Route plannen

Voor mij werkt mapsource/basecamp.

Ik maak elk jaar meerdaagse routes en zoek daarbij de kleinste of meest interessante weggetjes uit. Altijd een succes.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je af en toe niet denkt "GVD @#(*$@#(*$(@#$" als de route weer eens anders uit pakt dan geprogrammeerd?

Gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken in Mapsource/Basecamp.

En gebruiksvriendelijkheid is trouwens een fantastisch woord voor galgje zie ik nu. ;)
 
Als je in mapsource of basecamp de route volgens de spelregels maakt.
Komt deze 99,9 % overeen met het resultaat als je gaat rijden.
Afgezien van fouten in de kaart natuurlijk
 
Als je in mapsource of basecamp de route volgens de spelregels maakt.
Komt deze 99,9 % overeen met het resultaat als je gaat rijden.
Afgezien van fouten in de kaart natuurlijk


:^

Nooit problemen mee. Maar wel mee eens dat Basecamp wat gewenning en studie vraagt in het begin. Beetje kennis hoe routeplanners en navigatie apparatuur werken is in alle gevallen wel handig om achteraf verrassingen te voorkomen, onafhankelijk van wat voor planner je ook gebruikt
 
Laatst bewerkt:
Maar ik kan me niet voorstellen dat je af en toe niet denkt "GVD @#(*$@#(*$(@#$" als de route weer eens anders uit pakt dan geprogrammeerd?

Gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken in Mapsource/Basecamp.

En gebruiksvriendelijkheid is trouwens een fantastisch woord voor galgje zie ik nu. ;)
Snap 't niet!
Je hebt helemaal gelijk dat Basecamp (vooral voor beginners) niet gebruiksvriendelijk is.
Om goed met Basecamp en de Zumo te kunnen werken moet je er bijna een studie van maken.

Maar dat de route anders wordt dan wat je thuis in elkaar hebt geknutseld, dat heb ik weinig meegemaakt. Dat was vooral toen ik de Zumo net had. Als je het apparaat begrijpt zal het niet (snel) meer gebeuren.

Als wij met de club gaan rijden (iedereen krijgt dezelfde GPX op de mail) zijn er altijd weer motorfietsen die ineens een andere weg pakken als is afgegeven. Tsja.......... :?
 
Ik maak routes nooit met basecamp, maar met routeyou of kurviger.
Daarna exporteren als gpx en in basecamp controleren/aanpassen en evt wat (rust/tank/foto)punten toevoegen met stoptijden om realistische dag-etappes te maken.

ps: in routeyou.com motorkaart, optie mooiste kiezen, op het juiste inzoom niveau verschijnen "groene" wegen, speciaal zo gekenmerkt vanwege de leuke bochtjes voor motorrijders. Zo kan je mooie dag-etappes maken, die toch een beetje de kant opgaan die je wilt.
Door "tussen punten in" de optie mooiste te vervangen door kortste/snelste, kan je evt saaie stukken overbruggen.
Dag-etappes zijn altijd een compromis tussen supermooie wegen en afstanden afleggen naar de beoogde eindbestemming, vandaar mijn voorkeur voor routeyou. Werkt veel makkelijker dan basecamp, startpunt opzoeken en vanaf eenvoudig route maken door op de kaart te klikken....

Kurviger.de is weer ideaal om op onbekende plekken een rondrit in te plannen.

ps2: de ideale motornavigatiesoftware (ook leuk voor galgje) moet nog uitgevonden worden.
 
Ik maak routes nooit met basecamp, maar met routeyou of kurviger.
Daarna exporteren als gpx en in basecamp controleren/aanpassen en evt wat (rust/tank/foto)punten toevoegen met stoptijden om realistische dag-etappes te maken.

ps: in routeyou.com motorkaart, optie mooiste kiezen, op het juiste inzoom niveau verschijnen "groene" wegen, speciaal zo gekenmerkt vanwege de leuke bochtjes voor motorrijders. Zo kan je mooie dag-etappes maken, die toch een beetje de kant opgaan die je wilt.
Door "tussen punten in" de optie mooiste te vervangen door kortste/snelste, kan je evt saaie stukken overbruggen.
Dag-etappes zijn altijd een compromis tussen supermooie wegen en afstanden afleggen naar de beoogde eindbestemming, vandaar mijn voorkeur voor routeyou. Werkt veel makkelijker dan basecamp, startpunt opzoeken en vanaf eenvoudig route maken door op de kaart te klikken....

Kurviger.de is weer ideaal om op onbekende plekken een rondrit in te plannen.

ps2: de ideale motornavigatiesoftware (ook leuk voor galgje) moet nog uitgevonden worden.
Ik gebruik alle kaarten en route-mogelijkheden die ik maar kan vinden en bruikbaar zijn. :]

De routeyou optie met inzoomen ken(de) ik nog niet.
Bij routeyou.com met routetype 'motor' zie ik veel opties maar niet 'mooiste'.
Je kan kiezen tussen 'kinderwagenvriendelijk' tot 'sportief'. 'Mooiste' staat er niet tussen?

Mijn vraag is nu: Wat doe ik verkeerd?

Bij de kaarten van viamichelin kan dat wel.
Open de kaart en zoom (steeds verder) in op gebied dat je wil bezoeken.
Op een goed moment ontstaat rechts de knop 'Michelin-kaart'
Daar zie je allemaal wegen met groene rand. Jazeker die zijn mooi! :t
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is nu: Wat doe ik verkeerd?

Routeyou interface is geupdate... op beginscherm, kies de motor
in het balkje eronder kan je nu naar motorroutes zoeken door een plaatsnaam in te geven.
Maar dat doen we niet, kies het potlood rechtsonder
Dan krijg je de kaart waarop je de route kan maken. Ter controle, boven staat dan bij kaart:
routeyou motornetwerk
In de linkerbalk tik je de plaatsnaam van je voorkeur in, ff inzoomen en klikken maar
In het routeringsvakje eronder kan je kiezen uit mooiste, kortste, en kortste OSM. Maar die laatste gebruik ik nooit.
 
Attentie: image dump :P

Ik heb nu een eerste opzet van wat ik denk dat een mooie route zal zijn. Ik ben alleen plaatselijk niet bekend en zou graag willen weten of ik met deze route nu echt plaatjes van plaatsjes, routes, slingerweggetjes oversla / voorbij rijd terwijl ik er wel in de buurt ben (of de verkeerde weg heb gekozen). Schiet maar raak :)

Overzicht van de totale route (1552 km, 5 dagen):
RtWa6hJ.jpg


Dag 1: 351 km (ca. 5 uur)
- Vanaf huis eerst ca. 2 uur snelweg pakken, dan bij Namen de snelweg af en binnendoor richting Dinant, daarna zuidelijker door naar de eerste camping.
eoOOURb.png


Dag 2: 248 km (ca. 5 uur)
- Vanaf de camping oostwaarts door Neufchateau, bij Martelange de grens over Luxemburg in richting Esch-sur-Sure, vervolgens langs Kautenbach richting Wiltz, daarna België weer in, eindigend in Bastenaken (memorial / WWII bezienswaardigheden mee pakken)
G28GzjU.png


Dag 3: 297 km (ca. 6 uur)
- Vanuit Bastenaken richting Foy (ook hier WWII) iets noordelijker weer terug richting Kautenbach om vanuit daar de noordelijkere gebieden van Luxemburg mee te pakken om bij Tintesmillen de grens met Duitsland over te gaan. Daar eigenlijk geen speciale plekken onderweg, maar veel slingerwegen gezocht om te eindigen bij Nurburg voor de Nurburgring
vJ0mKBC.jpg


Dag 4: 302 km (ca. 6 uur)
- Vanuit Nurburg weer wat zuidelijker richting Piesport, om vanaf daar langs de Moezel omhoog te gaan richting Cochem, ook hier verder geen specifieke plaatsen in gedachte, puur uitgezocht op slingerende weggetjes en hoogteverschillen. Eindigend bij de Freilinger See op de camping.
BKavrIe.jpg


Dag 5: 354 km (ca. 4u 40m)
- Laatste dag vanaf de camping gelijk wat noordwestelijker richting 'Nationalpark Eifel' en de slingerwegen opzoeken, om bij Aken de snelweg op te gaan en het laatste stuk snelweg naar huis te pakken.
NIspCoA.png


Het idee is om elke dag zo tussen 9 en 10 te vertrekken. Zonder stops ben je dan telkens rond 16u op je eindbestemming. Ik denk dat we dan genoeg speling hebben voor plas-, eet- en drinkpauzes, fotomomentjes of wat slingerwegen dubbel pakken. Ook zie ik genoeg afsnij-mogelijkheden in de routes om tegenslagen op te vangen.

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ongeacht welke routeplanner je gebruikt: cruciaal is dat je je ontworpen route ook daadwerkelijk in je navigatie kunt zetten. Of dat nu de smartphone, Garmin of TomTom is. Mijn advies is daartoe een gpx met track van de route te gebruiken. Op De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS vind je daar enige uitleg over.

Er zijn vele bestaande routes te vinden (zie www.mrgps.nl/routes voor een hele lijst van routesites) en daar zou je etappes van kunnen gebruiken. Dat vergt echter wel de nodige vaardigheid met de routesoftware en als 'beginner' zou ik daar nog even afblijven.

Dan is het handiger om gebruik te maken van de spannende route algoritmes van TomTom. Hier en daar zul je even een extra viapunt willen plaatsen om bebouwde kom (vooral steden) te vermijden maar dit werkt erg goed. Heb je een TT Rider 4xx dan hoef je dat niet eens op de pc voor te bereiden maar kan het ook in het toestel zelf.

Die TT algortimes kun je met twee programma's gebruiken: TomTom Mydrive en MyRouteapp.

MyDrive is gratis te gebruiken; ook als je helemaal geen tomtom hebt. Je routes kun je exporteren als gpx-track. Kwestie van even op mydrive.tomtom.com registreren en daarna in de linkerblak te klikken op 'plan route' en vervolgens op het motortje.

MyRouteapp is veel uitgebreider, maar de gratis versie heeft niet die 'spannende route' functie. Daartoe moet je de TT kaart gebruiken en die zit alleen in de (betaalde) Gold versie.
TIP: ga naar www.myrouteapp.com/go en vul daar de code 'MrGPS' in. Je kunt de Gold versie dan een maand gratis uitproberen.

Ook routeyou.com is gratis te gebruiken en levert uitstekende resultaten; eveneens als gpx-track te exporteren.

In algemene zin: je geeft aan aanschaf van een 'dedicated device' als backup voor de iphone te overwegen. Voor een trip als deze zou ik dan adviseren meteen in een decicated device te investeren (en je iphone als backup te zien ;). Ook in de Iphone zul je immers moeten investeren qua bevestiging, voeding, waterdichtheid en software. Maar nog steeds is het dure toestel erg kwetsbaar op de motor.

er zijn diverse apps die je kunt gebruiken (bijv OSMAND). Op de android geef ik de voorkeur aan de TT go app (20 euro p.j.). Die bestaat ook voor de iphone, maar op de iphone kunnen daar (nog) geen routes in.
Misschien is het wat dat betreft goed even een paar weken af te wachten tot Myrouteapp klaar is met z'n navigatieapp. Daar verwacht ik veel van. Kan ook een extra reden zijn je route in MRA voor te bereiden.

Ga je richting een 'dedicated device' dan zal dat vermoedelijk een garmin zumo of tomtom rider zijn. Wat de beste keuze is hangt af van meerdere factoren; op Welke GPS op de motor: Garmin of TomTom? — MrGPS vind je een tooltje dat kan helpen bij de keuze.

Tot slot: om sneller en beter beslagen ten ijs te komen met je routes kun je aanschaf van een videocursus (29,90) overwegen. Gaat het om het maken van routes met gpx-track kijk dan naar Toeren met je TomTom — MrGPS . Daarin komen zowel mydrive, MRA, Routeyou als Tyre aan de orde.

Succes en goede reis alvast!

Hans
 
Laatst bewerkt:
(ik zie dat ik de meest recente reacties over het hoofd had gezien en dat je alweer een stuk verder bent ;) )

Kleine tip: routes delen gaat vaak makkelijker met een link naar de gebruikte planner dan met screenshots. Biedt immers ook de mogelijkheid in te zoomen op de route.
 
(ik zie dat ik de meest recente reacties over het hoofd had gezien en dat je alweer een stuk verder bent ;) )

Kleine tip: routes delen gaat vaak makkelijker met een link naar de gebruikte planner dan met screenshots. Biedt immers ook de mogelijkheid in te zoomen op de route.

Ik heb hem nu in Tyre staan, maar zie zo snel even niet hoe ik hem online beschikbaar moet maken voor jullie?
 
Bij Tyre worden de kaarten weliswaar online binnengehaald; het programma is echter 'standalone'. Delen van routes als bedoeld is daardoor niet mogelijk. Met MRA, Mydrive, routeyou etc. is dat wél mogelijk. Wel kun je de route als gpx-track cq ITN opslaan en zo als attachment delen (maar dat is niet wat ik bedoelde).
 
De update 01-01-2018 van www.archiescampings.eu is nu online.

In de update vindt u weer de noodzakelijke aanpassingen en een enorme hoeveelheid toegevoegde openingsdata.
Ook de gegevens 2018 van CampingCard en CampingCheque zijn al in deze update te vinden.

Een geweldig kampeerjaar gewenst!
 
De update 01-01-2018 van www.archiescampings.eu is nu online.

In de update vindt u weer de noodzakelijke aanpassingen en een enorme hoeveelheid toegevoegde openingsdata.
Ook de gegevens 2018 van CampingCard en CampingCheque zijn al in deze update te vinden.

Een geweldig kampeerjaar gewenst!

Top! Binnenkort even updaten. Bedankt voor de service :}
 
Ik maak zelf altijd eerst de route met Google Maps of de myroute app op de telefoon en daarna neem ik hem over in basrcamp maar loopt nu steeds tegen de weg afsluitingen aan in de alpen.
Dus moet ik eerst weer even uitvogelen hoe basecamp werkt,dat word eerst 2uur vloeken maar daarna gaat het wel weer.
 
daarna neem ik hem over in basrcamp maar loopt nu steeds tegen de weg afsluitingen aan in de alpen.
Ik heb even wat moeten zoeken maar het is -als je het weet, maar dat is meestal zo- vrij simpel:
>Bewerken>Opties>Activiteitenprofiel tabblad 'Routebepaling' en dan onder 'Te vermijden kenmerken' daar staat 'Datum en tijd van afsluitingen'

Let ook op tolwegen, sommige passen moet voor betaald worden en als bij te vermijden een vinkje bij tolwegen staat wil BC daar niet overheen.
 
Hm voor Basecamp heb je dus Garmin / kaarten nodig om uberhaupt iets te kunnen inplannen. Die valt al af..

Tyre ben ik nu mee bezig en dat lijkt wel een blijvertje.. Kan bestaande routes inladen (alhoewel het bewerken daarvan echt een drama is), maar kan een route helemaal maken zoals ik dat wil en zeker met de terrein-functie kan ik alles uitzoeken op hoogte/ligging/kronkelweggetjes etc, en vervolgens opslaan/exporteren naar van alles. Top :)
Track bewerken?
GPS Track Editor: Free Windows Application to Make GPS Tracks Better
 

Dat is in theorie wel mogelijk, maar voor onze toepassing in de praktijk niet bruikbaar. Een track bestaat immers uit rechte lijnen van punt naar punt. Een route van 200 km zal al snel 4000 trackpunten bevatten. Om een stukje route van 10 km op een ander weggetje te leggen zou je 20 punten handmatig op die andere weg moeten plaatsen.

Daarom zal MRA bij import van een track alsnog viapunten plaatsen, waarbij de route van punt naar punt door de routeringsinstellingen bepaald wordt.

Een track moet je, binnen onze toepassing, zien als uitwisselingsformat en is praktisch niet geschikt om te bewerken.
 
Ik probeer de archies campings ov2 bestand via mydrive op de tt410 te importeren alleen krijg ik de melding dat het bestand te groot is. Groter dan 2 mb, is er een andere manier deze op de tomtom te zetten? Via de verkenner gaat het ook niet want daar zijn alleen de routes zichtbaar en niet de kaarten.
 
Daarom heeft Archies hem opgedeeld in Noord Europa, Zuid Europa en Frankrijk. Dan gaat het zonder problemen.
 
Binnenkort er weer op uit en geen zin eindeloos te moeten zoeken naar een camping?
Dan is het nu de tijd om de laatste update van www.archiescampings.eu/ned1 te downloaden.
In deze update heb ik helaas weer vrij veel campings moeten verwijderen (vooral in Nederland) omdat ze niet meer bestaan of omdat ze nog uitsluitend huuraccommodatie aanbieden.
Verder bleken vrij veel telefoonnummers te zijn veranderd, degene die ik heb geconstateerd zijn uiteraard in deze update gewijzigd..

Mocht u iets ontdekken dat het bestand verder kan verbeteren, stuur dan aub even een berichtje via het contactformulier op de website!

Archie
 
Terug
Bovenaan Onderaan