Honda Forza 125

Het getal 91 betreft het octaangetal.

Het venijn zit m’n in Ethanol.
Euro 95 is met 10% Ethanol en 98 is ZONDER Ethanol.

Wil je geen Ethanol in je brandstof, dan zal je dus 98 moeten tanken.
 
Het getal 91 betreft het octaangetal.

Het venijn zit m’n in Ethanol.
Euro 95 is met 10% Ethanol en 98 is ZONDER Ethanol.

Wil je geen Ethanol in je brandstof, dan zal je dus 98 moeten tanken.

Kan dit kwaad ofzo want met mijn auto tank ik 95 :$
 
Laatst bewerkt:
Hangt ervan af of je auto E10 geschikt is (zie handboek).

Ethanol is namelijk agressiever dan benzine en tast metalen, kunststoffen, pakkingen en afdichtingen aan.
 
Laten we de discussie wel zuiver houden en over ethanol praten in plaats van het octaan getal.

Moderne motoren "schijnen" tegen ethanol te kunnen. Ervaringen blijven lang in de hersenen hangen terwijl de (technische) wereld zich blijft doorontwikkelen.
 
Laatst bewerkt:
Euro95 in NL bevat 5% ethanol, hier kunnen de moderne motoren prima mee overweg. De angst van oudere motoren waarbij ander materiaal is gebruikt (w.o. niet ethanol bestendig rubber afdichtingen) is niet nodig. Ook heeft ron98 geen betere eigenschappen, maar een hoger octaan getal, en voor deze toevoeging betaal je. Alleen hoog compressie motoren die gemaakt zijn voor ron98 hebben 98 nodig. Kijken bij welke brandstof je motor het beste loopt, en de meeste km’s per € opleverd. Mijn SH300 loopt feller en zuiniger op euro95, bij 98 loopt hij mooier rond, maar is de pit eruit.
 
Overweeg om het af fabriek scherm te vervangen, voor ‘n Puig V-Tech touring (+ 115 mm).

Reden: ben 1.87 en het standaard scherm geeft teveel wind buffeting (helm).

Zie: https://www.puigmoto.nl/contents/nl...2015-2016_Puig_V-Tech_touring_windscherm.html

Iemand ervaring met Puig?

Zwarte Forza, transparant, smoke of donkersmoke?
115mm hoger is niks met jou lengte dan hou je dat ,givi is 20cm hoger daar heb je wat aan.optisch minder mooi maar wel practisch.
 
Laatst bewerkt:
Givi 1140ST scherm is inderdaad minder fraai.

Ben nog aan het onderzoeken of een Puig V-tech touring (smoke of donkersmoke) scherm (7662) i.c.m. een vast Puig opzetruitje 5852 soulaas biedt. Niet goedkoop, maar wel eleganter/sportiever.

In principe rij ik niet met regen of in het donker (mooi weer rijder).
Mocht het onverhoopt gebeuren, dan wil ik wel over de ruit willen kijken en niet er doorheen.
 
Ben benieuwd wat je gaat kiezen. Die Puig met opzetruitje smoelt wel goed.
Altijd lastig kiezen tussen functioneel en wat je het mooist vindt.
 
Mix van beiden kan ook toch?
Ik heb een hogere Puig ruit op mijn Xmax250LS gezet.
Smoelt niet alleen veel beter dan de originele maar is daadwerkelijk ook functioneler.
Vr gr
 
Smoelt niet alleen veel beter dan de originele maar is daadwerkelijk ook functioneler.
Vr gr
Verklaar u nader ;)

Zag gisteren ‘n scooter staan met Givi D1140ST lookalike scherm.
Een ding weet ik zeker, de Givi gaat het niet worden.

Puig marketing:
https://www.puig.pl/shop,show,4225,files,e2cbe853d6f033d3ed7a0b2d80ca8d9e

Helaas zijn de opzetruitjes niet in darksmoke verkrijgbaar, wel in smoke.

Ook is er nog verwarring over het juiste opzetruitje i.c.m. V-Tech touring 7662 scherm.
5852 (277 x 100 mm) of 5853 (325 x 100 mm) ?

Voor het originele Honda scherm is het 5852.

Wordt vervolgd.
 
Hoi hoi.
Ik bedoel hiermee dat het gebulder van de rijwind een stuk reduceert met een hogere ruit.
Dit gaat tenminste voor mij op met mijn lengte en mijn motorscooter.
Ik kan dus niet oordelen over andere ruiten en scooters.
Vr gr
 
Zeg WW125EX2C, jij hebt ook proef gereden op de Forza 300 en gekozen voor de Forza 125. Wat was voor jou doorslaggevend om voor de 125 te gaan?
 
Lady G,

Vond het prestatie verschil niet specaculair.

Daarbij komt dat ik een mooi weer gelegenheidsrijder ben, de wegen belabberd zijn en de maximale snelheid op gewestwegen (Belganezië) is verlaagd naar 70 Km/u.

Eveneens hebben meegewogen:
Geen wegenbelasting onder 250cc.
Hogere verzekeringspremie (300cc).

Gisteren (gehaktdag), weereens toerke gedaan (11°C).
Binnendoor en stuk snelweg E19 (Machelen - Kontich).

Het was genieten.

Behoudens het te lage windscherm en voorveren (k*t wegen), voldoet de Forza 125 prima.

Aan het windscherm wordt gewerkt en de voorveren kan ik eventueel voorzien van YSS PD valves i.c.m. zwaardere Fork olie.

Misschien(?):
Akrapovic zwart for Forza en Dr. Pulley 14 gram sliders.

In mijn optiek is de nieuwe Forza 125 een zeer goede scooter en is de online Honda marketeer BlaBlaBla, geen onzin, maar oprecht.
 
Maar die die Forza met slechts 125cc en wat heeft het........15PK?
Of nog minder?
Dat loopt op topsnelheid toch hooguit rond de 110?
 
Nope, probleemloos 115 km/u GPS, zonder in de het rode gebied en/of toerenbegrenzer te vliegen.

100-110 km/u (snelweg) vindt ik hard genoeg.

Inhalen vrachtverkeer en zondagsrijd(st)ers is m.i. geen enkel probleem.
Met m’n getunde PCX 125 was dit wel anders.

De nieuwe Forza is zuinig/goed en voldoet qua prestaties aan m’n verwachting.
Als ik lange afstanden, veel snelweg of echt hard wil rijden, was het ‘n matt gunpowder black metallic Integra geworden :}

Niet dat ik het ga doen, maar met ‘n getunde vario, clutch en uitlaat, zal 120 km/u ++ (GPS) zeker tot de mogelijkheden behoren.
 
Duidelijk verhaal waarom je voor de 125 ging. :)
Mijne gaat op GPS nu al iets harder dan 115, heb gisteren 117 aangetikt (127 op de teller). Hard zat. Ik heb de tijd dat alles hard moet gaan ook ruim achter me liggen. ;)
Volgend jaar wil ik ermee naar Spanje en dat zal prima gaan. Lekker veel bagageruimte. :t
Hiervoor had ik een KTM Duke 200 met 26 pk en een top van 132 km. Ben ermee naar Italië gereden met een kruissnelheid van 110-115. En dat kan nu met de Forza ook, maar dan wel een stuk comfortabeler.
 
Laatst bewerkt:
Morgen zijn eerste onderhoud (1000 km), ben benieuwd wat ze gaan aanrekenen, is enkel maar een olieverversing dacht ik ? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan