Milieuzones... En ik mag gewoon Rotterdam en Utrecht in

Zeker wel.
...

de gewone burger.


List of countries by traffic-related death rate - Wikipedia

Europa is het veiligste continent, feit
Nederland is binnen Europa een van de veiligste (België wat minder, maar nog steeds onder het gemiddelde), feit

Cijfers zijn allemaal teruggerekend naar aantallen voertuigen en aantallen personen dus kunnen één op één met elkaar vergeleken worden. Voor enkele landen zelfs per gereden kilometer, die gegevens zijn helaas niet beschikbaar voor Zuidoost Azië of Afrika maar ben bang dat het beeld dan nog veel verder ten faveure van Europa draait.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer kerncentrales worden gebouwd. Duitsland is in paniek na Fukushima alles gaan afbouwen. Terwijl Duitsland veel minder kwetsbaar is waar het gaat om geologische natuurrampen. Windmolens en zonnepanelen zijn leuk, maar je hebt in het net ook een stabiele basisproductie nodig. Het zou prachtig zijn als dat ooit uit accu's zou kunnen komen die gevuld zijn met zonne- en windenergie, maar voorlopig zijn die accu's nog steeds simpel kolen.
Het probleem is niet dat er méér energie moet opgewekt worden, maar dat we minder energie gaan moeten verbruiken.

Net als met het verkeer. Wil je de files verminderen? Dan moet het verkeer verminderd worden ipv maar wegen bij te bouwen ...

Ooit konden we leven zonder die overdaad aan verkeer en energie, en we zouden dat nu ook terug kunnen ... maar we willen het niet ... dat is het probleem ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Europa is het veiligste continent, feit
Nederland is binnen Europa een van de veiligste (België wat minder, maar nog steeds onder het gemiddelde), feit

Cijfers zijn allemaal teruggerekend naar aantallen voertuigen en aantallen personen dus kunnen één op één met elkaar vergeleken worden. Voor enkele landen zelfs per gereden kilometer, die gegevens zijn helaas niet beschikbaar voor Zuidoost Azië of Afrika maar ben bang dat het beeld dan nog veel verder ten faveure van Europa draait.
Uw bron zegt genoeg ... wikipedia ... een van de minst betrouwbare bronnen.

Al haal ik er ook graag eens wat info op ;)

Er zijn ook bronnen (en heb geen zin om te zoeken) die aantonen dat de verkeersveiligheid in NL idd beter is dan in B, maar dat die in B de laatste 10 jaar net sterk verbeterd is terwijl die in NL licht afgenomen is.

Gereden km's in Afrika? Die liggen wel betrekkelijk lager, maar in Azië juist vele malen hoger dan in de EU en de USA.

Het is gewoon een feit dat er procentueel gezien in Azië veel minder ongevallen gebeuren dan in de EU.

Wel is het ook een feit dat áls er een ongeval gebeurt, de gevolgen meestal ernstiger zijn. Het procentuele dodental op aantal ongevallen ligt er vele malen hoger dan bij ons, en daar speelt de media graag op in.
 
Ik vind het wel lollig, al die meningen over het rijgedrag van Belgen en Duitsers. Als we naar de feiten kijken:

International Road Safety Comparisons—Annual

Duitsland ligt nog redelijk in de buurt, maar Belgie ligt ver achter. En dat voor een landje dat eigenlijk in alles vergelijkbaar zou moeten kunnen zijn met NL.

Kolencentrales zijn OOK gebouwd met de mogelijkheid om ze te gebruiken voor het opstoken van biomassa. Bovendien is het een stuk makkelijker om de rookgassen centraal te reinigen.

Ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer kerncentrales worden gebouwd. Duitsland is in paniek na Fukushima alles gaan afbouwen. Terwijl Duitsland veel minder kwetsbaar is waar het gaat om geologische natuurrampen. Windmolens en zonnepanelen zijn leuk, maar je hebt in het net ook een stabiele basisproductie nodig. Het zou prachtig zijn als dat ooit uit accu's zou kunnen komen die gevuld zijn met zonne- en windenergie, maar voorlopig zijn die accu's nog steeds simpel kolen.


Ik heb uit goed ingelichte bron vernomen dat ze er mee bezig zijn om zon en windenergie om te zetten in synthetisch gas, dan zijn accu's voor de opslag ook overbodig.
 
Het autorijden wordt kunstmatig duur gehouden, met de bedoeling ook. Net zo duur dat nog genoeg mensen het kunnen en willen betalen. De regering zal het nooit zo duur maken dat 80% van het verkeer verdwijnt, want dan snijden ze in hun eigen vingers. Het is een welberekende melkkoe.

Dat viel mij ook al op. Aan de onbemande pompen blijft de benzineprijs zo tussen grofweg 1,45 en 1,53 fluctueren. Blijkbaar is dat het punt waarbij iedereen het meeste verdient en de burger gewoon door blijft tuffen.
 
Het probleem is niet dat er méér energie moet opgewekt worden, maar dat we minder energie gaan moeten verbruiken.

Net als met het verkeer. Wil je de files verminderen? Dan moet het verkeer verminderd worden ipv maar wegen bij te bouwen ...

Ooit konden we leven zonder die overdaad aan verkeer en energie, en we zouden dat nu ook terug kunnen ... maar we willen het niet ... dat is het probleem ...

Leuk met wensdenken, maar daarmee loop je achter de feiten aan.

Het verkeer is niet een gevolg van meer wegen, maar van economische activiteit. Economische activiteit is een regelrecht gevolg van bevolkingsgroei en van het feit dat mensen hun situatie willen verbeteren.

Het grappige is dat juist als mensen een zeker nivo van economische verzadiging hebben bereikt, dat ze stoppen met enorm voortplanten. Maar dan nog zie je dat mensen hogere eisen stellen en dus hogere eisen stellen aan energie/transport.


NL is qua uitstoot zo fossiel als het maar zijn kan. Veel gas, kolen en maar weinig waterkracht of kernenergie.
Maar ipv 1 of 2 kerncentrales neer te zetten die al die gas en kolencentrales kunnen vervangen, bouwt NL juist kolencentrales bij of maakt zich afhankelijk van vuile importkolenenergie.
 
Het probleem is niet dat er méér energie moet opgewekt worden, maar dat we minder energie gaan moeten verbruiken.

Net als met het verkeer. Wil je de files verminderen? Dan moet het verkeer verminderd worden ipv maar wegen bij te bouwen ...

Ooit konden we leven zonder die overdaad aan verkeer en energie, en we zouden dat nu ook terug kunnen ... maar we willen het niet ... dat is het probleem ...

We moeten ook minder energie gaan verbruiken, zeker in het personenvervoer. Als je weet dat de TU's auto's gebouwd hebben die op een paar watt zonne-energie geheel Australië hebben kunnen doorkruisen. Op zonne-energie die door het eigen dak is opgewekt, meer niet.....

Een normale auto verbruikt ongeveer 30 Kw om te kunnen rijden. Een motor verbruikt wat minder energie maar door het lagere rendement is het brandstofverbruik vergelijkbaar. Wat levert 6 m2 zonnecellen op? 30 kilowatt, toevallig?

Er zijn echter mensen - amateurs die in hun schuurtje knutselen - die voertuigen gemaakt hebben die 1 op 100 rijden. In de Solar challenge rijden Nederlandse voertuigen een op oneindig door het gebruik van zonne-energie en bij zuinigheidsmarathon's rekent men met cijfers in de buurt van 1 op 4000.
Hoe durft men een auto/motor die 1 op 20 verstookt dan zuinig te noemen?

Onze regering probeert ons aan de accu-auto te krijgen. Je sloopt de verbrandingsmotor uit het voertuig en propt er een accu en elektromotor in. Prima idee, ware het niet dat de accu plus elektromotor zwaarder en duurder zijn dan de verbrandingsmotor en dat het energieverbruik van het voertuig vergelijkbaar blijft. Alleen is de plaats van energieopwekking verandert: in plaats van diesel/benzine/LPG haal je de energie voor een paar procent van zonnecellen en de rest komt uit steenkool in een elektriciteitscentrale.




Dit topic gaat echter over de milieuzones. Ons vervoer stinkt. Of je nu met een tweetakt, oliekachel of batterijtje rijdt, het stinkt.
Ervaringen uit het verleden geven aan dat een stofwolk makkelijk een bereik heeft van een duizend kilometer. Ons inzicht is begonnen met een kernreactor die poef deed (Tjernobyl) en daarmee heel Europa een stralende tijd gaf. We vinden met regelmaat zand uit de Sahara op de auto's en bosbranden en uitbarstende vulkanen verstoren het leven op duizenden kilometers afstand.
Ja, de roetdeeltjes uit Portugal trokken over ons heen maar die zijn vast ergens anders geland...

Ik vind de milieuzones een farce. Een uit de hand gelopen een april grap waarmee de gemeentebesturen pijnlijk goed aangeven hoe weinig men begrijpt van de problematiek en hoe graag men toch vooral anderen uit het blikken doosje wil jagen. Als je weet dat bij Antwerpen een raffinaderij staat die met regelmaat de gehele stad een dun roetlaagje geeft, waarom mag een oude oliestoker dan het centrum niet in? Omdat hij erger stinkt als je er naast staat?

Ik zie dit probleem als een probleem waar met grote rookgordijnen geprobeerd wordt mensen een schuldgevoel aan te praten en waar men probeert nieuwe technieken als de oplossing op te dringen terwijl die nieuwe technieken van alles oplossen maar niet het probleem waarvan men zegt dat het opgelost wordt.

Dit is een mondiaal probleem en dit zullen we dus ook op dat niveau moeten aanpakken. Dit zielige schoonvegen van het eigen straatje terwijl de bladeren je om de oren waaien gaat echt niet helpen.

Dus, Rob, ik heb hier nog een sloophamer gigantus om die tweetaktus meuritus van jouw te bewerken....
Wanneer heb je even? ;)
 
Het feit dat een enkele keer fijnstof duizenden kilometer ver kan komen, wil nog niet zeggen dat het effect van beperking van emissie op lokaal nivo niet de moeite waard zou zijn.

Met andere woorden. Ja, als het een enkele keer weer zand heeft geregend uit de sahara is dat soms lastig. Maar ik ben toch wel blij als ik met de fiets achter een elektrische scooter zit ipv een rochelende tomos.

Natuurlijk is het onzin om een elektrische auto te gebruiken als de bussen van het openbaar vervoer dikke zwarte roetwolken uitstoten.

In de praktijk ligt de waarheid in het midden. Alle beetjes helpen een beetje. En aangezien ze een beetje helpen moet je je WEL afvragen hoeveel dat beetje verbetering waard is. Moet je privepersonen op duizenden euro's onkosten jagen?

Als je kijkt naar de effectiviteit van maatregelen, dan is die hele bijtellingscircus van de afgelopen 5 jaar een enorme ronde ontwikkelingshulp. Al die prachtige hybrides en schone diesels verdwijnen naar oost europa omdat ze hier te duur zijn in de vaste lasten als particulier eigenaar. Die miljardeninvestering in een schoner wagenpark heeft dus maar heel kort nut gehad. Als het al nut heeft gehad.
 
Het feit dat een enkele keer fijnstof duizenden kilometer ver kan komen, wil nog niet zeggen dat het effect van beperking van emissie op lokaal nivo niet de moeite waard zou zijn.

Met andere woorden. Ja, als het een enkele keer weer zand heeft geregend uit de sahara is dat soms lastig. Maar ik ben toch wel blij als ik met de fiets achter een elektrische scooter zit ipv een rochelende tomos.

Natuurlijk is het onzin om een elektrische auto te gebruiken als de bussen van het openbaar vervoer dikke zwarte roetwolken uitstoten.

In de praktijk ligt de waarheid in het midden. Alle beetjes helpen een beetje. En aangezien ze een beetje helpen moet je je WEL afvragen hoeveel dat beetje verbetering waard is. Moet je privepersonen op duizenden euro's onkosten jagen?

Als je kijkt naar de effectiviteit van maatregelen, dan is die hele bijtellingscircus van de afgelopen 5 jaar een enorme ronde ontwikkelingshulp. Al die prachtige hybrides en schone diesels verdwijnen naar oost europa omdat ze hier te duur zijn in de vaste lasten als particulier eigenaar. Die miljardeninvestering in een schoner wagenpark heeft dus maar heel kort nut gehad. Als het al nut heeft gehad.

Als een doelstelling en de manier waarop die bereikt moet worden oprecht en eerlijk (onderzocht) is, dan hoeft er niet gelogen, bedrogen en gemanipuleerd te worden om die doelstelling en standpunten door ieders strot te duwen. En dat is nu juist het geval met de invoering van milieuzones. Het is deels ongefundeerd, er worden op volslagen onlogische wijze voertuigen uitgesloten die het milieu eigenlijk minder belasten dan voertuigen die wél de zones in mogen. Er worden keiharde Duitse studies, nieuwe feiten en zelfs gerechtelijke uitspraken genegeerd, het is een zooitje van schandalige proporties.

Ik ben van mening dat de directeur die Tesla rijdt, zijn bedrijf zelf zo lang mogelijk grijs zal houden. EV rijden in 2017 is "keeping up appearances" en "fiscaal machtig mooi". (dat is een citaat van een Tesla rijder in mijn omgeving). Het woord 'milieu' heb ik uit zijn mond nog niet gehoord.

En kom (als gemeente en overheid zijnde) eens met bikkelharde excuses aan alle benadeelde mensen, nu blijkt dat 10 oudere stinkauto's op benzine even slecht voor je zijn als 1 DI benzinemotor (en ja, DI motoren zitten in heel erg veel nieuwe "groene" PHEV's en normale benzine auto's die welkom zijn in alle milieu zones).

Kom met een echt sluitende berekening hoe de uitstoot uit komt als de levensduur van een "groen" motorblok in de praktijk maar de helft blijkt te zijn van de theoretische gegevens die men heeft gebruikt voor de (bij voorbaat belachelijk optimistische) berekeningen. Nee hoor, als overheid neem je een rapportage aan die is gemaakt door een "onafhankelijk onderzoeksbureau" maar is betaald door een auto fabrikant..

Stop met het uitdrukken van alleen CO2 uitstoot op domme kaartjes met rode zones, als al tijden bekend is dat het formaat en de samenstelling van de deeltjes veel grotere invloed heeft op de gezondheidseffecten, dan de Co2 concentratie zelf.

Het is een emissieroman. En wat is de oplossing die onze overheid tussen de regels door duwt? Zo veel mogelijk nieuwe auto's (zuunig, EV, PHEV, doe maar wat) op de weg zetten en zo veel mogelijk oude exemplaren van de weg treiteren en slopen (ook als ze nog jaren mee hadden gekund). Duurzaam noemen ze dat...
 
Als een doelstelling en de manier waarop die bereikt moet worden oprecht en eerlijk (onderzocht) is, dan hoeft er niet gelogen, bedrogen en gemanipuleerd te worden om die doelstelling en standpunten door ieders strot te duwen.

Die feiten zijn er echt wel.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat de uitvoering ongelooflijk hard rammelt. Die hiaten in de uitvoering worden met allerlei kulargumentatie rechtgekletst.

Normaal wil je dat maatregelen een bepaald doel moeten hebben, dat duidelijk geformuleerd is, meetbaar, etc.

Omdat dit zo hard rammelt, weet je uiteindelijk ook niet hoe het totaal effect uitpakt.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Er is toch wel het nodige verbeterd, sinds de jaren 70 toen het niemand nog iets leek uit te maken. Maar het is lastig om te zien hoe de maatregelen van de laatste 5 jaar uitwerken. Dat kan je pas zien na een tijdje.

Tesla's grote verdienste is niet zozeer dat ze gezorgd hebben voor een reductie in uitstoot of CO2 reductie. Maar hun verdienste is dat ze de elektrische auto salonfähig hebben geamakt. Niet langer een sullig golfkarretje. Tevens hebben ze de industrie laten zien wat er mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad allemaal lekker scheef.
Iemand die een diesel van 1999 heeft en 3x perjaar Amsterdam in moet, mag dat niet.
Maar iemand met een diesel uit 2001 heeft en dagelijks komt mag wel.
En waarschijnlijk stoten de voertuigen ongeveer hetzelfde uit, het kan zelfs zijn dat die uit 1999 "schoner" is want het model is nieuw introduceert in 1999 terwijl die van 2001 als in 1995 op de markt was

En binnen de Zone is het voor vrachtwagens wel logisch gesteld: Euro 4 of hoger mag, maar Euro 3 of lager niet. Dan heeft het tenminste nog iets met uitstoot te maken ipv jaar

Alhoewel het wel raar is dat het Food Center Amsterdam binnen de milieuzone zit en hier de hele dag door af en aan vrachtwagen in en uit rijden
Die stoten echt wel meer uit dan een lullig bestelbusje
 
Neen, dat doen ze niet. Of beter gezegd, ze doen het bewust op deze manier. Eerst alle diesels eruit, rijdt bijna iedereen op benzine, dan wordt het tijd om daar negatief om te Doei, en allerhande taksen in te voeren wil je ermee mogen blijven rijden.

Hybrides en elektrische voertuigen wil men ook zwaarder gaan belasten, maar daar wacht men "wijselijk" nog wat mee, er is al een sterke toename van dat soort auto's, maar nog niet genoeg om ze (te) zwaar te belasten.

Het autorijden wordt kunstmatig duur gehouden, met de bedoeling ook. Net zo duur dat nog genoeg mensen het kunnen en willen betalen. De regering zal het nooit zo duur maken dat 80% van het verkeer verdwijnt, want dan snijden ze in hun eigen vingers. Het is een welberekende melkkoe.


Ze halen voor een groot deel de auto's van de weg, die nodig zijn om de steden draaiende te houden. Als diesels verboden worden, zonder fatsoenlijk alternatief, komt de bouwvakker, schilder, stukadoor en loodgieter niet meer op zijn klus en komt het eten niet meer op tafel.
 
Da's en passant in dit topique wel voorbij gekomen
 
Het is inderdaad allemaal lekker scheef.
Iemand die een diesel van 1999 heeft en 3x perjaar Amsterdam in moet, mag dat niet.
Maar iemand met een diesel uit 2001 heeft en dagelijks komt mag wel.
En waarschijnlijk stoten de voertuigen ongeveer hetzelfde uit, het kan zelfs zijn dat die uit 1999 "schoner" is want het model is nieuw introduceert in 1999 terwijl die van 2001 als in 1995 op de markt was

En binnen de Zone is het voor vrachtwagens wel logisch gesteld: Euro 4 of hoger mag, maar Euro 3 of lager niet. Dan heeft het tenminste nog iets met uitstoot te maken ipv jaar

Alhoewel het wel raar is dat het Food Center Amsterdam binnen de milieuzone zit en hier de hele dag door af en aan vrachtwagen in en uit rijden
Die stoten echt wel meer uit dan een lullig bestelbusje

Als je een onderneming hebt en daarvoor een busje gebruikt van 17 jaar oud moet je toch eens kijken of je niet beter wat anders kan gaan doen of op zijn minst eens naar je boekhouder luisteren.
En als je ziet wat die busjes er soms uitbraken betwijfel ik ernstig of een Euro 4 vrachtwagen wel meer uitstoot.

Maar als jij zo dicht tegen het Food Center aanwoont zou ik blij zijn met de milieuzones. De Jan van Galenstraat staat de helft van de tijd stil met die stinkbakken. Niet zo erg als in de jaren '70 maar je ramen en kozijnen zijn meer zwart als wit.
 
Als je een onderneming hebt en daarvoor een busje gebruikt van 17 jaar oud moet je toch eens kijken of je niet beter wat anders kan gaan doen of op zijn minst eens naar je boekhouder luisteren.
En als je ziet wat die busjes er soms uitbraken betwijfel ik ernstig of een Euro 4 vrachtwagen wel meer uitstoot.

Maar als jij zo dicht tegen het Food Center aanwoont zou ik blij zijn met de milieuzones. De Jan van Galenstraat staat de helft van de tijd stil met die stinkbakken. Niet zo erg als in de jaren '70 maar je ramen en kozijnen zijn meer zwart als wit.
Dat die busjes vaak enorme troep uitbraken ben ik volledig met je eens. Dat is geen pretje om achter te rijden.

Wat je zegt over bedrijfsvoering zie ik anders. Dat is net zoiets als dat je met een 20 jaar oude motor naar je werkgever rijdt dan kun je beter een andere baan zoeken of met het OV gaan.

Een tendens is ook dat mensen (noodgedwongen) als ZZP'er beginnen en gelijk een dure bus bestellen en groot praten over hun "zaak" terwijl ze geen cent te makken hebben. Beetje dik doen voor de buitenwereld is iets anders als een bedrijf opbouwen.
 
Wat je zegt over bedrijfsvoering zie ik anders. Dat is net zoiets als dat je met een 20 jaar oude motor naar je werkgever rijdt dan kun je beter een andere baan zoeken of met het OV gaan.

Ik rijd met mijn 25 jaar oude motor naar klanten en heb nog nooit een opmerking gehad, anders dan " goh, jij bent tenminste op tijd" O-)
 
Als je een onderneming hebt en daarvoor een busje gebruikt van 17 jaar oud moet je toch eens kijken of je niet beter wat anders kan gaan doen of op zijn minst eens naar je boekhouder luisteren.
En als je ziet wat die busjes er soms uitbraken betwijfel ik ernstig of een Euro 4 vrachtwagen wel meer uitstoot.

Maar als jij zo dicht tegen het Food Center aanwoont zou ik blij zijn met de milieuzones. De Jan van Galenstraat staat de helft van de tijd stil met die stinkbakken. Niet zo erg als in de jaren '70 maar je ramen en kozijnen zijn meer zwart als wit.



De schilder die het dorp niet eens uitkomt, heeft een oude bus, die krijgt hem nooit afgereden, ik wissel zelf elke 4 a 5 jaar, omdat ze anders uit elkaar vallen vanwege de hoge kilometerstand. Net hoe je de bus gebruikt. In Amsterdam rijden ook veel van die oude barrels rond. Voor een deel uit noodzaak, voor een deel, omdat een nieuwe de aandacht trekt en telkens voor je wordt opgeruimd.

Als ze van de roetbrakers afwillen, euro iv verplicht stellen, dan is alles van voor 2006 van de straat.
 
Binnenstad enkel voor electrisch toegankelijk maken.
Dat is nuttig, vanuit milieuoogpunt van die binnenstad.
 
Daar ben je mooi klaar mee, moet je een ander viertuig aabschaffen, moet je ook maar net kunnen betalen..



Amsterdam gaat uit van diesels, van voor 1 jan 2000.

Dit gaat om voertuigen straks van 18 jaar of ouder, dat vind ik redelijk ruim. Ze zijn pas sinds 2006 met de invoering van euro iv norm een stuk schoner geworden.
 
Amsterdam gaat uit van diesels, van voor 1 jan 2000.

Dit gaat om voertuigen straks van 18 jaar of ouder, dat vind ik redelijk ruim. Ze zijn pas sinds 2006 met de invoering van euro iv norm een stuk schoner geworden.
Ik had een dieselauto van 2000.

Prima onderhouden, moderne techniek. Gelijk gebleven tot aan 2009.

Desondanks was deze auto niet goed genoeg, tov eenzelfde auto die afgeragd was, vele malen meer uitstoot had, maar een jaar laten geimporteerd werd. Of fabriceerd, of geleverd....

Ik snap wel dat de grote overheid niet per voertuig kan kijken, maar dan moeten ze ook niet doen alsof dat wel zo is.


Overheidsgereguleerde teststations voor uitstoot, en dan JA of NEE.

En zeker niet per gemeente denken te kunnen beslissen wat wel en niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan