K75 Deel 2: ze blijven rijden

Die lekt regelmatig hoor. Daarom bij een koppeling wissel ook deze keerring meenemen.
Ook de keerring van de dynamo aandrijving kan lelijk lekken.
 
Ja, ga jij het nog even verwarrender maken! ;)

De krukas zit helemaal opgesloten. De enige pakking waar het over zou kunnen gaan is de rubberen pakking van het rechter carterdeksel.
Ik ging er even van uit dat hij met de pakking de keerring van de krukas bedoelde zoals die bij een boxer wel eens gaan lekken. Die zit (bij een boxer) op de krukas.
Maar een K serie heeft de koppeling aan de balans/tussenas hangen. Daar heb je me terecht gecorrigeerd. Ik heb er niet veel van gehoord maar die kunnen natuurlijk ook gaan lekken, zeker na stilstand.


Ik bedoel dit onderdeel. Het is inderdaad geen pakking maar een keerring.

Tills - Tills

Graag neem ik de tunnel van je over! Stuur me maar een PM. Als er iemand een klok en een aandrijfas heeft liggen hoor ik het graag.

Ik heb de afgelopen vier maanden twee K75 uit elkaar gehad. Beide lekten ze uit de achterkant van het blok.
 
Altijd even aan de olie ruiken. Kan namelijk ook gl5 zijn uit de versnellingsbak. Dan is de keerring rond de drukstaaf versleten
 
Wie o wie kan mij helpen?

Ik probeerde vandaag mijn k75 met startkabels te starten. Dit al vaker moeten doen zonder problemen. Echter vandaag begint de startmotor een eigen leven te leiden. Hij schakelde zelf aan en uit. Zelfs toen ik de sleutel terug draaide. vervolgens starkabels ontkoppelt. Hiermee stopte de startmotor. echter als ik de start kabels nu aansluit, krijg ik geen teken van leven. niks reageert meer. de teler geeft ook geen teken van leven meer. de zekeringen zijn allemaal nog heel. Wat kan dit wezen?
Alvast bedankt!
 
Dat de startmotor door blijft draaien is een bekend probleem als de accuspanning te laag wordt. Dan kleven de contacten in het startrelais en blijft de startmotor doordraaien. Totdat de stroom op is. Heb ooit zelf het record "inbussleutel-uit-het-gereedschapssetje-halen-en-massakabel-losdraaien-terwijl-de-startmotor-giert" scherp gezet, daarbij het boordgereedschap verspreid onder de motor achterlatend. 8-)

Op de sleutelpagina's van bmwk.nl staat een foto waarop je het startrelais kunt vinden (als je dat al niet wist). Dat relais kun je voorzichtig open maken. Er zitten contactpunten in. Goed schoonmaken en dan heb je kans dat het weer werkt. Zo niet: ander startrelais. En een nieuwe accu kopen en/of je stroomcircuit goed nakijken.
 
Ennn....graag gedaan... :/

Ondertussen heb ik bij mijn fiets de gereviseerde eindaandrijving geplaatst. Maar het is niet geworden wat ik ervan hoopte :N Alle lagers vervangen, maar nog steeds een "zaag"geluid, vooral in zijn derde tegen de 50. Wat je gelukkig zelden rijdt :( Met een andere EA hoor ik niets, dus bak enzo kan ik uitsluiten. Ook een andere cardanas geeft geen verschil. Vertanding van pignon en kroonwiel zijn perfect. Je voelt het ook als je aan het wiel draait. Op "het andere" forum komt nauwelijks reactie. Misschien kan iemand hier er nog wat intelligents over zeggen. -O-
 
Controleren of hij goed geschimt is, is niet zo moeilijk.
(Dat is dus iets anders dan zelf goed zetten)
 
Vertanding van pignon en kroonwiel zijn prima, hij is dus goed geshimmed. Het is ook onzin om te shimmen als je alleen de lagers vervangt. De tolerantie op lagers is kleiner als dat je kunt shimmen.

Als kroon/pignon niet goed lopen draait de boel heel snel in elkaar, dan vind je nu zeker slijpsel in de olie.
Ik vraag me wel af wat een zagend geluid is. Voor mij zou het niet constant zijn. Rotte lagers gaan zingen.
 
Laatst bewerkt:
En dat gezaag was er dus voor de vervanging van de lagers en nu erna. Dat maakt het zo raar, i.c.m. de smetteloze vertanding. Nou heb ik een keer een auto gehad met een kapotte versnellingsbakas, stukje uit een tand. Daar is een tweedehandse in gegaan omdat een nieuwe zo'n beetje mijn faillissement had betekend (begin 80-er jaren) en die is blijven huilen tot in den eeuwigheid en daarna. De monteur had ervoor gewaarschuwd en gezegd dat ik er maar niet op moest letten. Het luistert kennelijk wel erg nauw met die tandwielen. Dus ik denk een beetje in die richting. Het wiel had een mm speling, ongeveer, toen het grote lager kapot was. De vertanding is daarop misschien ingelopen. Teruggezet in de oude stand heb je dus weer geluid. Da's mijn theorie. Overigens is de monteur best medewerkend, hij vindt het ook vervelend. Ik zal er een paar weken mee rijden en dan nog eens naar de olie kijken en naar hem terug gaan. Hij heeft aangeboden er nog eens naar te kijken.

Iig bedankt voor het meedenken. :}
 
Laatst bewerkt:
Het is geen gewone tandwieloverbrenging. Het is een Hypoide overbreging. De tanden zijn gekromd. Vandaar dat ze nauwkeurig geschhimd moeten zijn. Als de tanden niet over de volle breedte dragen vreten de tanden elkaar op. En dat vreten gaat heel snel.

kegelwiel-300x176.png
 
Het is geen gewone tandwieloverbrenging. Het is een Hypoide overbreging. De tanden zijn gekromd. Vandaar dat ze nauwkeurig geschhimd moeten zijn. Als de tanden niet over de volle breedte dragen vreten de tanden elkaar op. En dat vreten gaat heel snel.

[afbeelding]


Ik weet het. Bedankt. Met kapot lager en geluid zat er maar een frutje zaagsel aan de plug. Ik hou het zeker in de gaten.
 
Ennn....graag gedaan... :/

Ondertussen heb ik bij mijn fiets de gereviseerde eindaandrijving geplaatst. Maar het is niet geworden wat ik ervan hoopte :N Alle lagers vervangen, maar nog steeds een "zaag"geluid, vooral in zijn derde tegen de 50. Wat je gelukkig zelden rijdt :( Met een andere EA hoor ik niets, dus bak enzo kan ik uitsluiten. Ook een andere cardanas geeft geen verschil. Vertanding van pignon en kroonwiel zijn perfect. Je voelt het ook als je aan het wiel draait. Op "het andere" forum komt nauwelijks reactie. Misschien kan iemand hier er nog wat intelligents over zeggen. -O-

Met vertanding perfect bedoel je dat de tandflanken er goed uit zien? Dat zegt niks over hoe de tanden elkaar raken. Het tandbeeld moet goed zijn, anders wordt niet het volledige tandoppervlak benut.
Zoals halflive ook zegt, alleen dat het meteen kapot gaat dat geloof ik ook niet. Natuurlijk verkort het de levensduur wel. Maar als je normaal 2 ton kunt rijden met een tandwielset dan is dat nu niet ineens maar 1000 km.
Ik heb er enige ervaring mee, moet voor mijn werk redelijk vaak haakse tandwielkasten afstellen.
 
Haaks is natuurlijk wel wat anders als hypoide Als je hypoide niet goed afsteld krijg je een puntbelasting waar je bij een haakse overbrenginging alleen het oppervlak verleind.
Ik dacht dacht het heel snel kon gaan maar bij alle topics die ik terug kan vinden met kapotte BMW eindaandrijvingen staat nooit in hoeveel tijd het is gebeurt. Het zou dus inderdaad duizenden kilometers goed kunnen gaan.
 
Je krijgt niet direct een puntbelasting bij een verkeerd afgestelde hypoid vertanding. Het is eigenlijk hetzelfde als bij een rechte vertanding. Het werkende oppervlakte van de tand wordt kleiner. Hoe slechter het afgesteld is, hoe kleiner het oppervlak.
Het plaatje van jou hierboven is trouwens geen hypoide, het is een haakse overbrenging met gekromde tanden.
Hypoide is als de hartlijnen van de 2 rotatieassen niet in hetzelfde punt uitkomen, ze kruisen dus. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de tanden gekromd.
Gekromde tanden zijn niet automatisch hypoid.
Bij tandwieloverbrengingen wordt voor gekromde tanden gekozen om het geluid te verminderen. Dat kan evengoed een 'normale' haakse overbrenging zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik lees in jouw reactie dingen die volgens mij niet overeenkomen maar dat moet je me maar eens bij een biertje uitleggen.
 
Het plaatje van jou hierboven is trouwens geen hypoide, het is een haakse overbrenging met gekromde tanden.
Hypoide is als de hartlijnen van de 2 rotatieassen niet in hetzelfde punt uitkomen, ze kruisen dus. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de tanden gekromd.
Gekromde tanden zijn niet automatisch hypoid.
Zo dus:
Sprocket35b.jpg
 
Voorlopig einde van het verhaal: Ik heb er een andere set EA/as op gezet. Het wiel kreeg een ietsiepietsie speling en dan weet je natuurlijk dat het niet goed is -O- Met deze kan ik hopelijk weer een tijd vooruit. Ik zal nog eens zoeken of iemand naar de kapotte kan kijken, er zit tenslotte voor vierhonderd euro nieuwe lagers en werk in. ;( Tijdens de kerstvakantie met groot onderhoud bezig dus mijn fijne motortje kan in goede staat het nieuwe jaar in.
 
Ik heb met een vergrootglas zitten kijken. Het enige wat ik kan zien is dat de uiteinden van de tanden van het kroonwiel ietwat gegroefd zijn. Maar er zat nauwelijks gruis aan de plug.
Ik heb nog een contact die een oudere BMW monteur als kennis heeft. Misschien kan die er nog wat over zeggen.
Met de andere set erop merk ik pas hoeveel kabaal de oude set maakte.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan