Het is weer zover PEKEL ;-(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit me ook af te vragen of ik mijn werkpaard aankomende pekelseizoen insmeer met deze en gene.
Want om die smurrie er nadien af te halen lijkt me ook weer zo wat.
Ik ga het maar houden bij het aloude emmer met koud water en spons na de pekelrit.
Vr gr
 
Heb mijn luxepaard al op stal staan.
Lekker tankje vol met benzine zonder Ethanol en aan de druppellader.
Ze mag weer van stal zodra de wegen pekelvrij worden verklaard.
Zal wel ergens rond april 2018 zijn.
Met leven en welzijn trappen we tegen die tijd de ouwe boxer maar weer eens aan.
Heb goede hoop dat ze in 1 keer zal starten.
Een ouwe taaie is het.
Vr gr
 
Van een autospuiter heb ik begrepen dat tectyl een goedje is dat je erop smeert en uithardt. Door dat uitharden ontstaan barstjes. Door die barstjes kan er wel vocht in maar dat gaat er niet meer uit en ventileert niet. Gevolg waren doorgerotte auto's ge zij je er consequent nieuwe lagen overheen bleef spuiten.

Of er een tectyl 2.0 is weet ik niet. Maar heen enkele auto is nog met tectyl behandeld. Tegenwoordig is het allemaal was dat niet uithardt.

Geef mij maar producten die niet uitharden. ACF -50 lijkt mij daar een voorbeeld van.
 
En een motorscooter? Blijft je kleding ook een beetje netjes.

Ook wel een idee, hij moet iig licht en goed onder controle te houden zijn mocht ik toch stiekem een glijertje maken.

En dat kan met mijn gs dus rustig vergeten. :+
 
Kleine wielen scoot,is wat lastiger met gladheid,vandaar de XT :t en t is ook lachen met zo n ding,alles lijkt hard te gaan
 
Ik heb nog nooit mijn motoren spefifiek tegen het zout behandeld. Het enige wat ik bij een van mijn vorige motoren heb gedaan is de uitlaatcollector overspoten met hittebestendige alu-lak (of zoiets), en dat hielp wel. Maar goed ook. Bij een GSX F is de verbinding tussen uitlaatcollector en eindbuis echt een zwak punt. Het verbaast me al dat die bij mijn huidige motor met bijna 75.000km op de teller nog in redelijk goede staat is. Toch denk ik het ook bij deze nog te doen, maar dan mag ik toch niet te lang meer wachten.

Maar wat precies zijn dat voor dingen/producten, tectyl en ACF-50? En nog belangrijker, hoe effectief is het?
Hoe effectief zijn die middelen? Het beschermt het zichtwerk op metalen delen. Voor de bewegende delen zoals remmen doet het niets. Het probleem daarbij blijft dat motorfietsen nu eenmaal niet echt geschikt zijn om door de pekel te rijden. De ene motor heeft er meer last van als de andere maar geen enkele is er echt geschikt voor. Auto's houden dat tegenwoordig toch een stuk beter uit.

Voor diegene die wel in de winter willen doorrijden is het raadzaam om bij die grote poetsbeurt naast ACF-50 en dergelijken alle stekkertjes los te halen in in te spuiten met contactspray. Dat voorkomt op termijn allerlei vage elektrisch en elektronische storingen. Voor de liefhebbers met een fiets met kuip die hebben dan toch de kuipdelen los dan kun je gelijk makkelijker bij de stekkertjes.
 
Kleine wielen scoot,is wat lastiger met gladheid,vandaar de XT :t en t is ook lachen met zo n ding,alles lijkt hard te gaan
Als je valt dan val je van hoog met je offroad :)

Geen probleem in de modder maar op het asfalt. Verder is de grote diameter van de velgen een voordeel in de prut en met drempels stootjes etc. maar voor grip heb ik dat nooit ervaren. Ik heb met de scooter genoeg met gladheid gereden en dat ging juist prima. Eerder last van harde wind door de kleine wielen, maar gladheid deed het absoluut niet onder voor een motorfiets.

Bij ombouw van een enduro naar super motard stappen ze altijd over op kleinere 17" velgen. Dat zouden ze niet doen als dat een mindere grip op asfalt zou opleveren :)
 
Als je valt dan val je van hoog met je offroad :)

Geen probleem in de modder maar op het asfalt. Verder is de grote diameter van de velgen een voordeel in de prut en met drempels stootjes etc. maar voor grip heb ik dat nooit ervaren. Ik heb met de scooter genoeg met gladheid gereden en dat ging juist prima. Eerder last van harde wind door de kleine wielen, maar gladheid deed het absoluut niet onder voor een motorfiets.

Bij ombouw van een enduro naar super motard stappen ze altijd over op kleinere 17" velgen. Dat zouden ze niet doen als dat een mindere grip op asfalt zou opleveren :)


Mmm ja ,scoot ervaring met een pcx ,vind ik toch beduidend minder in de bochten dan de XT,en eh t is een 350 die is niet zo hoog hė
 
PCX geen ervaring mee alleen Kymco 175 en 300cc. Die hebben volgens mij wel net ietsje bredere bandjes.

Die 175 heb ik korte tijd met echte winterbanden gereden van Sava. Verder ook Michelins waar ze winter op zetten terwijl ze vier seizoenen bedoelen :)

Heidenau bevalt mij ook goed. Vooral in het scooter en offroad wereldje hoor ik ook goede ervaringen van anderen. Daarbuiten zijn ze minder bekend.
 
ik heb nu zelf een setje heidenau op de xt gegooid,leuk klusje ,en t stuurt zowel op de weg als in t zand :t
 
Als off road rijder ken je die bandjes uiteraard.

Ik heb begrepen dat zo op Harleys ook wel met tevredenheid worden toegepast. Maar ja als de dealer voor een setje originele banden met Harley op de zijkant 600 euro vraagt moet je niet raar opkijken als de mensen even verder gaan kijken :) En om rustig te cruisen zitten er niet zulke super banden vanaf de fabriek om, gaan wel lang mee maar veel Harleys maken geen kilometers.

Heidenau richt zich ook op de minder gangbare maten die andere merken niet in het assortiment hebben. Dat was onder meer de reden dat ik voor mijn project fietsje met uit mijn hoofd 18x3 voorband op Heidenau uitkwam. Dat projectfietsje is overigens de kleine straat versie van jouw XT, de SR250. De grotere straatversies heb ik ook gehad een SRX600 en een SZR660.
 
Hohoho, ik als off the road rijder :N _O- t is echt een pekel-modder,en hij mag smerig de schuur in van mij bike,
ik ben meer van de poets fanaat,normaal zeg maar *D, deze winter dit is proberen
 
ik gebruik het spul van scottoiler nl de fs 365 corrosion protector. wel enig nadeel is dat je bij het poetsen de moto terug moet in sprayen en zo ook na een regen rit. maar ben er tevreden over telkens na de winter.
 
Hohoho, ik als off the road rijder :N _O- t is echt een pekel-modder,en hij mag smerig de schuur in van mij bike,
ik ben meer van de poets fanaat,normaal zeg maar *D, deze winter dit is proberen
Ook goed :)

Is jouw 350 blokje eigenlijk ook een wet sump net als mijn 250? Of een dry sump zoals de 500 en groter? Ik zou denken dat de 350 een opgeboorde 250 is. Mijn 250 is van 1982.
 
Ik heb vorig jaar een fles ACF-50 gekocht. Het werkt goed ter bescherming, verwijdert zelfs al bestaande roest (tenminste, de roest blijft zichtbaar maar wordt zwart van kleur, en verspreidt zich daarna niet verder) maar heeft ook een groot nadeel: het is vrij kleverig en ook lastig weer te verwijderen, vooral als je het te dik aanbrengt, wat vrij makkelijk gaat. Het trekt veel vuil aan, zelfs 5 maanden later.
Voor wat je ervoor betaald zou ik het denk ik niet opnieuw kopen. Maar aangezien ik een literfles heb zal ik het (spaarzaam) blijven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Op de weersverwachting is het minimum voor dinsdag 0 graden.... (Ben ik blij met tectyl te hebben ingespoten, zal het morgen nog 1 keer doen voor de zekerheid).
 
Ik snap het hele tectyl ACF-50 vaseline gedoe niet zo echt...
Ofwel rij je lekker door en krijg je gebruikssporen, ofwel zet je je motor onder een dekentje naast de haard... Toch?
Ik rij altijd door, elke dag 95 kilometer de hele winter lang. Ik heb nog nooit een rotte motorfiets gehad...
Wat ik wel doe is vanaf september niets meer wassen zodat het vuil voor een beschermlaagje zorgt :+

Maar ontopic: Vannacht eindelijk een eerste vriesnacht *O*
Niets heerlijker dan echte winterritjes *O*
 
Ik heb m'n fiets zelfs sinds aankoop (vorig jaar maart) nog niet gewassen... en nog niet behandeld... en de winter doorgereden. :)

Is natuurlijk onzin om nu te beweren dat het 'dus' onzin is om je motor te behandelen maar ik geloof het zelf in ieder geval wel. Fiets staat altijd buiten en glimt niet (omdat 'ie niet gewassen wordt) maar er is nauwelijks roest op te vinden.
 
...
Maar ontopic: Vannacht eindelijk een eerste vriesnacht *O*
Niets heerlijker dan echte winterritjes *O*
Echt? Hier aan de andere kant van Brussel, op een 10tal km van de grens met Belgisch Limburg was het 5°C.



Dank aan iedereen voor de uitleg van de producten :t
Ik ga er toch maar geen gebruik van maken, daar mijn motor optisch gezien er geen baat bij heeft :$
Mijn uitlaatcollector zou ik in principe beter wel doen, maar vrees dat het er niet meer van ga komen voor deze winter -O-

Remmen zijn bij een motorfiets, zoals Mojave aanhaalt, gevoelig voor weersinvloeden, omdat ze niet zoals bij een auto IN de wielen zitten. Vooral mijn achterrem vraagt wel aandacht, die gaat bij slecht weer (en zeker bij gezoute wegen) al snel slepen als je ze geen aandacht geeft.
 
Vooral mijn achterrem vraagt wel aandacht, die gaat bij slecht weer (en zeker bij gezoute wegen) al snel slepen als je ze geen aandacht geeft.
Het scheelt inderdaad veel of dit veelgebruikte model achterrem onder of boven de achterbrug hangt. :Y
 
Nou wordt het helemaal mooi remklauwen van een auto kunnen beter tegen de pekel omdat ze IN het wiel zitten. :) :) :)

Het is alleen een kwestie van tijd maar uiteindelijk komt de pekel overal. Misschien niet als je alleen over verlaten weggetjes rijdt maar als je in de regen over de snelweg rijdt in een pekel waas komt het echt overal hoor. Je helm zit toch ook onder?

Het grote verschil zit hem in de extra stofkappen bij een auto waardoor de boel beter is afgesloten. Daarnaast scheelt het materiaal van de remklauw ook een stuk. Ik weet niet precies wat bij een auto wordt gebruikt (gietijzer), bij een motor is het aluminium waarbij er natuurlijk wel kwaliteitsverschillen zijn.

Voorbeeldje, bij mijn motorscooter moest ik de remmen elk kaar uit elkaar halen, bij mijn motorfiets ging het ongeveer drie jaar goed en bij mijn auto heb ik nu na negen jaar nog geen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Kun je iets doen om je (loeiheet wordende) uitlaat(bochten) te beschermen tegen roest?
Hittebestendige verf zou kunnen, maar zijn er ook andere opties?
 
Het scheelt inderdaad veel of dit veelgebruikte model achterrem onder of boven de achterbrug hangt. :Y
Idd ... waarom hebben ze die bij een GSX F onderaan gehangen B|

Btw: net het weerbericht gezien, komende nacht tot -4°C in het oosten en zuiden van het land, in het centerum van het land rond de 0°C en aanvriezende mist ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan