Vietnam Deel 2

Ho Chi Minh City Depart of Tourism chastised for ‘tourism tax’ proposal

The ‘sensitive’ proposal appears to be an overstep by the department

full

Foreign tourists are seen in Ho Chi Minh City


The Ho Chi Minh City Department of Tourism has been reprimanded by the municipal administration for submitting a proposal to impose a new ‘tourism tax’ on overnight visitors to the southern Vietnamese metropolis.

The rebuke was issued shortly after the controversial proposition to charge tourists roughly US$1 for every night spent in Ho Chi Minh City made national headlines on Thursday. A statement from city administrators criticized the tourism department for “proposing sensitive content that affects the tourism environment without consulting the Standing Committee of the municipal administration [in advance].”

As a result, the tourism department will also be required to revoke its proposal and submit a self-criticism report to the administration by October 15. In its proposition, the department said the ‘tourism tax’ would allow Ho Chi Minh City to fund improvements to its tourism infrastructure and promotional campaigns.

While some travel firms have voiced support for the idea, many industry insiders say the new fee will discourage tourists from visiting Ho Chi Minh City, considering the current cost of tours to the southern metropolis is already quite high. Other critics say that although $1 per night might seem trivial, the total sum could be significant for holidaymakers on multiple-day trips.

The idea for the tax seems to have come from countries such as Italy, Spain, the Netherlands and Malaysia, who already impose similar fees on visitors to certain cities.



Bron: TEMPLATE | HOME


Ehh... geven we hier nu het goede of het slechte voorbeeld? :?
 
Steenfabriek (1)

Qua grootte van dit bedrijf past het absoluut niet in de serie over kleine bedrijven. De manier waarop men grote blokken tot “kleine blokjes” verwerkt daarentegen eigenlijk weer wel. Vooruit, om de tegenstelling binnen één bedrijf te tonen dan maar het gehele productieproces.

Ik heb dit een fabriek genoemd omdat er grondstoffen (grote blokken steen) ingaan en producten (kleine stenen, blokken en platen) uitkomen. Toán, de broer van Ly van de pasteitjes, is de manager van het hele buitengebeuren. Hij heeft ervoor gezorgd, dat ik onbelemmerd foto’s kon maken.

Een deel van de fabriek is 24 uur per dag, 7 dagen per week in bedrijf.

full



Het gehele complex bestaat eigenlijk uit twee grote delen: gemakshalve buiten en binnen genoemd.

Buiten
Hier worden de blokken steen uit de rots gezaagd en worden er kleine brokken van gemaakt.

Deze machine zaagt grote blokken uit de rots.

full

full



De grote blokken worden met enige hulp in kleinere blokken gehakt.

full



In deze blokken worden gaten geboord waar de dame op de foto metalen wiggen in steekt.

full



Morgen deel 2
 
Steenfabriek (2)

Een paar flinke klappen met een grote hamer...
full



...en de steen splijt.
full



De delen worden wat uit elkaar gelegd en nogmaals op een vergelijkbare manier in kleinere delen gesplitst.
full



Deze worden opgestapeld en kunnen opgehaald worden voor de verkoop.
full



Morgen deel 3
 
Steenfabriek (3)

Binnen
De machinale bewerking vindt in een grote hal plaats. Hier worden de grote blokken in dunne platen gezaagd en gepolijst.

Deze machine snijdt de blokken in ruwe platen.

full



Deze worden in rekken geplaatst in afwachting van de volgende bewerking.

full



De platen worden stuk voor stuk op een aanvoerband gelegd....

full



...en een polijstmachine ingevoerd.

full



Morgen deel 4
 
Steenfabriek (4)

De platen worden machinaal gepolijst. Op de foto is dat wat moeilijk zichtbaar door de overvloedige hoeveelheid water die wordt gesproeid.

full



De platen, die uit de polijstmachine komen worden gemeten...

full



...op een rek geplaatst...

full



...en op de zijkant voorzien van de maten.

full



Morgen alweer het laatste deel
 
Steenfabriek (5)

Een deel van de gepolijste platen wordt tot kleine tegels verzaagd.

full


full



Elders in de hal worden ook andere vormen gezaagd.

full



En in een hoekje van de hal is een ploegje bezig met het onderhoud van alle apparatuur en gereedschappen.

full
 
Beschoeiing

Ik weet eigenlijk niet zeker of beschoeiing een juiste benaming is voor de stenen, die op de foto’s te zien zijn. Het riviertje loopt onder de wat gammel uitziende brug door. Er rijden overigens nog steeds kleine vrachtwagens overheen.

De stenen, die hier worden gebruikt, zijn dezelfde die worden gemaakt in de steenfabriek van de afgelopen dagen.

Ik heb het riviertje zelden veel hoger gezien. De enige reden die ik daarom zelf kan verzinnen voor het aanbrengen van deze beschoeiing is het voorkomen van het inzakken van de dijk en zo de huizen te beschermen.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over benaming en toepassing??
Ik wil deze informatie nl. ook nog voor iets anders gebruiken.

full

full

full

full
 
Rijstnoedels (1)

Rijstnoedels is een heel populair voedsel in Vietnam. In feite kent men heel veel soorten. Het maken van twee daarvan zal in twee reeksen hier op het forum worden getoond.


Bánh Hỏi
Dit is de eerste soort en kan letterlijk vertaald worden als “vraag-cake”. Er zijn verschillende verklaringen voor deze benaming.

Sommigen zeggen, dat het vroeger vaak werd gebruikt tijdens verlovingen, dus Hỏi betekent verloving. Een verlovingsceremonie heet nog steeds Lễ Hỏi. Hierbij bezoek de familie van de bruidegom die van de bruid en vraagt officieel om toestemming.

Anderen zeggen, dat de noedels er vreemd uitzien, en dus vroegen mensen, die ze voor het eerst zagen, wat dat was. Vandaar dat Hỏi in dit geval vraag of vragen betekend.

Ze worden hier in een soort van “familiefabriekje” vervaardigd.

Om te beginnen wordt er van rijstpoeder en water een soort deeg gemaakt.

full


full



Deze machine doet hetzelfde maar is een meer recent type.

full



Het deeg wordt in grote plastic vaten gedaan.

full



Morgen deel 2
 
Storm

Even een extra post. Sinds vanmorgen een uur of negen worden we geteisterd door zwaar vervormde muziek uit de overheidsspeakers, af en toe onderbroken door mededelingen, die wel belangrijk zijn.

Er wordt gewaarschuwd voor een tropische storm, die in aantocht is. Geen tyfoon dus. Volgens de overheid arriveert hij/zij morgen hier. Hieronder de baan, die op dit moment richting ons gebied loopt. Ik heb de schotel voor de weersatellietontvangst alvast in de stormstand gezet. Vanmiddag even proberen of ik toch nog wat kan ontvangen als de wind niet al te hard is geworden.

Verder hoop ik dat er niet al te veel schade wordt toegebracht aan de infrastructuur (= de internetkabel, die gewoon los boven de weg hangt). Als er dus geen posts komen is de oorzaak duidelijk.

Mocht ik nog wat beelden kunnen ontvangen zal ik ze hier plaatsen.

full

full
 
Typhoon

Was Damrey, toen ik de vorige post plaatste, nog een tropische storm, inmiddels is hij/zij opgeschaald tot een heuse typhoon. De opnames van vanmiddag: een HRPT (hoge resolutie) met veel stoorlijnen (regen of iets uit positie gewaaid) en de APT (lage resolutie) met landsgrenzen.

We hebben inmiddels een paar bananenbomen, die tegen de elektriciteitsleiding of de internetkabel zouden kunnen vallen, omgezaagd. Mijn oude klimuitrusting (touw en gordel) kwam weer goed van pas.

full

full
 
Xin chao,

We zijn allebei ok. Veel schade aan onze huis en in de omgeving. Het kost 7-10 dagen voordat we electiciteit terug hebben en daarna nog meer dagen voordat internet terug, dus een tijdje geen post. Nha Trang waar de familie vN Minh woont heeft electriciteit en internet dus deze post stuurt van daar.

Groeten en Hen Gap lai!
 
Oef, heftig geweest dus!

Succes met het opbouwen/repareren de komende tijd. Hier in het noorden hebben we er niks van meegekregen (ook niet op het nieuws...).
 
Dat wordt de komende tijd weer voer voor wat mooie posts Fred ;-) Dat is dan het positieve aan dit verhaal. Sterkte met klussen de komende tijd!
 
Tyfoon Damrey
=============
Een heftige ervaring.
Onderstaand, wat ik in de meeste gevallen op de dag zelf of uiterlijk een dag later op de iPad heb ingeklopt. Voor een wat groter artikel als dit is een iPad een drama.
Ik zit nu in het huis van Tam, een van Minh's studentes. Ze woont een km of 10 van ons huis en heeft al weer elektriciteit en wifi. Dus ik kan even een paar mails verzenden.


Zaterdagmorgen 4/11 rond 4 uur zou Damrey aan land komen, het centrum van de baan ruw geschat een 20-30 km noordelijk van Nha Trang en uiteindelijk ook noordelijk van ons huis. Ofwel, we zaten er letterlijk midden in. Het begon toen al behoorlijk hard te waaien. Rond 6 uur hield het op met hard waaien en begon het echt te stormen. Je bent volslagen machteloos. Je ziet door het raam bij de buren dakpannen en golfplaten wegwaaien, bomen afknappen, de omgevallen muur rond onze tuin, etc.
Vervolgens waren door alle rondvliegende takken, bladeren en plastic kappen van onze buitenlampen alle afvoeren van het terras op de eerste verdieping afgesloten, dus stroomde het water onder de deur door naar binnen. Dat was op een gegeven moment ook niet meer bij te houden. Doordat de vloer (uiteraard) naar de verkeerde kanten afloopt waterschade aan boeken en tijdschriften. Uiteindelijk bleek hier de gemakkelijkste oplossing om het langs de trap naar beneden te laten stromen en in de hal onder de deur door naar buiten te vegen. Daar liep de vloer zowaar wel in de goede richting af. Volgens mij de enige plaats in huis waar dat het geval is.

De globale schade.
Na een paar uur konden we de eerste schade opnemen.
Vrijwel alle dakpannen van de schuur zijn eraf.
De waterleidingen en een deel van de filterinstallatie is aan splinters doordat de dakpannen erop zijn gevallen
De muur rond de tuin is aan drie kanten vrijwel volledig omgewaaid. Duidelijk het betere Vietnamese plakwerk.
Aan de achterkant ligt de internetkabel onder de muur. Die is daar dus op twee plaatsen afgebroken. Voor de rest is hij tot mijn stomme verbazing nog heel. Buiten de muur zijn alle bomen er blijkbaar net langs gevallen.
De meeste bomen en struiken in onze tuin zijn omgewaaid.
Een eerste ruwe schatting van de schade door Minh komt tussen de €5.000 en €10.000. Dat zijn dan alle materialen en de arbeidskosten van die dingen, die ik niet zelf kan, zoals het metselen van de muur, of wil, zoals de pannen op het dak van de schuur leggen.

Voor de rest
Mijn weerstation gaf ca. 120 mm. regen aan. Zelf denk ik dat er (veel) meer is gevallen. Veel er overheen of eruit geblazen door de storm.
Geen elektriciteit gedurende 7-10 dagen is de schatting.
Telefoons, iPads, noodverlichting etc. kunnen niet worden opgeladen. Dus dan maar om uiterlijk 19:00 naar bed. Wat ook geen pretje is want fans en airco doen het uiteraard ook niet zonder een beetje prik. Omdat Minh af en toe naar Nha Trang gaat om voor haar moeder te zorgen kan ze alles weer opladen. Tussendoor doe ik de iPad via een powerbank.
Geen internet gedurende een nog langere tijd.
In die periode heb je werkelijk geen enkel idee wat er elders in de wereld gebeurd. Dat wereldje is plotseling heel klein geworden.
Een ander probleem. Geestelijk voel ik me nog steeds 16, dus met de bijbehorende fysieke capaciteiten. Na een dagje werken met dat gegeven als basis voel je je 83 1/4, net als Hendrik Groen. Maar wel even opstandig door de omstandigheden.
Echt alle bomen, die in de weg stonden voor de ontvangst van de hoge-resolutiebeelden van de weersatellieten zijn omgewaaid. Ik heb in principe nu dus een vrij uitzicht tot aan de bergen om ons heen. Wel een duur uitzicht op deze manier. Ik weet alleen nog niet of de antenne-installatie het heeft overleefd. Van buiten ziet de schotel er tamelijk onbeschadigd uit. De rotoren weet ik niet. Kan ik pas testen als er weer elektriciteit is.

Ramptoerisme
Twee dagen na de storm is het schitterend weer. Zonnig, niet te warm. Een goede gelegenheid om wat aan ramptoerisme te doen. De ramp in en rond ons eigen huis ken ik nu wel. dus een stukje rondgefietst en wat foto's gemaakt.
Heel veel bomen omgewaaid. Vooral veel bananenbomen. Elektriciteitsmasten plat. Ook op het land is veel omgewaaid. Tot mijn verbazing was het dak van het grote huis in het resort uit de 20-er jaren onbeschadigd. Ik ben niet binnen geweest dus hoe het daarachter is weet ik niet.
Hoe nu verder.
We "boffen". Onze overbuurman is aannemer. Normaal zou ik hem niet kiezen. Voor dit soort grote klussen wil ik geen mensen uit mijn nabije omgeving. Geeft moeilijkheden als de klus niet goed wordt uitgevoerd. Uit ervaring. Maar we hebben domweg geen keus.
Belangrijkste is: hij heeft tijd, nadat hij zijn eigen huis heeft gedaan. Van het huis waar hij mee bezig was, is het dak volledig weggewaaid. En die man heeft op dit moment niet het geld om het nu af te bouwen.

7/11.
Sinds gisteren zijn 2-3 mensen bezig met het ruimen van de brokstukken van de muur. Als eerste het deel dat bij de buren naast ons terecht kwam en die daar wat narrig over waren. Alsof ik het expres heb gedaan. Ze zijn nu bijna klaar met het achterste deel. Daarbij worden de stenen, die nog heel zijn, van de brokken cement ontdaan en apart opgestapeld voor hergebruik.
Inmiddels heb ik alle omgewaaide bomen een meter boven de grond afgezaagd en de takken op een hoop gegooid. Mogelijk kan de overbuurvrouw ze gebruiken voor het stoken van de rijstwijn. Anders bouw ik maar een vreugdevuur.
Er is ook een lading betonijzer afgeleverd.

8/11
De buurman is blijkbaar klaar met zijn eigen huis en is nu bij ons begonnen. Twee man zijn betonijzer voor de nieuwe pilaren aan het vlechten. De buurvrouw heeft inmiddels genoeg brandhout dus ik ga te komende dagen aan het zagen om de stukken wat kleiner te maken.

9/11
Een deel van de waterleiding gerepareerd (fase 1). Hierbij vul ik de tank beneden met een slang vanuit de waterleiding van de overheid. Die was er precies op tijd. Testen kan pas als er weer prik is, zodat ik de pomp aan kan zetten.
Fase 2 gaat wat meer tijd kosten, dan moet ik de leidingen tussen de filters opnieuw maken. Heeft geen vliegende haast.
Ander "heel slecht nieuws" is, dat er al weer karaoke is van onze aso-achterbuurman. Het duimen, dat er een serie dakpannen op de installatie zou zijn gestort, was tevergeefs. Blijkbaar heeft hij iets op een accu, want er is nog steeds geen elektriciteit.

11/11
Het "boffen" is even over. Het man van het huis, waar onze buurman mee bezig was, heeft weer wat geld. En omdat hij letterlijk dakloos was en de buurman er al bezig was gaat dat voor.
Wanneer we weer internet hebben weet ik nog niet. De kabel moet weer over de muur gaan lopen, die er nog niet is. Tijdschatting daarvan 10-20 dagen.
Dus "even" wachten voor mijn volgende bijdrage en mogelijk wat foto's.



.
 
Ben in ieder geval blij dat jullie er heelhuids doorheen gekomen zijn en niet bij de meer dan 60 slachtoffers horen.

Zo nu en dan een klein tekstberichtje houd ons op de hoogte :Y
 
Succes met de wederopbouw. De kans dat ik je kom helpen is erg klein geworden. Mijn vrouw heeft een nieuwe baan dus m'n reisje Vietnam is ook geannuleerd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan