BMW R80/7 Project

:t



Geen balanspijp, of komt die achter/onder de versnellingsbak?

Daar ben ik nog niet over uit. Ik kan die er altijd nog tussenmaken maar zonder vind ik mooier. Ben ook alternatieven aan het bedenken zoals een klein vatje op elke uitlaat lassen die voor en achter verbonden is met de uitlaat zodat je ook een circulatie van het uitlaatgas krijgt. Beetje moeilijk omschreven misschien maar misschien snapt iemand me wel ;)
 
Soort van expansievat idee?

In de cross hebben ze op de eencilinder viertakten ook zo'n potje zitten, van akrapovic bijvoorbeeld.
Weet niet of ik hetzelfde kan bereiken met de twee cilinder. Plaats is natuurlijk van belang voor in welk toerenbereik het gaat werken, maar dat is met de positie van de balanspijp ook het geval. Ik heb daar nog te weinig verstand van, maar waarom zou ik het niet proberen. Aantal pk is niet van belang maar ding moet wel fatsoenlijk af te stellen te zijn dat het netjes loopt.

25_1_2.jpg


Daarnaast vind ik het ook wel gaaf eruit zien om er een vatje aan te hangen, mooier dan een balanspijp ertussen.
 
Laatst bewerkt:
Zo weer even de tijd genomen om aan de BMW te prutsen.

Blok eronderuit gehaald en een beetje aan het poetsen gegaan.

full


full


Nu wat onderdelen zoals pakkingen en ander klein spul bestellen zodat ik alles compleet krijg.
Cilinder en kop moet ik nog netjes maken, zit veel spul op en kan niet overal bij met poetsen door de koelribben. Wil het eigenlijk niet stralen, hoeft er van mij niet prefect als nieuw uit te zijn namelijk. maar ben denk ik wel genoodzaakt om het te doen omdat het nu ook niet mooi te krijgen is. Hoe kan ik aan de klepzittingen zien of deze ooit loodvrij zijn gemaakt?

Ook nog op zoek naar een kleine compacte accu. Wat zijn de minimale capaciteiten waar ik naar moet kijken voor een R80/7? Wil zoveel mogelijk boven de versnellingsbak plaatsen onder de polyester zelfbouw kap die erop komt. Kan daar ongeveer 150x150x80 kwijt qua afmetingen. Mocht dat nou absoluut niet mogelijk zijn dan komt de accu onder de versnellingsbak.
 
Had een Tarozzi rearset gemonteerd, maar die er maar weer afgehaald omdat ik de afstand tussen pookje en voetsteun veel te klein vond voor mijn schoenmaat 46. Was wel een mooi setje om te zien, maar die zijn dus voor de verkoop. Heb nu zelf maar iets in elkaar geknutseld van rvs en aluminium, en ik ben zeker tevreden. Ook nog zelf een zijstandaard in mekaar aan het bakken. Wil binnenkort eigenlijk al het te coaten spul de deur uit doen. Ga ook nog met een klein achterspatbordje aan de gang.

full


full


uitlaatje nog een keer:

full
 
Aan je banden te zien maakt je het niet veel uit maar die schetsplaten van de voetsteunen zijn niet voor de grap verlast. Ze helpen mee aan de stabiliteit van je achterbrug lagering.
Kijk even op Google naar HPN frame verstijvingen. Dan komt er nog een plaat aan de voorkant van de lagering bij.
 
Aan je banden te zien maakt je het niet veel uit maar die schetsplaten van de voetsteunen zijn niet voor de grap verlast. Ze helpen mee aan de stabiliteit van je achterbrug lagering.
Kijk even op Google naar HPN frame verstijvingen. Dan komt er nog een plaat aan de voorkant van de lagering bij.

Als ik het frame kaal heb en de boel ga aflassen dan kan ik nog een extra schetsplaat op die plek farbiceren, dus dat komt wel goed. Dat beoordeel ik wel als ik de achterbrug eruit heb. Heb die constructie van binnen namelijk nog niet bekeken. Waarom heeft dat met de banden te maken dat het niet veel uit zal maken? Dat hoor ik graag van je.
 
Laatst bewerkt:
Als je zulke banden onder je motor zet ga je niet voor de maximale stuureigenschappen. Ik kan me dan ook voorstellen dat je geen studie gemaakt hebt van frame contructie en vering.
 
Ik ben niet de eerste de beste idioot die een frame lukraak kortslijpt en maar wat aan prutst. Ik heb wel meer kritische projecten met succes aangepakt met aluminium crossmotor frames die behoorlijk op hun klote krijgen in de zandbak. Deze BMW is een heel ander verhaal natuurlijk. Je reactie komt vrij cynisch op me over maar ik kan het mishebben natuurlijk. Deze showfiets is nou niet iets waar het uiterste van gevraagd wordt, dan had ik wel een andere basis met een ander doeleinde gekozen.
 
Laatst bewerkt:
Achterspatbordje erop aan het metselen:

full


full


Tellertje gekocht:

full


Nieuwe beugel voor de koplamp gemaakt, die zit nu definitief op de goede plek. Ook bezig om een achterlichtje onder het zadel te plaatsen. Binnenkort kan er wat spul naar de coater!
 
Achterlichtje plus kentekenplaat:

full


Frame aan het afwerken:

full


Wielen heb ik al kortgeslepen, als de naven terug zijn van de coater kunnen ze weer terug in elkaar met nieuwe spaken en velgen.
Nu alles even poedercoat klaar maken en als alles terug is kan het weer langzaamaan opgebouwd worden.
 
Laatst bewerkt:
Je zal die kentekenplaat toch echt weer recht achter het achterwiel moeten fröbelen. Er gaat scherp op gelet worden.

Het is een fiets die sporadisch een keer buitenkomt, daarbij waag ik het wel op. In die 11 jaar dat ik m'n rijbewijs heb ben ik nog nooit staande gehouden hier in een boerendorp. Daarnaast mag ik niet eens een blauwe plaat voeren, de fiets is een paar maanden te jong. Ook het formaat is te klein, dan kan die verkeerde positie er ook nog wel bij. Die kans om een keer opgeschreven te worden neem ik maar voor lief. Ik gedraag me daarnaast vrij netjes in het verkeer. 36 euro boete is m'n hoogste score van de twee verzamelde snelheidsboetes. Laat ze me dan alsjeblieft een keer bekeuren voor een verkeerde plaat O-)
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik een side-mount kenteken esthetisch niet zo, maar dat is persoonlijk.

Maar je hoeft ook niet zo bang te zijn voor controle. Als ze er iets van zeggen kun je altijd nog je kenteken ergen anders freubelen. Met een onbedoelde wheelie van 15cm heb je met een standaard fiets ook zo artikel 5 aan je broek dan ben je een stuk verder van huis.

Monteer die plaat gewoon lekker waar je wilt en ga lekker je rondjes rijden rond het boerendorp. En mocht je een keer een chagrijnige agent tegenkomen zeg je toch gewoon "Oh maar meneer de agent gelden die regels ook voor een motor uit 1978". Voordat die agent dat heeft uitgezocht zit jij allang weer thuis aan de koffie.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik een side-mount kenteken esthetisch niet zo, maar dat is persoonlijk.

Maar je hoeft ook niet zo bang te zijn voor controle. Als ze er iets van zeggen kun je altijd nog je kenteken ergen anders freubelen. Met een onbedoelde wheelie van 15cm heb je met een standaard fiets ook zo artikel 5 aan je broek dan ben je een stuk verder van huis.

Monteer die plaat gewoon lekker waar je wilt en ga lekker je rondjes rijden rond het boerendorp. En mocht je een keer een chagrijnige agent tegenkomen zeg je toch gewoon "Oh maar meneer de agent gelden die regels ook voor een motor uit 1978". Voordat die agent dat heeft uitgezocht zit jij allang weer thuis aan de koffie.

Het is verder niet een fiets waar je gekke dingen op doet dus je hebt wel gelijk. Side mount vind ik ook niet super mooi, maar een andere betere plek is ook niet te vinden bij deze stijl van het bouwsel. Bij een klein zadel is gewoon geen mogelijkheid om daarachter netjes een plaat te hangen. Bij een echte caferacer kont heb je wat meer mogelijkheden. Fraai is het niet maar er moet nou eenmaal een plaat op, dan maar op deze manier zoals ik het nu verzonnen heb.
 
Het is verder niet een fiets waar je gekke dingen op doet dus je hebt wel gelijk. Side mount vind ik ook niet super mooi, maar een andere betere plek is ook niet te vinden bij deze stijl van het bouwsel. Bij een klein zadel is gewoon geen mogelijkheid om daarachter netjes een plaat te hangen. Bij een echte caferacer kont heb je wat meer mogelijkheden. Fraai is het niet maar er moet nou eenmaal een plaat op, dan maar op deze manier zoals ik het nu verzonnen heb.
Met een beugel achter je achterband moet je ook mooi vonden he :)

En side-mount maar dan verder naar achteren?
 
Met een beugel achter je achterband moet je ook mooi vonden he :)

En side-mount maar dan verder naar achteren?


De naaf moet zo mooi mogelijk zichtbaar blijven.

Naven worden mat zwart, velgen blank. Rest veel mat zwart met enkele rvs accenten. Hazelnoot / roestkleurig bruine tank, iets in die kleur. Ben daar nog niet over uit wat t mooiste is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan