Yamaha X-max

Volgens mij is Shell V-power er alleen maar in die 98 variant zoals Mojave zegt.
Ik tank die omdat die 102 octaan lastig te krijgen is hier.
Ik hou graag van hetzelfde merk benzine te tanken en dat is dus Shell.
Ik zal het er binnenkort eens met een monteur overhebben, maar zelf denk ik dat het verschil voornamelijk zit door het octaangehalte.
Ik kon er niet echt een vinger opleggen en daarom dus gevoelsmatig afgelopen week paar tankjes Euro 95 gedaan.
En al vrij snel merkte ik het verschil.
Wilde het eerst afdoen met: ach....zit vast tussen de oren.
Maar na het 2e tankje en heel goed kunnen vergelijken wat die Shell V-power 98 de laatste 5.000km had gedaan werd het me wel duidelijk.
Het zit dus niet tussen de oren zoals sommigen wel eens beweren.
Ik merkte echt verschil.
Komt met name omdat hoe saai het ook klinkt, ik dagelijks dezelfde route rijd en ook op dezelfde manier van rijgedrag.
Daarmee merk je dan al snel verschillen zodra er iets verandert.

Het zijn kleine dingen en een kniesoor die erop zal letten.
Maar ik vond het wel merkbaar.
De scooter trok minder vlot door en blokje klonk ook minder fraai.
Met name het hogere verbruik en toch liever het beste aan sap in de scooter willen doen heeft me doen besluiten om voortaan bij Euro 98 te blijven.
Ik wijfelde licht, maar ben er nu helemaal van overtuigd.
Wel denk ik dat iemand met een scooter en dan als mooi weer rijder slechts een paar duuzend kilometer jaarlijks op de klok zet, het dan weinig uit zal maken.
Maar omdat mijn Xmax tussen de 600 en 700km per week draaid vind ik het wel zo fijn dat ik er het maximale uithaal op brandstofgebied.
Oke....de Shell V-power 98 is een stuk duurder dan de Euro 95.
Maar ik denk met name op de langere termijn.
Wil tussen de 50.000 en 100.000 op de teller zetten en dan is die Euro 98 een stuk prettiger voor het blokje vind ik.
De meningen zullen erover verschillen, want er zijn zekers lieden die net zoveel als ik of wellicht meer kilometers op jaarbasis rijden en dat doen met alleen maar Euro 95.
Het allermooiste zou zijn om 2 identieke nieuwe Xmaxen te hebben en dan met de ene alleen maar Shell V-power 98 te tanken en met de andere alleen maar Euro 95.
Goed rijden en niet kapot gaan zullen ze allebei wel doen.
Maar ik ben heel erg benieuwd als de 2 blokjes dan 100.000km hebben gereden en dan door een ervaren monteur worden gedemonteerd en worden bekeken op slijtage hoe het zich dan onderling verhoudt.
Helaas zijn zulke tests duur en lastig uit te voeren.
Want welke zot zal zich daar nou aan wagen.
Vr gr
 
Ben ik blij met mijn Harley. Die loopt op de minste kwaliteit benzine en motorolie voor een dieselmotor is ook goed. Gevoelige rommel is het die scooters :)

In de winter rolden mijn balhoofdlagers eruit bij 17k en elke paar maanden de remmen vast die kon ik volledig uit elkaar halen. Been there done that, met een motor heb ik dergelijke problemen nooit gehad.
 
Het verschil zit zeker niet alleen in het octaan, samenstelling en dopes verschillen ook. Sjaak R1 reed met aijn R1 de hele wereld over. Denk je dat er v-power zat in die cola flessen met benzine die er in Afrika in gingen? Hij heeft dat ding over de twee ton gereden.

We hebben het over vervuiling. Nou vergeet de benzine maar voor de levensduur, hoog olieverbruik geeft pas echt vervuiling in je blok. Dus rustig warmdraaien en normaal optrekken, dat verlengt de levensduur veel meer dan het soort benzine. Ik heb genoeg monteurs gesproken, van servicemonteur tot jongens die raceblokken prepareren tot revisie monteurs.

Een motor op temperatuur laten komen geeft net zoveel slijtage als de hele dag met warme motor normaal rijden. Snel optrekken geeft meer slijtage dan hoge snelheden rijden. Ondertoeren zijn funest, maar dat kan niet met een CVT tenzij door tuning verkeerd afgesteld.

Dit over de levensduur, als jij lekkerder rijdt met 98 moet je dat vooral doen. Gelukkig leven we in dat opzicht nog in een vrij land.

Maar voor de levensduur maakt de soort benzine geen snars uit, wat sommigen ook verkondigen. Dan doet een synthetische olie vergeleken met een minerale olie meer, want die geeft pas minder vervuiling in je blok.
 
Laatst bewerkt:
De enige manier hoe benzine de levensduur kan verkorten is als je blok gaat pingelen. Mijn Kymco 300cc heeft een ietsiepietsie hoger specifiek vermogen dan de x-max en die pingelt nog niet eens bij octaan 91 in Duitsland. Heb je de x-max ooit horen pingelen?

Hoger octaan is pas noodzakelijk bij motoren met een hoog specifiek vermogen.

Onze scooters leveren ongeveer 25pk uit 250cc dus 100pk per liter en dat is tegenwoordig geen hoog specifiek vermogen. Met een moderne motor spreken we pas van een hoog specifiek vermogen van 150-200 pk uit een liter.
 
Laatst bewerkt:
Hoi beste Mojave.
Neen, ik heb tot op heden mijn Xmax250LS nog nimmer horen pingelen.
Ik ga wel mee in je verhaal en je bent helemaal duidelijk.
Kennelijk zal het dus totaal niks gaan uitmaken of ik mijn vele kilometers nou met Euro 95 zou rijden of met Euro 98.
Ik kan dat helaas ook niet weerleggen, ondanks men beweert dat het blok schoner blijft met rijden op 98 dan op 95.
Wens ik jou een hele fijne zondag toe en geniet van de Harley.
Vr gr
 
Daar heb je ook een punt!!
Dat vind ik ook.
Mijn R1200RT heb ik alleen maar Euro 98 inzitten, omdat die s'winters maandenlang stilstaat.
We willen geen condensvorming in de tank.
Vr gr
 
Voor mij is het belangrijk dat er Geen !! ethanol inzit.
Dat hij er beter en zuiniger oploopt is meegenomen.
Bij oude blokken vreet het je rubbers aan. Moderne motoren "schijnen" er geschikt voor te zijn. Ik heb mij daar nooit in verdiept en ik weet niet welk model precies geschikt zou zijn.

Maar je hebt een terecht punt. In plaats van het octaangetal in je benzine kijk jij of je überhaupt wel benzine krijgt aan de pomp en geen andere vloeistof :)
 
Daar heb je ook een punt!!
Dat vind ik ook.
Mijn R1200RT heb ik alleen maar Euro 98 inzitten, omdat die s'winters maandenlang stilstaat.
We willen geen condensvorming in de tank.
Vr gr
De discussie blijft terugkomen maar er worden allemaal onterechte conclusies verbonden aan het octaangetal. Blijkbaar zijn die verkooppraatjes erg hardnekkig. Net als mensen een Volkswagen blijven kopen vanwege de degelijkheid, terwijl elke monteur en de ANWB je kan vertellen dat ze technisch helemaal niet zo goed zijn en veel motorproblemen hebben met de TSI blokken. Maar mensen blijven geloven dat het Duitse degelijkheid is, wat een marketingterm is geworden bij VAG.

Octaangetal zegt iets over het ontbrandingspunt, maar heeft niets met vocht te maken. Een betere kwaliteit benzine zou wellicht wel kunnen helpen.

Condens krijg je door temperatuurverschillen. Daarom is het ook slecht om in de winter je motor heel even te starten en te laten lopen en weer stil te zetten. Je blok warmt dan op en koelt af, met als gevolg water in je motorolie. Beter aan de druppellader (optimate bijvoorbeeld) en de hele winter niet starten en pas weer starten in het voorjaar als je er een flinke rit mee gaat rijden. Zo zul je met een kunststof tank minder last van vocht hebben dan bij een metalen tank. Metaal varieert veel meer in temperatuur dan kunststof.

Ken je term sludge? Dat krijg je als je korte stukjes rijdt, dan krijg je hetzelfde effect met water in de motor olie. Je herkent het aan witte aanslag op je vuldop. Als je dan een lang stuk rijdt verdampt het water pas weer. Gebeurde ook vaak dat mensen alleen boodschappen doen met een auto. Dan gaan ze op vakantie ineens een lang stuk rijden en daalt het olie peil. De auto verbruikt dan niet ineens olie maar hij verdampt een keer het water.

Een blok gaat het langste mee als er veel met warme motor wordt gereden. Zo zijn er taxi's die makkelijk het miljoen halen. Waarom gaat naast de zwaardere constructie een vrachtwagenmotor zolang mee. Die wordt elke ochtend gestart en draait de hele dag.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens.
Nou krijg ik het idee dat jij er wel veel van weet.
Dus daarom dan maar even mijn volgende vraag:
Ik heb een Honda CB150S gehad.
Een monteur vertelde mij dat het blokje niet goed tegen constante hoge toerentallen kon.
Daar kan ik me uiteraard iets bij voorstellen, maar op de snelweg zat met iets onder de topsnelheid het blokje iets minder dan 1000 toeren te draaien.
Nou kan mijn Xmax250LS maximaal iets meer dan 8000 toeren per minuut draaien.
Ik zit doorgaans rond de 6500 a 7000 te frutten.
We hebben het dan over snelwegritjes.
Klopt mijn idee dat het blokje dit niet fijn vind en dan daardoor binnen bijvoorbeeld 50.000km toe is aan nieuwe zuigerveren?
Vr gr
 
Want........ik denk dat des te lagere toeren een motorblok draait des te beter dat is voor de levensduur van de interne onderdelen.
Kijk maar eens naar die dikke 8 cilinder Amerikaanse wagens.
Die draaien ook maar 2000 toeren ofzo tijdens hogere snelheid.
Vr gr
 
Ik heb ook wel het idee dat de technologie een uitwerking op de duurzaamheid heeft gehad. Ik kan mij herinneren dat zo'n 25 jaar geleden een 1 cilinder bij 50.000 km aan een revisie beurt toe was. Tegenwoordig wordt er lachend 100.000 km met een 1 cilinder gehaald. Mijn BV350 heeft nu 80.000 km op de teller. Verbruikt niet of nauwelijks olie en voelt gewoon nog als nieuw aan.

Dat de technologie met lichte verbrandingsmotoren in zware auto's doorslaat is mij ook wel duidelijk. Ik ben benieuwd hoe lang mijn collega met zijn Skoda Octavia, 1 liter, 3 cilinder het gaat doen. Geef mij liever een 2 liter zonder turbo ed.

Mish
 
Mee eens.
Nou krijg ik het idee dat jij er wel veel van weet.
Dus daarom dan maar even mijn volgende vraag:
Ik heb een Honda CB150S gehad.
Een monteur vertelde mij dat het blokje niet goed tegen constante hoge toerentallen kon.
Daar kan ik me uiteraard iets bij voorstellen, maar op de snelweg zat met iets onder de topsnelheid het blokje iets minder dan 1000 toeren te draaien.
Nou kan mijn Xmax250LS maximaal iets meer dan 8000 toeren per minuut draaien.
Ik zit doorgaans rond de 6500 a 7000 te frutten.
We hebben het dan over snelwegritjes.
Klopt mijn idee dat het blokje dit niet fijn vind en dan daardoor binnen bijvoorbeeld 50.000km toe is aan nieuwe zuigerveren?
Vr gr
Eencylinders hebben van nature veel minder balans dan multicyclinders. Constant hoge toeren vinden ze inderdaad niet fijn. Kortstondig hoge toeren is geen probleem. Een grote eencylinder houdt daarentegen ook niet van lage toeren vanwege diezelfde onbalans, maar daar heb je met je scooter geen last van want die regelt dat via de CVT. Een tweetakt houdt ook niet van langdurig hoge toeren maar dat heeft met temperatuur te maken dan lopen ze vast.

Nu hebben de moderne eencylinders balansassen en kunnen beter tegen hoge toeren. Als je 1000 toeren onder het rood zit dan zit je wel veilig hoor. Vergeet ook niet dat je blokje watergekoeld is dus de temperatuur wordt veel beter gereguleerd dan met oude luchtgekoelde blokken. Ken je de term kruissnelheid en topsnelheid nog van vroeger? Dan werd bijvoorbeeld een topsnelheid van 160 opgegeven en een kruissnelheid van 140. Die 160 kon je dan kortstondig rijden en die 140 langdurig zonder motorproblemen te krijgen.

Conclusie. Met je moderne x-max met balansas en waterkoeling kun je rustig rijden met 1000 toeren onder rood.
 
Ik heb ook wel het idee dat de technologie een uitwerking op de duurzaamheid heeft gehad. Ik kan mij herinneren dat zo'n 25 jaar geleden een 1 cilinder bij 50.000 km aan een revisie beurt toe was. Tegenwoordig wordt er lachend 100.000 km met een 1 cilinder gehaald. Mijn BV350 heeft nu 80.000 km op de teller. Verbruikt niet of nauwelijks olie en voelt gewoon nog als nieuw aan.

Dat de technologie met lichte verbrandingsmotoren in zware auto's doorslaat is mij ook wel duidelijk. Ik ben benieuwd hoe lang mijn collega met zijn Skoda Octavia, 1 liter, 3 cilinder het gaat doen. Geef mij liever een 2 liter zonder turbo ed.

Mish
Klopt. Dit luchtgekoelde eencylinder blokje op de foto uit 1982 heb ik bij 60k gekocht en die heb ik een top-end revisie gegeven. Tegenwoordig draaien de moderne eenpitters makkelijk een ton of meer.

full

full
 
Want........ik denk dat des te lagere toeren een motorblok draait des te beter dat is voor de levensduur van de interne onderdelen.
Kijk maar eens naar die dikke 8 cilinder Amerikaanse wagens.
Die draaien ook maar 2000 toeren ofzo tijdens hogere snelheid.
Vr gr
Hele hoge en hele lage toeren zijn beiden slecht maar liever hoog dan laag. In de bergen moet je toch terugschakelen? Dat is niet alleen voor de trekkracht maar ook dsg de motor anders staat te zwoegen en vooral met grote een en twee cylinders is het dan buigen of barsten.

Dat van die grote V8 Amerikanen is leuk. Maar als je er maar een kleine aanhanger aanhangt moest de koeling van de versnellingsbak worden vergroot anders verbranden ze de versnellingsbak. Ze hebben de reputatie lang me te gaan, maar kijk ens naar een echte Volvo motor of een Mercedes diesel. Dan heb je het vier een twee liter motor en die kunnen ontiegelijk veel kilometers aan net als een oude Peugeot diesel uit een 504. In principe betekent lagere toeren een lagere zuigersnelheid maar dat zijn alleen de zuigerveren en een motor heeft meer onderdelen. Een zes liter Amerikaan gaat echt niet drie keer zo lang mee als een tweepitter viercylinder. Vergeet ook niet dat Amerikanen rustig rijden met 65 mijl en lange afstanden rijden.
 
Mee eens.
Nou krijg ik het idee dat jij er wel veel van weet.
Dus daarom dan maar even mijn volgende vraag:
Ik heb een Honda CB150S gehad.
Een monteur vertelde mij dat het blokje niet goed tegen constante hoge toerentallen kon.
Daar kan ik me uiteraard iets bij voorstellen, maar op de snelweg zat met iets onder de topsnelheid het blokje iets minder dan 1000 toeren te draaien.
Nou kan mijn Xmax250LS maximaal iets meer dan 8000 toeren per minuut draaien.
Ik zit doorgaans rond de 6500 a 7000 te frutten.
We hebben het dan over snelwegritjes.
Klopt mijn idee dat het blokje dit niet fijn vind en dan daardoor binnen bijvoorbeeld 50.000km toe is aan nieuwe zuigerveren?
Vr gr
Nog even over toeren zuigersnelheid en kilometers. Een hogere zuigersnelheid geeft meer slijtage aan je zuigerveren, maar dat moet je zien in draaiuren en niet in kilometers. Als je sneller rijdt heb je een hogere zuigsnelheid maar heb je minder draaiuren nodig voor je aan je 50k km zit.

Wat geeft meer slijtage aan je knieen? Een uur rustig wandelen of een half uur stevig doorwandelen als in beide gevallen de afstand hetzelfde is. Hardlopen geeft wel meer slijtage want dan heb je die onbalans met klappen op je knieen. Die klappen vangt een modern blok op met de balansas maar die hebben wij niet in onze benen wij zijn duizenden jaren niet doorontwikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je verhaal.
Ik heb weer wat bijgeleerd vandaag.
Dan toch nog even 1 ding waarop jij het antwoord wellicht weet, want tot op heden kan ik het antwoord nog niet vinden.
Het gaat hierom: als mijn Xmax250LS een nacht buiten heeft gestaan en ik de scooter in de ochtend start en dan wil wegrijden, dan rammelt de bak waarin de variomatic zit best wel.
Het gerammel in zowel geluid als voelbare vibraties is kortstondig en na een paar honderd meter rijden weg.
Daarna tijdens het optrekken gaat het zo smeuiig en geluidloos als roomboter.
Ik heb geprobeerd om de achterband vlak na de eerste koude start even lafjes te laten draaien als de scooter op de middenbok staat, om zo op deze manier de snaar/riem te laten opwarmen.
Maar merkte dat het daardoor niet minder wordt zodra ik erop ga zitten en dan wegrijd.
Weet jij toevallig waaraan dit fenomeen aan kan liggen?
Zou het kunnen komen doordat de riem van de Vario nog koud en stram is in de ochtend na een nacht in de kou en vocht te hebben gestaan?
En dat het daardoor eerst even moet opwarmen om zo zonder vibraties en bijgeluiden te kunnen versnellen?
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Dat geluid uit de CVT bak bij wegrijden heb ik bij mijn Kymco ook. Ik zoek dat in temperatuur en vocht. Als het even heeft gedraaid wordt de boel warm door wrijving van de riem op de metalen delen zoals de vario en dan is het over. Een auto die op leeftijd is geeft ook vaan bij nat weer en kou in de winter met wegrijden een rammel in de koppeling, zo erg soms dat het dashboard staat te rammelen. Als alle goed op temperatuur is dan is het over. Dat is ook een kwestie van vocht bij de koppeling.

Ik zou er niets aan doen. Geen idee hoe je dit kunt verhelpen. Maar als het goed functioneert bij warme motor is het goed.

Mijn Yamaha SRX600 had bijvoorbeeld een zuiger met een diameters van 10cm. Het was een luchtgekoeld blok, dus meer speling bij koude motor anders zou je een vastloper krijgen als hij op temperatuur komt. Met koude motor zat er een tik in de cylinder en zuiger. Dat kan geen kwaad, ding had 13k gelopen. Als hij tikt met warme motor dan is er iets mis.

Bij mijn Kymco is het rammelen minder als ik iets sneller optrek. Dit staat haaks op de gedachte dat je de motor rustig wilt opwarmen. Maar de rammel heb ik alleen bij wegrijden. Zodra ik rij is het over en na een paar honderd meter is het ook weg bij optrekken. Als je hem stationair wilt warmdraaien ben je volgens mij wel erg lang aan het warmdraaien voordat je dit fenomeen wilt verhelpen. Onder belasting warmt een motor sneller oo dus korter met koude motor draaien. Alleen is teveel belasting funest.

Verder is de basisregel altijd geweest dat het voor een diesel motor beter is om stationair warm te draaien. Voor een benzine motor is het beter om te starten, even de olie door het blok maar dan wel rustig wegrijden. Dus niet wegscheuren maar onder belasting is een motor sneller op temperatuur. Dat is ook de reden dat ze een racemotoren steeds gas geven om snel oo te warmen. Waarom dat bij een diesel anders is weet ik niet, maar ik weet wel dat die een twee keer zo hoge compressie heeft en daardoor anders opwarmt en de ontbranding van diesel is heel anders dan benzine. Een diesel is koud ook veel luidruchtiger terwijl het warm wel meevalt. Ik denk dat een diesel dor de hogere compressie gevoeliger is voor vermogen vragen bij koude motor. Voor geen enkele motor is wegscheuren met kouse motor niet goed maar en benzinemotor houdt dat langer vol dan een diesel. Ik heb van monteurs begrepen met die turbo diesels in de lease. Het is njet hun eigen auto dus in de ochtend plankgas weg. Dan stonden BMW turbodiesels met 30k met motorproblemen in de garage. Terwijl je er tonnen mee kunt rijden als je er zorgvuldig mee om gaat.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal duidelijk weer.
Binnenkort gaat ze een beurtje krijgen en dan laat ik de monteur de Vario Tranmsissie-bak eens goed nakijken en desnoods onderdelen vervangen.
Ik weet nog van mijn voorhene Honda Dylan Sys150 dat die door vaak constante snelheden ging inslijten op de poelie.
Tenminste als ik het juist heb.
De snaar sleet dan in omdat het veel op dezelfde stand stond qua snelheid.
Was goed te zien na demontage.
Niet dat dit wat te maken heeft met die koude start en dan de vibraties en geluiden, maar wilde het je even laten weten.

Wat dat koude starten betref, doe ik vaak starten en binnen een 2 minuut rijd ik dan weg.( in die 2 minuten oordoppen in en helm op, handschoenen aan )
Helaas met een scooter merk ik dat zelfs met weinig gas geven en rond de 50 a 60km per uur ik zo 6000 variabele toeren draai.
Met mijn R1200RT is dat totaal niet het geval, maar mag ook geen appels en peren met elkaar vergelijken.
Zal wel met het Vario te maken hebben en dat het een automaat is.
Ik zit namelijk na werktijd een 3km van de snelweg af.
Op het moment dat ik de snelweg oprijd geeft het eerste led blokje van het koelwater nog geen verhoging.
Ik kan moeilijk 60 rijden op de snelweg om de toeren laag te houden, iets dat ook niet gaat bij een motorscooter, dus rijd dan rond de 90 maar zit dan ook al rond de 6000 toeren.
Met de komende winter in het verschiet en de koude in aantocht zit ik eraan te denken om dan na werktijd de scooter toch eerst een paar minuten te laten warmdraaien.
Maar we weten dat dat eigenlijk ook weer niet goed is.
Wat is dan beter?
Dan toch maar met een relatief koud blok gelijk de snelweg op en naar die 7000 toeren?
Lastige situaties.
Van huis naar werk geen enkel probleem.
Het duurt dan 9.5km totdat ik de snelweg opdraai en tot die tijd alles binnen de bebouwde kom dus lekker rond de 60km per uur blokje kunnen warmdraaien.
Maar terug naar huis is andere koek.
Graag je ongezouten mening.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
En dan toch nog even heel iets anders.
Ik hou graag van lezen en met name de Topics die voor mij interessant zijn.
Ik lees eigenlijk best wel vaak dat er 400cc motorscooters zijn dus heel zuinig rijden op een liter benzine.
Laten we even aannemen dat het gaat om 1 cilinder 400cc motorscooters van verschillende merken.
De eigenaren laten dan hun benzine verbruik weten en dat vind ik altijd wel leuk om te lezen en te horen.
Nou vind ik het eigenlijk best wel frapant dat een 400cc motorscooter qua benzine verbruik niet eens zo gek afwijkt van mijn Yamaha Xmax250LS.
De meesten waarvan ik lees claimen een verbruik van rond de 1 op 28 met normaal rijdgedrag.
Die 1 op 28 haal ik ook, maar dan met een iets sportiever rijgedrag.
Met maximaal zuinig rijden als een Opa van 80 haal ik maximaal 31.5km op 1 liter Euro 98.
Met lurken aan het gas als een knaap van 18 haal ik maximaal 1 op 25.

Hoe kan het nou in vredesnaam zo zijn, dat een 400cc motorscooter eigenlijk volgens de geleerden nagenoeg net zo zuinig rijdt als mijn 250cc motorscooter????
Dat zou toch eigenlijk in de praktijk geen hout snijden??
Het is toch eigenlijk zo dat des te meer cc inhoud een motor heeft het benzine verbruik daarmee ook stijgt?
Soms ben ik het spoor bijster met dit soort onderwerpen.
Vr gr

Even ter aanvulling: mijn voorhene Honda Dylan 150cc 1 cilinder liep met normaal rijdgedrag rond de 1 op 35.
Mijn voorhene Honda CB125S liep met normaal rijgedrag 1 op 50!!!!
Dat zijn toch beste waardes.
Maar vind het verschil van benzine verbruik tussen een 250cc en 400cc motorscooter zo krap.
Want als dat werkelijk zo is dan denk ik na deze Xmax250LS toch maar voor een 400cc te gaan.
Want dan heb ik op de momenten als het nodig is wel veel meer vermogen over.
Nu houdt het wel op bij 130km per uur.
Met iets meer cc zal ik meer overhebben voor hogere snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik net een nieuwe snaar en DR Pulley rollen en sliders had geplaatst was het geluid heel even weg, maar hetbooenbare zo weer terug.

Die 400cc hoeft minder hard te werken voor dezelfde prestaties als een 250cc. Daarbij is Honda op de zuinigheidstoer kijk maar naar de 700-750cc parallel twin blokken in motorfietsen die rijden ook ruim 1:25.

Mijn Suzuki SV liep na tuning op de vermogensbank in de vakantie 1:12. maar reed in de bergen en met stoplichtsprints vrolijk mee met 1000cc sport motoren. Tot 140 kwamen die 1000c er niet voorbij en dat voor 76 achterwiel pk uit een 650cc v-twin. Standaard had die er 70 aan de krukas. Uitgaand van 10% vermogensverlies in je aandrijving had een volledig race systeem van akrapovic en losse K&N filters en boren in de carb en andere sproeiers etc een vermogenswinst van 20%. Dat was destijds de snelste SV die ze op de bank hadden gehad waarvan het blok niet open was geweest dus geen big bore kit. Standaard liep het fietsje 1:20.

Kijk maar naar die kleine downsize motoren in auto's. Als je geen vermogen vraagt lopen ze zuinig. Als je meer gas gaat geven gaan ze benzine zuipen en blijft er niets over van de verbruikscijfers die ze opgeven.

Ander voorbeeld Volkswagen en Audi motoren uit de jaren 90. Jarenlang haalden ze uit een 1.6 een vermogen van 75pk en lag het verbruik op 1:15 a. 1:16. Toen begonnen ze met 1.6 motoren met 16 kleppen en 100pk die verbruikten ineens 1:10. Hetzelfde verhaal met Japanse 1.6 motoren met 16kleppen en 100pk uit die tijde die liepen 1:10 en op korte stukjes 1:8 terwijl een 1.3 veel zuiniger was.

Er is altijd een kantelpunt tussen een kleine motor waar teveel vermogen uit gehaald wordt en een te grote motor. Ga je daartussen zitten en vraag je niet al teveel vermogen dan kan net zuinig lopen.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal duidelijk weer.
Binnenkort gaat ze een beurtje krijgen en dan laat ik de monteur de Vario Tranmsissie-bak eens goed nakijken en desnoods onderdelen vervangen.
Ik weet nog van mijn voorhene Honda Dylan Sys150 dat die door vaak constante snelheden ging inslijten op de poelie.
Tenminste als ik het juist heb.
De snaar sleet dan in omdat het veel op dezelfde stand stond qua snelheid.
Was goed te zien na demontage.
Niet dat dit wat te maken heeft met die koude start en dan de vibraties en geluiden, maar wilde het je even laten weten.

Wat dat koude starten betref, doe ik vaak starten en binnen een 2 minuut rijd ik dan weg.( in die 2 minuten oordoppen in en helm op, handschoenen aan )
Helaas met een scooter merk ik dat zelfs met weinig gas geven en rond de 50 a 60km per uur ik zo 6000 variabele toeren draai.
Met mijn R1200RT is dat totaal niet het geval, maar mag ook geen appels en peren met elkaar vergelijken.
Zal wel met het Vario te maken hebben en dat het een automaat is.
Ik zit namelijk na werktijd een 3km van de snelweg af.
Op het moment dat ik de snelweg oprijd geeft het eerste led blokje van het koelwater nog geen verhoging.
Ik kan moeilijk 60 rijden op de snelweg om de toeren laag te houden, iets dat ook niet gaat bij een motorscooter, dus rijd dan rond de 90 maar zit dan ook al rond de 6000 toeren.
Met de komende winter in het verschiet en de koude in aantocht zit ik eraan te denken om dan na werktijd de scooter toch eerst een paar minuten te laten warmdraaien.
Maar we weten dat dat eigenlijk ook weer niet goed is.
Wat is dan beter?
Dan toch maar met een relatief koud blok gelijk de snelweg op en naar die 7000 toeren?
Lastige situaties.
Van huis naar werk geen enkel probleem.
Het duurt dan 9.5km totdat ik de snelweg opdraai en tot die tijd alles binnen de bebouwde kom dus lekker rond de 60km per uur blokje kunnen warmdraaien.
Maar terug naar huis is andere koek.
Graag je ongezouten mening.
Vr Gr
Veel snelweg kilometers geeft een randje in je vario. Net als een blok inrijden op een constante snelheid een randje in je cylinderwand geeft. Bij een scooter kun je makkelijk iets eerder de vario vervangen.

Het mooiste is als je eerst een stuk rustig binnendoor kunt rijden bijvoorbeeld een parallel weg waar je rustig 60km rijdt Vaak is dat afgesloten voor auto's vanwege sluipverkeer maar mag je er met de motor wel langs.
 
Duidelijk.
Zag laatst een revieuw van een Yamaha Tmax535 nieuwste type.
Reed behoorlijk dorstig vond ik.
Scheelde niet eens zoveel met mijn R1200RT.
En dat is maar liefst een verschil van 665cc meer dan de Tmax.
Wat die auto's betreft helemaal juist.
Ik heb een 3 cilinder 1000cc Toyota.
Met zuinig rijden haal ik dik 1 op 24.
Dat vind ik voor een auto wel heel netjes.
Maatje van me heeft zo'n Fiat 500.
2 cilinder met driedubbele turbo ofzo.
Weet niet of ik daar wel zo vrolijk van zou worden. ha ha ha ha ha
Fijne zondag.
Vr gr
 
Weleens een test gezien van een honda sh 150 en sh 300.
De sh 300 verbruikte minder benzine bij 100km/u constant.
De sh 150 moet dan gewoon te hard werken.
Voor een stoplicht wachten verbruikt de 300 natuurlijk meer.
De x-max 250 verbruikt waarschijnlijk ook meer bij 120 km/u dan de 400 die dan lekker rustig z'n werk doet.
 
Honda heeft toch vaak een start stol systeem voor bij het stoplicht, of is dat alleen de PCX?

T-max staat inderdaad niet bekend als een zuinigheidswonder.

Die 1000cc Toyota motor heb ik ook in mijn Citroën C1. Model 2008 en loopt minimaal 1:18 in de stad. Het nieuwe model loopt iets zuiniger. Op de snelweg heb ik nooit gemeten. Ik rij er rustig mee. Oke een Toyota Hybride is een zwaarder auto maar die verbruikt nauwelijks minder dan een Aygo/C1/108 die dezelfde motor delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan