Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Aangezien ik mezelf niet wilde laten kennen, was opgeven geen optie.
Maar had ik dit vooraf geweten, dan was ik voor het korte rondje gegaan, en dan was ik iets meer gaan oefenen.
Enduro/crossen is toch een hele andere discipline dan met je racemotor op het circuit. Ik dacht met wat race-ervaring, dan doe je dit wel ff.... nou dat viel tegen

Stuur me maar eens een PM, ik woon ook in Uden, spreken we een keer af en gaan we werken aan het uithoudingsvermogen!
 
Aangezien ik mezelf niet wilde laten kennen, was opgeven geen optie.
Maar had ik dit vooraf geweten, dan was ik voor het korte rondje gegaan, en dan was ik iets meer gaan oefenen.
Enduro/crossen is toch een hele andere discipline dan met je racemotor op het circuit. Ik dacht met wat race-ervaring, dan doe je dit wel ff.... nou dat viel tegen

Dat dacht ik 4/5 jaar geleden ook,zie in je verhaal veel overeenkomsten ,alleen ik haalde door crash met een lekke radiateur het einde niet.
Wat viel dat tegen hahaha
 
Bedankt voor je tip: de baan in Den Dungen is niet zo ver van Uden vandaan, dan moet ik daar maar eens een poging wagen.
Heb je daar een MON licentie of iets dergelijks voor nodig?

KNMV basis sport licentie is voldoende.
En zorg ervoor dat je geluid in orde is als je naar den dungen gaat. (enduro demper is altijd goed)
 
Leuk om te lezen, je hebt alle beginnersfouten wel gemaakt denk ik. Heb zelf (als ex crosser) nog altijd wat moeite me boomstronken. Aangezien ik vrij klein ben (175) is bijstappen soms lastig waardoor ik nog wel eens wat te gespannen probeer niet te crashen; meestal met succes maar soms.....

Mijn ervaringen met 4 takten zijn zeer slecht, was bij mij ook een afsla feest toen de tijd (geleende motor, afgesteld voor iemand van 90kg... woog er zelf 60 :+ ).

Je kijk tijdens cross / offroad minder ver vooruit als op het asfalt, maar het is zeker belangrijk vooruit te kijken. Een bepaalde snelheid kunnen rijden helpt enorm, vooral in het zand of modder; wat gas bijgeven (zodat je iets accelareer) als je plots door mul zand of een modderpoel rij is vaak beter dan gespannen proberen niet te crashen; als je voorwiel ergens doorheen is volgt de rest wel ;).

Niet verkrampt rijden (tijdens asfalt stukken bewust je stuur loslaten en handen open, dichtdoen ontspant), positie op de motor is zeer belangrijk;

Aller belangrijkste is echter zorgen dat je spectaculair op de foto komt; hoe moe je ook bent ;)
13691954-337AF85BF87967011644k.jpg

(Lichtevoorde dit jaar)
 
Laatst bewerkt:
Dan kijk je zo een video op youtube waarin ze het uitleggen en denk je, ja dat klinkt logisch, ga ik doen. En dan de volgende keer dat je op de motor zit gaat de survival-knop weer om en ben je alles weer vergeten. _O-
 
Volgens mij heb ik toch echt veel te veel olie gebruikt voor mijn filters in te olien. Had op Youtube een tutorial gevolgd, filter laten volzuigen met olie en ervoor zorgen dat overal olie zit. Vervolgens alle olie zo goed mogelijk uitgeknepen, niet gewrongen en een tijdje laten drogen. Heb het filter toen in de motor gezet, maar zag dat er een plasje olie onder de motor lag. Blok zelf was hartstikke droog dus moet de filter zijn geweest.
 
Sinds ik die meuk van 24mx gebuik heb ik dat ook, het is nogal dunne olie. Vervelend soms maar kan geen kwaad. Je kan de filters eerst een paar dagen laten uitlekken natuurlijk.
 
ik gebruik[te] altijd denicol olie
l_denicol_20filterolie.jpg


beetje over de filter heen schenken. goed inmasseren zodat overal wat opzit. [filter EGAAL blauw is]
Dan leg ik het op poets papier dep ik er even op met wat papier. smeer ik de onderkant [Wat contact maakt met luchtfilterhuis] nog even wat extra in ter goede afdichting en juh.
Je merkt vanzelf wanneer de filter verzadigd is. Dan krijg je overal slierten olie als je hem rondom masseert.


Bij erg stoffige omstandigheden nog altijd een haarnetje erover heen.


En ik was/olie altijd meerdere filters tegelijkertijd.
De andere filters doe ik naar het olieen in van die ziplockbags. Blijft dan super lang goed. En altijd ready to use ;)
 
Volgens mij heb ik toch echt veel te veel olie gebruikt voor mijn filters in te olien. Had op Youtube een tutorial gevolgd, filter laten volzuigen met olie en ervoor zorgen dat overal olie zit. Vervolgens alle olie zo goed mogelijk uitgeknepen, niet gewrongen en een tijdje laten drogen. Heb het filter toen in de motor gezet, maar zag dat er een plasje olie onder de motor lag. Blok zelf was hartstikke droog dus moet de filter zijn geweest.


Ik heb zelf een fles van Lucas oil gekocht, ik vind het geweldig werken zonder dat Gesmeer. Ik heb nu geen vet filter meer en dat scheelt!!

Kijk dit maar eens vanaf 3:00 of helemaal kan ook😉
 
Sinds ik die meuk van 24mx gebuik heb ik dat ook, het is nogal dunne olie. Vervelend soms maar kan geen kwaad. Je kan de filters eerst een paar dagen laten uitlekken natuurlijk.

Heb nu ook het spul van 24MX (A9 spul oid) gebruikt. Zal dan wel aan het spul liggen.

ik gebruik[te] altijd denicol olie
[afbeelding]

beetje over de filter heen schenken. goed inmasseren zodat overal wat opzit. [filter EGAAL blauw is]
Dan leg ik het op poets papier dep ik er even op met wat papier. smeer ik de onderkant [Wat contact maakt met luchtfilterhuis] nog even wat extra in ter goede afdichting en juh.
Je merkt vanzelf wanneer de filter verzadigd is. Dan krijg je overal slierten olie als je hem rondom masseert.


Bij erg stoffige omstandigheden nog altijd een haarnetje erover heen.


En ik was/olie altijd meerdere filters tegelijkertijd.
De andere filters doe ik naar het olieen in van die ziplockbags. Blijft dan super lang goed. En altijd ready to use ;)

Ik heb ook meerdere filters in één keer gedaan, en de andere filters in een zakje gedaan. Doe je dat zakje trouwens dicht of open?
 
Ik ga even mijn ervaring delen van mijn allereerste OTR rit

Wat een verhaal, netjes dat je 'm uitgereden hebt en dat biertje zal wel gesmaakt hebben :+

Cuijk is ook echt een ideale baan om het allemaal een beetje te leren en nog redelijk in de buurt van Uden. Enige nadeel is dat je een MON-pas nodig hebt en een transponder. Dagverzekering is ook mogelijk, maar dan ben je al gauw 30 euro kwijt voor een middagje B|
 
Wat een verhaal, netjes dat je 'm uitgereden hebt en dat biertje zal wel gesmaakt hebben :+

Cuijk is ook echt een ideale baan om het allemaal een beetje te leren en nog redelijk in de buurt van Uden. Enige nadeel is dat je een MON-pas nodig hebt en een transponder. Dagverzekering is ook mogelijk, maar dan ben je al gauw 30 euro kwijt voor een middagje B|


uhm VERPLICHT transponder voor een training...???? Dat heb ik nog nooit gehoord dat je bij een ttraining verplicht bent met een transponder te rijden.
Zie daar ook helemaal 0,0 reden voor. Ja voor wedstrijd rijders is dat leuk,Zodat ze ronde tijden kunnen inzien en zien waar ze dus aan moeten werken.

vooral cuijck [waar volgens mij toch wel veel offroad/KENTEKEN rijders komen lijkt me dat sterk]

Was cuijck niet alleen een club waar je alleen mag rijden als je lid bent ??
Dat heb je namelijk ook nogal eens.

Een horst [zware zandbak] heb je dat bijv. bij.


een licentie heb je altijd nodig. [Wel even kijken of het circuit KNMV en/of MON is.
Maar volgens mij zijn nu tegenwoordig de meeste clubs wel voor beide bonden.
wij zijn inmiddels al iets van 25jaar lid bij MSV overloon. Die hebben ook goedkeuring voor BEIDE bonden
 
uhm VERPLICHT transponder voor een training...???? Dat heb ik nog nooit gehoord dat je bij een ttraining verplicht bent met een transponder te rijden.
Zie daar ook helemaal 0,0 reden voor. Ja voor wedstrijd rijders is dat leuk,Zodat ze ronde tijden kunnen inzien en zien waar ze dus aan moeten werken.

vooral cuijck [waar volgens mij toch wel veel offroad/KENTEKEN rijders komen lijkt me dat sterk]

Was cuijck niet alleen een club waar je alleen mag rijden als je lid bent ??
Dat heb je namelijk ook nogal eens.

Een horst [zware zandbak] heb je dat bijv. bij.


een licentie heb je altijd nodig. [Wel even kijken of het circuit KNMV en/of MON is.
Maar volgens mij zijn nu tegenwoordig de meeste clubs wel voor beide bonden.
wij zijn inmiddels al iets van 25jaar lid bij MSV overloon. Die hebben ook goedkeuring voor BEIDE bonden

GkL6nlr.png


Dit staat op de website van CCC. Ik meen dat het iets met de vergunning te maken had. Weet dat er een tijdje maximaal 9 man tegelijk in de baan mochten zijn i.v.m. de vergunning. Er is de laatste jaren nogal een strijd geweest tussen mensen die 'in de buurt' wonen en de crossclub (zoals overal)...

Overloon, mooi baantje, maar niet om te beginnen.. heb daar ooit staan te ploeteren, tot aan de voetsteunen door de zijspansporen heen :N
 
Transponder is verplicht in Cuijk omdat ze dat moeten voor de vergunning. Ze moeten kunnen aantonen dat er niet meer dan max een aantal rijders in de baan zijn.
 
Ga zeker nog vaker een OTR ritje meepakken.

Gr. Ziggy

Ha, dit klinkt een beetje als mijn eerste OTR ritje, was Mill een paar jaar geleden.
Gewoon lekker in je eigen tempo doorgaan. Ik vind het geweldig ondertussen!

Ik heb toen zelf veel getraind op de crossbaan in Groesbeek. Was (bijna) altijd lekker rustig en heel goed om in je eigen tempo je techniek te oefenen.
 
Ik ga even mijn ervaring delen van mijn allereerste OTR rit (Veghel), misschien dat andere beginnelingen er iets aan hebben ;) .
Gr. Ziggy

Ik voel me je mee :)

3 weken geleden 1e motor gekocht, paar keer bos/ zandpaden gereden en dus ook Veghel...

Hetzelfde gevoel bij de eerste bult voor het inschrijven maar kwam er gelukkig wel op, meer geluk dan wijsheid.

Stond vervolgens in de rij te wachten voor inschrijven en zag iemand bij de tweede bult achterover slaan...das ook niet best voor het zelfvertrouwen.

Al met al toch redelijk ontspannen kunnen rijden. Uurtje of 2 over gedaan denk ik? Alleen na 50km op een maisland in een blubberpoel er hard af gegaan, uiteraard precies waar toen toeschouwers stonden. Kwam later dit filmpje tegen, die knaap gaat er op hetzelfde punt af (laatste stuk vd film):

Bril was wel een echt probleem. Kon niks zien met bril op, sloeg steeds aan. Toen ik net mn bril afzette werd ik ingehaald en schoot er een kei net boven tegen mn helm, bril toch maar weer opgezet.

Zit nu serieus te denken aan een endurotraining of beginnerstraining oid. Staan/ zitten/ leunen/ ik doe alles op gevoel nu en niet op basis van de juiste kennis.

Wel mooi: heb in de hele rit niks negatiefs meegemaakt van andere rijders terwijl ik toch continu iedereen op heb gehouden. Hiervoor heb ik MTB-toertochten gedaan en daar wordt je toch wel 5x per rit uitgescholden, afgesneden, van je fiets gereden als je bij de langzamen hoort. Goei volk die motorrijders ;)
 
Heren, Ik zit te twijfelen tussen ruurlo en handel welke heeft jullie voorkeur, afstand maakt mij eigenlijk helemaal niks uit. Daarmee bedoel ik natuurlijk de rit er naar toe en niet de route zelf :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan