BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Ha Thijs,
Tips: de dijk tussen Hoorn en Edam-Volendam (ommetje naar Marken) en vervolgens tot aan Amsterdam-Noord, mooi natuurgebied ook daar. Je hebt het laatste deel er wel in staan, maar het tussengebied is ook mooi!
En ik zou zelf dan vervolgens vanaf Diemen naar Muiden-Naarden-Huizen-Laren en verder naar huis rijden, maar dat is persoonlijk.
OK, dank voor de tips. Ik moet natuurlijk keuzes maken, en die dijk hoorn Edam heb ik al eerder gedaan....
Route naar huis nu 'buitenom' via Huizen gelegd....

Je gaat ook over een weg die vanaf maandag is afgesloten. En als je dan de omleidingsroute volgt, kom je op een afgesloten brug uit }) . Kan je net zo goed vanaf Rijsenhout richting Leimuiden rijden langs de Ringvaart, N207 naar Lisse rijden om vervolgens langs de Keukenhof de 'achterweg' naar Zandvoort te rijden.
Tip voor dat stuk: kopje van Bloemendaal, de Postbank van het Westen ;)
Dat is aan de westkant van Bloemendaal langs de duinen neem ik aan? Die achterweg Zandvoort zie ik zo vlug niet, de aanpassing via Leimuiden heb ik verwerkt.

...en ook nog....:
'Binnenland' van Noord-Holland staat nog op de planning om uit te kammen. Tips hou ik mij dan ook voor aanbevolen.
Ik heb al eerder een tochtje via noordhollandse dijken door het binnenland gereden, heel erg aan te raden...
Dank voor je tips, heel welkom!
 
Dat is aan de westkant van Bloemendaal langs de duinen neem ik aan? Die achterweg Zandvoort zie ik zo vlug niet, de aanpassing via Leimuiden heb ik verwerkt.

Kopje van Bloemendaal: https://goo.gl/maps/Jrbe6uw4ZfL2

De route achterlangs naar Zandvoort:https://goo.gl/maps/khQQdNZPxRB2 Je Komt Zandvoort via de minst interessante ingang binnen, maar via de andere kant eruit is mooi!
En anders rechtstreeks naar de lunchstop in Haarlem.

Ik heb al eerder een tochtje via noordhollandse dijken door het binnenland gereden, heel erg aan te raden...
Dank voor je tips, heel welkom!
Als je routes hebt graag.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen donderdag had ik een date met Van Harten, de RS kreeg haar 1.000 km beurt. Tikje "vroeg", slechts 970 km op de teller, ik had de RS 2x op een woon-werk in de verwarmde schuur laten staan omdat het toen poepweer was. Maar het boekje had het over "tussen de 500 en 1.200 km", me dunkt dat 970 daar aan voldoet.

Aflevering Penoza gekeken op de WiFi van VH (kreeg later van Roelof te horen dat hij vond dat het internet zo traaaaag was.... had daar zelf geen last van gehad, Penoza liep als een zonnetje.... maar mogelijk vrat mijn NPO app wel wat bandbreedte van de zaak...).

Daarna een beetje wezen neuzen in de zaak. Stond er ook een hageltje nieuwe GS met de optionele slimme display (BMW Connect).
2017101511482227-IMG_0970-M.jpg

2017101511482227-IMG_0971-M.jpg


Ook meteen in de juiste kleur stelling:
2017101511482227-IMG_0972-M.jpg


Het Wonder Wiel bedient dan dat nieuwe scherm dat in plaats van de klokkerij met schermpje komt. Dat zag er in het echt indrukwekkend uit, het liep allemaal soepeltjes en het beeld is indrukwekkend. Mooi mat schermpje zodat je weinig last van schittering hebt. Hoe dat qua bediening en Wonder Wiel gaat als de Navigator VI ook aangesloten is? Geen idee...


2017101511482227-IMG_0976-M.jpg


Buiten werd een "Oude Bekende" van me gepoetst. Doet het zeer om deze Oude Liefde te zien na een intensieve relatie van slechts 1 jaar? Ja zeker wel. Al was het alleen al omdat ik haar gewoon heel mooi vond zo met haar koffertjes in de juiste kleur. Maar . . . . het moet gezegd, de nieuwe RS loopt tot op heden zo goed als foutloos. De enige fout die ze heel af en toe demonstreert is dat er een blanco versnelling indicatie is daar waar ze wel degelijk aandrijving heeft. Nog eens de Quick Shift bedienen en dan verschijnt het getal in beeld van de versnelling waarvan ik het vermoeden heb dat we in aan het rijden waren, alsof de eerste cyclus nog niet "af" was. Hoe vaak heeft zich dit voor gedaan? 3 x in nu inmiddels 1.200 km (we zijn al weer een paar dagen verder...).
Het zal tussen mijn oren kunnen zitten, maar ik heb ook het gevoel dat deze RS net een tandje soepeler loopt. Sowieso is het beduidend gemakkelijker om deze RS soepel door de QS schakelingen te laten lopen. Dat ging met de blauwe ook wel, maar wel als je zus gas had en precies bij zoveel toeren zus optikte. Dan deed ze het ultra soepel. En omdat ik voortdurend de QS gebruikte betekende dat uiteindelijk wel dat het gros van de schakelingen soepel liep. Met de huidige RS ben ik dus ook zo begonnen, maar ben eens wat gaan experimenteren, iets meer gas en iets later optikken: behoorlijk soepel.
Het 3->2 wordt 3->N probleem heeft zich de afgelopen 1.200 km in ieder geval niet gemanifesteerd.

Na wat weken RT rijden raak ik erg tevreden over de RT. Vind dan dat deze best makkelijk stuurt.
Maar als ik dan op de RS stap, dan weet ik meteen na de eerste bocht weer waarom dat vorig jaar juli meteen liefde op de eerste 100 meter was. Tjonge, wat gaat de fiets makkelijk zeg. Denken aan een bocht is voldoende. Ik ben echt niet verlegen op mijn RT, maar wat ik met de RS voor elkaar krijg, dat gaat me zonder brokken voorlopig op de DeeOoHaaCee gewoonweg niet lukken. En dat geeft ook niets. Die heeft haar eigen kwaliteiten.

Enfin, genoeg de loftrompet geblazen over de RS die na haar 1.000 km beurtje dus eindelijk in volle ren galop mocht. Wat een heerlijkheid. En ja, ik heb me echt 970 km weten in te houden, zij het met moeite...

Nog andere leuke dingen gespot bij VH? Jawel, dit exemplaar dat zwaar in de carbon bekleding was gestoken:
2017101511482227-IMG_0979-M.jpg

Maar ook voorzien van dat onbestendige bronstige kleurtje waarvan ik in ieder geval nog geen ei heb weten te leggen over of ik het nou mooi kan vinden of niet:
2017101511482227-IMG_0977-M.jpg

En waarom krijg ik zo'n Ducati Monster gevoel als ik dit iet-wat gedrongen motor fiets gebeuren zie?
2017101511482227-IMG_0978-M.jpg


Als de zon er dan op schijnt dan is het toch wel weer bijna mooi. Ik weet het niet. Het haalt het in ieder geval voor mij bij lange na niet bij mijn super handige RS.

Afgelopen zondag in Culemborg bij Brouwerij Vrijstad een "kratje" Herfstbok gehaald. 24 flesjes die in een kartonnen doosje passen, ik had het vorige doosje bewaard en die past dan weer precies in de grote tas:
2017101618311175-IMG_1017-L.jpg


Om het een beetje spannend te houden hadden Benno en Lars wat geroosterde chocolade chips en vanille stokjes mee gebrouwen. Lekker binnen door heen gekacheld, door Odijk langs Langbroek, via Schalkwijk naar het pontje. Het was gezellig druk op de weg, veel motoren gezien, vooral wat ouder Japans Chopper spul, in aantal op de voet gevolgd door de onvermijdelijke GS-en, wat Ducati's los en een hele kudde bij elkaar, maar ook 1 R1200RS (in dezelfde kleur als die van mij, we keken allebei even verbaasd volgens mij) en 1 R1100RS in dezelfde Turkse Groene kleur als die van Peter D en de (vorige van Peter). De chauffeur daarvan zag volgens mij die dag voor het eerst een R1200RS in het wild.
Enfin, het was wel ff passen en de meten op het pontje:
2017101618311175-IMG_1020-M.jpg


2017101618311175-IMG_1021-M.jpg

Alle flesjes waren gelukkig heel overgekomen, bij het nemen van de foto waren al 4 flesjes verhuisd naar de Trap Fiets Tas omdat de volgende stop Schoon Pa en Ma zou worden alwaar in het zonnetje van dit heerlijke Bokje zou worden genoten (ik heb nog geen Vrijstad glas, dat komt nog):
2017101618380497-IMG_1028-M.jpg


Mooi van kleur en heerlijk van smaak.

Kortom, een heerlijke zonnige zondag gehad!
 
Laatst bewerkt:
Met de topkoffer er op kan de tas voor de nachtstopjes (of het doosje bier) op de buddy seat. Het "nadeel": de bandjes blijven open en bloot zichtbaar. Kwaadwillenden kunnen die er dan zo afhalen en als ik dan naar huis zou willen, kan de tas niet vastgemaakt. Dus daarom had ik afgelopen maandag eenmaal op het werk de bandjes er van af gehaald. Niet echt super handig. Dus daarnet maar even de torx schroevendraaier gepakt en de bandjes netjes weg gewerkt:
2017101812241699-IMG_1083-M.jpg

Ze zitten vast aan het frame onder het zadel en onder het plastic aan de achter/zijkant. Als ze niet in gebruik zijn, zijn de bandjes makkelijk weg te friemelen in de ruimte tussen de kussens van de buddy seats en de motor. En daar ook weer makkelijk vandaan te toveren:
2017101812241699-IMG_1084-M.jpg


Zit het tasje er zo op:
2017101812241699-IMG_1085-M.jpg


Ook weer opgelost. Zit verder prima, alleen op de motor komen vraagt een beetje acrobatiek. Houd mijn gewrichten soepel zullen we maar zeggen.
 
Betekend wel dat de zijkoffers heel weinig zullen worden gebruikt... Maar goed, die hangen nu netjes in de garage aan de muur, zitten me verder niet in de weg en zullen vast ooit wel eens van pas komen.

Het gaat een partijtje soepel tussen de file door zo...
 
Het tweede deel van onze herfstvakantie zit er op, het weekendje Limburg was heerlijk en met lekker zonnig weer. Maandag-dinsdag en vandaag NH rondgesnort met de ST's, weer voortreffelijk weer, al was het aan de kust iets frisser dan verwacht. Morgen naar zuidwest Nederland voor een rondje Zeeland en West Brabant, wederom op de ST's. Die blauwe heeft het ineens druk.... Noortje is er erg mee in d'r sas in ieder geval.
Ook deze dagen de garmin Virb XE getest, ik ben nog niet oevrtuigd van de beeldkwaliteit. Het beeld trilt behoorlijk, zeker bij lage toeretallen. De steun is gemonteerd op de rand van de binnenkuip, dat leek me redelijk stabiel, qua trilling.... ik heb ook een montagebasis op de topkoffer geplakt, maar die is net zo trillerig. Beste lijkt me het ding op het lichaam/ de borst te dragen, maar dan moet ik met zo'n tuigje gaan rondrijden, of 'm bovenop de helm monteren.....wordt ik ook niet enthousiast van....
Het werkt wel erg mooi qua bediening. Ik heb de opnameknop op mijn Zumo 595 in beeld, dus dat is wel erg makkelijk aan/uit schakelen. Als het me lukt om een fatsoenlijk stukje film te maken, zal ik dat wel eens delen hier....
 
Ook deze dagen de garmin Virb XE getest, ik ben nog niet oevrtuigd van de beeldkwaliteit. Het beeld trilt behoorlijk, zeker bij lage toeretallen. De steun is gemonteerd op de rand van de binnenkuip, dat leek me redelijk stabiel, qua trilling.... ik heb ook een montagebasis op de topkoffer geplakt, maar die is net zo trillerig. Beste lijkt me het ding op het lichaam/ de borst te dragen, maar dan moet ik met zo'n tuigje gaan rondrijden, of 'm bovenop de helm monteren.....wordt ik ook niet enthousiast van....
Het werkt wel erg mooi qua bediening. Ik heb de opnameknop op mijn Zumo 595 in beeld, dus dat is wel erg makkelijk aan/uit schakelen. Als het me lukt om een fatsoenlijk stukje film te maken, zal ik dat wel eens delen hier....

Van iemand anders begrepen dat hij hetzelfde probleem had en nu de Virb aan de helm gemonteerd heeft.

Roelof
 
Vandaag weer thuis na een rondje Zuid Beveland, Walcheren en Noord Beveland (in Bergen op Zoom overnacht), en vandaag via het west Brabantse land en de Betuwe terug op huis aan. Het was gisteren en vandaag overigens een stuk frisser dan de eerste dagen van de week in NH. Maar goed al met al een heerlijke vakantie met ruim 1000 kilometers op de ST's.

Molen aan de Maasdijk in Nederhemert.
full


Ik heb een clipje op YouTube gezet, daarop kunnen je de verschillen in beeldkwaliteit goed zien bij stilstand, 'vloeiend' rijden en accelereren. Zie HIER voor het proeffilmpje. Was wel een leuk stukje van de route in NH trouwens (zie post ergens hiervoor) vanaf het pontje over het Noordhollands kanaal bij Ilpendam.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het filmpje niet te openen trouwens!

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn gopro, overal op de motor gemonteerd had ik last van trillingen. Uiteindelijk maar op mijn helm ‘geplakt’, en dat werkt. Nadeel is dat ik mijn kinstuk dan niet meer kan opklappen, vizier wel overigens. En aangezien ik graag met kinstuk opgeklapt rijd, gebruik ik m niet meer. Daarbij gaat de nieuwigheid over, en worden het, naar mijn mening, eentonige filmpjes.
 
Bij mij is het filmpje niet te openen trouwens!
Het filmpje heb ik nu van 'Privé' op 'verborgen' gezet, misschien kun je 'm nu wel openen?
De Virb zat bij een Zumo 595 die ik heb overgenomen, anders zou ik 'm ook niet gekocht hebben vanwege de door jou genoemde reden.
Het is wel leuk bij bijzondere tochtjes of om een groepje te volgen, maar om daar dan weer een leuke compilatie van te maken is ook weer veel werk... dus gewoon even mee spelen en dan zien we wel weer... ach, mijn kinderen zullen zich er ook wel mee vermaken.
 
Het filmpje heb ik nu van 'Privé' op 'verborgen' gezet, misschien kun je 'm nu wel openen?
De Virb zat bij een Zumo 595 die ik heb overgenomen, anders zou ik 'm ook niet gekocht hebben vanwege de door jou genoemde reden.
Het is wel leuk bij bijzondere tochtjes of om een groepje te volgen, maar om daar dan weer een leuke compilatie van te maken is ook weer veel werk... dus gewoon even mee spelen en dan zien we wel weer... ach, mijn kinderen zullen zich er ook wel mee vermaken.
Nu wel te zien idd. Trilt een klein beetje, maar wel een goede camera met een mooi natuurgetrouw beeld🤗
 
Die race fietser had er ook goed de sokken in! Haalde mooi nog ff zo’n snorfiets in ook. Mooie kleuren inderdaad, jammer van dat trillen bij iets hogere snelheden (net na het inhalen vd racefietser).
 
Vanmorgen rond kwart voor negen een wit blauwe 1200 RS bij Amersfoort de snelweg richting Utrecht op zien draaien. Samen tussen de files doorgereden tot Utrecht. Hier ben ik afgeslagen en de RS ging door richting Den Haag. Iemand van hier? Ik zat op de K.
 
Forum-leden, na de laatste 2mnd. niet lekker te rijden met "DE" BMW R1100 RS merkte ik dat hij bij bepaalde snelheden in het stuur (trilde !!! ).
Div. rijders gevraagd wat "het" kon zijn ?.
Kreeg ik div. oplossingen zoals: Vóórwiel uitlaten balanceren, wiellager defect, sillence blokken vervangen, onbelangs motor, etc. etc.
Maar van dat alles was het niet !!!!.
Tot ik van de week ging AF taken, kwam een andere motorrijder een praatje maken, en van een praatje komt een praatje, en ik op het trillen van mijn stuur bij bepaalde snelheden kwam.
WAAROP hij zijn hand over mijn (nog niet z'n oude vóórband) haalde, en hij het uitriep van IK weet jouw probleem(je) ?????, hé was mijn antwoord.
Jouw Bridgestone BATTLAX heeft las van: CUPPEN !!!!!! ?????.
Veeg zelf maar eens over de band (niet te hard drukken)
, en wat is voelde maar nu ook kon zien: Dat er hoogte verschillen tussen links en rechts bovenop de band zitten.

Dus nu moet ik een nieuwe vóórband laten monteren, dan zal mijn probleem(je) over zijn!.

Alleen nu aan jullie moet ik weer gaan voor een Bridgestone BATTLAX of ........
Laat eens weten .
Mvgr. J.v.Soelen
 
Welke battlax heb je Jan? Er zijn ondertussen heel goede alternatieven.
Ik bedoel: welke Battlax heb je Jan??
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,
Een technische vraag: mijn voorremhandel wordt door de wind naar achteren geduwd en daardoor gaat mijn achterremlicht branden. Kan ik ergens aan draaien om de veer strakker te zetten, zodat de handel beter op zijn plaats blijft zitten?
grt Peter

Ik kwam hier achter toen ik van de week met een grote witte doos over de snelweg reed....
 
_O- _O- _O- OK Peter, ik heb dit nog niet meegemaakt, maar er valt inderdaad eea aan te verstellen. Als je het kunststof kapje aan de voorkant (zit met een kruiskop vast) eraf haalt dan zie je het volgende:
full

De schakelaar zit helemaal rechts onder in de rempomp dus onder het rechter schroefgat, de tip van de 'bladveer' kun je zien. Het is een zgn negatieve schakelaar: normaal is hij ingedrukt en hij wordt vrijgegeven door het remhendel in te knijpen. Je hoort dan ook een klikje als hij contact maakt en het remlicht aan zet. Het is een microschakelaar, dus allemaal erg klein en priegelig.
full

Met deze schroef kun je de slag of als je wilt de gevoeligheid daarvan afstellen, in jouw geval indraaien (rechtsom). Doe eerst maar een halve slag of zo.
Daarnaast kun je de afstand van je remhendel instellen met de draaiknop hieronder, maar dat heeft alleen invloed op de ruststand van de hendel (dichterbij of verder weg van het stuur)
full

Noot: dit is van mijn oude RS, waarvan de spiegel met voet en al is afgebroken.
Noot 2: die schroef doet in werkelijkheid niets met de schakelaar, maar verandert het drukpunt van de rem, met indirect het gewenste resultaat.
 
Laatst bewerkt:
De meeste kilometers voor dit jaar zijn inmiddels wel gereden :] , helaas niet zoveel als gepland maar ik heb toch nog zo’n 5000 km sinds de vorige post er bij kunnen zetten. Mooi moment om nog wat ervaringen te delen over ’17 RS.

Qua instellingen ben ik er wel uit. Rijtechnisch past de rijmodus ‘User’ het best bij mij, met de engine instelling op Dynamic en DCT op Road. Verder kan ik het op het sportzadel i.c.m. het HP rem-schakelset in de middelste stand met mijn 1.90 meter prima minimaal 8 uur per dag uithouden. Voor mij een mooi compromis tussen het op je polsen steunen bij de 1200S en ingekakt zitten op onze 1200RT.

De zijstandaard heb ik moeten modificeren, omdat anders het originele BMW verstelbare voetsteunensetje niet is te verstellen.

Achteraf gezien had ik van de gelegenheid gebruik moeten maken om de zijstandaard onder een grotere hoek te zetten. Met een volledig beladen motor staat deze wel angstig rechtop. Bij het parkeren moest ik daar steeds serieus rekening mee houden.

De windbescherming blijft ruk. Ik heb inmiddels 5 schermen :') tot mijn beschikking, van de hoogst verkrijgbare (Givi) tot de laagste (Powerbronze) variant, waarbij de laatste het best bevalt. Met het lage sportscherm is het op de binnenwegen prima uit te houden, alleen zijn >90% van mijn kilometers vakantiekilometers, en om ergens te komen zijn in de praktijk minimaal de eerste en laatste 500 km op de snelweg. Met de Givi zit ik wel vrij van de wind en turbulentie, maar zit je eenmaal in het warme zuiden wel weg te dampen met zo’n winkelruit voor je neus. Het vario schermpje is ook aardig, alleen zijn de armpjes te kort om dit vario deel optimaal te kunnen gebruiken.

full


Ik heb het nu het idee dat de oplossing in de vorm van een andere helm moet komen.

Wat ik nog miste was een beetje opbergruimte onder het zadel. Waar ik bij de 1200S nog een schijfremslot en een gereedschap rol kwijt kon, past bij de RS alleen een instructieboekje en een minimale hoeveelheid boorgereedschap.

full


Dat boorgereedschap is overigens van een kwaliteit wat je eerder bij een Chinese scooter zou verwachten :/

Aangezien ik de gewoonte heb om eenmaal op bestemming de koffers en af te halen, blijft er niet zoveel mogelijkheden over om wat mee te nemen. Voor het gereedschap (incl. bandenreparatie en compressortje), regenjas (handig als je met doorwaai jas onderweg bent), schijfremslot en camera maar een diepte-investering gedaan:

full


Ter compensatie van het vakantie-tekort, zeg maar O-)
 
Laatst bewerkt:
Mooie oplossing Bommep, maar ook een beetje veel euri's.....
BMW heeft tegenwoordig ook een tasje voor ditzelfde doel, is ook wel een nette oplossing denk ik.
full
 
Dank je wel voor de feedback. Ik rijd nu ook steeds meer met een tweede tanktas op de passagiersplaats ( ik.hoef wat minder op de esthetiek te letten😉) . In den beginnevwerd Castrol ' racing' 10 w 60 full synthetic aanbevolen voor de versnellingsbak problemen van de waterkokers, omdat jij een link legt met de temperatuur zou die olie te overwegen zijn.
Ik denk ook dat ik die user mode zou gebruiken om de motor naar mijn zin in te stellen met het accent op sturen..
 
Mooie oplossing Bommep, maar ook een beetje veel euri's.....
BMW heeft tegenwoordig ook een tasje voor ditzelfde doel, is ook wel een nette oplossing denk ik.[afbeelding]
Zo'n pillion seat heb ik ook, maar zo'n smuggler kan gewoon op slot en kan niet eenvoudig van de motor worden gehaald. Zit je net wat lekkerder als je motor uit het zicht staat. Al weet ik natuurlijk ook wel dat je voor de prijs van de een smuggler minimaal 10x de inhoud van je pillion seat kan vervangen :+
En een tanktas vind ik op vakantie gewoon lastig, op dezelfde reden en daar komt het veelvuldig tanken nog bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan