Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Inmiddels in het bezit van een 2003 zx6r. Erg mooi ding alleen denk ik de NAKS nogal te horen, olieniveau is ook net even iets te laag. Wat denken jullie? Voorlopig ga ik eerst eens een paar ritten maken als het wat droger is met wat meer olie erin. Hoeveel km zou de naks mee moeten gaan? Er staat nu +- 20.000 op.

Nice!!! interesse in betere voorvering? Heb nog een setje HyperPro voorveren liggen ;)
 
Nice!!! interesse in betere voorvering? Heb nog een setje HyperPro voorveren liggen ;)

Ik heb je een bericht gestuurd.

Voorvork is momenteel nog wel een aandachtspunt, helaas zit op de linker voorpoot een schadeplek aan de kant van het wiel. Waarschijnlijk zo groot dat een nieuw setje keerringen niet voldoende zijn. Een nieuwe (mogelijke) imitatie voorpoot is best wel betaalbaar, al vraag ik me wel af of de kwaliteit voldoende is.
 
Een deuk of een chrome loos deel?

Op een poot helemaal onderin een paar kleine roestplekjes, maar daar komt de voorvork keerring niet. Op de andere poot is gewoon een oneffenheid/deuk te voeren aan de binnenzijde van de onderpoot (tegen het voorwiel aan). Als of er een keer iemand is weggereden terwijl er een schijfremslot op zat. Chroom lijkt wel intact.

Zie foto:

NIVBQUp.jpg


gLcmDKc.jpg


Er zit denk niks anders op dan de binnenpoot vervangen.
Een losse voorpoot is wel te koop van Tarozzi, alleen vraag ik me de kwaliteit van de poot af (vooral het chroom)


Ook nog even terugkomend op de NAKS:
Wel meer dan dat natuurlijk.

Laat je niet te snel verleiden om een handmatige naks er in te zetten. Die zijn toch lastiger af te stellen dan je denkt.
Daarbij klinken kawasaki's nou eenmaal niet zoals een Honda...

De ratel was duidelijk de nokkenas ketting die ik hoorde. De NAKS heb ik losgemaakt, schoongemaakt en merkte dat hij niet netjes verspringt. Soms 2 of 3 tikken (tandjes) tegelijk en soms niks. Na het schoonmaken weer gemonteerd. Het was even uitzoeken, want het veermechanisme moet wel los voordat ik hem weer had vast gezet, anders heb je kans dat het palletje in de NAKS te veer zit en de ketting te strak komt te zitten. Was ook duidelijk te horen aan het gierende geluid van de motor. Na juiste montage het ratelende geluid verdwenen, ook hoor ik geen gierend geluid uit het blok. Gewoon een wat rauw kawasaki geluid zoals het hoort. Komt het geluid nog terug dan wordt het wel echt tijd voor een nieuwe originele NAKS. Handmatig kan ook wel, maar het risico dat hij te strak staat is me te groot en als je zo veel moet spannen is het misschien beter om ook eens daadwerkelijk de nokkenas ketting te inspecteren en evt vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een 2e hands linker voorpoot op de kop getikt. Verkoper had ook nog stalen remleidingen liggen dus ik ga hem deze maand gelijk goed aanpakken.
 
x8vrWVy.jpg


Gebruikte voorpoot gevonden voor de ZX6R en uit elkaar gehaald. Deze binnenpoot ga ik overzetten in mijn eigen voorvork. Dan vervang ik ook gelijk de veren door een setje hyperpro veren met dank aan 'Icul8r' :)

Verschil in veren is goed te zien. Even wachten op de nieuwe keerringen en stofkappen en dan hopelijk volgend weekend alles doen.

Keuze voor de gebruikte voorpoot was simpel... Nieuwe imitatie binnenpoot kost +- 180 en de kwaliteit in onbekend bij mij. Origineel zou 350 kosten.. Nu heb ik een mooie originele gebruikte voor +- 20% van de nieuwprijs en nog een leuke klus erbij ook. *D
 
Laatst bewerkt:
Leuk klusje! Verstandig dat je gelijk de veren gaat vervangen.

Klein vraagje: heb je de schroeven van de in en uitgaande demping helemaal dicht gedraaid voordat je de poot los hebt gehaald?
 
Leuk klusje! Verstandig dat je gelijk de veren gaat vervangen.

Klein vraagje: heb je de schroeven van de in en uitgaande demping helemaal dicht gedraaid voordat je de poot los hebt gehaald?

Je bedoelt de voorveerspanning schroef bovenop en de schroef aan de cilinder die in de binnenpoot onderin zit?

Ik heb niks helemaal dicht gedraaid. Dit was nog een losse 2eh voorpoot waarvan ik de binnenpoot van ga gebruiken. In de Kawa zit nu nog de complete voorvork en ga ik pas demonteren als de keerringen en stofkappen binnen zijn.
 
Je bedoelt de voorveerspanning schroef bovenop en de schroef aan de cilinder die in de binnenpoot onderin zit?

Ik heb niks helemaal dicht gedraaid. Dit was nog een losse 2eh voorpoot waarvan ik de binnenpoot van ga gebruiken. In de Kawa zit nu nog de complete voorvork en ga ik pas demonteren als de keerringen en stofkappen binnen zijn.

Onderin de veerpoot is je ingaande demping, en bovenin is je uitgaande demping.

Als je 20 clicks hebt en hij staat op 10 als je de poot afgesteld hebt.
Vervolgens haal je hem los, dan word dat je nieuwe 0 punt.
Dat betekend dat je dan nog maar een stelbereik van 10 clicks hebt in plaats van 20.

Nou kun je de schroef natuurlijk weer gewoon terug draaien.
Dan moet je bij je andere poot de schroef bovenop helemaal naar rechts draaien en dan opmeten hoe ver dat kopje eruit steekt.
Vervolgens zet je hem gelijk met de poot die je uit elkaar hebt liggen.
 
Onderin de veerpoot is je ingaande demping, en bovenin is je uitgaande demping.

Als je 20 clicks hebt en hij staat op 10 als je de poot afgesteld hebt.
Vervolgens haal je hem los, dan word dat je nieuwe 0 punt.
Dat betekend dat je dan nog maar een stelbereik van 10 clicks hebt in plaats van 20.

Nou kun je de schroef natuurlijk weer gewoon terug draaien.
Dan moet je bij je andere poot de schroef bovenop helemaal naar rechts draaien en dan opmeten hoe ver dat kopje eruit steekt.
Vervolgens zet je hem gelijk met de poot die je uit elkaar hebt liggen.


De poot die nu uit elkaar is wordt niet meer in elkaar gezet. Alleen de chrome binnenpoot wordt gebruikt in de andere poten.

Dan zal ik bij de andere poten de ingaangde demping wel helemaal uitdraaien, of in ieder geval zeker 10~20 kliks uitdraaien. En als de poten open zijn nog even nameten.

Moet mezelf ook niet even iets meer verdiepen in het handboek en hoe ik de vering optimaal kan afstellen voor mezelf.
 
De poot die nu uit elkaar is wordt niet meer in elkaar gezet. Alleen de chrome binnenpoot wordt gebruikt in de andere poten.

Dan zal ik bij de andere poten de ingaangde demping wel helemaal uitdraaien, of in ieder geval zeker 10~20 kliks uitdraaien. En als de poten open zijn nog even nameten.

Moet mezelf ook niet even iets meer verdiepen in het handboek en hoe ik de vering optimaal kan afstellen voor mezelf.

Ok, dat scheelt dat je deze dan voor onderdelen houd.

Bij de andere dan inderdaad beide stelschroeven helemaal dicht zetten, dan is er niets aan de hand.

Afstellen is redelijk eenvoudig.

Op de tank duwen om te kijken of voor en achter even snel in veert.
En daarna voor en achter afzonderlijk inveren en zorgen dat die net zo snel in veert als uit veert.

En daarna kun je naar wens af gaan stellen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over het 2005 model:
Bij mijn weten hebben de modellen met een immobilizer altijd 3 sleutels; één rode en twee zwarte.
Dit is toch ook bij het 2005 model?

Als je om het sleutelgat met rode ring hebt waarop staat KISS of iets dergelijks dan wel ja. Maar die heb je alleen nodig als je beide reservesleutels kwijt bent.

Edit: Wat racekip zegt ja :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, maar mijn vraag was niet duidelijk.
Ik ken de funktie van de rode, zit ook op mijn 6:

full


Maar ik wilde zeker weten of er bij het 2005 één of twee zwarte sleutels werden bijgeleverd (naast de rode dus).
 
Even een vraag aan de 2009 -> en later rijders, in hoeverre zijn er jongens boven de 1,90M die op zo'n fiets rijden? Ik heb nog niet proef gereden, maar ik twijfel of ik er lekker mee weg kan...gezien mijn 1.93 en een hoop kg's :+

Anders wordt het toch een ZX10 04/05 of een 09 model....maar het hoeft voor mij niet perse een 1000 te worden O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd sinds kort op een 2009 zx6r en het bevalt me eigenlijk redelijk (1.92m 88kg)...
Misschien dat ik em achter iets verhoog (mbv van ring tussen frame en schokbreker) en een andere rem-schakelset erop zet, maar verder lijkt het ok.
Zowieso met onze lengte lijken de meeste motoren klein zodra we erop zitten. Of je moet een motor nemen die al een stuk ouder is, zoals een zx7r (die is nogal een stuk forser).
Ik dacht ooit dat Yamaha's betere motoren waren voor langere mensen, maar dat lijkt ook tegen te vallen.

Op de zx10r 04/05 heb ik ook gezeten, en daarbij hetzelfde verhaal.

Vergeet niet dat als je je achterkant verhoogt, je dus je geometrie veranderd en dat de motor dus anders stuurt (scherper maar dus ook minder stabiel). Maar dat wist jij al denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:
foto van mij 1.92 op zx6r 09:
6ps3sm.jpg


Ik heb trouwens wel meer last van windruis in vergelijking met mn 06 zx6r... (zelfs al zit er een verhoogd ruitje op).
Maar zo'n 09 rijdt toch wel verdomd fijn!
 
Laatst bewerkt:
Nog wat oude leden aanwezig? :P

Binnenkort weer een tweewieler, geen 6 maar een 10. 2008 model, 2011 op kenteken, groen *O*
Zal weer is wat vaker komen buurten ;)

Even een vraag aan de 2009 -> en later rijders, in hoeverre zijn er jongens boven de 1,90M die op zo'n fiets rijden? Ik heb nog niet proef gereden, maar ik twijfel of ik er lekker mee weg kan...gezien mijn 1.93 en een hoop kg's :+

Anders wordt het toch een ZX10 04/05 of een 09 model....maar het hoeft voor mij niet perse een 1000 te worden O-)

:W
Past prima, heb een tijdje terug gereden op een 6 uit '09 en viel mij erg mee hoeveel ik moest proppen op dat ding ;)
 
Even een vraag aan de 2009 -> en later rijders, in hoeverre zijn er jongens boven de 1,90M die op zo'n fiets rijden? Ik heb nog niet proef gereden, maar ik twijfel of ik er lekker mee weg kan...gezien mijn 1.93 en een hoop kg's :+

Anders wordt het toch een ZX10 04/05 of een 09 model....maar het hoeft voor mij niet perse een 1000 te worden O-)

04/05 10 is leuk, maar totaal overkill en eigenlijk is een 1000 gewoon onzin op straat. :')
 
foto van mij 1.92 op zx6r 09:
[afbeelding]

Ik heb trouwens wel meer last van windruis in vergelijking met mn 06 zx6r... (zelfs al zit er een verhoogd ruitje op).
Maar zo'n 09 rijdt toch wel verdomd fijn!
Die windruis is wel een goeie.....vorig jaar een weekend een 2015 model mee gehad, daar zat ik ook vol in de wind :/

Nog wat oude leden aanwezig? :P

Binnenkort weer een tweewieler, geen 6 maar een 10. 2008 model, 2011 op kenteken, groen *O*
Zal weer is wat vaker komen buurten ;):W
Past prima, heb een tijdje terug gereden op een 6 uit '09 en viel mij erg mee hoeveel ik moest proppen op dat ding ;)

Kerel :W :W Oooh...als jij er ook op past :+ :P


04/05 10 is leuk, maar totaal overkill en eigenlijk is een 1000 gewoon onzin op straat. :')
Tsjah...goeie piemel praat voor in de kroeg :Y Ik hoef ook niet perse een 1000, maar als ik daar beter op zit als een 09 zx6r....dan moet het maar O-)
 
Zo'n 09 zit prima, ben zelf 1.85 maar kan er hele dagen op rijden zonder last te krijgen. Mee naar zuid-duitsland geweest en ook in Nederland vaak ritjes van 2 uur zonder last te krijgen van polsen, rugnof benen oid.

Probeer mijn 09 kwijt te raken maar de hoge km stand (48000) schrikt een hoop mensen af... via ikwilvanmijnmotoraf.nl kreeg ik een bod van 2000 euro, nou dan hou ik hem liever als 2e fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan