Android Smartphone Navigatie

Mr. M

MF veteraan
17 feb 2014
1.835
119
Wageningen
Facebook
Twitter
Er lopen wat zaken doorelkaar in het MT5001 en TomTom Rider topic en daarom is het verstandig om een apart draadje te openen voor Android telefoons en uiteraard de Apps.

Ik zal deze begin-post de komende tijd updaten met links. Heb je links? Meldt ze maar hier.

Links:

Welke app voor GPX gedownloade routes
OsmAnd en-OsmAnd+ Ervaringen met GPX-routes en tracks
Is de smartphone een alternatief voor je Garmin/TomTom
Toeren-Route-Android-Welke apps ?
Navigatie op mobiel Android
Smartphone-mount-op je motor

Bedankt, Marten
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het eens met het openen van en nieuw topic, alleen bestaan er al een hele reeks van die geopende topics over smartphone navigatie al dan niet op Android.
Ik ben wel voorstander dat men dit wat concentreert, maar misschien is het nuttig om ook daar onderscheid te maken van de specifieke app waarover het gaat, anders wordt het een warboel om voor anderen er iets in terug te vinden.
Ik zou dus je titel veranderen in "TomTom Go App voor Android", al dan niet met "en i-Phone)" erbij, omdat deze info nauw aansluit.

Anderzijds is het wel zo dat het werken met TomTom Go App niet zoveel verschilt van het werken met de Rider 4xx series, en er dus heel wat gemeenschappelijke zaken zijn, die het nuttig maakt om in beiden te vermelden.

Maar ik begrijp natuurlijk Mr.GPS ook wel, om commerciële redenen, hetgeen begrijpelijk is en zeker niet afkeurend.

Anderzijds wil ook toch nog één belangrijk punt aanhalen waarop je moet letten als je TomTom Go App wil gebruiken op een smartphone met alle mogelijkheden werken, dit wil zeggen dat je ook via bluetooth verbonden bent met je communicatiemiddel in of op je helm, en dat je mobiele data aanstaat om verkeersinfo te ontvangen.
Het is niet alleen van belang dat je belang hecht aan de waterdichtheid, maar de max. laadstroom van je smartphone is van groot belang. Als ik vroeger met mijn Huawei P7 reed, en 7 uur rijtijd moest toekomen, moest ik veelal bij tussenstops via een powerbar toch een beetje bijladen, omdat het toestel zelf maar een maximale laadstroom van rond de 600mA toe liet.
Via een app was ik er achtergekomen hoeveel mijn toestel nodig had om alles te laten draaien, en dan bleek dat ik meer stroom verbruikte dan dat er bijgeladen werd. Hierbij wel rekening houden dat er veel tegelijkertijd diende te draaien op mijn smartphone.
Iets meer helderheid voor perfect zicht, de TomTom Go app, een muziekplayer app aan, bluetooth aan, mobiel internet aan, en soms ook nog filmen tegelijkertijd.
Met mijn Huawei P10 is dit niet meer het geval, omdat deze tot 5A laadstroom kan ontvangen en verwerken. Via een sigarettenaansteker adaptor met USB 2x2,4A heb ik nu dus tot 2,4 A laadstroom dat naar de smartphone kan gaan.
Nu dien ik bij stopbeurten niet meer te hoeven bijladen en blijft alles volgeladen werken.
Ik rij altijd wel met voedingskabel (vroeger micro-USB, nu USB-C-aansluiting op de Huawei P10).
Ook de Huawei P7 was qua motor genoeg om alles te doen draaien (2GB-RAM-4-core 1,8 GHz), probleem was dus de te lage laadstroom die dat toestel aan kon. De Huawei P10 is natuurlijk nog sneller met zijn 8-core processor van 4x2,6 GHz en 4x1,8GHz), maar kost natuurlijk een pak meer, ook dit merk is de laatste jaren heel wat duurder geworden, en heeft reeds een heel groot marktaandeel genomen).
Trouwens Huawei is een Chinees merk en de P7 was een 3 jaar terug toen prijs/kwaliteit het beste wat op de markt was, voor dezelfde specificaties moest je bij Samsung en Apple heel wat meer neerleggen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een tijdje geleden verzocht om een GPS subforum.
De Admin gaf aan in principe accoord te zijn.

