Het grote BMW K1600 topic deel 2

Dat snap ik, maar ze gaan al gelijk over tot uitvoeren. Dus vertrouwen is dan weg.


Lijkt me een geval van niet van tevoren informeren wat er gedaan moet worden en met welke kosten je rekening kunt houden. Voor onderhoudsbeurten staan vaste tijden (gedicteerd door BMW), waar de dealer zijn uurtarief tegenaan houdt. Je kunt, behoudens meerwerk zoals reparaties en vervanging van slijtagedelen, dus al op de euro weten wat de kosten worden.
 
Het is mij duidelijk hoe het zit met het stellen van de kleppen. Maar 400 euro verschil in een officiële factuur is best veel.
 
Ik ben nieuw op dit forum en ben sinds één week eigenaar van een nieuwe K1600 GTL (2018). Door de dagelijks regen van de afgelopen week slechts een 200 km mee gereden maar wat me onmiddellijk opviel is dat bij het loslaten van het stuur de moto naar links trekt. Om recht te blijven gaan moet ik schuin op mijn moto zitten. Mijn vorige moto was een R1200 RT LC en deze liep kaasrecht. Ik kon bij manier van spreken kilometers rechtdoor gaan op cruise control zonder te moeten bijduwen met mijn gewicht.
Volgens de garage zou dit schuintrekken komen door de extra achteruitversnelling die de gewichtsverdeling beïnvloed. Iemand ervaring mee ?
Voor de rest een zalige moto en het koppel is niet te vergelijken met dat van mijn vorige RT.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn K1600gt uit 2013
Deze heeft geen achteruitversnelling dus ik denk niet dat het probleem is.

Op diverse forums zijn er meer K1600 rijders die dit probleem vermelden.
 
Ik ben nieuw op dit forum en ben sinds één week eigenaar van een nieuwe K1600 GTL (2018). Door de dagelijks regen van de afgelopen week slechts een 200 km mee gereden maar wat me onmiddellijk opviel is dat bij het loslaten van het stuur de moto naar links trekt. Om recht te blijven gaan moet ik schuin op mijn moto zitten. Mijn vorige moto was een R1200 RT LC en deze liep kaasrecht. Ik kon bij manier van spreken kilometers rechtdoor gaan op cruise control zonder te moeten bijduwen met mijn gewicht.
Volgens de garage zou dit schuintrekken komen door de extra achteruitversnelling die de gewichtsverdeling beïnvloed. Iemand ervaring mee ?
Voor de rest een zalige moto en het koppel is niet te vergelijken met dat van mijn vorige RT.

Bij mij idem dito. Dealer zei dat het door de slechte banden kwam, maar na vernieuwing van zowel voor als achter blijft het hetzelfde. Maar mee leren leven denk ik, verder op wat kleine puntjes na superblij met deze motor.
 
Bekend verschijnsel. Bij de ene K1600 is het erger dan bij de ander. Sommige hebben er helemaal geen last van. Bij mijn GTL was het in zeer lichte mate (amper merkbaar) aanwezig. De bandenkeuze kan daar wel wat in bijdragen (positief en negatief).
 
Het probleem schijnt te komen uit het feit dat het voorwiel t.o.v. het achterwiel niet helemaal recht achter elkaar staan.
In de Verenigde Staten heeft iemand er onder zoek naar gedaan en dit verholpen door een aanpassing in an het scharniermechanisme van de voorvering d.m.v. ringen.
Het blijkt dat de offset soms best groot is.
ik zal het stukje eens opzoeken want misschien dat ik er zelf ook eens iets aan ga proberen te doen.
 
Als je de berichten zo leest ga je je toch afvragen hoe dat dan gaat bij een dealer. Het probleem wordt kennelijk vaker gemeld. Gaat iedereen dan in een kringetje zitten en degene met het beste fantasie-idee die wint en dat wordt die maand aan klagende klanten verteld?
In dat opzicht vind ik trouwens het gewicht van de achteruitrijversnelling wel erg origineel bedacht, dat dan weer wel :).
 
Allereerst: Gefeliciteerd met je nieuwe K1600 *O* en welkom in dit draadje!

Ten tweede: ik heb heel goed gekeken wat het onderhoud voor deze fiets is. Is gewoon een dure fiets. Zeker de 30k intervallen. En volgens mij is de 60k helemaal niet leuk. De 90 is dan weer een "gewone 30k". Rekening mee houden en geld opzij leggen. Dure hobby, dure fiets maar plezier voor t leven als je em goed onderhoudt. Je vrouw gaat ook lopen bokken als je dr niet af en toe een beurt geeft toch :+ _O-

Oja die van mij trekt ook iets naar links maar vreemd genoeg is er dan altijd wel wind of zit er zooi in de koffer waardoor er altijd wel iets van onbalans ontstaat..gewoon je handen aan het stuur houden. Is toch het veiligst... :]
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, ik heb mijne te koop geplaatst, indien er interesse zou zijn, heeft de 30.000 beurt gehad, 715 €, ja ja belgie is niet zo duur(petermotorworks te Genk), Nieuwe remmenblokken op 27.000 en nieuwe banden Rs3 op 28350, altijd bij een erkende Bmw dealer onderhouden.

https://www.2dehands.be/motoren/motoren/bmw/bmw-k1600gt-lichtgrijs-metallic-2014-379294261.html

Ah ja wat komt er in de plaats, wel een R1200Gs LC exlusief, hadden die maar niet moeten meegeven bij de 30.000 beurt ;-).
 
Ik heb mijn zadel hoger gezet, dit zou het probleem met mijn Vstream ruit die wat te hoog is oplost.
Hierdoor zouden de regendruppels wel van het vizier moeten waaien. Ik denk dat mijn knieën ook wat ontlast zullen worden, doordat het zadel hoger komt.

Alleen het ziet er wat minder fraai uit. Ik kan nog steeds met mijn tenen bij de grond. Wie heeft nog meer zijn zadel hoog staan?. Of juist laag?. Hebben jullie na lang rijden pijn in de knieën?.
 
Ik heb mijn zadel hoger gezet, dit zou het probleem met mijn Vstream ruit die wat te hoog is oplost.
Hierdoor zouden de regendruppels wel van het vizier moeten waaien. Ik denk dat mijn knieën ook wat ontlast zullen worden, doordat het zadel hoger komt.

Alleen het ziet er wat minder fraai uit. Ik kan nog steeds met mijn tenen bij de grond. Wie heeft nog meer zijn zadel hoog staan?. Of juist laag?. Hebben jullie na lang rijden pijn in de knieën?.

Ik heb het zadel ook hoog staan, zit net ff wat beter voor de knietjes als ik de bal van mijn voet lang op de step heb staan. Qua rijden vind ik die hoge zit prima. Vind idd alleen geen gezicht, veel optische ruimte, moet eigenlijk iets tussen :?
 
Ik heb het zadel ook hoog staan, zit net ff wat beter voor de knietjes als ik de bal van mijn voet lang op de step heb staan. Qua rijden vind ik die hoge zit prima. Vind idd alleen geen gezicht, veel optische ruimte, moet eigenlijk iets tussen :?

Nou dat vind ik nu ook!! Laag is voor mij qua hoogte perfect. Maar hoger met scherm beter en voor mijn knie positie.
 
Laatst bewerkt:
Ah ja wat komt er in de plaats, wel een R1200Gs LC exlusief, hadden die maar niet moeten meegeven bij de 30.000 beurt ;-).


1zokk88.jpg
 
Bij mij idem dito. Dealer zei dat het door de slechte banden kwam, maar na vernieuwing van zowel voor als achter blijft het hetzelfde. Maar mee leren leven denk ik, verder op wat kleine puntjes na superblij met deze motor.

Kan....de stuurdemper niet de schuldige zijn???? Moet vermelden dat ik er gelukkig geen last van heb.....of k rij te rustig. Voortbodurend erop word er op n USA site gesproken dat de cardanas rechtsom draait en dus t klimmen in t kroonwiel de reaktie naar links zou kunnen verklaren??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn zadel hoger gezet, dit zou het probleem met mijn Vstream ruit die wat te hoog is oplost.
Hierdoor zouden de regendruppels wel van het vizier moeten waaien. Ik denk dat mijn knieën ook wat ontlast zullen worden, doordat het zadel hoger komt.

Alleen het ziet er wat minder fraai uit. Ik kan nog steeds met mijn tenen bij de grond. Wie heeft nog meer zijn zadel hoog staan?. Of juist laag?. Hebben jullie na lang rijden pijn in de knieën?.

Ik heb een comfortzadel - uit een stuk dus en die kan niet in de hoogste stand. Vind ik op zich wel jammer want op hele lange stukken ga je wel je knieën een beetje voelen ja. Maar goed - ik hen met pinksteren in 2 dagen tijd tegen de 1200 km gereden en eigenlijk nauwelijks problemen gehad met de knieën of zadelpijn. Wat ik wel degelijk merk is als ik mijn benen 5 cm lager plaats (dus net onder de stepjes) dan is het een stuk comfortabeler voor de knietjes. Misschien dat ik dus wel een ander zadel neem t.z.t. of de stepjes voorzie van een verlagingsetje.
 
full

full

Ik rij nu 2 dagen met zadel in hoge stand. Dit bevalt me erg goed. Ik moest even wennen gezien je er echt op zit en niet meer in.

Ik heb geen last meer van mijn knieën. En ik steek meer boven ruit uit als deze in laagste stand staat. Kortom met de Vstream de beste keuze.

Mijn panelen van de zijkoffers liggen bij de spuiter. Zat vast op smalle loopbrug.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan