maar omdat ie niet warm hoeft te draaien en ik me dus op de vrij korte woon-werk helemaal kan uitleven.
Eens in de week de stekker eraan is meer dan prima te doen, het gat zit toch al in de schuur voor de druppellader aan de SV, als ik dan ook nog de lader kan instellen op een beperking op 5A hoef ik alleen nog op te letten dat ik in huis niet tegelijk was en droger aanheb en de oven gebruik tijdens het laden.

Heb namelijk een hoofdzekering van 10A.
 
....Het is toch gewoon een opsomming van nadelen en vooroordelen?....

Dat zeg je precies goed.

Bulsink was vroeger hoofdredacteur van Moto73, toen ik dat blad nog las hadden ze altijd net zulke vooroordelen over scooters als nu dus blijkbaar over elektrisch. Alleen maar nadelen opdreunen, nooit verder kijken.
Ik lees niets van visie, niets van in mogelijkheden denken.

Het is de Top Gear van de motorwereld.
 
....Ik besef me wel dat deze berekening veel te simpel is en het verschil tussen bijvoorbeeld auto's op peut en edit:elektra heel anders kan liggen dan tussen die 2 motoren hier en de zero. Maar het wegwuiven met 'maar een heel klein deel' is net te kort door de bocht. 8% (of 12,5%) net vanaf welke kant je beredeneer is niet niks....

Je gaat totaal voorbij aan de ontwikkelingen op dit gebied, de techniek staat niet stil; de mogelijkheden komen er, er kan nu al veel meer dan vroeger.

Het is toch onvoorstelbaar hoeveel energie we nu weggooien en straks dus overhouden. Een beetje in mogelijkheden denken levert heel veel op.

Het elektriciteitsnet is afgestemd op de verbruikspieken, naast de pieken is er vaak heel veel capaciteit over. We moeten daar gewoon slimmer mee omgaan.

De nieuwste generatie laders (zoals in de nieuwe Nissan Leaf) is voorbereid voor V2G, Vehicle to grid. Dat betekent dat de auto intellligent kan laden en ook kan terugleveren.
Hij laadt dus als er weinig vraag is naar elektriciteit en de prijs dus laag is, als er veel vraag is kan de auto gaan terugleveren, mits de eigenaar dat goed vindt.
De eigenaar stelt dus gewoon in wanneer de batterij tot hoever vol moet zijn. Tussendoor kun je toestemming geven om wel of niet terug te leveren.
Met genoeg van dit soort voertuigen en laders zou je dus zelfs toekunnen met minder capaciteit van het net.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt toch steeds interessanter om elektrisch te gaan rijden, de motoren en batterijen worden beter. Zonnepanelen op je dak? Dan kan je misschien zelfs de motor gratis opladen, eventueel in combinatie met een opslag-batterij in huis.
De ontwikkelingen gaan snel, de prijzen zullen dalen, de voordelen zijn groot.
Een ruime 250 jaar geleden kwam de stoommachine in opmars, ruim 100 jaar geleden de verbrandingsmotor. De stoommachine is verleden tijd, helaas, behalve op "Oude machines" treffens, gelukkig daar nog wel, ze zijn mooi. De verbrandingsmotor kan ook snel verleden tijd worden, behalve op zo nu en dan een treffen of een demonstratie. De wereld kan een stuk schoner worden, met elektrische vervoersmiddelen (Er rijden hier in Maastricht al een paar e-bussen, met laadpalen, automatisch, met een soort pantograaf die boven de bus het laadpunt zoekt). Dan natuurlijk niet de electriciteit uit kolencentrales halen, maar wind en zon. Er zijn zo vreselijk veel daken in dit land, als daar, waar mogelijk, zonnepanelen gezet worden, windmolens daar waar het kan.... Ik kom vaak in Belgie, en net over de grens hier bij Membruggen, 3 windmolens 2 jaar geleden, bij Herderen weer 2, die binnen een paar maand staan en draaien. Het kan, en het kan snel, behalve in Nederland. Voor serieuze klimaatwinst zou de overheid zonnepanelen moeten stimuleren op bestaande gebouwen, en verplichten op alle nieuwbouw. Het kan allemaal, de maatschappelijke draagkracht is er, al veel bureninitiatieven voor zonnepanelen. Belastingvoordelen, of andere vormen van subsidie....
Nu ja, dat gaat alles nog wel komen, we moeten wel, als we voor onze kinderen een leefbare wereld willen overlaten!
 
Het rendement van elektrisch rijden is gerust fors hoger, maar ik denk dat je de extra belasting van het elektriciteitsnet wat onderschat.
Ik deel je zorgen. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe we zulke enorme hoeveelheden olie kunnen vervoeren en raffineren zonder dat de haven van Rotterdam vervuild raakt. En de enorme logistieke problemen om de geraffineerde brandstof naar de gebruikers te brengen. Om niet te spreken over het ISIS met een koning waar we het van moeten kopen omdat het daar in de grond zit. Om nog te zwijgen van de Nigerianen die hun land niet willen afstaan voor de olie die wij nodig hebben.
Echt, onbegrijpelijk dat hier oplossingen voor gevonden zijn.
 
Echte winst (in de vorm van rendementsvergroting) is pas te realiseren als infrastructuur en wetgeving op de schop gaan.

Ideeen zoals het vormen van 'treintjes'; aanhaken van zelfrijdende voortuigen met onderling nauwelijks afstand. Liefst redelijk blokvormig: dan hebben vrijwel alleen de eerste en achterste last van luchtweerstand. Zoals wielrenners hun energie sparen, sinds jaar en dag.

Of een concept zoals Acabion
BgCcqOpCUAE6Ztq.jpg

Extreem zuinig... helaas totaal ongeschikt voor het huidige wegennet.
Zag dat ze nu met een iets minder radicaal ontwerp bezig zijn, op 4 wielen.
Of de E-Tracer, uit Zwitserland
BIZ_AUTO-ETRACER-REVIEW_1_L.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of de nieuwe Chargetank van Zero op 1 of meerdere fases werkt en of die in Europa Mennekes heeft ipv die achterlijke J1772 pluggen.

Heb namelijk een hoofdzekering van 10A.
Is dat nou krap, wonen in een lantaarnpaal?
 
Ben benieuwd of de nieuwe Chargetank van Zero op 1 of meerdere fases werkt en of die in Europa Mennekes heeft ipv die achterlijke J1772 pluggen.Is dat nou krap, wonen in een lantaarnpaal?

Haha, ja man!
Het is gewoon nieuwbouw met de goedkoopste aansluiting, grotere aansluiting kan. Dan gaat eerst de aansluitkosten omhoog voor 3*10 (130 eu per jaar, is wel te overzien) en daarna het vastrecht omhoog+ de inkomende zekeringen laten vervangen. Naja.. zekering, zo'n schakelaar.

Wel gek trouwens. van een 20A naar een 35A hoofdzekering is gratis. Maar vanaf een 10A zekering naar 35A kost eenmalig 133 eu.
 
Er gaat een groot omdenken nodig zijn, als we niet meer met aardgas willen koken en stoken, als we allemaal electrisch willen (of moeten) rijden....
En heel veel verandering in de infrastructuur.
Het idee wat ver hierboven, al enige tijd geleden, werd genoemd, van makkelijk verwiselbare batterijen, tegen statiegeld en vergoeding voor het laden, net als nu met gasflessen.....
Je koopt een voertuig, je huurt de accu's, het zou kunnen.
Meer laadpalen, ook bij je werk, je school, overal in de stad.
Kan allemaal.
Maar al die electriciteit schoon produceren? Ook voor koken en stoken?
Ja, daar slaapt onze overheid nog steeds. De Clauscentrale, een tamelijk schone aardgascentrale bij Roermond, staat stil. En nieuwe kolencentrales staan gepland, of draaien al.
Nederland gidsland? Dat is al lang voorbij.
Nu ja, ik ben nu 66, het zal mijn tijd misschien nog duren, voor de wereld naar de bliksem gaat. Maar wie nu 20, 30, 40 is, denk na over de toekomst die je wilt, voor jou en je kinderen! En als je daarover hebt nagedacht, zet dat om in politieke druk, ik ga geen reclame maken voor een of andere partij, maar druk erop, naar alle politici.
Het kan anders, en het kan beter.
Doei,
Doudou
 
Terug
Bovenaan Onderaan