KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Heeft iemand eigenlijk al uitgeprobeerd wat de topsnelheid van de SDGT is?
Nee heb hem in Duitsland ff op 248 gehad met tas achterop en tanktas.
Dit was geen probleem,zat nog meer in.
Volgend voorjaar kan ik het je zeggen.
Teller wijkt met GPS weinig af.
Bij de meeste motoren is dit veel groter.
 
Nee heb hem in Duitsland ff op 248 gehad met tas achterop en tanktas.
Dit was geen probleem,zat nog meer in.
Volgend voorjaar kan ik het je zeggen.
Teller wijkt met GPS weinig af.
Bij de meeste motoren is dit veel groter.
Wat ik inmiddels ergens gelezen heb is dat 290 haalbaar zou zijn O-)
 
Heeft iemand eigenlijk al uitgeprobeerd wat de topsnelheid van de SDGT is?

Neen. In Duitsland heb ik wel een keer 250 op de klok zien staan. Zonder koffers. Dat deed ie strak maar comfortabel kan ik het niet noemen. Het schiet wel lekker op als je snel thuis wilt zijn, alhoewel betrekkelijk want met 1:10 sta je sneller aan de pomp dan met 1:15. Aan de Nederlandse grens kan je er beter mee ophouden. Het is zonde van je rijbewijs. Loeihard rechtuit is niet eens leuk trouwens. Als er van die lange bochten in de weg zitten, dan wordt het interessanter. Ik houd, als het verkeer meewerkt, doorgaans een kruis van zo rond 160 aan. Dat gaat prima.
 
Neen. In Duitsland heb ik wel een keer 250 op de klok zien staan. Zonder koffers. Dat deed ie strak maar comfortabel kan ik het niet noemen. Het schiet wel lekker op als je snel thuis wilt zijn, alhoewel betrekkelijk want met 1:10 sta je sneller aan de pomp dan met 1:15. Aan de Nederlandse grens kan je er beter mee ophouden. Het is zonde van je rijbewijs. Loeihard rechtuit is niet eens leuk trouwens. Als er van die lange bochten in de weg zitten, dan wordt het interessanter. Ik houd, als het verkeer meewerkt, doorgaans een kruis van zo rond 160 aan. Dat gaat prima.
Met m'n Speed Triple heb ik ook af en toe bijna 250 aangetikt in Duitsland, maar dat doe je idd niet voor het comfortabele rijden _O-

Ik denk echter dat het op de KTM "behaaglijker" gaat dan op een Speed :)
 
Die wijkt veel meer af.
240-250 voor een goed ingereden Speed Triple kan goed kloppen. Want de 675 Street Triple RX loopt in mijn ervaring vrij gemakkelijk 230 en een beetje (GPS), al zal e.e.a. (zeker bij een naked) erg afhangen van de omstandigheden - wind mee of tegen - en de kledingkeuze van de berijder.

Top van de SDGT: geen idee, maar ik heb er nabij 260 mee gereden, en met zijkoffers erop zit er dan niet heel veel meer in, dus 265 schat ik. Koffers eraf gaat niet veel schelen, want omdat de motor nogal compact is is vooral de berijder bepalend voor de omvang van het frontale oppervlak.

290 lijkt me iig erg overdreven: mijn vroegere BMW S1000RR-en haalden ooit 304 resp. 312 op GPS, onder ideale omstandigheden, en die dingen leverden in realiteit iets meer dan 200 pk (krukas). Gelet op wat luchtweerstand doet met het toenemen van de vaart verwacht ik niet dat je met de circa 170 pk en de slechtere stroomlijn van een SDGT in de buurt van die 290 km/u gaat komen.

Qua comfort: tot 180 vind ik het op de SDGT allemaal goed te doen, maar sneller rijden... euh, laat ik het zo zeggen: als ik langere tijd 200+ wil rijden, en met enig comfort, dan pak ik de FJR. Want dan kun je bij 240 bij wijze van spreke nog de krant gaan zitten lezen (en belangrijker: de actieradius is groter, want gevoelig zuiniger bij dergelijk gebruik).
 
Laatst bewerkt:
240-250 voor een goed ingereden Speed Triple kan goed kloppen.
Plus een volledig open uitlaat, open luchtfilter en andere mapping. Ik haalde de 250 zelfs met 2 tandjes meer aan het achtertandwiel :)

Volgend jaar maar eens proberen hoe hard de SDGT loopt. Wel eerst netjes inrijden natuurlijk :]
 
... als ik langere tijd 200+ wil rijden, en met enig comfort, dan pak ik de FJR. Want dan kun je bij 240 bij wijze van spreke nog de krant gaan zitten lezen (en belangrijker: de actieradius is groter, want gevoelig zuiniger bij dergelijk gebruik).
Welke factoren bepalen nog meer of je de SDGT of de FJR kiest, als ik vragen mag?
 
Welke factoren bepalen nog meer of je de SDGT of de FJR kiest, als ik vragen mag?
SDGT heeft een hoger hooligan-gehalte, en de grijns op m'n bek begint zich al te vormen zodra ik de startknop aanraak. Dus het zal vooral met m'n bui te maken hebben O-)

Zowel KTM als FJR nemen hele serieuze stappen als je onderweg flink aam het gas gaat zitten draaien, maar waar je dat bij de KTM zo ongeveer in elke porie voelt, merk je op de FJR eigenlijk niet dat het hard gaat.

Verder rijdt de KTM natuurlijk erg goed - iets speelser idd dan een FJR, al kun je met zo'n FJR ook gekke doen (...) - maar het is toch vooral de combinatie motorblok en aandrijving die maken dat ik de KTM pak. Meestal zijn dat dus recreatieve ritten, alleen of in besloten kring: lekker buiten spelen. Praktisch / ergonomische eigenschappen van deze KTM zijn belangrijk minder dan die van een meer traditionele sport-toerder, zoals een FJR.

Dat laatste maakt dat ik b.v. bij het begeleiden van reisjes e.d. - waarbij het voor kan komen dat je tijdens het rijden een boel andere dingen moet regelen - onwillekeurig weer vaker naar de FJR grijp: het ding zit gewoon beter en ruimer, gaat in de praktijk net zo hard (iig hard genoeg), is stabieler (en comfortabeler) op hoge snelheid (en door de zit eigenlijk ook bij AVB-snelheden, hahaha), is zodoende voor die inzet gewoon praktischer en is sowieso circa anderhalf keer goedkoper te exploiteren (brandstof, onderhoud, afschrijving).

Oja: en bergruimte. FJR biedt naast zijkoffers (qua praktisch nut vergelijkbaar met die van de SDGT) veel meer ruimte om allerhande spulletjes in te proppen: EHBO-rommel, gereedschap, materiaal voor eventuele noodreparaties, en andere spullen die je graag onder handbereik wilt hebben (papierwerk, credit card, etc.).
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit wel het antwoord dat ik verwachte, maar niet waar ik op hoopte. Ik had gehoopt dat je de praktische kant van de SDGT wat hoger zou waarderen. ;)

Ik heb afgelopen zaterdag een proefrit van een klein uur op de SDGT gemaakt, en eigenlijk is dat veel te kort. Je kan wel de potentie en de fun van de motor voelen, maar met het sturen en gas geven ben je zo'n eerste keer toch aan de voorzichtige kant waarschijnlijk. De zit houding is voor mijn rug wat te ver naar voren om het een paar uur comfortabel op vol te houden, maar daar zijn rijzers voor te koop. Het zadel is aan de harde kant, maar er is ook een comfort versie te koop...

Een maand geleden heb ik ook een langere proefrit, van een paar uur, op de FJR AS gemaakt en weer een maand daarvoor een proefrit op de AE. En dat rijdt inderdaad zoals je zegt. En is een stukje praktischer en comfortabeler als het je enige gemotoriseerde voertuig is.
Volgend jaar hoef ik pas de keuze te maken, maar eigenlijk wil je dat niet en zou je de twee willen combineren, zoals jij dat doet. ;)

Of misschien wordt de keuze nog een jaartje extra uitgesteld. Wie weet is er dan een update van de SDGT met bijvoorbeeld het digitale dashboard van de SuperAdventure S, waar ik trouwens ook nog een proefrit op wil maken...
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit wel het antwoord dat ik verwachte, maar niet waar ik op hoopte. Ik had gehoopt dat je de praktische kant van de SDGT wat hoger zou waarderen. ;)
Tja, het is mijn ervaring en mening, maar ik kan niet beoordelen wat voor jou praktisch genoeg is.

Kijk, dat een SDGT niet het comfort biedt van een traditionele sportieve toerfiets is denk ik o.b.v. foto's al gemakkelijk te duiden. Maar je had het zelf al ervaren, neem ik aan (want volgens onderschrift rij je een K1600GT, en je reed al met de SDGT). Maar met de SDGT rijden diverse rijders ook gewoon Europa rond. Blader maar een stukkie terug in dit topic, en dan lees je dat dat prima gaat. Maar voor professionele inzet is het gewoon de mindere motor, want daar is-ie niet voor gemaakt. Kan overigens wel, maar vereist dus concessies doen. Daar krijg je dan wel weer een boel sportief vermaak en sensatie voor terug.

Terzijde, waarom overweeg je de K1600GT de deur uit te doen, als ergonomie + comfort + sportief randje is wat je zoekt? Ik vond het iig een praktisch ding. En destijds ging ik er soms ook als een hooligan mee tekeer. Dat kostte weliswaar flink wat banden (en dankzij de massa en een verkeersdrempel ook een setje velgen :X ), maar ik meen me te herinneren dat het ding zelfs gemakkelijker stuurde dan een FJR, en iig meer grondspeling had.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit wel het antwoord dat ik verwachte, maar niet waar ik op hoopte. Ik had gehoopt dat je de praktische kant van de SDGT wat hoger zou waarderen. ;)

Nooit op een FJR gereden. De afgelopen 12 jaar alleen op een Suzuki Bandit 1200, een Triumph Speed Triple en nu dan een half jaar de SDGT. Maar als ik een FJR zie word ik er niet warm of koud van. Ik vind het een saai vervoermiddel. Rijdt vast geweldig en is vast comfortabeler en praktischer dan een SDGT. Dus met gezond verstand koop je geen SDGT. Tot zover de nuttige analyse. Nu wil het geval dat ik dit jaar vanaf maart op mijn SDGT 20.000 km heb weggestuft. Alleen pretkilometers, voornamelijk in het buitenland en ook een dag op Assen waar ik 2:10 minuten deed over een rondje. Ik heb ervan genoten. Voor mij is de SDGT een waanzinnig ding die briljant rijdt en waar ik alles mee kan. Ook drie weken vakantie. Moeiteloos. Als ik serieus praktisch en comfortabel van A naar B wil...dan pak ik de auto.
 
Laatst bewerkt:
Och, om eerlijk te zijn vind ik geen enkele motor van na pakweg 1975 erg mooi om naar te kijken, maar dat is persoonlijk. Dat het spul heel erg veel beter is geworden staat buiten kijf. V.w.b. de SDGT heb je gelijk, maar de eisen die de 1 stelt zijn mss niet gelijk aan die van een ander. Motorreizen begeleiden met de auto vind ik geen succes, en dat saaie vervoermiddel (FJR) deed Assen ooit in 2:07 :P maar dat is alweer een jaar of 7 of 8 geleden. Moet met de SDGT sneller kunnen, maar dat zie ik dit jaar niet meer gebeuren helaas. Aldus: je bent nog even recordhouder :} :t :]
 
Och, om eerlijk te zijn vind ik geen enkele motor van na pakweg 1975 erg mooi om naar te kijken, maar dat is persoonlijk. Dat het spul heel erg veel beter is geworden staat buiten kijf. V.w.b. de SDGT heb je gelijk, maar de eisen die de 1 stelt zijn mss niet gelijk aan die van een ander. Motorreizen begeleiden met de auto vind ik geen succes, en dat saaie vervoermiddel (FJR) deed Assen ooit in 2:07 :P maar dat is alweer een jaar of 7 of 8 geleden. Moet met de SDGT sneller kunnen, maar dat zie ik dit jaar niet meer gebeuren helaas. Aldus: je bent nog even recordhouder :} :t :]
Jij hebt gewoon het luxeprobleem dat je überhaupt iets kunt kiezen, de meesten hebben maar één motor staan ;)

Dus stel je mocht één motor houden waar je alles mee moest doen, welke zou je dan houden en welke met pijn in je hart wegdoen? :)
 
Kijk, dat een SDGT niet het comfort biedt van een traditionele sportieve toerfiets is denk ik o.b.v. foto's al gemakkelijk te duiden.
Maar altijd nog meer comfort dan heel veel andere motoren. Ik vind het comfortgehalte voor een fiets die tegelijkertijd zo sportief is juist heel erg hoog. Van de andere kant, het is ook maar net wat je gewend bent ;)
Maar je had het zelf al ervaren, neem ik aan (want volgens onderschrift rij je een K1600GT, en je reed al met de SDGT). Maar met de SDGT rijden diverse rijders ook gewoon Europa rond. Blader maar een stukkie terug in dit topic, en dan lees je dat dat prima gaat.
Ik zou het met m'n Speed Triple ook gedaan hebben. Er zijn ook gekken de wereld rond gereden op een Yamaha R1 of vergelijkbaar. Maar die verklaar ik dus al voor gek. Wel een extra uitdaging zullen we maar zeggen :+ Op een SDGT Europa rondrijden lijkt mij best relaxed :) Alleen op een Super Adventure S zou het nog meer ontspannen zijn, maar dan lever je weer sportiviteit in.
 
Meer relaxed, minder relaxed. Tsja. Moeilijk onderwerp. Eigenlijk kan ik er geen bal mee. Voor mij is het simpel: ik heb er maar één en die moet alles kunnen. Gooien en smijten op een circuit...check. Een paar weken de Pyreneeën rondrijden...check. Toertochtje van een dag...check. Even naar de zaak heen en weer...check. Even 's-avonds laat een uurtje de Ridderster in de rondte raggen...check. Dat dus. Dan komt de K1600GT dus niet in beeld. Jazeker, die kan dit ook allemaal, net als een FJR. Maar toch... De SDGT is voor mij het beste compromis. Niet te zwaar, niet te log, laat zich makkelijk hoeken en gaten in gooien, kan toch makkelijk bagage hebben, is voldoende comfortabel, redelijk zuinig, behoorlijke actieradius....en vind ik er geweldig uitzien want dat edgie design met al die hoeken zie je niet veel. Vind ik leuk. Als ik mijn SDGT parkeer op één of ander motorgebeuren en ik zet hem naast die drieënveertig GS1200's, dan komen ze bij mij kijken.

Eigenlijk zou ik er één bij willen hebben voor het echte circuitwerk. Een R1 bijvoorbeeld. Maar dat is weinig rendabel voor die paar keer per jaar. En ermee op vakantie, dat vinden mijn polsen niet fijn vanwege dat constante voorover hangen. Toch zijn er knapen die het doen. Sjaak Lucassen bijvoorbeeld. Die gaat ermee de wereld rond.

Life is about choices. Mooie hobby!
 
Laatst bewerkt:
Meer relaxed, minder relaxed. Tsja. Moeilijk onderwerp. Eigenlijk kan ik er geen bal mee. Voor mij is het simpel: ik heb er maar één en die moet alles kunnen. Gooien en smijten op een circuit...check. Een paar weken de Pyreneeën rondrijden...check. Toertochtje van een dag...check. Even naar de zaak heen en weer...check. Even 's-avonds laat een uurtje de Ridderster in de rondte raggen...check. Dat dus. Dan komt de K1600GT dus niet in beeld. Jazeker, die kan dit ook allemaal, net als een FJR. Maar toch... De SDGT is voor mij het beste compromis. Niet te zwaar, niet te log, laat zich makkelijk hoeken en gaten in gooien, kan toch makkelijk bagage hebben, is voldoende comfortabel, redelijk zuinig, behoorlijke actieradius....en vind ik er geweldig uitzien want dat edgie design met al die hoeken zie je niet veel. Vind ik leuk. Als ik mijn SDGT parkeer op één of ander motorgebeuren en ik zet hem naast die drieënveertig GS1200's, dan komen ze bij mij kijken.
Precies zo denk ik er ook over, daarom ook gekozen voor de SDGT :Y

Verder had ik ook nog de wens/eis dat m'n vriendin een beetje comfortabel achterop moet kunnen zitten en dat gaat prima :)
 
Tja, het is mijn ervaring en mening, maar ik kan niet beoordelen wat voor jou praktisch genoeg is.

Kijk, dat een SDGT niet het comfort biedt van een traditionele sportieve toerfiets is denk ik o.b.v. foto's al gemakkelijk te duiden. Maar je had het zelf al ervaren, neem ik aan (want volgens onderschrift rij je een K1600GT, en je reed al met de SDGT).
Yep
Terzijde, waarom overweeg je de K1600GT de deur uit te doen, als ergonomie + comfort + sportief randje is wat je zoekt? Ik vond het iig een praktisch ding.
Yep, hij is alles wat je zegt.
Hij is volgend jaar 6 jaar oud en dan aan vervanging toe. Ik ben dit jaar hevig teleurgesteld in BMW. De K staat al sinds begin mei bij de dealer omdat BMW bepaalde reserve onderdelen voor de bak niet kan leveren. Ik ben dus mijn blik aan het verruimen, en kwam daarbij ook de SDGT tegen...
 
Nooit op een FJR gereden. De afgelopen 12 jaar alleen op een Suzuki Bandit 1200, een Triumph Speed Triple en nu dan een half jaar de SDGT. Maar als ik een FJR zie word ik er niet warm of koud van. Ik vind het een saai vervoermiddel. Rijdt vast geweldig en is vast comfortabeler en praktischer dan een SDGT. Dus met gezond verstand koop je geen SDGT. Tot zover de nuttige analyse. Nu wil het geval dat ik dit jaar vanaf maart op mijn SDGT 20.000 km heb weggestuft. Alleen pretkilometers, voornamelijk in het buitenland en ook een dag op Assen waar ik 2:10 minuten deed over een rondje. Ik heb ervan genoten. Voor mij is de SDGT een waanzinnig ding die briljant rijdt en waar ik alles mee kan. Ook drie weken vakantie. Moeiteloos.
Het zal inderdaad een afweging worden tussen de meer praktische kanten van de FJR (of eventueel een vergelijkbare sport tourder), of de hoge fun factor van de SDGT...
 
Aan je avatar te zien heeft ze genoeg zitvlees om overal comfortabel te zitten ! 8-)

_O-
thumb-up-terminator-pablo-M-R.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan