GS 1000 vonkt niet

4 nov 2017
4
0
Delfzijl
Ik ben de trotse bezitter van een gs100 uit 1981 met electr. ontsteking. Omdat ik de laatste tijd problemen had met starten/vonken heb ik bij Carmo een verbeterde CDI versie gekocht incl. twee nieuwe bobines.
Deze week aangesloten en ik had een vonk op alle vier cilinders. Ondanks lang stilstaan startte hij kort en liep even op 4 cilinders.

Daarna de boel goed aangesloten, tank geplaatst etc en geprobeerd. Startte niet. Opnieuw vonk per cilinder gecheckt. Nergens meer een vonk.

Primaire kant bobines geeft 2,8 aan bij beide. Als contact aan staat heb ik op bobine (1) 12 volt gemeten via beide polen. Op bobine twee heb ik dat niet. De plus (oranje kabel) geeft in combi met massa accu (dus niet op - bobine) 12 volt.
Vervolgens de geel/zwarte kabel doorgemeten(- van bobine 2). Geen breuk. Dit geldt voor alle kabels naar bobine en cdi.

Iemand een idee?
 
Omdat ik de laatste tijd problemen had met starten/vonken heb ik bij Carmo een verbeterde CDI versie gekocht incl. twee nieuwe bobines.

Welkom op M-F, Bert :(


Lijkt me echt een gevalletje garantie

Uit de omschrijving van je bevindingen kan ik geen chocola maken maar als hij maar kort heeft gelopen kan ik niet anders bedenken dat de nieuwe electronica stuk is. Misschien zit de opnemer wel te ver van de magneet vandaan, meet dat eens.

Als de boel stilstaat schakelt de CDI de stroom naar de bobines uit, er loopt dus 0 stroom, dat betekent dat de spanning aan allebei de aansluitingen van 1 bobine hetzelfde is. Je moet wel altijd 2 bougies aan massa hebben liggen, als je de dop van een bougie aftrekt vonkt de andere ook niet meer :N
 
Laatst bewerkt:

stupid.gif


Man wat heb ik lopen douwen...

Echter: het meetresultaat is op beide bombines anders

Die opnemer zit denk ik ergens aan het einde van de krukas, met een wasted spark, en anders op de nokkenas... effe zoeken, nou ben ik ook nieuwsgierug

Zit idd rechts op de krukas

2-2-3.jpg
 
Hier nog een gs1000 liefhebber.

Ik heb er zelf 1 uit 1979 waar ik elektriche ontsteking heb opgebouwd.

de opnemer zit op de krukkenas (dus je hebt de goeie ) Ik heb bij mij min of meer hetzelfde probleem gehad en bij mij was het de kill switch die defect was, dit kan je heel makkelijk testen door de kill switch los te schroeven en door te meten (ik heb de 2 draden die op de kill switch tijdelijk doorgesoldeerd zodat ik ook kon testen of de motor het goed bleef doen)

Nu kan het natuurlijk ook de opnemer zijn en die kan je ook heel goed doormeten maar aangezien jij een andere opnemer hebt dan ik zou ik dan eerst willen weten hoeveel draden er vanuit je opnemer lopen?

Met vriendelijke groet,
Edwin Guliker
 
Laatst bewerkt:
Allen,

eindelijk tijd gehad wat zaken te controleren.
Volgende zaken gecontroleerd:
- electronische ontsteking: weerstandmeting transistor ontsteking is 310 Ohm dus volgens specs.
- dynamo (meet oneindige weerstand)
- bobines

Verder een deel bedrading en wat stekkers vervangen die niet jofel waren. Nog geen resultaat.

Verder gebeld met Carmo. CDI is getest voor verzending. Lijkt dus uitgesloten dat dit het is. Wil eerst alles nalopen voordat ik CDI opstuur. Ga deze week verder. Wordt vervolgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan