Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Ah dat had ik niet gezien, dat je een 355 besturing gebruikt.

M90 kan je eventueel gebruiken.

Edit, ik moet gaan slapen. Dit had je al gevonden. :z

Maar dit soort contouren met veel lijnstukjes is inderdaad een beperking van je besturing, wel mooi om te zien dat het hier en daar nog steeds gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ah dat had ik niet gezien, dat je een 355 besturing gebruikt.

M90 kan je eventueel gebruiken.

Edit, ik moet gaan slapen. Dit had je al gevonden. :z

Maar dit soort contouren met veel lijnstukjes is inderdaad een beperking van je besturing, wel mooi om te zien dat het hier en daar nog steeds gebruikt wordt.

Idd MP90 in mijn postprocessor geprogrammeerd en pre-speed control parameter aangepast op de machine. Wereld van verschil!
 
Moet zeggen dat ik over het algemeen erg tevreden ben met de 355 besturing. Erg stabiel en betrouwbaar eigenlijk. Nu heb ik geen ervaring met andere besturingen, maar ik weet iig wat ik aan de 355 heb en dat is dat hij eigenlijk altijd doet wat ik hem vraag.
Nu met de upgrades ga ik er nog meer plezier van hebben!
 
De 410 besturing zou ik van wegblijven als je nog ooit eens gaat upgraden. De 426 en 530 zijn uitontwikkeld en erg goed. De 426 is al wat ouder en wordt traag met flink grote programma's (zeg programma's van meer dan 40.000 regels). Traag in bediening en wat deze op het scherm laat zien, de machine bewegingen blijven wel goed gaan. 530 Heeft weer wat krachtigere hardware en kan grote programma's een stuk beter handelen.

De nieuwe 620 en 640 besturingen heb ik laatst eens aan de tand gevoeld en die zijn ook zeker niet slecht. Visueel is het allemaal wat duidelijker/moderner geworden, alleen de parameter lijsten zijn compleet veranderd. Gelukkig kan je nog wel zoeken op de oude vertrouwde nummers, de zoekfunctie helpt dan een hoop.
 
Laatst bewerkt:
laatste werkje... recht uit de machine.


Zoals je ziet hoef ik tegenwoordig niet meer te kijken op een lijntje meer of minder ;) stuk eenvoudiger-sneller-strakker om 3D te frezen nu :)
 
Gaaf, meteen gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden *D Met de machine op het werk (vijf assig) heb ik hier af en toe ook wat last van op hoge snelheid, misschien daar ook maar eens wat mee proberen om het zo op te lossen.
 
Collega "hobbyverspaners", dit topic maar eens toegevoegd aan mijn favorieten :t

Ik heb een HBM BF16 vario thuis staan, waar ik een 50 mm vlakfrees voor heb gekocht:
MT2 M10 Shank 50mm Face End Mill Cutter + 10pcs Carbide Insert APMT1604 CNC Mill | eBay

Past perfect, werkt perfect, maar ik moet zeggen dat hij nogal herrie maakt. Dan heb ik het niet over de frees zelf, maar over de "tandwielkast" van de BF16. "Maximum mantelfreescapaciteit" is 63mm, waar ik natuurlijk onder zit, maar een mantelfrees heeft over het algemeen natuurlijk meer snijvlakken (8 of meer), dan de 4 van mijn vlakfrees, hetgeen een onrustiger verloop geeft voor zo ver ik heb opgelet vroeger op school.

Ik frees met ongeveer 800 rpm, waarmee ik op een snijsnelheid van ongeveer 125 m/min uit kom, wat volgens mij niet overdreven is voor aluminium met wisselplaten. Ik heb al wat getest met de hoeveelheid materiaal die ik afneem, alsook de voedingssnelheid, maar dat maakt weinig verschil. Het freesresultaat is trouwens naar wens, dus dat is het probleem niet, maar ik wil natuurlijk de machine wel heel houden :+

Heeft er iemand een tip? Of vraag ik gewoon teveel van mijn machine? Ik ga sowieso al eens de bovenkant open maken om te kijken of er niet iets anders aan de hand is + de tandwielen te smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan