Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Ja dan was jij het haha, je maatje reed er voor. Ik ging jullie gelijk voorbij op het pad na dat stukje singletrack.

Ach ja. Eerste OTR rit en 2e rondje op enduro dus ben al blij dat ik zonder botbreuken thuis gekomen ben. Volgende keer weer iets meer gas erop. Volgende rit even harder roepen en wat tips geven he })
 
Aangezien mijn motor nog steeds kapot was heb ik alleen maar staan kijken, ik stond midden in het bos bij het startpunt op dat stuk waar je als je de bocht uit kwam door een gigantische kuil met water kon of er via een smal singletrack stukje er langsheen kon.

Ik heb er 2 uur staan kijken, maar er was helaas niemand die door de kuil heen ging, ik had ze graag zien ploeteren namelijk :+ :+

Maar wat mij het meeste opviel, was dat er op dat stukje langs de kuil wat hooguit een meter breed was en na een meter of 20 flink versmalde omdat er 2 bomen schuin tegenover elkaar stonden. Er heel wat mensen waren die er een wedstrijd van maakte om als eerste door de bomen heen te komen. Dit terwijl er gelijk daarna een vrije baan was. Meerdere keren zag ik er al wat vallen omdat ze gewoon aan de kant gedrukt/geschopt werden door andere crossers. Ik stond hier toch wel met enige verbazing naar te kijken, het is toch geen wedstrijd? Je zou denken dat de mensen die dat doen gigantisch goed kunnen rijden alla een Herlings, maar bij de eerste de beste springbult gingen genoeg van die aso's er als een bange geit overheen.

Is dit tegenwoordig de standaard bij dit soort ritjes?
 
Hahaha. Die diepe plas. Mijn maatje is er aan het einde van de dag door gegaan. Hij was op dat moment de eerste die erdoor ging. Het was diep, heel diep. Filter bak onder water.
 
Zojuist just to be sure de klepspeling gecontroleerd. Niks aan hoeven te stellen, was volgens het boekje.

[img=640,480]https://tweakers.net/ext/f/7dI3ZFUBmP6DQIg4uTLB2yZU/full.jpg[/img]

[img=640,480]https://tweakers.net/ext/f/AhxQu6WpZK8zskoHgXi8nPBd/full.jpg[/img]

Ook nog even een nieuwe filter erin gezet en de nieuwe filters geolied.
 
https://youtu.be/3WQvKyh98Rc

hier een samenvatting van de rechter route.
ik vond het op beide route's niet druk, zeker niet in verhouding met de wachtrij bij het inschrijven.
linker route om half elf gestart, echt hele stukken alleen gereden.
rechter route om 12 uur, was iets drukker

akkers mooi droog en stukken bos ook mooi vloeiende lijnen.

2 weken geleden al ingeschreven voor Veghel, zal wel iets natter worden als Lichtenvoorde.

@ El Snorro, nog geen tijd voor een cr125 of 250 op kenteken ipv de husaberg? :)
 
Zondag ga ik mijn eerste offroad rit rijden (offroad Veghel) op mijn Yamaha Wr450f uit 2003.
Welke bandenspanning adviseren jullie?

Gr. Ziggy
 
Zijn er hier mensen die hun enduro/crosser meenemen in een busje segment Caddy/Combo? Heb een Berlingo tot m’n beschikking, alleen daar past hij alleen in zonder voorwiel. Wil iets waar hij met voorwiel in past, alleen weet niet of dat in dit segment te vinden is? Type Transporter gaat nogal in de papieren lopen wb belasting en met een aanhanger mag je weer maar 90.

Ik heb zelf een Peugeot Expert van bouwjaar 2004 (model 96>05) Expert is het zelfde als Citroen Jumpy/Fiat Scudo. Heb hem gekocht voor vervoer van een racer maar mijn KTM past er prima in (schuin).
HDI motoren (peugeot/citroen) zijn zeer goed,ook de JTD van Fiat zijn wel okay.
Wegen belasting is fors minder als een Vito,Vivaro,T4/T5 etc. Ik betaal 100 euro per maand.
 
https://youtu.be/3WQvKyh98Rc

hier een samenvatting van de rechter route.
ik vond het op beide route's niet druk, zeker niet in verhouding met de wachtrij bij het inschrijven.
linker route om half elf gestart, echt hele stukken alleen gereden.
rechter route om 12 uur, was iets drukker

akkers mooi droog en stukken bos ook mooi vloeiende lijnen.

2 weken geleden al ingeschreven voor Veghel, zal wel iets natter worden als Lichtenvoorde.

@ El Snorro, nog geen tijd voor een cr125 of 250 op kenteken ipv de husaberg? :)

Hahaha een 125 lijkt me super voor de offroad ritten.
Echter voor die 1,5 rit die ik rij per jaar kan ik beter de husaberg houden.
Brengt toch geen 2 knaken op als ik hem verkoop.
 
Veghel was mooi, jammer van de regen.
1 keer rond geweest :) , daarna nog 1,5u gedaan om van het terrein af te komen :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er weinig van gezien..... na 8,5km hield de motor er mee op. Uur gewacht op het busje en weer terug naar de parkeerplaats.... Ik vermoed iets met de benzinepomp :(

Wel heerlijk broodje kebab gegeten in Gemert :+
 
Heb veel van het terrein en omgeving gemist met die regen, rip en roll hielp maar 2 seconde of zo. Het was meer een kwestie van "volg je voorganger". Daarna 1 grote geitebende op dat parkeerterrein.

Hopelijk bijft het in handel een stuk droger.

@duckman Beterschap met de brommer.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het op de route zelf ondanks de regen verbazend droog, alleen de graspaden waren soms verradelijk glad.
2 keer iemand zijn motor uit de sloot zien staan trekken langs zulke paden.

Bulten van rennerskwartier naar start en gelijk na start zijn wel goede warming up :)

1e ronde rond half elf gestart, bijna alles alleen gereden.
Route is blijkbaar toch zo lang dat je de drukte bij inschrijving niet terug ziet?

2e ronde weer veel regen, dus maar besloten bij de brug rechtdoor te steken en niet het kanaal over te gaan.

Ik parkeer altijd bij een vriend thuis in Erp, dus had geen last met wegkomen :)
 
Ik ga even mijn ervaring delen van mijn allereerste OTR rit (Veghel), misschien dat andere beginnelingen er iets aan hebben ;) .
Aangezien ik voorheen pas 1x 60 km op de crosser heb gereden rondom huis en 1x een rondje op de crossbaan in Gemert (wat geen succes was) ben ik dus een leek.

Zondag aangekomen in Veghel was mijn maat zijn inschrijvingspapieren vergeten, kostte ons meteen 45 minuten.
Het was inmiddels 10 uur/half 11 dus snel aankleden en op de WR 450f stappen en kijken waar we ons moesten melden voor de inschrijving.

Voordat je bij de inschrijving kon komen moest je eerst over een bult zand… dat was voor mij al een hele uitdaging niet normaal, leek wel een flatgebouw waar ik op moest. (vanuit mijn ogen gezien dan)
En toen begon mijn avontuur: te kort de bocht aangesneden in de 1e versnelling en vervolgens op 75% van de berg viel ik om, motor overeind (die liep nog gelukkig) en snel de berg op duwen/lopen…
De fotograaf wees mij erop dat ik de 2e bult kon vermijden door links de berg af te gaan, en ja hoor daar ging ik plat op mijn bek de berg af. Nog geen 100 meter onderweg en al 2x plat gelegen helemaal vies en mijn maat stond te lachen. (Hij gaf mij meteen de tip om dit soort heuvels niet in de 1e versnelling te pakken maar gewoon in zijn 2e versnelling en meer gas geven.)

Inschrijving voorbij, peukje roken (was redelijk gespannen) en daar gaan we. Meteen weer een paar zandbulten/heuvels waar ik met samengeknepen billen gelukkig goed op en af kwam. (in de 2e versnelling)

Een stuk verder bij de 1e maisplak aangekomen begon fase 2 van mijn gestuntel, ik zat verkrampt op de WR en kon alleen maar 2 meter voor me uitkijken en zat tussen de versnelling 1 en 2 en af en toe 3 te switchen.
Resultaat was dat ik alle kanten op gleed en dat mijn motor ieder keer afsloeg en ik heb geen elektrische start dus ik trapte mezelf een ongeluk.
Daar kwam bij dat mijn bril iedere keer aansloeg dus die heb ik maar afgedaan. Hele route zonder bril gereden, en dat was geen pretje.

Eerste 10 km zaten erop en we waren een anderhalf uur verder en ik was helemaal kapot. Mijn maat heeft me aan moeten moedigen, maar aan opgeven wilde ik niet denken. (ik ging dit gewoon even doen zeg maar..)
Na wat tips zoals meer gas geven, en verder voor je uit kijken ging ik vanzelf iets sneller en beter vooruit. Tot, ik er voor mijn gevoel hard afstuiterde en wat pijn had in mijn linker pols. Meteen weer terug bij af en ik kwam weer voor geen meter vooruit.
Mijn maat heeft ieder paar honderd meter op mij staan wachten en mij door middel van schreeuwen weer vooruit gekregen.
Na 2 tot 3 uur zijn we op het rustpunt in Erp, puntzak friet en red bull erin om wat aan te sterken. Daar nogmaals wat tips gekregen van mensen die wat langer crossen en de beste tip was om de hele maisplak over te kijken.
Dit hielp mij zo goed dat ik vandaar de laatste 20 tot 25 km lekker door de modder heb kunnen zwoegen, heb zelfs nog een sprongetje kunnen wagen wat goed ging en ben uiteraard nog wel een keer languit de modder in gevlogen met mijn kop eerst. Aangezien het erg hard regende en de route steeds slechter werd heb ik op het laatst wel af en toe een maisplak kort afgestoken door langs het afzetlint niet in de sporen te gaan rijden en zo mijn laatste krachten te sparen.

Uiteindelijk rond 16.00 uur het eindpunt gehaald na 1 rondje en na ongeveer 100x de motor aantrappen, moest op een gegeven moment mijn maat vragen om mijn motor te starten omdat ik hem zelf niet meer aankreeg.

Bij de auto aangekomen een blikje bier open getrokken en lekker staan wachten tot iedereen van het terrein af werd gesleept door de bulldozer en trekker. Parkeerterrein zag er inmiddels hetzelfde uit als de route :? .

Dit was voor mij een hele geslaagde en leerzame dag, maar ik heb aardig afgezien.

Ga zeker nog vaker een OTR ritje meepakken.

Gr. Ziggy
 
Heb veel van het terrein en omgeving gemist met die regen, rip en roll hielp maar 2 seconde of zo. Het was meer een kwestie van "volg je voorganger". Daarna 1 grote geitebende op dat parkeerterrein.

Hopelijk bijft het in handel een stuk droger.

@duckman Beterschap met de brommer.

Route zelf vond ik prima (en ik heb een hekel aan modder)
2 slechte plekjes heb ik gezien, rest gewoon goed.

Met 1 rolletje op mijn rollof heb ik het precies gered 1x rond.
 

Jezus :P

Wat een verhaal :] :}
Wat de omstandigheden betreft was het niet de beste rit als beginner denk ik inderdaad, maar dit is wel een extreem begin.

Ik zou zeggen ga eens op een harde baan crossen om de basis beter onder de knie te krijgen.
Neerijnen, Geldermalsen, hardinxveld, Den Dungen en Lelystad zijn de wat hardere banen in NL.
Of een keer met motor het bos in als het lekker droog is.
 
van half 11 tot 4 uur over 1 ronde. De tering, respect man. Op die manier had ik het denk ik al lang voor gezien gehouden :p
 
Een vers rolletje is idd een beter idee, het keek soms als door een aquarium.

Route zelf vond ik prima (en ik heb een hekel aan modder)
2 slechte plekjes heb ik gezien, rest gewoon goed.

Met 1 rolletje op mijn rollof heb ik het precies gered 1x rond.
 
Jezus :P

Wat een verhaal :] :}
Wat de omstandigheden betreft was het niet de beste rit als beginner denk ik inderdaad, maar dit is wel een extreem begin.

Ik zou zeggen ga eens op een harde baan crossen om de basis beter onder de knie te krijgen.
Neerijnen, Geldermalsen, hardinxveld, Den Dungen en Lelystad zijn de wat hardere banen in NL.
Of een keer met motor het bos in als het lekker droog is.


Bedankt voor je tip: de baan in Den Dungen is niet zo ver van Uden vandaan, dan moet ik daar maar eens een poging wagen.
Heb je daar een MON licentie of iets dergelijks voor nodig?
 
van half 11 tot 4 uur over 1 ronde. De tering, respect man. Op die manier had ik het denk ik al lang voor gezien gehouden :p


Aangezien ik mezelf niet wilde laten kennen, was opgeven geen optie.
Maar had ik dit vooraf geweten, dan was ik voor het korte rondje gegaan, en dan was ik iets meer gaan oefenen.
Enduro/crossen is toch een hele andere discipline dan met je racemotor op het circuit. Ik dacht met wat race-ervaring, dan doe je dit wel ff.... nou dat viel tegen
 
Ik ga even mijn ervaring delen van mijn allereerste OTR rit (Veghel)..
Dit was voor mij een hele geslaagde en leerzame dag, maar ik heb aardig afgezien.

Ga zeker nog vaker een OTR ritje meepakken.

Gr. Ziggy

Hehe mijn 1e rit ging ook ongeveer zo, zeiknatte Eext en ik zou het wel ff doen..
Bang voor alle gaten en sporen, veel zitten, motor te verkrampt beet houden en her en der je benen uitsteken als je bang werd.. Mooie tijden ;( .. Gewoon nog 3 a 4 ritjes pakken en 'tis al een wereld van verschil hoor!


Ik heb zondag nog Tubbergen gereden, ook helaas mn bril direct naar de klote en daarna toen ik m'n roll-off verwijderd had direct een hele schep modder van een 450 gekregen. Rest van de rit zonder bril gereden, maar dat kan ik niet aanraden :')

Route was wel leuk, velden waren niet eens erg nat en lagen er mooi bij omdat het gewoon niet zo druk was. Toch maar 1 ronde gedaan omdat het kloteweer bleef en door het bril-incident we al wat laat waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan