XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waar hij ze vandaan gehaald heeft vermeldt hij niet maar hij schrijft er wel bij "rare as hen's teeth". En dat klopt in geval van het achterwiel volledig. Voorwiel is geen probleem, het wiel van b.v. een XV 535 past 1 op 1. Heb er een liggen maar ik vind een gespaakt wiel voor en een gietwiel achter geen porem.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen een keer gelezen te hebben dat de eerste Japans geleverde versies spaakwielen hadden? Maar dat komt ergens heel erg uit een stoffig achterkamertje hoor, dus ook grote kans dat het niet zo is ;)
 
Die GX'en zijn schijnbaar bijna allemaal in Japan gebleven, allleen een paar tentoonstellingsexemplaren en dergelijke hebben hun weg buiten Japan gevonden. Perth ligt trouwens niet in Nieuw-Zeeland maar aan de zuid-westkant van Australië. Maar dat is terzijde. 😀
 
Dat weet ik, maar volgens Wim was de motor een Nieuw-Zeelandse... Wegens extreme luiheid besloot ik verder niets na te lezen en te gokken dat de eigenaar ook een Nieuw-Zeelander is die wellicht bij gebrek aan aan levendig Nieuw-Zeelands forum een topic op een Australisch forum had geopend. Al had dat dan net zo goed op een Amerikaans forum gekund misschien. :Z ;) Enniehouw; kleine kans een XS750 op spaakwielen voorbij te zien komen buiten Japan dus...
 
Er is in Nederland ook iemand met een XS750 op spaakwielen, ik heb mijn rode 750F van hem gekocht. Hij is ook lid van de duitse Triple club. Hij heeft een 750-2D omgebouwd naar 750-C "1976" replica, met de originele fabrieks-3 in 1 uitlaat en bijpassend kleurenschema! (en spaakwielen dus, uit Japan laten komen, net als de uitlaat).

die restauratie van die Nieuw-Zeelander is erg mooi! Alleen des te jammerder dat hij een niet originele bestickering heeft aangehouden, ik vind die rode stickers op de tank (en zijpanelen) echt geen porum!
Verder echt een mooie motor..
 
Laatst bewerkt:
@ Haga, Die kleurstelling grijs/rood heb ik toch al eens meer gezien, op triples.org. Denk dat het dus wel degelijk origineel is. Maar ik ben het met je eens, grijs/blauw is mooier. De XS waar je het over hebt, die omgebouwde naar het '76 type, heeft die ook dat korte achterstukje aan de buddyseat? Want dat maakt het helemaal compleet.
 
@ Haga, Die kleurstelling grijs/rood heb ik toch al eens meer gezien, op triples.org. Denk dat het dus wel degelijk origineel is. Maar ik ben het met je eens, grijs/blauw is mooier. De XS waar je het over hebt, die omgebouwde naar het '76 type, heeft die ook dat korte achterstukje aan de buddyseat? Want dat maakt het helemaal compleet.
ja, dat, en een ander achterlicht en knippers.. bij ons zit achter in het frame aan de zijkanten zo'n zwart kunststof dop in, bij de '76 de knippers.
 
Doe uzelf en mij een lol, bespaar me onzinnige biedingen. De motor word verkocht voor echt geld aan iemand die serieus een bod doet, anders blijft hij lekker staan.
Ik vrees dat ie blijft staan....
 
Ik vrees dat ie blijft staan....

ik ook, ik weet uit eigen ervaring dat goed reviseren/restaureren, zoals de beste man zegt dat hij gedaan heeft, BERGEN geld kost, maar zo een half-af project van een niet erg populaire motor verkopen, die niet origineel is (kleur) en ook niet mooi-verbouwd, tja, dan schat ik de kans ook niet zo best in, om je geld daar nog uit te krijgen.
 
Grappig...hij geeft aan het complete blok gereviseerd te hebben en somt vervolgens op wàt hij daaronder verstaat...en blijkbaar wat niet (koppeling)...
Ik zie grijze 'halve maantjes' in de kop..die zijn ori zwart..ook bij Specials.dus die zijn overgespoten..

Mmmm... B|
 
Zal mij hier eens voorstellen. Mijn naam is Wilco en mijn vader is hier actief als ‘triple_arne’. Als ‘dagelijkse’ motor heb ik een Ducati 848. Een erg fijne motor, maar sleutel ook graag en daarom was ik al een tijdje opzoek naar een 'projectmotor'.
Mede door de kennis (en het onderdelenmagazijn ;) ) van m'n vader is het dus een Yamaha xs850 geworden. Deze werd laatst aangeboden in onderdelen op marktplaats.

De bedoeling is dat ik de motor eerst zo goed als origineel op ga bouwen. Het frame en verschillende andere onderdelen zijn bij de vorige eigenaar al gecoat! kan dus beginnen met een frisse basis.

Maar genoeg gepraat zo, foto's zeggen meer.



donderdag de spullen wat uitgezocht en op het eerste gezicht missen alleen de uitlaat en knipperlichten. ook zijn beide spatborden aardig 'verrot'. Een mooi achterspatbord en nette knipperlichten heb ik inmiddels al gevonden. Een voorspatbord zal eventueel wel een nieuwe worden. Ook heb ik al een setje nette koni achterveren klaarliggen :)

Eerst het blok op de werkbank gehesen. we waren erg benieuwd naar de nokkenassen, en de klepspeling. Wat bleek, uitlaatklep #1 bleef open staan. Na wat tornen werd het al iets beter, maar toch besloten te kop te trekken. Er is waarschijnlijk vaak rustig met de motor gereden, we kwamen nogal wat vervuiling tegen in de kop, en op de zuigers..
Inmiddels is er een overmaat setje zuigers (72mm i.p.v. 71,5mm) onderweg vanuit Japan. Voor de rest lijkt het blok ok.









Ik hoop de motor volgende zomer rijdend te hebben maar dat is even afhankelijk van de staat van de kabelboom etc..
 
Laatst bewerkt:
Zal mij hier eens voorstellen. Mijn naam is Wilco en mijn vader is hier actief als ‘triple_arne’. Als ‘dagelijkse’ motor heb ik een Ducati 848. Een erg fijne motor, maar sleutel ook graag en daarom was ik al een tijdje opzoek naar een 'projectmotor'.
Mede door de kennis (en het onderdelenmagazijn ;) ) van m'n vader is het dus een Yamaha xs850 geworden. Deze werd laatst aangeboden in onderdelen op marktplaats.

De bedoeling is dat ik de motor eerst zo goed als origineel op ga bouwen. Het frame en verschillende andere onderdelen zijn bij de vorige eigenaar al gecoat! kan dus beginnen met een frisse basis.

Maar genoeg gepraat zo, foto's zeggen meer.

[~[url="https://s1.postimg.org/4m5dc7rnej/IMG_0284.jpg"]afbeelding~][/url]

donderdag de spullen wat uitgezocht en op het eerste gezicht missen alleen de uitlaat en knipperlichten. ook zijn beide spatborden aardig 'verrot'. Een mooi achterspatbord en nette knipperlichten heb ik inmiddels al gevonden. Een voorspatbord zal eventueel wel een nieuwe worden. Ook heb ik al een setje nette koni achterveren klaarliggen :)

Eerst het blok op de werkbank gehesen. we waren erg benieuwd naar de nokkenassen, en de klepspeling. Wat bleek, uitlaatklep #1 bleef open staan. Na wat tornen werd het al iets beter, maar toch besloten te kop te trekken. Er is waarschijnlijk vaak rustig met de motor gereden, we kwamen nogal wat vervuiling tegen in de kop, en op de zuigers..
Inmiddels is er een overmaat setje zuigers (72mm i.p.v. 71,5mm) onderweg vanuit Japan. Voor de rest lijkt het blok ok.

Ik hoop de motor volgende zomer rijdend te hebben maar dat is even afhankelijk van de staat van de kabelboom etc..

Hoi Wilco, leuk dat je je ook hier hebt gemeld! Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden van de vorderingen met je motor!
Als je die komende zomer lopend wil hebben, heb je wat te doen! Ambitieus ;).. maar als je genoeg vrije tijd hebt kan het zeker.

Vwb de vervuiling in het blok, ik heb ondertussen al wel 6 of 7 blokken uit elkaar gehad voor revisie of sloop, en eigenlijk nooit gezien dat het niet vuil was. En dat bijna elke motor, ook die verondersteld 'goed' waren, toch niet zo goed waren (qua kop dus, klepzittingen / kleppen) dan gedacht. Zelfs bij blokken met 'maar' 30-40,000km. Het onderblok daarentegen is vaak prima, mits de big end lagers niet uitgelopen zijn, de bekende andere kwaal.

Watvoor uitlaat denk je er op te gaan knopen?
 
Laatst bewerkt:
Qua tijd zou goed moeten komen. Ik vaar voor mijn werk, en ben 2 weken weg, maar dan ook 2 weken thuis!

Uitlaat zal voorlopig een 3-1 worden die m’n vader nog heeft liggen. Een nieuwe laten maken in Duitsland kan altijd nog :)
 
Dag Wilco; welkom in de driecylinder-gekte!
Zodra je het keelschrapen van en de blaf van een triple bij 4500~5000 tpm gehoord hebt...ben je 'hooked' en is de huil van een vierpitter ineens tòch minder...

Vuil in een blok komt bijna altijd van te lang doorrijden met oude olie en filter vergeten.
Als je je netjes houdt aan oliewissels en filter om het jaar...blijft een blok mooi schoon.
En af en toe goed loslaten..op temperatuur rijden
Ik rij net als je vader "nog maar" 20+jaar driepitters en heb al heel wat verwaarloosde blokken losgehad.

XS triples zijn enorm ondergewaardeerd in vergelijk met andere japanners (lees; vierpitters..), terwijl ze barsten van charme en karakter.
Mochten jij en pa er niet uitkomen; schroom niet om te vragen!

Vwb uitlaat; denk eens aan 'London' in Overijssel...

London Exhaust Technology BV - London uitlaten en uitlaatsystemen voor klassieke en oldtimer motorfietsen
 
Laatst bewerkt:
Dag Wilco

Leuk dat je je waagt aan de restauratie van een oude Japanse driecylinder. Zelf ben ik reeds enige jaren bezig met de restauratie van mijn oude XS. Wat mij betreft: je beleeft evenveel plezier aan het restaureren dan aan het rijden.
Succes en laat af en toe iets horen. Ik ga dit zeker volgen.
 
Dag Wilco; welkom in de driecylinder-gekte!
Zodra je het keelschrapen van en de blaf van een triple bij 4500~5000 tpm gehoord hebt...ben je 'hooked' en is de huil van een vierpitter ineens tòch minder...

Vuil in een blok komt bijna altijd van te lang doorrijden met oude olie en filter vergeten.
Als je je netjes houdt aan oliewissels en filter om het jaar...blijft een blok mooi schoon.
En af en toe goed loslaten..op temperatuur rijden
Ik rij net als je vader "nog maar" 20+jaar driepitters en heb al heel wat verwaarloosde blokken losgehad.

XS triples zijn enorm ondergewaardeerd in vergelijk met andere japanners (lees; vierpitters..), terwijl ze barsten van charme en karakter.
Mochten jij en pa er niet uitkomen; schroom niet om te vragen!

Vwb uitlaat; denk eens aan 'London' in Overijssel...

London Exhaust Technology BV - London uitlaten en uitlaatsystemen voor klassieke en oldtimer motorfietsen
Zo een XS triple doet alles wat een BMW K75 doet maar dan al in de jaren 70 en met meer charme. Dat was nog in de tijd dat je nog niet zoveel segmenten had. Een kuip kocht je aftermarket etc.

De Suzuki GSX750 (ketting) en 850 (cardan) zijn ook van die ondergewaardeerde modellen. Net als de Yamaha zijn het kilometervreters pur sang en technisch minstens zo goed zo niet beter dan de Honda.

Het is eigenlijk alleen de eerste series Honda CB750 en Kawasaki Z900 wat meer geld oplevert. De lichtere en latere modellen ook niet.

Ververs je de olie elke jaar of elke twee jaar? Vergeet ook niet dat deblokkeren jarenlang op minerale olie hebben gereden wat meer vervuild. Na jarenlang mineraal overstappen op fulll synthetische is niet aan te raden, doordat de dopes de oude aangekoekte resten van de minerale olie losweken en die kunnen in je oliekannen gaan zitten. Het zou eventueel kunnen na revisie. Maar de minerale olie vult ook slijtsporen op en de toleranties van die oude blokken zijn ruimer en de moderne olie is vaak dunner.
 
Laatst bewerkt:
Qua tijd zou goed moeten komen. Ik vaar voor mijn werk, en ben 2 weken weg, maar dan ook 2 weken thuis!

Uitlaat zal voorlopig een 3-1 worden die m’n vader nog heeft liggen. Een nieuwe laten maken in Duitsland kan altijd nog :)

Altijd nog dat weet ik niet; Heinz Wyes zegt dat hij geen nieuwe opdrachten meer aanneemt helaas!
Naar zijn zeggen ben ik de laatste, waarvan hij een opdracht heeft geaccepteerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan