xjr 1300 zijspan project

eerste stap is gemaakt. nu een dikwandige buis vinden buiten diameter rond 43. iemand suggestie
 
Of iets dikker en afdraaien. Of iets dunner en een shim er tussen. Afdraaien is het meest gebruikelijk.
 
dikker en iets afdraaien is het eenvoudigst, maandag kan ik kijken wat er bij ons in het rek ligt, mijn maat, 38 mm bij 6 wanddikte heb ik twee millimeter kleiner gemaakt maar die moest speciaal besteld worden.
 
Laatst bewerkt:
of een dikwandige 1 1/4 duimse pijp is ook goed maar die kan ik niet vinden. afdraaien kan ik helaas maar tot 41mm.
full
 
alles rond de 40a43mm is welkom. een verloopbus na 43mm kan ik wel draaien. of een slim walsen (rollen) lukt ook nog wel.
 
je bedoeld dat je holle as 41 is?

als je vaste bril hebt lukt 43 waarschijnlijk wel
 
ja as doorvoer van Max 41 en een beetje. zal eens meten hoelang het bed is want je hebt een puntje. heb hier zelf niet aangedacht, bedankt. de machines die op mijn werk staan zijn eigenlijk allemaal instrument makers machines maar er staat 1 oud bakbeest waar ik denk ik wel iets mee kan. komt goed :t
 
eerste stap is gemaakt. nu een dikwandige buis vinden buiten diameter rond 43. iemand suggestie

Ik heb 42x6 gebruikt en dat een stukje afgedraaid naar 41.2 Deze kon ik ook niet doorsteken in de draaibank (van Mielko), maar de hele lengte pastte er wel tussen. Kort stukje ingespannen en dat er later afgezaagd.
 
Bij ons ligt 42,6 wanddikte 3 in het rek maar ook 45 wanddikte 5mm, is een stuk van 150cm dus zouden er twee poten in moeten zitten, ik heb net even gemeten mijn poten zijn 65cm lang.
di 45 mm past bij ons in de draaibank.
 
hallo "subtoon"

Bij ons ligt 42,6 wanddikte 3 in het rek maar ook 45 wanddikte 5mm, is een stuk van 150cm dus zouden er twee poten in moeten zitten, ik heb net even gemeten mijn poten zijn 65cm lang.
di 45 mm past bij ons in de draaibank.

Vindt echt fantastisch maar die 42.6 is denk ik te dun na het buigen,of niet???? ,en dan vooral op het gebogen stuk de rest geloof ik wel.

Ik heb even snel gemeten maar ik denk dat de poten ongeveer 830mm lang moeten zijn en dat past net niet twee keer in 1500mm. helaas. dus ik hoor graag over die pijp van 42.6 of deze te zwak is na het buigen.

en nogmaals dank voor de hulp bij het bekijken van het materiaal
 
Het gebogen stuk moet je niet afdraaien. Alleen het stuk dat door je kroonplaten gaat en een centimetertje extra om spanningsconcentraties te vermijden. Netjes een radius of een verloop er in en dan lager een bocht buigen.

Nu denk ik ook dat we vaak te bang zijn. Heb je wel eens gekeken hoe dun een binnenpoot van een telescoop is? Er zijn ook hele volksstammen die geen poot buigen maar een afstndhouder aan de originele binnenpoot lassen, dat gaat ook goed.
 
ja klopt dat we vaak te bang zijn en een binnen poot van een veel gebruikte voorvork 43mm van yamaha is maar 2mm dik en niet hard of iets. het is zelfs zo dat deze makelijker is te verspannen dan een gasbuis??? dus zeker geen legering met koolstof of molybdeen. vreemd maar waar, laatst zelf ondervonden.

heb nog niet zitten rekenen aan de 3mm buis. wat gebeurt er als ik deze buig. en dan in een hoek van pak hem beet 20graden.

Ik ben alleen argwanend omdat ik hier veel heb gelezen over buis dikte van 6mm of meer. vandaar. en ik wil niet die gene zijn waarvan de voorpoot breekt. haha
 
Ik denk ook dat het dunner worden door het buigen niet veel of geen sterkteverlies geeft. ik heb al veel opgereden vorken langs zien komen maar die zijn bijna altijd krom net onder de onderste kroonplaat. je moet boven de onderschommel zeker ook een verbinding maken tussen de poten en deze geeft ook een versterking.
Roger Enigma heeft al zo veel vorken gebouwd, hij kan misschien aangeven of hij denkt dat 42,6 met 3mm wanddikte sterk genoeg is. zo lang je niet op fullspeed ergens achterop vliegt denk ik dat het kan maar ik ben geen professional in vorkbouw.
Zoals Halflive zegt, origineel is het vaak veel lichter.
 
aan de andere kant. de schommel is ook gebogen en van een geringe buis dikte.krachten spel ligt wel iets anders maar toch.
 
Ik kan niet echt berekeningen maken aan de sterkte, maar ik weet wel dat de krachten op een telescoop heel anders zijn dan op de poten van een schommel. De schommelpoten zijn al voorgebogen en ik denk dat je de krachten niet moet onderschatten.
Persoonlijk zou ik niet onder de 4mm willen gaan, zeker niet als er ook nog afgedraaid moet worden. De pijp die ik gebruikt heb koste me €90 voor 3 meter geloof ik. Is prima te gebruiken en zoals Halflive aangeeft, enkel het stukje in de kroonplaten afdraaien.
 
Als Bram pijp 42,6 neemt hoeft er niets afgedraaid te worden, past zo in de kroonplaat

@ Bert, 83 cm vind ik ook erg lang mijn vorkpoten zijn van kroonplaat naar scharnierpunt maar 65cm
 
Laatst bewerkt:
net weer even zitten meten en passen. hoelang moeten die poten toch worden. denk dat ik nu de juiste hoek en lengte heb gevonden.
full
 
voorloop (of was het nu aanloop) staat nu met deze opstelling op 35--37mm. wiel staat 60mm voor de originelen as afstand.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan