Milieuzones... En ik mag gewoon Rotterdam en Utrecht in

Bij de milieuzones gaat het vooral over de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden, dus wat de Hemweg-centrale of de vleesindustrie ermee te maken heeft is me volstrekt onduidelijk.

Die staan niet onder mijn raam te roken en stinken. Dat doen die smerige tweetakten en ouwe barrels wél. Wanneer ik (Utrecht) de binnenkant van m'n raam met een doekje afveeg dan is dat gewoon grijs van de troep die er in de lucht zit.

Moet je eens op een windstille dag over de Hemweg rijden (vanaf de pont, op de fiets), soms hangt daar echt een flinke wolk die niet heel fijn ruikt.

Woon in de buurt van TATA-steel/Corus/Hoogovens, zolderramen zijn gewoon zwart..

En al die verschillende milieuzones zijn inderdaad niet echt handig.
Toevallig pas een bestelbus van 2003 gekocht want die mocht alle milieuzones nog in (budget, had liever ook een nieuwere gekocht natuurlijk), week later komt Arnhem met het bericht dat dieselvoertuigen ouder dan 2004 niet meer mogen..

En dan dit artikel.
"Naar schatting gaat het om 800 wagens en leidt de maatregel tot een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof."
800 wagens in hoeveel tijd? Dag, jaar? Want voor 2,2 auto's per dag slaat een investering van een half miljoen en onderhoud van 60.000 per jaar natuurlijk nergens op.

En die bus die ik gekocht heb is geproduceerd van 2000 t/m 2013 met in 2006 een facelift.
Dus dezelfde bus van een aantal jaar jonger met (waarschijnlijk) dezelfde uitstoot mag er wel gewoon in...
 
Wanneer je een auto met een buitenlandse kentekenplaat ziet kun je er vanuit gaan dat de bestuurder niet heel goed bekend is hier en op zoek is naar iets of verrast wordt door een situatie. Dat inzicht moet jij als local hebben. Zeker als motorrijder.

Bijvoorbeeld tot twee keer toe mee gemaakt dat er Belgen aan het keren waren op een onoverzichtelijke S-bocht, provinciale wegen. Sommige dingen zijn vooraf niet te overzien (of überhaupt voor te stellen dat iemand dat doet).

Laatst iemand in de buurt van de weg af gehaald, politie dacht dat hij dronken was, nee hoor was een Belg :')

Verder aardige mensen hoor en Nederlanders zijn ook niet heilig, maar een bovengemiddeld deel kan gewoon niet rijden.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Lekker handig zulke provocaties...

Geniet er nog maar even van want heel lang kan het nooit meer duren. Die milieuzones zijn redelijk succesvol gebleken, zeker voor de politiek.
De handel werkt natuurlijk ook graag mee, ouwe meuk opruimen en nieuwe voertuigen verkopen.

In Frankrijk zijn de milieuzones ook gewoon van toepassing op motoren en bromfietsen. Nu beginnen ze hier ook al. Ik zag laatst in Amsterdam bij Schellingwoude al nieuwe verkeersborden geplaatst worden waarop de milieuzone wordt uitgebreid met bromfietsen. Dit is vooral gericht op de tweetaktbrommers...

Even wat opgezocht:

[q]Vanaf 1 januari 2018 mogen brom- en snorfietsen van 2010 of ouder (dus 2009, 2008 enz.) de milieuzone niet meer in.

Voor viertakt scooters van vóór 2011 komt een ontheffing waarbij de Datum Eerste Toelating (DET) niet verder terug mag gaan dan 1-1-2008. Dus viertakt scooters van 1-1-2008 tot en mét 31-12-2010 mogen de milieuzone van Amsterdam gewoon nog wel in, mits er een 4-takt ontheffing voor is aangevraagd.[/q]
BRON: Scooter Milieuzone | Milieuzone Amsterdam 2018 | Wat je moet weten

Ik vind het allemaal wel best met die milieuzones in de stadscentra maar waarom moet iedere Nederlandse stad zijn eigen regels maken? Dit kan voor de duidelijkheid toch veel beter op nationaal (of EU!) niveau geregeld worden.

Liever niet Europees regelen, ik woon buitenaf of toch redelijk, en heb nu geen last van milieuzones.

Begrijp me niet verkeerd: Ik denk dat het rijden met verbrandingsmotoren eindig is, misschien wel zijn langste tijd gehad heeft, maar de bromfiets branche heeft echt jaaaaaaaaren niets anders gedaan dan een nieuwe kappenset om een motortje dat nog veel ouder is. Hier en daar een extra lucht toevoeging aan de uitlaatlucht, zodat die iets schoner lijkt. Enkele scooters hebben zelfs injectiemotoren, maar het heeft dus geen enkele zin om brommers van voor 2011 te weigeren en van na 2011 toe te laten. Die zijn namelijk milieutechnisch exact hetzelfde.

Vanaf 1 januari mogen er nieuw alleen nog Euro4 brommers verkocht worden. Ga je daarop selecteren, dan heeft je milieuzone daadwerkelijk onderbouwing. De DET-grens slaat nergens op en is waarschijnlijk tijdens een vrijdagmiddagborrel vastgesteld, net voor het college B&W ladderzat naar huis ging.
 
Inderdaad. Lekker handig zulke provocaties...

Geniet er nog maar even van want heel lang kan het nooit meer duren. Die milieuzones zijn redelijk succesvol gebleken, zeker voor de politiek.
De handel werkt natuurlijk ook graag mee, ouwe meuk opruimen en nieuwe voertuigen verkopen.

In Frankrijk zijn de milieuzones ook gewoon van toepassing op motoren en bromfietsen. Nu beginnen ze hier ook al. Ik zag laatst in Amsterdam bij Schellingwoude al nieuwe verkeersborden geplaatst worden waarop de milieuzone wordt uitgebreid met bromfietsen. Dit is vooral gericht op de tweetaktbrommers...

Even wat opgezocht:

[q]Vanaf 1 januari 2018 mogen brom- en snorfietsen van 2010 of ouder (dus 2009, 2008 enz.) de milieuzone niet meer in.

Voor viertakt scooters van vóór 2011 komt een ontheffing waarbij de Datum Eerste Toelating (DET) niet verder terug mag gaan dan 1-1-2008. Dus viertakt scooters van 1-1-2008 tot en mét 31-12-2010 mogen de milieuzone van Amsterdam gewoon nog wel in, mits er een 4-takt ontheffing voor is aangevraagd.[/q]
BRON: Scooter Milieuzone | Milieuzone Amsterdam 2018 | Wat je moet weten

Ik vind het allemaal wel best met die milieuzones in de stadscentra maar waarom moet iedere Nederlandse stad zijn eigen regels maken? Dit kan voor de duidelijkheid toch veel beter op nationaal (of EU!) niveau geregeld worden.

Voor de ontheffing betaal je dik, maar na betalen schijn je ineens een schone brommer te hebben.
Wat een farce.
 
Net zoiets als het roetfilter. Leuk maar fijnstof gaat erdoorheen.

Wij begrijpen mekaar niet helemaal denk ik,
je had het over de hemwegcentrale, ik vertel je dat het met die uitstoot van fijnstof uit de centrale wel meevalt.
Het merendeel van die zwarte shit komt uit de rest van het havengebied aan waaien. (stof van de opslag langs het Noord-Zee kanaal)

even gepikt van een ander:

De rookgasreiniging van een steenkoolcentrale bestaat gewoonlijk uit:
• roetfilters: tegenwoordig bestaat dit vaak uit twee of drie gedeeltes: een doekenfilter, cycloon en/of elektrostatisch filter. Dit zijn grote installaties omdat een grote hoeveelheid rookgas moet worden gefilterd.
• SO2-verwijdering. Dit gebeurt gewoonlijk door het rookgas door een kalkmelkoplossing (CaO, water) te leiden, waarbij de volgende reacties optreden:
- kalkmelk: CaO + H2O → Ca2+ + 2 OH-
- SO2-absorptie: SO2 + OH- → HSO3- en HSO3- + OH- → SO32- + H2O
- vorming sulfiet: SO32- + Ca2+ → CaSO3
In veel installaties wordt vervolgens het calciumsulfiet (CaSO3) geoxideerd tot calciumsulfaat (CaSO4): CaSO3 + 1/2 O2 → CaSO4, dat vervolgens met water neerslaat tot CaSO4.2H2O. Een andere mogelijkheid is om CaO bij te mengen bij de poederkool. De voorgaande reacties treden dan op in de vuurhaard en CaSO4 wordt afgevoerd met de slakken. Echter, een deel van de zwavel zal dan nog steeds in het rookgas eindigen.
• NOx-verwijdering: in veel landen is het verplicht de NOx-uitstoot van centrales te beperken door toepassing van zgn. low-NOx-branders, waarmee bij steenkoolverbranding een reductie van ca. 30% wordt bereikt. Een andere, in kolencentrales minder toegepaste techniek, is selectieve katalytische reductie (SCR). Hierbij wordt ammoniak (NH3), al of niet op een fijn maas van katalysator, in het rookgas gesproeid zodat de NOx wordt gereduceerd tot stikstof:
- 2 NH3 + 2 NO + 1/2 O2 → 2 N2 + 3 H2O
- 4 NH3 + 2 NO2 + O2 → 3 N2 + 6 H2O
• Als het goed is de combinatie van bovenstaande technieken zo ingericht dat ook vluchtige metaalverbindingen worden afgevangen.

Men is in Nederland zeer goed in het elkaar aanpraten van allerlei enge dingen, ik lees net dat zelfs bij het koken fijnstof vrij kan komen.
Laten we met z'n allen weer gaan leven zoals in het stenen tijdperk, dat lost alles op.
Vooral als men van te voren even de mensheid tot 1/100 reduceert van wat het nu is, als men allemaal tegelijk een scheet laat zijn we morgen allemaal dood.
 
En als kleine niet geheel onbelangrijke aanvulling:

Het grootste gedeelte (80%+) van het gemeten fijnstof bestaat uit saharazand.
Alleen dat wordt nergens vermeld want dat past niet in het linkse milieu terrorisme straatje/praatje waarmee men de mensen zo veel mogelijk angst aan wil praten en drm alle kosten enorm opjagen onder het mom van het is wel goed voor het milieu |(

Dus daar dan maar een 3 meter dikke betonlaag overheen storten lijkt mij. })
 
maxresdefault.jpg
 
En als kleine niet geheel onbelangrijke aanvulling:

Het grootste gedeelte (80%+) van het gemeten fijnstof bestaat uit saharazand.

Je reinste onzin.

Slechts een enkele keer zit er wat fijnstof afkomstig uit de Sahara in de lucht op hoofdhoogte. Meestal ligt de Sahara niet in de aanvoerroute van onze lucht, en áls lucht afkomstig uit de Sahara ons wel weet te bereiken dan zit die bijna altijd in een luchtlaag op 1 of meerdere kilometers hoogte.
 
Alleen dat wordt nergens vermeld want dat past niet in het linkse milieu terrorisme straatje/praatje waarmee men de mensen zo veel mogelijk angst aan wil praten en drm alle kosten enorm opjagen onder het mom van het is wel goed voor het milieu |(
Dat het nergens vermeld wordt KÁN inderdaad betekenen dat het een conspiracy is. Maar de meest voor de hand liggende implicatie is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak op jaarbasis meer dan een ton op de Duitse en Belgische wegen, en dan leer je het doorsnee verkeersgedrag van de Nederlanders waarderen. Vriendelijk, Anticiperend, Rustig. Duitsers kunnen absoluut niet rijden. Ja trappen op dat gas kennen ze, maar ze rijden precies volgens de regels zolang ze in hun voordeel zijn en de rest hebben ze finaal scheit aan. Belgen doen maar wat, zo aardig als de Belgen in real life zijn worden het ineens hufters als ze in blik zitten. De Belgen die vinden dat hun wegen goed zijn moeten toch maar even bij zichzelf te rade gaan. Alles is vies en verouderd en slecht. Ik moet wel zeggen dat we in Nederland heel, heel erg verwend zijn met alle soorten van Infrastructuur. Van water tot internet. We missen alleen nog wat parkeerplaatsen langs de snelweg. "Blikschade, zoek een P" is in NL al gauw 100 km. Duitsers zeggen "Als we NL binnenrijden is het net of we een vakantiepark oprijden"
 
en áls lucht afkomstig uit de Sahara ons wel weet te bereiken dan zit die bijna altijd in een luchtlaag op 1 of meerdere kilometers hoogte.

En het regent hier ook nooit? :?

En dan droogt het nooit meer op en het waait hier ook nooit? |( :X


Volgens mij woon jij niet in nederland 8-) :P

Van de week was de lucht nog volledig roodkleurig door grote hoeveelheden sahara zand in de lucht en om dat te kunnen zien dan is de stofconcentratie niet echt gering op zijn zachts gezegd :X -O-
 
Was dat Saharazand of Bosbrandresidu? Moet je de auto's es kijken als de wind uit het zuiden komt, alle auto's zijn dan rose
 
En het regent hier ook nooit? :?

En dan droogt het nooit meer op

Fijnstof dat met de regen meekomt en neerslaat komt niet meer zo makkelijk terug in de atmosfeer. Maak je maar geen zorgen.

Anders bleef het ook niet zo netjes aan je auto plakken, bijvoorbeeld.

en het waait hier ook nooit? |( :X
De menging tussen verschillende luchtlagen is vrij gering.
Volgens mij woon jij niet in nederland 8-) :P

Van de week was de lucht nog volledig roodkleurig door grote hoeveelheden sahara zand in de lucht en om dat te kunnen zien dan is de stofconcentratie niet echt gering op zijn zachts gezegd :X -O-

Dat was voornamelijk rook van de bosbranden in Portugal (ook schadelijk hoor) maar ook wat Saharastof inderdaad, maar ook die lucht mengde niet met de lucht die we die dagen ingeademd hebben.

Dat was op 17 oktober. Hier wat plaatjes om het inzichtelijk te maken.

59e6480275e1c.jpg


59e61bfc97634_thumb_medium.gif


Het laatste plaatje laat zien dat de lucht op 17 oktober aan de grond maritiem van oorsprong is (Noord-Atlantisch gebied) en dat de lucht (met rook en Saharazand) die uit Portugal en Marokko komt op +-1500 meter zit. Boven Portugal zat die lucht nog vrijwel op grondniveau.

Op neushoogte hebben we er dus niks van gemerkt en had het geen invloed op de fijnstofconcentratie.
 
Laatst bewerkt:
... maar ik zie Belgen af en toe acties uit halen die gewoon echt niet kunnen. Sommigen hebben het verkeersinzicht van een pinda.
Wel, dat is exact wat wij hier ook zien met NL'ers. Komende van de luchthaven naar Nederland is via Antwerpen, en niet eerst via Brussel. Je bent al in Brussel (rand). Daar moet je niet voor gestudeerd hebben om dat te weten. Toch nemen ze steeds de verkeerde afslag, om dan op het laatst nog te switchen, 3 rijvakken opschuiven en over gearceerde delen vlammen. En dat is niet af en toe, dat is bijna dagelijks, zelfs taxi shauffeurs met blauw kenteken (ja, taxi's uit NL dus). Sommigen switchen tot 3 keer aan toe. Tijdje geleden is de verkeersinfrastructuur aangepast en moet je richting NL gewoon rechts aanhouden, ga je automatisch naar Antwerpen. Denk je dat het helpt? Voor geen meter ja! Ruim een jaar geleden is er op die switch een zwaar verkeersongeval veroorzaakt door een NL'er.

En verder hebben NL's niet het recht om over onze wegen te klagen. Want klagen over onze wegen, maar wel heel Wallonië inpalmen om poen te scheppen, hoe hypocriet kan een mens zijn :')
Zelfs mijn vrouw begon het op den duur op te vallen....
Leest je vrouw mee? Dat klinkt beledigend ...
Mijn vrouwtje was nog maar 1 dag in België en ze had al kritiek op de saaie bestuurders in EU. En NL, dat vind ze qua verkeer al helemaal saai, ze noemt het robotten in het verkeer, ze rijden star, reageren nergens goed op en kunnen alleen maar snel rechtdoor. Ronde punten pakken kunnen ze niet. Ze is onlangs in NL geweest met haar nicht erbij en telkens een rond punt ging ze gewoon iedereen voorbij. Nochtans ben ik het ermee eens, als er iets is wat Belgen niet kunnen, is het vlot een rond punt nemen, als ik dan hoor van mijn vrouw hoe dat in NL gaat ...

Maar ja, het is dan ook algemeen geweten, geen mensen die beter kunnen rijden dan Aziaten :]
hier had ik een autoicoontje nodig maar dat staat niet in de lijst ...
Die hebben geen perfecte wegeninfrastructuur nodig om te kunnen rijden, die kúnnen gewoon rijden!

En verder kunnen we blijven heen en weer slingeren van die (slechte) ervaringen die we meemaken met buurlanders, is een eindeloze en zinloze discussie, en heeft niks meer met millieuzones te maken ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is die 56 euro per jaar of per maand? Hier betaal ik namelijk 1,52 euro voor een litertje loodvrij en 116 euro per jaar aan belasting voor mijn motor.
56€ per jaar, en dat is meer dan duur genoeg.
1,52€ is voor jullie goedkoper dan 1,35€ voor ons. Jullie lonen liggen immers een pak hoger, en belastingen lager (behalve in de fleetsector). Procentueel gezien tegenover jullie lonen is bij jullie alles dus veel goedkoper.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lang bericht...

Maar ja, het is dan ook algemeen geweten, geen mensen die beter kunnen rijden dan Aziaten :]
hier had ik een autoicoontje nodig maar dat staat niet in de lijst ...
Die hebben geen perfecte wegeninfrastructuur nodig om te kunnen rijden, die kúnnen gewoon rijden!

Iets ingekort...

...

Nee. Gewoon Nee.

Ik woon nu anderhalf jaar in Hanoi. Ben goed bekend in Thailand, ook Singapore is me niet onbekend.
Aziaten kunnen niet beter rijden.

Ik weet dat u lyrisch bent over de Filipijnen maar ik ben bang dat de roze bril echt even af moet.

Vrachtauto, Bus, Auto, TukTuk, Brommer, Motor, Fiets, Boot, Vliegtuig... Zelfs lopend... Overal waar een Aziaat in charge is lijkt het helemaal nergens op. Dat er relatief weinig misgaat komt door de belachelijk lage snelheid waarmee alles gebeurd.

Enne, on topic: Vorige week hadden we hier in Hanoi een AQI PM2.5 van boven de 250... Dan kom je niet vrijwillig buiten. Voor een actuele weergave van luchtverontreiniging gewoon even googelen op AQI + plaats en dan kun je wereldwijd real time de verontreiniging zien. Als je dan Westerse steden bekijkt zie je dat al die Milieuzones inderdaad onzin zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zoon rijdt op een cb50 uit 1976, 4-takt bromfiets. Ook verboden in de milieuzones dus.....
I.i.g het duidelijk: in heel Europa sluit het 'net' zich uiteindelijk.
Ik was deze zomer verbaasd dat Alpenpassen uberhaupt nog vrij toegankelijk zijn (in Frankrijk dan, rest is tol). Als je ziet hoeveel autos en met name dieselcampers daar rook uitwalmen ! En daar heb ik ook gewoon last van op mijn motortje.
 
Het fijnstof in de lucht boven Nederland komt voor ongeveer twee derde uit naburige landen. Circa 15% is afkomstig van menselijke activiteiten in Nederland, vooral door de sectoren verkeer, energie en industrie.
In het westen bestaat het fijnstof voor een flink deel uit het ongevaarlijke zeezout.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

Met andere woorden de maatregelen hebben weer eens niets te maken met de oorzaken. Wat een klaptosties zijn die regelmakers.
 
Moet je eens op een windstille dag over de Hemweg rijden (vanaf de pont, op de fiets), soms hangt daar echt een flinke wolk die niet heel fijn ruikt.

Woon in de buurt van TATA-steel/Corus/Hoogovens, zolderramen zijn gewoon zwart..

En al die verschillende milieuzones zijn inderdaad niet echt handig.
Toevallig pas een bestelbus van 2003 gekocht want die mocht alle milieuzones nog in (budget, had liever ook een nieuwere gekocht natuurlijk), week later komt Arnhem met het bericht dat dieselvoertuigen ouder dan 2004 niet meer mogen..

En dan dit artikel.
"Naar schatting gaat het om 800 wagens en leidt de maatregel tot een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof."
800 wagens in hoeveel tijd? Dag, jaar? Want voor 2,2 auto's per dag slaat een investering van een half miljoen en onderhoud van 60.000 per jaar natuurlijk nergens op.

En die bus die ik gekocht heb is geproduceerd van 2000 t/m 2013 met in 2006 een facelift.
Dus dezelfde bus van een aantal jaar jonger met (waarschijnlijk) dezelfde uitstoot mag er wel gewoon in...


2006 is euro iv van kracht geworden, dus zijn de motoren wel degelijk aangepast. Zowel 2001 als 2004 als bouwjaar kiezen is bullsh, pas vanaf 2006 is er enige milieuwinst.
 
Aziaten kunnen niet beter rijden.
Zeker wel.
Ik weet dat u lyrisch bent over de Filipijnen maar ik ben bang dat de roze bril echt even af moet.
Ik heb absoluut geen roze bril op, dat is wat u ervan maakt.
Vrachtauto, Bus, Auto, TukTuk, Brommer, Motor, Fiets, Boot, Vliegtuig... Zelfs lopend... Overal waar een Aziaat in charge is lijkt het helemaal nergens op.
Het verkeer verloopt er in en rond de grootsteden hectisch. Maar in steden als Brussel, Antwerpen, Rotterdan, Amsterdam voel ik mij als voetganger of fietser minder veilig dan in een Aziatische (groot)stad.
Dat er relatief weinig misgaat komt door de belachelijk lage snelheid waarmee alles gebeurd.
Ben nog nooit in Hannoi geweest, maar idd in de grootsteden gaat het traag, aan de stadsranden wat sneller, maar eens daarbuiten is er van traag nog maar weinig te zien op de Filipijnen. Dat er minder ongevallen gebeuren dan bij ons (procentueel gezien dan wel) komt heus niet door traag te rijden, maar omdat ze nu eenmaal kunnen rijden. Mensen weten daar wat zijzelf en hun voertuigen wel en niet aankunnen.
Enne, on topic: Vorige week hadden we hier in Hanoi een AQI PM2.5 van boven de 250... Dan kom je niet vrijwillig buiten. Voor een actuele weergave van luchtverontreiniging gewoon even googelen op AQI + plaats en dan kun je wereldwijd real time de verontreiniging zien. Als je dan Westerse steden bekijkt zie je dat al die Milieuzones inderdaad onzin zijn.
En idd back to the topic, dat luchtvervuiling in Aziatische steden een veel groter probleem is, is gewoon een onontkenbaar feit. Maar ook daar zullen er maatregelen genomen worden, al zal dat wel met de nodige vertraging gebeuren tenopzichte van in Westerse steden.

Voor de EU is het probleem nu gewoon zo, dat als je nu op dit moment een splinternieuwe diesel koopt met Euro 5 (of al Euro 6?) norm, je ten laatste in 2025 (nog maar 7 jaar dus) gewoon nergens meer mee mag komen, ook niet buiten de steden. In B zijn er zelfs enkele politiekers die zelfs met ingang van 2020 al een volledig dieselverbod willen invoeren.
Uiteraard zullen hun BMW 730D escortewagens daarvan uitgezonderd worden ...

Ik durf op dit moment alvast geen andere auto aanschaffen. Wie weet hoe lang kan mag ik er nog mee rijden ...

Dat we aan het millieu moeten denken, en eraan werken is een feit, maar een al even groot feit is dat de staat (wereldwijd) heel dat klimaat issue misbruikt om geld los te krijgen op de kap van de gewone burger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Google eens op de fijnstofuitstoot van direct ingespoten benzine motoren, je zal verbaast staan. Ze halen de verkeerde voertuigen van de weg.
 
Ik vind het wel lollig, al die meningen over het rijgedrag van Belgen en Duitsers. Als we naar de feiten kijken:

International Road Safety Comparisons—Annual

Duitsland ligt nog redelijk in de buurt, maar Belgie ligt ver achter. En dat voor een landje dat eigenlijk in alles vergelijkbaar zou moeten kunnen zijn met NL.

Kolencentrales zijn OOK gebouwd met de mogelijkheid om ze te gebruiken voor het opstoken van biomassa. Bovendien is het een stuk makkelijker om de rookgassen centraal te reinigen.

Ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer kerncentrales worden gebouwd. Duitsland is in paniek na Fukushima alles gaan afbouwen. Terwijl Duitsland veel minder kwetsbaar is waar het gaat om geologische natuurrampen. Windmolens en zonnepanelen zijn leuk, maar je hebt in het net ook een stabiele basisproductie nodig. Het zou prachtig zijn als dat ooit uit accu's zou kunnen komen die gevuld zijn met zonne- en windenergie, maar voorlopig zijn die accu's nog steeds simpel kolen.
 
Google eens op de fijnstofuitstoot van direct ingespoten benzine motoren, je zal verbaast staan. Ze halen de verkeerde voertuigen van de weg.
Neen, dat doen ze niet. Of beter gezegd, ze doen het bewust op deze manier. Eerst alle diesels eruit, rijdt bijna iedereen op benzine, dan wordt het tijd om daar negatief om te Doei, en allerhande taksen in te voeren wil je ermee mogen blijven rijden.

Hybrides en elektrische voertuigen wil men ook zwaarder gaan belasten, maar daar wacht men "wijselijk" nog wat mee, er is al een sterke toename van dat soort auto's, maar nog niet genoeg om ze (te) zwaar te belasten.

Het autorijden wordt kunstmatig duur gehouden, met de bedoeling ook. Net zo duur dat nog genoeg mensen het kunnen en willen betalen. De regering zal het nooit zo duur maken dat 80% van het verkeer verdwijnt, want dan snijden ze in hun eigen vingers. Het is een welberekende melkkoe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan