Mpr4

Magnaatje

Die hard MF'er
28 jan 2006
268
0
Zetten
Ik heb veel goeds gehoord over de mpr4, dus bt023 gewisseld voor de 4. Echter van af de eerste km tot nu aan toe heb ik regelmatig oeps momentjes, heel irritant daar bij is de mpr4 heel streep gevoelig. Voor de rest hele fijne band goed sturend, ook in de regen.
Heb er nu 11k mee gereden.
Ben toch nog 2 motorrijders tegen gekomen met hetzelfde probleem , allebei wel fjr rijders.
Heeft hier ,iemand die ervaring?
 
Heb op Tiger 1050 de MPR 1(af fabriek) gehad en later de MPR 3 . De 1 heb ik in italie lek gereden en vervangen voor de 3. Hopende dat de 3 beter zou zijn. Maar uiteindelijk vond ik het niets. Haarspeld bocht uit, omhoog of omlaag en dan gas er op dan zette de band zich wat opzij en regelmatig een doorval momentje bij strak sturend door de bocht. Je weet dat het komt of gebeurt maar toch elke keer, dus een schrik of zo als jij zegt oeps momentje. Voor mij geen Michelins meer.
 
Ik heb de MPR4 onder m'n Tracer, nergens last van. Vind het prima banden. Enige oeps momentjes die ik hier heb komt door grind en boeren troep op de weg :)
Bandenspanning enzo wel ok? Wellicht die GT versie gebruikt terwijl dat niet hoeft (of vice versa)? Geen idee of die zoveel verschil maakt, maar ik roep maar wat :)

Misschien eens vragen in het bandentopic.. wie weet heeft iemand daar nog een tip wat je kunt doen (in plaats van, of tot aan, het nemen van een ander merk :P).
 
Vlgs de bandenboer goede band nooit problemen mee, maar je ziet het ook Robse herkent het.
 
Ik herken het ook niet. Ze zaten al onder de CBR600F van m'n vrouw, en omdat zij er lyrisch over was heb ik de trail-versie ervan (die slechter schijnt te zijn :?) voor mijn V-Strom besteld. Prima banden. Sturen heerlijk voorspelbaar en gaan best lang mee.

Vooral dat laatste vind ik fijn omdat ik veel woon-werk rijd. Voorband heeft er nu 38K op zitten, achterband is alweer de 2e en zit er alweer 20K op. Nog steeds voldoende profiel (en ik rijd echt niet truttig). Ze zijn ondertussen wel 'vierkant' door alle snelwegkilometers. Denk dat ik er voor de winter weer een nieuwe set onder laat leggen, waarschijnlijk weer MPR4's.
 
Ik rijd nog rond met de MPR3.
Vind het een fijne band alweer bijna 20k verder op een BWWR1200R
Goede regenband en weinig tot geen oeps momentjes gehad.
Band stuurt ook vrij neutraal.
Nu wel wat gevoeliger geworden voor lengte strepen en witte lijnen, maar dat komt door het cuppen.

Zou hem zo weer monteren. Vooral de betrouwbaarheid in de regen spreekt mij aan.
Droog voldoen de meeste banden wel, maar bij nat weer moet je erop kunnen vertrouwen.
 
17.000 km met MPR3 onder een Honda Hornet gehad. Perfect rijgedrag van die banden.
Nu onder een super tenere ook weer 11.000 km met de MPR4, en wederom veel vertrouwen. Achterband is nu wel vierkant en op, en wordt vervangen.
De oeps momentjes (kwispelen bij hard aanremmen, stapje opzij bij uitaccelereren van krappe bochten) die ik heb gehad, lagen aan de veerafstelling. Iets, één klik maar, minder preload achter was bij mij de truc.
Veel mensen gooien dat al snel op de banden, maar ze kijken dan niet naar de stelmogelijkheden van de vering.

Op mijn motor heb ik (uiteraard) ook de trailversie. Het 'slechtere' daarvan is dat die uit een middelzachte en zachte compound bestaat, en geen harde rubbercompound bevat. Veel grip voor die motoren met veel koppel, maar ook meer slijtage.
 
Ik vond de MPR4 wat grip betreft wel prima, alleen door het dwarsprofiel met die lamellen op de voorband was hij binnen de kortste keren gecupt/onegelmatig afgesleten. Verder nooit spannende momenten mee gehad. Toch vond ik het cuppen dermate irritant dat ik bij vervangen weer ben teruggegaan naar de MPR2.
 
Ik ben steeds weer verbaasd dat mensen de BT serie (maakt niet uit welke) goed vinden want die zijn echt hopeloos, helemaal in de regen.
De MPR4 is een prima band maar is bij mij vervroegd vervangen vanwege het ernstige cuppen van beide banden.
Nu de Dunlop Roadsmart 3 erop en die is perfect met als enige minpuntje dat ze even op moeten warmen terwijl de MPR's meteen grip boden maar dta maakt ook niet veel uit want ik laat het blok ook altijd even opwarmen voor het gas er op gaat.
 
Ook de A40? Daar lees ik, vooral op het v-strom forum juist betere recensies van dan van de MPR4.

Dit is mijn achterband, na 20K is deze wel aan vervanging toe:
1509712235.jpg


De voorband heeft de vorige achterband overleefd en heeft er al 38K op zitten:
1509712244.jpg


Wil ze beide binnenkort laten vervangen en twijfel over de MPR4 (never change a winning team?) en de A40's.
 
De BT vond ik een gewone band niks bijzonders. Op mijn GS had ik de A40 , een geweldige band, gaf nooit een krimp. warm koud nat of droog maakt niks uit. Nu op mijn andere motor (toer motor) de Mpr gezet, en dat is toch echt even wennen. Ik rijdt er redelijk mee, hoop 12k te halen, hij rijdt goed alleen die raren nukken, soms tijden niks en dan in eens weer die rare oeps momentjes.
 
Ik heb veel goeds gehoord over de mpr4, dus bt023 gewisseld voor de 4. Echter van af de eerste km tot nu aan toe heb ik regelmatig oeps momentjes, heel irritant daar bij is de mpr4 heel streep gevoelig. Voor de rest hele fijne band goed sturend, ook in de regen.
Heb er nu 11k mee gereden.
Ben toch nog 2 motorrijders tegen gekomen met hetzelfde probleem , allebei wel fjr rijders.
Heeft hier ,iemand die ervaring?
Oorzaak van cuppen zou ik zoeken in bandenspanning en/of afstelling vering/demping en/of belading. Oeps-momenten kunnen daar ook mee te maken hebben gehad, of met externe oorzaken (wegdek b.v.), of rijstijl, of toeval... kortom, dat kan ik van achter een beeldscherm niet beoordelen.

Maar wel heb ik inmiddels 8 sets MPR4 versleten i.c.m. Yamaha FJR (6x MPR4GT, 2x MPR4), en 3 sets i.c.m. Suzuki Bandit (MPR4): geen enkel spoor van cuppen, evenmin oeps-momenten. Gevoeligheid voor langsrichels en reparatiestrepen herken ik evenmin: in mijn ervaring trekt juist de MPR4/MPR4GT zich daar niets van aan.

De enige reden waarom ik een volgende bandenwissel wss kies voor Pirelli Angel GT is vanwege nieuwsgierigheid en goede ervaringen ermee onder de KTM: iets sportiever, vorm-vaster, na enkele jaren van doorontwikkeling inmiddels vrijwel net zo goed in de regen, en ik wil weleens een directer vergelijk kunnen maken tussen de KTM en die malle FJR })
 
Ik twijfel zoals ik hierboven al aangaf een klein beetje... maar ik heb me vorige winter echt verbaasd over de grip van de MPR4's bij -5 direct vanaf het wegrijden met een op de stoep geparkeerde motor (dus echt koud).

Ik begin nu wel te merken dat ze wat gaan 'spoorzoeken'. Vooral bij filerijden wat vervelend. Gezien de kilometers die ermee gereden zijn (ze zijn écht vierkant) verbaasd me dat echter niet. Verder geven ze nog steeds prima vertrouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan