Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Menno, het probleem doet zich volgens mij voor, als de achterkant van de motor omhoog komt. Ik vermoed de onderste kettinggeleiderrol als boosdoener of een ketting die over je achterbrug gaat, omdat daar die bescherming versleten is.

Gerard, :t ik geloof dat je gelijk hebt.. vanavond de Suup op de brug en de onderste geleiderol was zo goed als op.. ook de bovenste had z'n beste tijd gehad..
(trouwens vreemd dat ik beide geleiderollen nergens ben tegen gekomen in mijn Haynes handboek) :?

Onderste rol verwijderd en kort proefritje.. geluid was verdwenen :) morgen maar wat nieuwe onderdelen bestellen.. zo ook een vóór-tandwiel, die zit er pas iets van 8000 km onder, maar alle tanden waren toch aardig verbogen :/ Achter-tandwiel kan er nog wel mee door, evenals de ketting

Meteen hier en daar wat gekuist.. ingevet.. en de radiator weer voorzien van een ophangbout.. die was gewoon foetsie ! Zo zie je maar, als je de Suup op de brug hebt staan en een keer langsloopt.. kom je een en ander tegen :Y Ook ketting iets meer gespannen

Nogmaals bedankt voor de tip Gerard.. :t

Raymond, de transmissiedempers lijken nog in orde.. lager niet gechecked, maar schat in dat nog in orde is.. thanks voor de tip !

gr Menno
 
Goedemorgen menno.
De onderste rol heeft ordernummer :4v4 22184 00
De bovenste rol heeft ordernummer :30x221780000.
Hoop dat je er wat mee kunt.
Gr dico
 
Laatst bewerkt:
Menno, als je de rollen gemonteerd hebt, zal je de ketting opnieuw moeten spannen. Hij komt als het goed is wat strakker door de onderste rol.

Overigens heb ik onder geen rol, maar een geleider van KTM (zie foto); werkt perfect. Overigens ziet mijn geleider er iets anders uit, is geloof ik van een 640.


full
 
Update: ik heb wat foto's van de ketting-geleide-rollen (KGR) in een album gezet.

Uitleg wat je ziet:

- de onderste KGR met los de "bush" (buisje) die alleen nog maar smeer/vet eraan heeft (geen "tensioner" meer)
- de bovenste KGR nog gemonteerd, hier dus nog met rubberen "tensioner"
- bovenste en onderste KGR
- bush en tensioner (de bovenste bush nog onbeschadigd, de onderste bush duidelijk ingelopen)

@dico: dank voor je parts-numbers :t , een kleine correctie slechts.. beide KGR hebben een bush 4v4-22184-00 als ook een chain rol tensioner 30x-22178-00
 
Laatst bewerkt:
Hoi, Leuk om weer even mee te lezen.
Ben mijn xtz al poosje kwijt na div. operaties,
en daarna verhuizing e.d..
Nu wonen we in belgisch limburg en rij nog wel motor.
En helaas geen Yamaha xtz niet meer.
Kwam ong. 2 weken geleden tijdens het werk wel een xtz tegen bij terneuzen met alu koffers.
Rij op het moment met een bmw.

groeten en geniet van jullie xtz.
John
 
En helaas geen Yamaha xtz niet meer.
Rij op het moment met een bmw.

Ha, dat heb ik ook ooit gedaan, de Suup verkopen en een 1150 GS daarvoor in de plaats..... een BMW rijdt prima, stuurt prima, maar er ontbreekt iets, namelijk een hart! Geen hart, geen karakter, geen uitstraling, kortom, als ik nog kon rijden dan stond hier weer een XTZ!
 
Klopt het heeft niet de ziel van een xtz.
Zeggen zelfs de dames hier.
Het heeft 1 voordeel en dat is na maanden stil staan starten en lopen.
Ik heb geen gs maar een R1150RT limited edition black, met 30.000 op de klok
kan er wel veel km mee doen op 1 dag laatst 800 met de big 5.
Maar ook deze gaat weer weg. heb er te weinig tijd voor en als garagevulling te duur.
Mss in de toekomst weer een xtz maar worden nogal schaars.


gr John1965
 
SUPER, heb je overigens foto's of filmpjes ontvangen van de organisator van het all-road rit bij Veghel?
 
Ik kan helaas nog geen fotos posten van (bij mijn weten) de eerste XTZ in Mississippi.
De container, waar onder andere mijn brommert en nog wat huisraad vanuit .nl in zit, is halverwege Augustus in New York aangekomen, pas halverwege September kreeg ik bericht dat de boel was ingeklaard, en nu is het wachten op een datum dat hij van daaruit hier afgeleverd gaat worden.

En het begint nu net lekker weer te worden...
 
Ik ga vrijdag nog ff naar parijs op de xtz. De rest van het weekend daar in de omgeving een beetje toeren. Ik denk dat ik iig fontainebleau een bezoekje breng. Iemand nog meer tips daar in de buurt?
 
Hallo Mensen,

Ik heb sinds een tijdje ook eindelijk een Super Tenere. Het is een beetje een projectfiets want ik heb hem gekocht met wat gebreken die ik beetje bij beetje weg probeer te werken.

Een van de dingen waar ik tegenaan liep was de verlichting. Van de week in het donker over de belgische snelwegen gereden en dan merk je dat er verrekte weinig licht van de koplamp komt. D tweede lamp doorlussen stond sowieso al op het programma, maar ik heb toen eens de lampjes bekeken (kijken of ze wel goed erin zaten want de cut-off was erg vaag) en nu blijkt dat er duplo lampen inzitten. In mijn geval duplo lampen met een langwerpig, cilindervormig peertje (zoals bij een H4).

Hoe doen jullie dit? Rijden jullie met duplo bolletjes, zetten jullie er adapterringen in zodat er gewoon H4 in kan? Of monteren jullie andere lampen en zo ja, dan alleen de lamp wisselen voor een ronde Hella oid of de complete unit voor die van een andere motor?

Ik post binnenkort een plaatje van de fiets, want dat hoort er natuurlijk bij :P
 
Een van de dingen waar ik tegenaan liep was de verlichting. Van de week in het donker over de belgische snelwegen gereden en dan merk je dat er verrekte weinig licht van de koplamp komt. D tweede lamp doorlussen stond sowieso al op het programma, maar ik heb toen eens de lampjes bekeken (kijken of ze wel goed erin zaten want de cut-off was erg vaag) en nu blijkt dat er duplo lampen inzitten. In mijn geval duplo lampen met een langwerpig, cilindervormig peertje (zoals bij een H4).

Hoe doen jullie dit? Rijden jullie met duplo bolletjes, zetten jullie er adapterringen in zodat er gewoon H4 in kan? Of monteren jullie andere lampen en zo ja, dan alleen de lamp wisselen voor een ronde Hella oid of de complete unit voor die van een andere motor?
De mijne was van oorsprong een Italiaans model met 2x 35W als verlichting voor.
Deze heb ik uiteindelijk vervangen door een unit met een H4 & H7 lamp (ik meen) afkomstig van een XTZ660. Dat was voor mij al een hele verbetering, maar ik kwam er later achter dat de koplamp unit van een TDR125 ook moet passen en die kwam met 2x H4 :-)
(voor de volgende onderhoudsbeurt ofzo).
 
M'n suup is eindelijk aangekomen in Mississippi :-)

Komende week aan de slag met de lokale bureaucratie - eigendomsbewijs en kenteken regelen.

Moet ik gvd wéér naar de DMV :-(

Als je geen zin hebt om een uur of drie te moeten wachten voordat je aan de beurt bent, moet je dus minimaal een half uur voor openingstijd 's morgens voor de deur gaan staan.
 
Hoi,
Ik kreeg onlangs een probleem met de Superténéré. Onderweg slecht rijden en even later wou hij helemaal niet meer vooruit. Starten geen probleem, gas geven wel. Dus heb ik de carbs er maar eens uitgehaald en open gedaan. Hier is echter niks abonormaals te zien.
Nu denk ik aan de benzinepomp, hoewel dat geen echte pomp is hier, maar een plat doosje met drie slangen aan (in, uit en vacuüm).
Hoe kan ik de werking van dit ding het beste testen?
 
Om je euvel op te lossen de benzinepomp vacuumslang afsluiten en de toevoerslang vanaf de tank rechtstreeks op de carb aansluiten.
Met een volle tank gaan rijden om te kijken of hij beter loopt.
Als hij beter loopt is idd je pomp kapot.
 
Mijn pomp is ook een tijd geleden er mee op gehouden. Die vacuum pompen zijn niet heel betrouwbaar blijkbaar. Ik heb nu een elektrische pomp van een honda cbr geloof ik. Redelijk universeel
 
Ik zou een benzinefiltertje in de leiding steken. Als er vuil in de pomp of in je carbs komt krijg je er gedoe mee.

Oja en je moet een pomp hebben die niet al te veel druk geeft. Moderne pompen voor injectiemotoren werken te hard en dan gaan je carbs overstromen
 
Laatst bewerkt:
@Klickstart & @Doudou
Check ook voor de zekerheid de stekkertjes op je bobine. Bij mijn TDM had ik hetzelfde probleem… ook ineens ontstaan. Dacht idd ook aan brandstof en heb toen de passieve benzinepomp vervangen. Probleem was niet opgelost. Het bleek toen één van de draadjes van de bobine te zijn…. 😲
 
Terug
Bovenaan Onderaan