Opladen smartphones: die lage laadstroom ligt aan de firma Apple ....
Maar met de Nomu S10 opgelost: verbind de draden D+ en D- met elkaar en voila, afgelopen dagen 600 km AllRoad met de enduro gereden. Telefoon wordt netjes naar 100% opgeladen.

Achergrondinfo: http://advrider.com/index.php?threads/phone-not-charging-on-the-bike.1214395/
 
Laatst bewerkt:
Opladen smartphones: die lage laadstroom ligt aan de firma Apple ....
Maar met de Nomu S10 opgelost: verbind de draden D+ en D- met elkaar en voila,..

Achergrondinfo:..
Zou je hier ook de link kunnen plaatsen naar dat stukje discussie hier op het MF TT40 draadje, waar dat stukje over die datakabel in besproken wordt in het Nederlands.
Net iets makkelijker te volgen..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even gegoogled naar de Nomu S10. Lijkt me een interessant toestel en kost slechts 105,61 € (zag ik online), vervoerskosten inbegrepen ? Daarvoor kan je niet sukkelen, en qua specificaties voldoende om TomTom Go App te laten draaien met bluetooth, mobiel internet en muziek tegelijkertijd aan. Als ik geen zwaarder toestel nodig had (voor nog anders business-toepassingen) te draaien, zou ik er ook zeker voor opteren.

Ik gebruik buiten TomTom Go ook nog OsmAnd+. Zeker als je de gedetailleerde OSM-kaarten gebruikt heb je meer processor-power nodig dan TomTom Go, maar de kaarten zijn dan ook gedetailleerder. Alleen spijtig dat er geen verkeersinfo bij zit. Het aanleren duurt ook wel iets langer, omdat het iets minder gebruiksvriendelijk is, maar je hebt wel het één van de meest uitgebreide GPS apps.
Soms is het wel nodig dat je de kaarten wat moet bijwerken, want OSM wordt onderhouden door de gebruikers zelf.

Vroeger gebruikte ik Sygic, maar die blijven zweren aan hun ITF-formaat, dat zo een beetje aanleunt bij ITN. Wil zeggen met routepunten werkt, vaste. Nadeel vind ik dat wanneer je een punt niet kan bereiken dat je het punt moet wegklikken, dat hoeft niet met de TomTom App, die zal je wel terug op de route brengen als je er van afwijkt. Een ander nadeel is het beperkt aantal routepunten. Ik heb jaren met Sygic gereden, maar omdat GPX een beetje de standaard is geworden onder de motorrijders en motorclubs, ben ik eerst overgegaan naar OsmAnd+ en sedert TomTom GO Mobile, is dit voor mij het beste bevonden, ook voor de auto.

En met MRA, My RouteApp heb je een tool die een route maken en naar TomTom Go Mobile brengen zo eenvoudig is geworden, dat je zelfs TomTom MyDrive niet meer nodig hebt. En dit zowel om routes, tracks en ook POI's over te brengen.
Met OsmAnd+ werk ik via Basecamp met de OSM-kaarten. Basecamp is natuurlijk het meest uitgebreide om te gebruiken, of je moet MRA Gold nemen, dit leunt er het meest tegenaan. Als je beiden goed onder de knie hebt, is routes maken een plezier.

@Hervelt
Ik zal bij gelegenheid een paar foto's nemen van mijn GSM case op de motor. Ze zullen dan ook hier gepost worden, en niet op het TomTom forum.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het eens met het openen van en nieuw topic, alleen bestaan er al een hele reeks van die geopende topics over smartphone navigatie al dan niet op Android.
Ik ben wel voorstander dat men dit wat concentreert, maar misschien is het nuttig om ook daar onderscheid te maken van de specifieke app waarover het gaat, anders wordt het een warboel om voor anderen er iets in terug te vinden.
Ik zou dus je titel veranderen in "TomTom Go App voor Android", al dan niet met "en i-Phone)" erbij, omdat deze info nauw aansluit.

Anderzijds is het wel zo dat het werken met TomTom Go App niet zoveel verschilt van het werken met de Rider 4xx series, en er dus heel wat gemeenschappelijke zaken zijn, die het nuttig maakt om in beiden te vermelden.
Het is goed hier een nieuw topic te openen. Hoe interessant ook, we dwaalden wel af en dat maakt een beetje rommeltje in de andere topics.
De laatste tijd concentreert de discussie vooral over de hardware; Chinese smartphones dus.

Als dit Topic een verzameltopic wordt ben ik bang dat het hier nog alle kanten opschiet. Misschien is het dan wel handig om een topic onderscheid te maken naar "(Chinese) smartphones voor Android navigatie" en "Android navigatie Apps" waarbij de "TT Go navigatie App" alleen al een Topic kan vullen.
Het draadje waarnaar je al naar verwees "Navigatie op mobiel Android" dateert uit 2013 en om het nu hier nog over Cygic te gaan hebben lijkt me niet de behoefte liggen.
 
Ik hoop dat je nu wel met handschoenen het scherm kan bedienen.
Hun S30 versie heeft deze functionaliteit.

Ik zie trouwens deze telefoons als de vervanger van mijn GPS en niet van mijn tel.

Bedankt voor de links. Met Osmand+ rijdt ik al lang en afgelopen vrijdag en zaterdag 600 km AllRoad gereden. Zonder problemen. Op het asfalt gebruik ik TT Go app.
 
Ik hoop dat je nu wel met handschoenen het scherm kan bedienen.
Hun S30 versie heeft deze functionaliteit.

Ik zie trouwens deze telefoons als de vervanger van mijn GPS en niet van mijn tel.

Bedankt voor de links. Met Osmand+ rijdt ik al lang en afgelopen vrijdag en zaterdag 600 km AllRoad gereden. Zonder problemen. Op het asfalt gebruik ik TT Go app.
Precies. Ik denk de meeste wel hier... Vind het ook zonde om een heel duur toestel als motornavigatie te gebruiken.
 
Als je een smartphone alleen wil gebruiken als vervanger van een puur GPS Toestel, met enkel het doel om een navigatie app te doen draaien, zou ik persoonlijk opteren om naar een puur GPS toestel te gaan.
Je gaat dan snel op dezelfde prijs uitkomen als je alles telt : waterdichte case (al dan niet), jaarlijkse kosten voor de app, een toestel van min.2GB RAM en voldoende opslag(intern of via SD-card(is ook al dan niet een supplement)) en best 4-core van min.1,4 MHz.
TomTom 4XX toestel hebben ook alle updates van kaarten en flitspalen inbegrepen.
Maar met een smartphone heb je zoveel meer mogelijkheden en zaken die tegelijkertijd kunnen draaien. Dit comfort vind ik op dit moment niet terug in de beste vaste GPS navigatiesystemen à la Garmin en TomTom. Natuurlijk moet je wel een smartphone hebben die het technisch aankan met voldoende sterkte specificaties.
Als je het forum eens volledig gelezen hebt, zie je toch dat niet alles rozegeur en maneschijn is, en dat er regelmatig problemen zijn met bluetooth thetering, muziek tegelijkerijd, koppeling aan bluetooth headset, prioriteiten in de communicatiestroom, problemen met waterdichtheid, voeding, enz. Je moet natuurlijk altijd geluk hebben met een aankoop.
Als ik met anderen ga rijden met hun Garmin of TomTom 4xx moeten ze wel altijd beamen dat mijn GPS apps perfect werken, en dat wat ik meer kan doen tegelijkertijd (telefoneren, GPS instructies en andere instructies beluisteren, muziek beluisteren, radio beluisteren, filmen in HD met spraak, terwijl ik rij, andere info kan aflezen in de bovenste lijn van het scherm, zoals de buitentemperatuur, enz.) Meestal moet ik ook de voorrijder zijn, zoveel vertrouwen heb ik opgebouwd bij de anderen.
Dan mag een smartphone ook iets meer kosten, want dit vervangt dan : een GPS-toestel, een smartphone en een camera, en een bluetooth interface, oa. Tel de bedragen van al die toestellen op, en zie dan waar je uitkomt. Voor al die toestellen moet je dan ook nog de nodige accessoires kopen, als steunen/houders.
Een ander voordeel is dat je met een goeie smartphone een toestel hebt dat snel is, multitasking aankan (4GB RAM, Octa-processor), en over voldoende intern en eventueel extern geheugen beschikt.
als je daarbuiten ook je smartphone veel moet gebruiken voor je werk of privé, en niet aan 10% van de capaciteit van je toestel, maar eerder aan 80-90%, dan is een GPS systeem op je smartphone nuttig meegenomen.
Enkele jaren geleden ben ik met een vooraf geprogrammeerde route nog te voet door een groot deel van Rome gewandeld gedurende 3 dagen (was met OsmAnd+). Ik zie met niet met een motorGPS door de straten lopen, lijkt me wat lomp.
 
Laatst bewerkt:
Heel even op de site bekeken vielen me 2 zaken op :
- je kan geen GPX-bestanden importeren
- werkt met max.100 tussenpunten.
Lijkt me dus veel weg te hebben van programma's die op ITF- en ITN-routepunten draaien.
Lijkt me dus niet aangewezen om exacte tracks te gaan rijden met mensen met verschillende GPS-systemen.
Als je ritten van +300km in elkaar gaat steken kunnen 100 punten soms te weinig zijn om een rit te ontwerpen die moet afwijken van je toestelinstellingen. En om tracks van duizenden punten om te zetten moet je veel werk steken in het herwerken naar zulke formaten in meerdere delen, zodat je bij tussenstops een ander deel moet opstarten. Je moet dan ook nog gaan controleren of de uiteindelijke route identiek zal zijn als de track. Daar kan heel veel tijd in kruipen. Ik heb dat vroeger ook gedaan. Ik ben blij dat ik daar nu vanaf ben. Alles gaat nu veel vlugger via Basecamp en MyRouteApp, waar je met layers kan werken door een andere route zichtbaar te maken in een andere kleur. Dan kan je snel zien waar je je route moet aanpassen om 1 op 1 identiek te kunnen rijden.
Je wil niet dat als je met een grote groep rijdt dat je uiteindelijk een deel kwijt geraakt.
 
Laatst bewerkt:
Is van Garmin. En nog niet af mag ik hopen. Zonder gpx import geen navigatie.
---------------------------------------
Old-scooterfan:
"Als je een smartphone alleen wil gebruiken als vervanger van een puur GPS Toestel, met enkel het doel om een navigatie app te doen draaien, zou ik persoonlijk opteren om naar een puur GPS toestel te gaan.
Je gaat dan snel op dezelfde prijs uitkomen als je alles telt : waterdichte case (al dan niet), jaarlijkse kosten voor de app, een toestel van min.2GB RAM en voldoende opslag(intern of via SD-card(is ook al dan niet een supplement)) en best 4-core van min.1,4 MHz."
--------------------------------------
Mijn Nomu S10 = 140 euro (heeft genoeg power in de praktijk)
Osmand+ = 7 euro
TomTom app = 20 euro per jaar
Goolge Maps nav = gratis

Ik ben dan veel flexibeler met welk GPS systeem dan ook.
Geen BT en internet connectie-issues.
Er is geen GPS (ook niet van Garmin) die zo accuraat met aanwijzingen en stembegeleiding een trakc kan afgaan. In feite zouden TT en Garmin zich kapot moeten schamen. Maar goed, ze zoeken het maar uit. TT, omdat ze geen tracks aankunnen (ik heb het over echte tracks) en Garmin die er een bende van maakt. Ja, kunt prima een lijntje zien en dan dan maar volgen. Een 276cx van 700 euro, die nu werkelijk door iedereen afgekrrakt wordt. Alleen maar ellende: slom, achterlopen, BT connectie een drama en dat al een jaar lang.
Maar die OpenSource jongens laten zien dat het allemaal veel beter kan tegen een fractie van de prijs. 7 euro + toestel tegen 700 euro.

Mijn MT5001 is een GPS systeem op Android. Zelfde voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik kan me gerust een TomTom 450 Premium of een Garmin 595 met alle toeters en bellen aanschaffen, maar ik vind dit geen enkele meerwaarde hebben, eerder een minwaarde, voor wat ik verlang van een goeie navigatie, met dat verschil dat ik veel meer wil hebben dan alleen navigatie, en vooral moet alles soepel en snel draaien zonder haperingen of problemen.
En als je dan een degelijke smartphone hebt dan heeft die wel een processor die alles sneller doet draaien dan die, die in die GPS-toestellen zit.
Voor de rest heb je dezelfde tools nodig dan die pure GPS-toestellen om routes te importeren, wijzigen of te maken.
Als ik motor rij is heb ik qua multimedia-navigatie-communicatie evenveel comfort als in een goed uitgeruste wagen. Vind ik ook een must als je dagritten rijdt van tussen de 350 en 650km, met snel meer dan 7u pure rijtijd op een dag.

Ik denk dat dit topic, zoals in het verleden over smartphones, niet veel animo zal krijgen.
Mensen met TomTom Go Mobile zullen het merendeel van de info vinden op het veel bezochte TomTom Rider 4x(x) forum.
Gewoon omdat het als het over het puur navigeren over dezelfde handelingen grotendeels gaat.

OsmAnd en OsmAnd+ wordt veel minder gebruikt, omdat het wat meer tijd vraagt om het goed onder de knie te krijgen met al zijn toeters en bellen. Er bestaat ook niet veel goede handleiding over, en de meeste mensen hebben een hekel aan handleidingen lezen. Ze proberen wat, en als dat snel niet goed lukt, dan is het een slecht systeem.
 
Pfff, het moet allemaal groter, sneller, etc. Wat een onzin.
Overtuigen doe ik niet, veel te veel moeite.
Jij bent toch wel degene die zich hier als Jahova getuige manifesteert. Tel je woordjes maar eens in
dit draadje. ;)

Maar goed, dit draadje is opgericht op verzoek om de vervuiling in het TT Rider draadje en MT5001 draadje tegen te gaan. Mensen worden/kunnen hier naar toe worden verwezen.
En of het wel of niet wat wordt? Who cares.
 
Het is denk ik wel interessant om te gaan melden welke smartphones goed bevallen voor gebruik op de motor.
In principe kan je iedere smartphone gebruiken maar niet iedere is even goed geschikt.

Het onderstaande is aan te bevelen:
- Stof en waterdicht
- Tegen een stootje kunnen
- Minimaal 2GB aan werkgeheugen
- Minimaal Android 6 (oa van uitbreidbaar geheugen)
- Zo veel mogelijk eigen opslag maar minimaal 16 GB is toch wel prettig als vanwege het kunnen opslaan van kaartmateriaal
- Een zo hoog mogelijk helderheid. Zodat het in direct zonlicht ook nog afleesbaar is. Vanaf ongeveer 400 cd/m2 is het goed te doen

De Adoptable Storage werkt niet op een Samsung smartphone. Bij Adoptable Storage is mogelijk om een los SD-kaart samen te voegen met de interne opslag. Dit is mogelijk vanaf Android 6
Samsung ondersteunt dit niet en apps op de SD kaart opslaan is standaard ook niet mogelijk. Door de in een Samsung de Ontwikkelaarsopties te activeren, kan de optie activeren om apps handmatig te verplaatsen naar de SD-kaart. Hierdoor is het mogelijk om de kaarten toch op de SD-kaart te krijgen.

Welke Smartphones blijken geschikt te zijn:
de Nomu S10 (Mr M.)
Samsung Xcover 4 (Athome)
HomTom HT20/Pro
Geotel A1 (zit wat krap in de specs)
 
Laatst bewerkt:
IP68 smartphone:
De HomTom 20 Pro heeft 3GB RAM + 32GB intern opslag. 4,7" scherm. Uitwisselbare 3500mAh accu. Android 6. Octa Core 1.3 GHz

De HomTom Zoji Z8 heeft een 5.0" scherm. Octa-core 1.5 GHz, Android 7.0 IP68 4 GB RAM 64 GB ROM 16MP CAM en een niet uitwisselbare 4250mAh accu.

Rugged IP 68 smarthone:
De Nomu S10 heeft 2GB + 16GB intern, 5" scherm. 5000 mAh accu. Android 6, Quad Core 1,5 GHz.
De Nomu S10 PRo heeft 3GB + 32GB intern, 5" scherm. 5000 mAh accu. Android 7, Quad Core 1,5 GHz.

Zie bij DX.com nu afgeprijst de S10 voor €100,40 en de S10 Pro voor €125,60 inclusief verzending vanuit HongKong.
Dat zijn scherpe prijzen. De levertijd bij DX (Deal Extreme) kunnen soms aardig oplopen. (3 a 4 weken)

Ter vergelijking; De Prolech/Karadar MT5001 5" heeft slechts 512MB en 8GB intern, Android 4.4
Wat voor specs de verbeterde versie krijgt is nog even afwachten...
Ook al krijgt de MT5001 1GB intern en een nieuwere Android versie, de achterstand/ verschil met de Nomu of HomTom is wel heel groot.

Groot voordeel van de MT5001 vind ik de bijgeleverde motor/auto houder.
Voor de Nomu of HomTom is best een RAM X-Grip te gebruiken.
De Nomu's hebben geen verwijderbare achterkant of batterij.
 
Laatst bewerkt:
@Mr.M
Hoe ervaar jij het verschil tussen de MT5001 en de Nomu S10 ?

@Athome
Kun jij eens een foto maken van jouw xCover opstelling samen met de magnetische laadkabel ?
 
Ik denk dat dit topic, zoals in het verleden over smartphones, niet veel animo zal krijgen.
Mensen met TomTom Go Mobile zullen het merendeel van de info vinden op het veel bezochte TomTom Rider 4x(x) forum.
Zoals Mr.M al zegt is dit topic gestart omdat de discussie over toestellen op twee andere topics plaatsvond.
Ik stel voor om dit topic te concentreren op toestellen en niet specifiek over Apps.

@Mr.M
Is het zinvol de topic titel hierboven aan te passen naar: Android smartphones voor motor navigatie ?
 
Laatst bewerkt:
Over de door sommige genoemde knelpunten ten aanzien van batterijduur. Uit mijn tijd met de China navi weet ik nog dat de originele batterij vervangen kon worden voor een Nokia batterij. Hierdoor kon je de periode dat het apparaat zonder voeding te gebruiken was verlengen.

De HT20 heeft een verwisselbare batterij. Weet iemand of deze uitwisselbaar is met andere batterijen? Het zou mooi zijn als er 5000mha batterij te koop is.
:)
 
@Athome
Kun jij eens een foto maken van jouw xCover opstelling samen met de magnetische laadkabel ?
Ik wil best een foto maken maar de opstelling is nog niet zoals ik deze hebben wil.
Ik haal nu de spanning voor de telefoon nog uit de tanktas.
 
navigatie interesseert mij ook wel,

bij de buren is er al behoorlijk over geschreven:
Osmand smartphone track navigatie cheap-ass- Allroadmaniacs

dit betreft dan alleen Osmand :t

ook al in het buitenland gebruikt, alleen moet ik kijken naar de oplaad mogelijkheden,
want op mijn SS-S5 is het opladen dusdanig traag dat de batterij/ accu eerder leeg is dan de telefoon opgeladen word..

da's dan wel weer jammer
graag wil ik dit ook beter onder de knie krijgen om daar goed mee uit de voeten te kunnen..
 
ook al in het buitenland gebruikt, alleen moet ik kijken naar de oplaad mogelijkheden,
want op mijn SS-S5 is het opladen dusdanig traag dat de batterij/ accu eerder leeg is dan de telefoon opgeladen word
Het probleem zit eigenlijk in de lader.
Wil je snel kunnen opladen dan is het samenknopen van de twee datalijnen van de USB kabel een veel gebruikte methode. Een andere USB plug op de motor kan ook helpen.
Een 2,4 A socket heeft meestal geen zin en kan zelfs er voor zorgen dat het laden laden langzamer gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan