Mooi op zijn wielen

Afgelopen weekend met de auto naar het BOT geweest :$
Ik zal het hopelijk nooit meer doen maar ik kon mooi van de gelegenheid gebruik maken om een berg door Erwin aangeleverde onderdelen mee naar huis te nemen.
2 remschijven, 3 naven en een fuseekogel hadden nooit in mijn rugzak gepast.
En als ik met mijn eigen motor was gegaan had ik nooit op 3 verschillende zijspannen kunnen rijden :] *D

De remschijven zijn inmiddels afgedraaid naar een dikte waar een motorfiets remklauw mee overweg kan.

full


Op het moment dat de ribben in het midden van de schijf in beeld komen krijgen de buren ook in de gaten dat er iets gaande is in mijn schuurke :)

Zo'n schijf komt dus zowel in het achterwiel als in het zijspanwiel. Ik twijfel nog een beetje welke remklauw ik zal gebruiken.
Ik heb een Brembo remklauw die achter in mijn BMW zat. Deze heeft 2 plunjers van rond 38 mm tegenover elkaar.
Ik heb ook een achter remklauw die van de Triumph afkomt. Deze heeft 2 plunjers van rond 27 naast elkaar en zo'n schuifjuk naar de andere kant van de schijf

full


De werkzame plunjer oppervlakte van beide is gelijk, voor de remwerking maakt het dus niet uit welke ik gebruik. Voordeel van de Brembo is dat er een ruime keuze is uit remblokken en dat weet ik van de Triumph klauw niet zeker. Voordeel van de Triumph klauw is dat het een Triumph klauw is. Dat brengt het percentage originele onderdelen weer een beetje omhoog.
Ik wil in ieder geval 2 identieke remklauwen gebruiken. En 2 rempompen gekoppeld met zo'n hefboompje om de remdruk te kunnen verdelen.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Voor het zijspanwiel is het de Brembo geworden.
Die past gewoon heel mooi in het plaatje, positie van aansluitingen komt ook mooi uit

full


De remschijf heb ik afgedraaid naar de dikte van de BMW schijf, 5 mm dus.
De aluminium koppelstukjes heb ik op de draaibank van een kamertje voorzien waar de remklauw in valt.
Zo heb ik precies het goede verzetje gekregen. Met laswerk is het het toch lastig om het recht en strak te houden.

full

full


Nog een paar overbodige hoekjes afslijpen en de juiste bouten en moeren uitzoeken en dan is dit stukje ook klaar
Langzaam maar zeker wordt het weer wat
 
Geen 2 remklauwen inderdaad.
Ik ga het maken zoals bij mijn vorige span.
Voetrem voor achterwiel en zijspanwiel
En de voorrem apart
Beetje eigenwijs mag een mens wel zijn vind ik.
 
Geen 2 remklauwen inderdaad.
Ik ga het maken zoals bij mijn vorige span.
Voetrem voor achterwiel en zijspanwiel
En de voorrem apart
Beetje eigenwijs mag een mens wel zijn vind ik.

ja is allemaal goed , maar elke ( beetje ) moderne motor komt met 2 remschijven vooraan , kan je nog de voorrem apart houden ....
2 remblokken op het zijspan is ook iets heel goed , ik heb er ook maar 1 die gekoppeld is aan de achterrem , maar in een nood situatie remmen vooraan duwt hij alles naar links hoor ...
 
Twee schijven op het voorwiel is leuk, op een solo fiets heb ik al mijn twijfels over maar op een zijspan is de toegevoegde remwerking helemaal discutabel. Met een enkele schijf zet je het voorwiel al moeiteloos stil.
Het is wel weer handig om gescheiden te kunnen remmen. Maar qua capaciteit hoeft het van mij niet.
 
Nee hoor.
Die fuseekogel zit er met een andere reden.
Maar dat is 3States bedrijfsgeheim en zo *D
 
Twee schijven op het voorwiel is leuk, op een solo fiets heb ik al mijn twijfels over maar op een zijspan is de toegevoegde remwerking helemaal discutabel. Met een enkele schijf zet je het voorwiel al moeiteloos stil.
Het is wel weer handig om gescheiden te kunnen remmen. Maar qua capaciteit hoeft het van mij niet.

3States gaat uit van één schijf op het voorwiel.
 
Deze week heb ik de lagering van de voorste draagarm in elkaar gezet.
Dat het geheel niet in stangkoppen draait zal niemand verbazen :+

Kegellagers mogen de klus gaan klaren.
Ik heb nog even getwijfeld of ik toch niet, net als aan de achterkant, glijlagers zou toepassen.
Maar omdat de beschikbare ruimte minder is, speelt eventuele lagerspeling, onvermijdelijk bij glijlagers, veel meer door in de ophanging. Zeker aan de voorkant wil ik een stijve, spelingsvrije lagering.
Kegellagers, met een mogelijkheid om ze onder een gecontroleerde voorspanning te zetten, zijn daarvoor de ideale oplossing

full


De dikke ringen naast de lagers zijn het loopvlak voor de keerringen. Samen met een vetnippel zorgen die ervoor dat de lagering het eeuwige leven krijgt

Deze lagers zitten in een bus die dwars aan de draagarm is gelast. Omdat hier nogal wat kracht op kan komen is deze bus redelijk dikwandig met in de hoek nog een mooie versteviging.

Dat past allemaal precies

full


En het geheel moet dan uiteraard ook nog in het subframe gebouwd worden.
Alles uitlijnen kost weer een berg tijd maar dan heb je ook wat

full


Tot zover vanavond
 
De tijd vliegt, oma was er weer.
Ik ben erachter gekomen dat ik de positie van de torsiestang verkeerd gekozen heb. Waar hij zat doet hij niet zoveel.
Om het allemaal wat inzichtelijker te maken heb ik een pootje gemaakt om de zijspanwielnaaf op zijn plek te kunnen zetten.

full


Ik ben ook maar begonnen aan de voorste draagarm.

Die komt aan een fuseekogel vast te zitten en die kogel heeft een boring van 16 mm.
Dus eerst een boring van 16H7 gemaakt in een as van 30 mm

full


Vervolgens die as schoongedraaid en de andere kant kant afgedraaid naar rond 20

full


Daarna heb ik aan die as een dekseltje en vleugeltjes gelast, en platte kantjes eraan gevijld

full


De vleugeltjes heb ik afgedraaid zodat ze deels precies in de buis vallen en deels in sleuven in de wand van de buis

full


De sleuven geslepen en daarna de boel afgelast en dan krijg je dit

full


Ik ben er content mee. Het is een stuk lichter dan een massieve prop en de kracht wordt toch mooi verdeeld over het uiteinde van de buis.

Nou de andere kant nog vastmaken aan de zijspanwiel kant en dan zit er alweer breedte in het project. Dan begint het weer wat op een zijspan te lijken 8-)
 
Hej, dit had ik er toch niet helemaal van begrepen.
Wel slim met die vleugeltjes om zo t las opp te vergroten.
Maar heb je die sleufjes nu alleen half van binnen ingeslepen?
Hoe heb je dat gedaan? Met een sleutelvijl?
 
Nee nee,
Gewoon met de slijptol.
Op de foto ligt het klaar om de positie over te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan