Op zoek naar Advies

BionicDude

Rookie
23 okt 2017
13
0
Aalter / Belgie
Beste

Ik heb een vraag en zou graag jullie advies hierover horen.

Ik rij voorlopig met een sv 650n met clipons maar ben al wat geld aan het apart leggen voor volgende jaar voor een andere motor

Ik doe redelijk wat snelweg kms en het is de bedoeling om met het vrouwtje ook met de moto op reis te gaan.

Ik had een r 1150 rt in gedachten maar nu mijn vraag is, na een sv650 gaat dit goed zijn (het is mijn eerste motor en heb er al 4000kms mee gereden) of zijn er iets lichtere modellen dat de aanpassing / transitie naar een echte toerbuffel gemakelijker gaan maken? Want ja van een SV naar een toermotor zal waarschijnlijk zijn verschillen hebben qua power en gewicht zeker.

Ik zoek sowiezo iets met cardan want met dat ik in volcontinu ploegen werk is het smeren van een ketting echt irritant soms ook al weet ik dat het eigelijk niet zoveel werk is.
Ben zelfs maar 1.70cm hoog met niet van de langste benen dus ik weet niet naarmate hoeveel motos wat verlaagd kunnen worden (ben niet zo technish aangelegen alhowel dat ik al wat met de zoekfunctie heb kunnen zoeken dat de r1150 rt wel verlaangd kan worden)

Budget zit rond 3k - 4k ongeveer als ik goed doorspaar, heb al wat 2dehands zitten kijken en er zijn sommige modellen die er wat deftig uitzien met die prijs.

Hartelijk dank op voorhand en excuseer als er typfouten zijn, ben oorsprongkelijk van Spanje maar woon in Belgie al een paar jaren.
 
Je moet je geen zorgen maken over de stap van een SV650 naar een 1100 toermotor. Als je van een Fiat Panda in een Mercedes stapt rij je ook niet direkt tegen een boom. Ik ben overgestapt van een XJ600 naar een Moto Guzzi 1200. Het is natuurlijk even wennen, maar het is sowieso wennen als je de eerste keer op een motor stapt. Na een tijdje is het heel gewoon.

Wel zou ik op meer toermotoren een proefritje maken. Als het model goed past, is een beetje meer gewicht geen probleem.
 
Inderdaad geen zorgen over maken. Je kan al rijden en hebt toch al een beetje ervaring. Koop gewoon de motor die je wilt. Dat rijdt zeker zo goed! En met je Nederlands is niks mis mee!
 
De enige lichtere toermotor met cardan die ik kan bedenken is de Honda Deauville. Onder de cardan fietsen is een BMW boxer RT juist heel wendbaar hoor. Met stilstaand manouvreren iets anders dan je SV maar zodra het rolt merk je daar niets meer van.

Het zadel van een RT is in hoogte verstelbaar.

Enige alternatief is dan een riem maar dan kom je met je budget niet uit want daarvan zijn de toermodellen nog maar korter op de markt zoals de BMW 800cc parallel twins.

Of je moet een chopper zoeken met cardan of riem maar je zoekt in het toersegment. Bijvoorbeeld een Yamaha Virago. Laag zijn die dingen wel.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor jullie reacties.
Dan ga ik eens een r1150rt is proefrijden om te voelen hoe het rijdt en de zwaarte enzo.
Heb idd ook de deauville 650 gezien en hier en daar wat zitten lezen erover maar denk na een sv dat hem wat tekort gaat komen. De r1150 gaat misschien ook niet zo voelen zoals de Sv maar dat is normaal maar er zal waarschijnlijk wel wat meer kracht achter liggen dan met de deauville. Maar nu nog verdee met de svtje doen om verdee mijn ervaring op te bouwen en voorbereiden op de volgende uitdaging :)
 
Je moet je geen zorgen maken over de stap van een SV650 naar een 1100 toermotor. Als je van een Fiat Panda in een Mercedes stapt rij je ook niet direkt tegen een boom. Ik ben overgestapt van een XJ600 naar een Moto Guzzi 1200. Het is natuurlijk even wennen, maar het is sowieso wennen als je de eerste keer op een motor stapt. Na een tijdje is het heel gewoon.

Wel zou ik op meer toermotoren een proefritje maken. Als het model goed past, is een beetje meer gewicht geen probleem.

Maakt niet uit waar je vanaf komt, een Guzzi is altijd wennen ;)
 
Dat kettingsmeren kan en mag geen probleem zijn. Voor 30 Euro heb je al een kettingsmeersysteem, en dan is het niets meer dan even tijdens het (langzaam) rijden het knopje in te drukken.....

Ikzelf wil zelfs helemaal geen cardan meer, een ketting rijdt toch prettiger dan een cardan vanwege de andere reactiekrachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan