Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Goeiemiddag,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Koen en ik ben 19 jaar oud. Ik zit nu voor een huskie 510 SMR uit 2006 te kijken, ben al bij iemand langs geweest en heb een proefrit gemaakt, wat mij opviel was:

-als je op koppeling wegrijd dan gaat ie heel erg trillen/bokken, is dit normaal?
-bij een koude motor, als je bijvoorbeeld in zn vrij het gas ineens vol openjankt dan verzuipt die, ook bij deze vraag weer, is dit normaal?
-bij stationair draaien als ie net gestart is heb ik het idee (met geen echte 4takt benzine kennis) dat de motor iets onregelmatig loopt. Niet hoog stationair maar juist wat laag, je kan letterlijk de plofjes tellen zegmaar, is dit erg?

Hebben jullie misschien nog andere tips om naar te kijken bij het kopen van een huskie?

bvd
Koen


Hallo Koen,
Ik heb dezelfde 510 SMR met heel weinig originele kms (misschien 3.500) en kan je vertellen dat de mijne dit gedrag niet vertoont. Dus: geen bokken, gewoon heel soepel wegrijden. Niet verzuipen bij opeens veel gas, en geen laag stationair bij koude motor. Dat laatste zal wel makkelijk aan te passen zijn op de carburateur.
Ik zou zeggen kom even een rondje maken op die van mij, dan heb je vergelijkingsmateriaal, maar we wonen op 650 km van Amsterdam af. Wel mooie omgeving om af en toe te knallen. Succes met de zoektocht, ik vind het een fantastische motor. Heb em sinds 2007 toen 2 jaar jong.
 
Laatst bewerkt:
Heren, mag ik nogmaals gebruik maken jullie wijze kennis?

Na mijn eerste oliewissel heb ik last van een kleine lekkage bij nummer 28 (druppeltje per dag);
picture

Bij het aandraaien van de schroef merkte ik al dat hij zich niet mooi in een keer vastdraaide, maar over een paar windingen. Het werkplaatshandboek geeft geen moment op voor deze schroef, maar had ik de schroef naar mijn mening al best behoorlijk aangedraaid terwijl ringetje 29 nog steeds los zat.

Ik denk dat ik de O-ring er misschien niet (ver) goed ingelegd heb. Ik ben van plan om de motor even schuin te leggen en hem dan terug eruit te draaien. Zijn er hier ervaringsdeskundingen die misschien al weten wat ik fout heb gedaan of waar ik op moet letten bij de montage.

Ik heb voorzichtig gewerkt, dus ik hoop maar dat ik de schroef er niet scheef in heb gedraaid... :$
 
En dit waren er maar liefst 35.. Afgelopen zondag tijdens de otr van Ruurlo ging hij mij staan in het weiland, de motor viel ineens uit en ik kreeg hem niet meer aan de praat. Nu thuis alles even nagekeken en kan niets vinden. De motor start wel, maar zodra je vol gas geeft slaat deze gelijk weer af. Bij heel rustig het toeren ophogen blijft hij wel lopen..

De carburateur is net schoongemaakt en de acceleratiepomp werkt ook gewoon goed, wat dit nu weer is :?

Hoop dat je nu veel fijne kilometers kan maken zonder dat er weer iets voorvalt!
 
Gelukkig toch de O-ring die niet goed heeft gezeten...
20171030_193308.jpg

Merkte alleen bij het verplaatsen dat het balhoofd een knakkend geluid maakt. Ook nog nieuwe lagers nodig dus... :(
 
Gefeliciteerd met de verkoop en z’n nieuwe husky is wel lel gaaf :} ik overweeg of me 450 supermotard te verkopen en dan een wat nieuwere te kopen of ik ga een blok revisie uitvoeren.ding loopt perfect maar als ik hem hou wil ik toch ff een hart operatie uitvoeren als mooie update voor 2018 8-)
gisteren de husq verkocht!
nu de opties bekijken voor net zo'n klapijzer als youp! :)
 
Beste,

Even een beginnersvraag,

Waar halen jullie onderdelen etc?
Bijvoorbeeld zuiger oid.

En waar halen jullie banden?

Mvg
Koen
 
Zaterdag de FS even kort aan de tand gevoeld op Spa... Heerlijk fietsje! *O*

23032923_1500698656679793_319214890496169773_n.jpg



Nu even snel het eerste onderhoud doen en dan over twee weken misschien weer naar Spa, als het weer meezit...

Zijn er trouwens nog mensens van hier die met het SRAT Supermoto Team mee gaan naar Aragon in februari/maart? :?
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand aanbevelingen voor banden? ('slicks' heb ik al. Pirelli Diablo Supercorsa)
Zoek alleen nog een set banden voor 'normaal' weggebruik
Iemand tips?
 
Metzeler Racetec RR K3. Kan je die Supercorsa's ook gelijk wegdonderen. :+

Dankje! Zal zo even kijken voor die banden, hoezo die supercorsa's weggooien? :p
Heb er nog niet veel km's mee gereden maar wat ik er tot nu toe van merk is dat ze snel warm worden en heel snel kauwgom worden. En steentjes oid gaan er snel inzitten. Voor mijn gevoel wel veel grip (alleem als t droog is)
 
Dankje! Zal zo even kijken voor die banden, hoezo die supercorsa's weggooien? :p
Heb er nog niet veel km's mee gereden maar wat ik er tot nu toe van merk is dat ze snel warm worden en heel snel kauwgom worden. En steentjes oid gaan er snel inzitten. Voor mijn gevoel wel veel grip (alleem als t droog is)

De Metzeler RR K3 is in feite de concurrent van de Supercorsa. Ze warmen snel op, hebben bakken met grip en doen het gewoon goed onder alle omstandigheden. Zelfs regen is geen probleem, mits je je rijstijl wel wat aanpast. Ik rijd stevig door met mijn 510 en haal zo'n 3000km met een achterband, de voorband gaat grofweg twee keer zo lang mee. Circuitwerk is ook geen probleem, zorg alleen wel dat de vering goed is afgesteld anders vreet je een achterband compleet op in een uurtje of twee. Been there, done that... Toen mijn 510 als reserve fiets diende toen m'n TM stuk was (met een te slappe achterveer voor mijn gewicht).

22046392_1471064456309880_28284634703632579_n.jpg


20728287_1422915157791477_410153369708092371_n.jpg
 
Heeft er iemand hier het elektrische schema van een 2007 TE510? Gisteravond bij het starten brandde de voor en achterlicht nog, maar bij 1 keer gas geven vielen ze uit. Nu zie je de koplamp heel flauw branden.

Wat dit nu weer is :X :X

Edit : Gevonden.. De schakelaar van het licht stond uit :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Na een tandwiel wissel in de versnellingsbak heb ik alles weer gemonteerd ,zuiger in bdp gezet nokken assen gemonteerd
Merk tekens staan naar binnen ,na een bijna rondje te draaien komen de kleppen tegen de zuiger.
Wat heb ik gemist
De nokken staan in een dakje model ,zuigen in bdp
 
Nee, ik zou de motor verder draaien totdat de zuiger weer op BDP staat alvorens je de kop monteert, om te checken of de motor wel op de juiste 'slag' stond. Ik kan er naast zitten want heb geen verstand van deze motoren, maar ik weet dat er twee BDP's zitten in mijn auto motor binnen een volledige 'cycle' (ik geloof dat daar de term 'viertakt' vandaan komt: vier slagen voor een volledige cycle). Hopelijk zijn er anderen die met verstand van zaken kunnen bijdragen.
 
Nee, ik zou de motor verder draaien totdat de zuiger weer op BDP staat alvorens je de kop monteert, om te checken of de motor wel op de juiste 'slag' stond. Ik kan er naast zitten want heb geen verstand van deze motoren, maar ik weet dat er twee BDP's zitten in mijn auto motor binnen een volledige 'cycle' (ik geloof dat daar de term 'viertakt' vandaan komt: vier slagen voor een volledige cycle). Hopelijk zijn er anderen die met verstand van zaken kunnen bijdragen.

Correct. Het is een "viertakt" of "vierslag" motor. Nu is het zo dat het BDP voor het onderblok (zonder kop) altijd gelijk is. Hier verandert niks immers, de zuiger staat boven, of hij staat boven... Maar de nokkenassen worden met een verhouding 1:2 aangedreven. De nokkenassen draaien dus bij één omwenteling van het onderblok, slechts een halve omwenteling.

Anyhow, ik denk dat Klaas z'n nokkenassen verkeerd heeft staan... Ben je er zeker van dat je de merktekens correct geïnterpreteerd hebt?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan