Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Adventurous dekt de lading beter en is toch uitnodigend....

Heb je nog een tip voor de lezertjes Frazer? Welke Dangerous Road is je favoriet?

Dat zou een betere naam zijn inderdaad!

Altijd lastig om één favoriet te kiezen, maar wat Noorwegen betreft vond ik Aursjøvegen wel erg mooi. Maar in Noorwegen kan je bijna niet fout zitten :]
 
Laatst bewerkt:
Dat zou een betere naam zijn inderdaad!

Altijd lastig om één favoriet te kiezen, maar wat Noorwegen betreft vond ik Aursjøvegen wel erg mooi. Maar in Noorwegen kan je bijna niet fout zitten :]

Hmmm, daar ben ik vlakbij geweest, had ik eerder moeten weten. Maar ik bedoelde niet in Noorwegen, maar in zijn algemeenheid, aangezien je zei dat je al veel van de Dangerous Roads hebt gereden. Gewoon, ter inspiratie.
 
Hmmm, daar ben ik vlakbij geweest, had ik eerder moeten weten. Maar ik bedoelde niet in Noorwegen, maar in zijn algemeenheid, aangezien je zei dat je al veel van de Dangerous Roads hebt gereden. Gewoon, ter inspiratie.

Hmm, dat is nog moeilijker...

Deze staan in ieder geval nog vers in het geheugen, daar reed ik ongeveer 2 maanden geleden:
Route 622 (Op zich niet dangerous, maar zat wel een flink lastige passage in).
Sprengisandsleið – Route F26 (Deze vooral door de lengte (200km) en erg slechte staat van de weg)
F821 (Die was gewoon heel mooi!)

Uit eerdere reizen:

Mali Alan Pass (Prachtige uitzichten, maar ook erg bijzonder omdat je langs de weg overal waarschuwingen voor mijnenvelden ziet staan (wel vrij Dangerous dus :+ ), en omdat je door een voormalig slagveld rijdt en daar ook door de vele monumenten aan herinnerd wordt).

http://www.dangerousroads.org/europe/france/4840-colle-del-sommelier-france-3.html (Meerdere keren gereden tijdens de Stella Alpina en ook de eerste serieuze onverharde pas die ik met een clubje vrienden gereden heb, gewoon goede herinneringen aan).

Dat is zo effe snel wat in me opkomt als ik een paar favorieten moet noemen.

Kun je daar met een KTM 690 Duke op wegbanden ook overheen?

Jawel, moet wel lukken. Het is gewoon gravel, niet al te grof. De afdaling aan de kant van Eikesdalen heeft een paar steile stukjes en een onverlichte tunnel, maar is met een straatmotor best te doen (tenminste wel toen ik er vorig jaar was).
 
Laatst bewerkt:
@ http://www.dangerousroads.com

Ik heb eens effe gekeken op de site. Echt 'dangerous' weet ik niet zo.
Meerdere van die levensgevaarlijke wegen al gereden....en overleefd....pffff! :]

Als er soms bij een afgrond geen vangrail is, noemen ze dat al gevaarlijk :?
Lijkt me meer een kwestie van niet over het randje sturen.
(Mss afh. van je perspectief: Bij het beklimmen van bergtoppen zijn de dieptes iha véél erger)

Ik zou deze aangegeven wegen eerder MOOI willen noemen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, je hebt wel gelijk.

Erg mooi is het niet op de Afsluitdijk, en gevaarlijk evenmin.
Oke, mss is er een kans op polderblindheid.................
 
De plannen en voorbereidingen voor een motorvakantie kunnen nooit vroeg genoeg beginnen.

Plan is om zomer 2018 weer naar Noorwegen te gaan (voor de 3e keer) met 4 of 6 mensen.
2,5 á 3 weken met ook een aantal 'rust' dagen want we willen ook tot rust komen op motorvakantie.

In eerste instantie wilde ik graag de Lofoten meepakken en daarna oosterlijk rijden, stukje Finland meepakken en via de oostkust van Zweden naar beneden rijden langs de Oostzee.

Een beetje plan en rekenwerk maakt dat niet echt tot een realistisch plan, het zijn grofweg 6000km's en dat is me iets teveel van het goede.

Lofoten lijkt me erg mooi, maar volgens mij moet er ook wel een vergelijkbaar stukje Noorwegen vlak boven Trondheim liggen, mensen daar ervaringen/tips voor?

Finland meepakken is leuk maar niet noodzakelijk, zeg 100km boven Trondheim richting de oostkust van Zweden doorsteken en langs de oostzee weer zuidelijk rijden lijkt me een goed alternatief.
Maar is de oostkust van Zweden wel zo spannend?
 
Ik ben een paar jaar geleden langs de oostkust van Zweden omhoog gereden, maar ik vond dat niet erg bijzonder. De kust zelf zie je eigenlijk amper, want de bomen groeien ongeveer tot op het strand. Daardoor heb je op honderd meter afstand van de kust nog steeds het idee dat je midden in het bos rijdt, ongeveer hetzelfde idee als in de rest van Zweden dus. Ik vind het een mooi land hoor, maar om je route speciaal langs de kust te laten lopen zou ik niet doen.

Maar als je 3 weken tijd hebt moet je makkelijk de Lofoten kunnen halen, zelfs als je nog wat rustdagen wilt inplannen. Ik zou er in jou geval voor kiezen om via de E45 door Zweden omhoog te rijden (het landschap is daar naar mijn idee echt niet veel anders dan langs de oostkust), dan via Kiruna en Abisko (dat deel vind ik wel erg mooi) door te steken naar Narvik. Daar zit je al ter hoogte van de Lofoten. Als je de Stena naar Göteborg pakt, dan kan je via bovenstaande route in een dag of 5 in Narvik zijn. Dan heb je nog 2 weken om op het gemakje via de Lofoten weer terug te rijden.

Ik ken zowel Zweden als Finland ook, en ik hou wel van die uitgestrekte bossen, de rust en de natuur, maar het komt gewoon niet in de buurt van Noorwegen.
 
Ik ben niet noordelijker gegaan dan Trondheim, westkust omhoog, midden-Noorwegen omlaag. Ik woon in provincie Groningen, dus ik had een relatief korte aanrijdroute. Inclusief uitstapjes op de 4 rustdagen was dat toch al 4730 kilometer in twee weken. Ik was alleen, met meerdere mensen is het gezelliger en daardoor zijn de stops waarschijnlijk langer. Ik had achteraf meer rust aan de westkust willen nemen, tijd om uitgebreider rond te kijken.

Vanaf Trondheim is Lofoten nog zo'n 1000 km. enkele reis, ik denk dus dat die 6000 kilometer krap bemeten is, behalve als je snelwegen neemt.

Kortom (mijn inschatting): als Lofoten een doel is dan kan het, maar het gaat ten koste van de rest van Noorwegen.
 
Ik ga vd week wel even puzzelen wat realistisch is.
Toevallig gister iemand gesproken die ook op de lofoten is geweest en het natuurlijk echt aanbeveelt.

Voor mij is de westkust van noorwegen, langs de fjorden en meren sowieso een must have. Dat blijft nog steeds hoog op m'n lijstje staan. Via het binnenland over de doorgaande wegen terug rijden zou een optie zijn, maar alleen 'saaie' doorgaande wegen door zweden en/of noorwegen pakken en alleen van de lofoten genieten vind ik iets teveel opoffering
 
Hallo, wij zijn vorig jaar door Zweden naar Lapland gereden en via Kiruna naar de Lofoten. Vandaar met de ferry weer naar het vasteland en toen een heel stuk naar het zuiden, ook langs de kust via Kristiansund en de Atlantikvegen naar Andalsnes. Vandaar weer een beetje schuin naar Idre in Zweden. Van hieruit weer terug naar Nederland. Zowel heen als terug zijn we via de tunnel/brugverbinding Kopenhagen - Malmö gereden. Wij wonen nabij Assen. Totaal ongeveer 7500 km gereden. Wij hebben er 4 weken van genoten.

Veel plezier en geniet ook van de prachtige omgeving. Oh ja, natuurlijk ook de Trollstigen gereden. Prachtige weg.
Wij hebben dit per zijspan gedaan.
 
Volgend jaar wil ik ook naar Noorwegen en dan tot maximaal Trondheim. Een week of twee lijkt me genoeg om een deel van het zuiden te zien. Tot nu toe heb ik het plan opgevat de kustlijn te volgen vanaf het punt waar ik de ferry af kom en dan Alesund even blijven hangen (fjorden + mountainbiken). Op het eind wil ik dan een paar dagen in Oslo rond kijken, lijkt me ook mooi.

Verder ook al wat bezienswaardigheden opgeschreven:

- Trollstigen
- Atlantic road
- Naeroyfjord
- Hafjell
- Stegastein

End dit is dan na een half uurtje rond kijken, er is zo veel moois daar :9
 
Volgend jaar wil ik ook naar Noorwegen en dan tot maximaal Trondheim. Een week of twee lijkt me genoeg om een deel van het zuiden te zien. Tot nu toe heb ik het plan opgevat de kustlijn te volgen vanaf het punt waar ik de ferry af kom en dan Alesund even blijven hangen (fjorden + mountainbiken). Op het eind wil ik dan een paar dagen in Oslo rond kijken, lijkt me ook mooi.

Verder ook al wat bezienswaardigheden opgeschreven:

- Trollstigen
- Atlantic road
- Naeroyfjord
- Hafjell
- Stegastein

End dit is dan na een half uurtje rond kijken, er is zo veel moois daar :9

Het is maar mijn persoonlijke mening, maar de Atlantic road is niet echt bijzonder; een paar bruggetjes and thats it. Imho zwaar overrated.

Ik zou er iig niet voor omrijden.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Van bovenaf ziet het er indrukwekkend uit maar het zelf rijden ervan krijg je er maar weinig van mee. Je bent er zo over. Past het in de route dan gewoon rijden maar niet speciaal voor omrijden
 
Het leek me wel een mooie weg om als noordelijkste punt van de reis aan te houden en dan vanaf daar weer naar het zuiden te rijden. Naja, ik heb nog meer dan een half jaar om het een en ander uit te zoeken.
 
Ik ga vd week wel even puzzelen wat realistisch is.
Toevallig gister iemand gesproken die ook op de lofoten is geweest en het natuurlijk echt aanbeveelt.

Voor mij is de westkust van noorwegen, langs de fjorden en meren sowieso een must have. Dat blijft nog steeds hoog op m'n lijstje staan. Via het binnenland over de doorgaande wegen terug rijden zou een optie zijn, maar alleen 'saaie' doorgaande wegen door zweden en/of noorwegen pakken en alleen van de lofoten genieten vind ik iets teveel opoffering

Ik heb er vorig jaar voor gekozen om zo snel mogelijk door Zweden naar de Noordkaap te rijden, dit kostte me uiteindelijk 5 dagen vanuit Nederland. Vanaf daar heb ik op het gemakje de hele Noorse kustlijn terug naar het zuiden gevolgd. Mijn totale reis duurde 4 weken en 9500km. Daarin zaten uiteindelijk 4 rustdagen en een aantal korte dagen, maar ook een aantal van 600km. De eerste paar dagen bestonden voornamelijk uit kilometers maken, maar vanaf de Noordkaap terug naar het zuiden heb ik echt alle tijd genomen en dan ben je die eerste paar lange dagen zo weer vergeten. Overigens geniet ik van lange dagen net zo hard, het is alleen anders. Ik zie de doorgaande wegen persoonlijk ook niet als opoffering, maar als een aanloop naar nog meer genieten. Dan zijn de eerste paar dagen misschien minder interessant, maar kom je wel op de plek waar je graag wilt komen, de Lofoten in jou geval. Ik zou het gewoon doen, maar dat is mijn mening.

Ik heb er zelf ook voor gekozen om juist in het Noorden wat rustiger aan te doen, dat is het verste weg en kom je niet zo snel nog een keer. Het zuiden van Noorwegen bereik je vanuit Nederland in 1,5 tot 2 dagen (kan zelfs in één dag als je een beetje je best doet), dus daar kan je altijd nog een keer naar terug als je wat minder lang de tijd hebt. Als je zo graag naar de Lofoten wilt dan blijft die wil toch bestaan, dus als je nu niet gaat, wanneer dan wel?
 
Laatst bewerkt:
Ben hier ondertussen ook en ritje richting Noordkaap aan het plannen, maar dan wel wat vroeger. Eind april/begin mei is het toch wel te doen zonder spijkerbanden?
 
Ben hier ondertussen ook en ritje richting Noordkaap aan het plannen, maar dan wel wat vroeger. Eind april/begin mei is het toch wel te doen zonder spijkerbanden?

Mwoah.... met wat geluk wel, met een beetje pech niet.. hangt erg van je Routes af ook.
 
Ik heb nu wel noppenbanden en een stukje hier en daar is nog wel te doen, maar ik heb geen zin om dagen lang over platgereden sneeuw te rijden.
De route zal waarschijnlijk wel grotendeels door Zweden lopen als ik het rond kan breien met laadstations, hoe noordelijker je komt hoe schaarser ze worden.
 
Vorig jaar reed ik eind mei door Zweden, toen lag er in het noorden op enkele plekken langs de weg nog wat sneeuw. Eind april zal je daar dus zeker wel kans op maken.
 
Langs de weg maakt me niet zo uit, als er op de weg maar geschoven wordt.

Doorgaande hoofdweg schuiven ze wel, week voor vertrek het noorse weerbericht in de gaten houden. Niet een knmi met Europa touch, daar heb je weinig aan voor dat gebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan