Zijspan kraam

Vroeger een Guzzi cali III gehad met een EZS tpl bak Niet mooi maar wel oerdegelijk.
En ondanks het grasmaaier geluid veel kms gemaakt.
volgens mij kosten die calli's niet zoveel meer en een eigen frame is ook zo gebouwd
 
Vroeger een Guzzi cali III gehad met een EZS tpl bak Niet mooi maar wel oerdegelijk.
En ondanks het grasmaaier geluid veel kms gemaakt.
volgens mij kosten die calli's niet zoveel meer en een eigen frame is ook zo gebouwd

En zo'n spin kost ook geen drol tegenwoordig, bij de Action :+ O-)
 
En een spin kan ook prima dienst doen als subframe! Haha

Ik ga eens kijken naar de financiën, wat m’n vriendin er van vindt en hoe ik het frame voor de kar op ga bouwen.

Ik ga ook eens in Duitsland spieken. Daar zag ik een hoop “youngtimer” BMW’s met span. Misschien een leuk weekend tripje naar de oosterburen
 
Gewoon een klein beetje geduld hebben. Er staan regelmatig interessante spannen hier in Nederland, en daar wordt hier op MF dan vaak weer melding van gemaakt.
 
Ik vind oude tweekleps BMW's ook krankzinnig duur. Je kunt vaak goedkoper een vierklepper vinden. Je kunt een R1100RS vinden onder de 1500 Euro.
 
Ik vind oude tweekleps BMW's ook krankzinnig duur. Je kunt vaak goedkoper een vierklepper vinden. Je kunt een R1100RS vinden onder de 1500 Euro.

Die zijn inderdaad prijzig. De 1100/1150 serie zijn inderdaad stukken goedkoper en misschien ook wel een mooie combi om te rijden. Ik houd m'n ogen open.
Waarschijnlijk ga ik dit project betalen met de opbrengsten van een ander project. Ik moet dus nog even geduld hebben maar zodra ik ga beginnen open ik er een draadje over
 
Ik had een alu bak op een simpel buizenframe.

full
 
Even een kleine update; Omdat ik de eerste tijd vooral in de buurt van huis wil blijven en de opstart kosten laag wil houden heb ik gekozen voor wat er voorhanden is.
Dat was in dit geval een Jawa met velorex of een sportster 883 met niks.

Vanwege de kracht en het dunne frame van de velorex is de keuze gevallen op de sportster.
Waarschijnlijk komt er een Ural bak naast met een eigen voetrem naast de achterrem ipv. hem te koppelen aan de hydroliek.

Over de opbouw ben ik nog aan het twijfelen. Hout is makkelijker bewerken en kan ik zelf, staal ken ik minder goed en zal ik deels uit moeten besteden maar is misschien wel lichter.

Hout is een logische keuze voor mij en ik denk dan aan 18mm betonplex of watervast multiplex. Dit zou in totaal zo'n 60 kg op het Ural frame leggen. Dat lijkt me vrij zwaar. Wat zou een goed gewicht zijn waar ook nog mee te rijden is? Buiten het frame om.
 
Een normaal zijspan weegt leeg al 80 kilogram. Daar komt dan ook nog een passagier bij. Ik denk dat je met 60 kilo erg laag zit.
 
Een normaal zijspan weegt leeg al 80 kilogram. Daar komt dan ook nog een passagier bij. Ik denk dat je met 60 kilo erg laag zit.

Het is dan 60 kg zonder het frame en inhoud zoals een klein koelkastje en dergelijk.

Wat zou een prettig gewicht zijn om op het frame te kunnen zetten?
 
leuk bezig.ik heb een shovelhead met dnepr bak gereden zonder naloop verkleining. het zijspanwiel had een asdruk van 60 kg leeg.ik heb hier ook goed mee kunnen rijden met mijn broer van pak hem beet 150kg en een bbq en nog andere zaken er in. dus....
 
de motor met zijspan heb ik moeten verkopen en wordt nu als begrafenis zijspan-motor ingezet. dus gewicht in de bak genoeg zo nu en dan denk ik.
 
Van de zomer stond hier op dorp tijdens de jaarlijkse feesten ook een zijspan kraampje met suikerspinnen.
Die werd gewoon op de aanhanger geladen voor transport en alle voorraad kwam gewoon uit de bestelbus die aan de kar trok.
De motor reed wel wat die reed gewoon het plein op en ik dacht een bmw geluid te horen.
 
60 KG voor de kraam valt dus wel mee.
Er komt nog wel wat in natuurlijk maar het zal onder de 80/90 KG blijven.

Ik heb gevraagd aan een verkoper in letland voor een Dnepr bak. Zijn over het algemeen een stuk goedkoper daar, zelfs inclusief bezorging dus we gaan het zien.
Ben ook al in contact met Enigma over de aanbouw en die prijs valt ook enorm mee.

De rem voor het zijspan heb ik nog geen keuze gemaakt. Een rem aansluiten op de hydrauliek lijkt me gedoe en omslachtig omdat je van hydrauliek naar kabel moet.
Ik ben op internet een aantal keer een extra rempedaal gezien. Lijkt mij een goede oplossing en daarbij makkelijk remmen op het span in de bocht.
Eens verder kijken of ik dat zelf kan maken.
 
60 KG voor de kraam valt dus wel mee.
Er komt nog wel wat in natuurlijk maar het zal onder de 80/90 KG blijven.

Ik heb gevraagd aan een verkoper in letland voor een Dnepr bak. Zijn over het algemeen een stuk goedkoper daar, zelfs inclusief bezorging dus we gaan het zien.
Ben ook al in contact met Enigma over de aanbouw en die prijs valt ook enorm mee.
SSST, straks schroeft hij de prijzen op 8-)

De rem voor het zijspan heb ik nog geen keuze gemaakt. Een rem aansluiten op de hydrauliek lijkt me gedoe en omslachtig omdat je van hydrauliek naar kabel moet.
Ik ben op internet een aantal keer een extra rempedaal gezien. Lijkt mij een goede oplossing en daarbij makkelijk remmen op het span in de bocht.
Eens verder kijken of ik dat zelf kan maken.
Die bakken hebben vaak een buis dwars onder de bak door. Aan de motorkant een pedaal en aan de buitenkant een trekarmpje. Als je zorgt dat het pedaal naast je motor achterrem komt kan je met 1 voet beide bedienen.
 
SSST, straks schroeft hij de prijzen op 8-)

Het staat al op papier!Die bakken hebben vaak een buis dwars onder de bak door. Aan de motorkant een pedaal en aan de buitenkant een trekarmpje. Als je zorgt dat het pedaal naast je motor achterrem komt kan je met 1 voet beide bedienen.

Dat zou mooi makkelijk zijn als dat kan. Even afwachten wat ze aanbieden en hoe dat ingericht is.
 
Ik heb nog een ural zijspan te koop! gaat zometeen op marktplaats mocht je nog niks hebben.

Bedankt voor je aanbod maar mijn contact in Letland gaat een span voor me zoeken en poedercoaten/spuiten in een mooi kleurtje.
Het gaat nog even duren maar dan heb ik gelijk iets goeds
 
Terug
Bovenaan Onderaan