Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik ga heel eerlijk zijn.. De instellingen waarmee het ding af fabriek kwam waren voor mij het allerbeste compromis. 1 klik weg ervan was voelbaar minder.

Bij mij was hij op de uitgangspositie nog iets stuiterig achter. Ik heb de uitgaande demping 1 klikje zachter gezet, toen lag hij perfect. Het kan dus dat hij meteen goed is, maar dat moet je zelf toch ondervinden door even 1 instelling tegelijk te verzetten, en vooral goed in de gaten te houden hoeveel klikjes je verwijderd bent van de uitgangspositie. Leuk werk om hem optimaal te krijgen trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Frazer.
Waar heb je ze op aangesloten? Staan ze standaard aan of heb je ze op een schakelaar gezet?

Alvast bedankt ;-)

Ik heb een schakelaar op het stuur gezet. Deze zijn veel te verblindend om continue te laten branden, dat gaan de tegenliggers niet leuk vinden. Je kunt bij dit merk kiezen voor een wide-beam of een spot-beam. Ik heb de spots, die schijnen fel en ver. De beam schijnen breed en minder ver. Die beam zou je als dagrijverlichting kunnen gebruiken, de spots zijn daar te verblindend voor.

Ik heb ze ook op de accessoire aansluiting aangesloten. De lampen trekken maar 0.75amp per stuk, dus die kunnen daar makkelijk op. Erbij zit ook de Garmin, maar die trekt dermate weinig dat die combinatie makkelijk kan. Voordeel is dat ze gelijk via het contact lopen en je hoeft geen lange kabels te trekken want alles blijft bij het dashboard.
 
Bij mij was hij op de uitgangspositie nog iets stuiterig achter. Ik heb de uitgaande demping 1 klikje zachter gezet, toen lag hij perfect. Het kan dus dat hij meteen goed is, maar dat moet je zelf toch ondervinden door even 1 instelling tegelijk te verzetten, en vooral goed in de gaten te houden hoeveel klikjes je verwijderd bent van de uitgangspositie. Leuk werk om hem optimaal te krijgen trouwens.
Klikje meer demping op de rebound kan idd zelden kwaad.
Ik was behoorlijk onder de indruk hoe correct de standaard settings waren.
 
Laatst bewerkt:
Ben blij met de Ten, het enige wat ik graag wil verbeteren is de vering. Jullie advies is duidelijk: begin in ieder geval met de standaard settings.
Nu staat hij op een preload van 5 mm, die zet ik naar 10mm, en ik begin met 18 clicks compression en rebound. Vandaar zie ik vervolgens wel verder. Thx!
 
Ja, uit het manual:
Set-up Data
Recommended set-up
Spring Preload 10 mm
Compression click 18
Rebound click 18
 
Nu staat hij op een preload van 5 mm, die zet ik naar 10mm, en ik begin met 18 clicks compression en rebound. Vandaar zie ik vervolgens wel verder. Thx!

Ik neem aan dat de demper is afgeleverd naar aanleiding van wat jij als eigen gewicht hebt opgegeven? Dan moet je gewoon beginnen met wat hij af fabriek is, helemaal niets verstellen. Grote kans dat hij gewoon helemaal goed is. En anders zul je slechts minimaal iets moeten verstellen.
Blijkt hij toch nog niet helemaal goed, dan ga je, 1 instelling tegelijk (!), 1 klikje afwijken en kijk je wat er gebeurt. 1 instelling tegelijk veranderen is belangrijk omdat je dan weet wat je doet en wat het effect is. Dus niet én de preload én rebound, of compressie én rebound, of preload én compressie. Het punt is dat zo'n Öhlins WEL reageert op verstelling van de demping, in tegenstelling tot vele andere. Als je overal tegelijk aan gaat lopen stellen, dan heb je straks een hele dure vering die slechter is dan origineel, omdat je niet meer weet welke verandering welk effect had.

O ja: test bij voorkeur offroad met veel korte kleine hobbeltjes en met wat snelheid en voel vooral wat hij doet. Als je denkt dat het goed is, probeer je eens wat diepere kuilen.
 
Laatst bewerkt:
Leuke rit, jammer dat ik geen woord Frans kan... lijkt mij best aardig zoiets een keer te rijden..

Ik heb goede berichten gehoord, maar ik vind ruim 400 euro voor 3 dagen toch een beetje veel. Leuk dat alles georganiseerd is, maar voor die prijs ben ik op eigen houtje meer dan een week op pad. En aangezien ik met dank aan de club die dit jaar is geweest de route van 2017 heb rij ik hem ook wel een keer op eigen gelegenheid.
 
Leuke rit, jammer dat ik geen woord Frans kan... lijkt mij best aardig zoiets een keer te rijden..

Je kunt de site ook op Engelstalig zetten. :P
De organisatie is tweetalig; praatjes worden gehouden in het Frans en daarna in het Engels.
Alleen waar ze hele verhalen in het Frans ophangen blijft de Engelse vertaling bij een paar zinnen. Maar goed, Fransen die iets anders dan Frans spreken... dat is op zich al best bijzonder. :+

Ik heb goede berichten gehoord, maar ik vind ruim 400 euro voor 3 dagen toch een beetje veel. Leuk dat alles georganiseerd is, maar voor die prijs ben ik op eigen houtje meer dan een week op pad. En aangezien ik met dank aan de club die dit jaar is geweest de route van 2017 heb rij ik hem ook wel een keer op eigen gelegenheid.

Tja, het is natuurlijk wel een commercieel evenement. En m.i. is de gezelligheid 's avonds en 's ochtends ook wel iets waard.
Vervelend vind ik vooral dat je eerst naar Frankrijk toe moet rijden om te starten. :+
 
Kwam toevallig deze tegen. Arduino met oled display achter de toerenteller gefrot. Ziet er wel erg tof uit maar ik denk dat ik het lekker bij een extern kastje houd ;). Is me iets te duur en ingewikkeld als je dat verpest.
 
Hij is inderdaad wel heel erg licht, scheelt een bak gewicht met de originele of met Leo's. Het geluid vond ik zelf minder, ik vond hem erg blikkerig en schel klinken. De Leo's geven een veel voller en donkerder geluid, vind ik zelf mooier. Wat db's betreft gok ik dat ze ongeveer even veel produceren. Ik vond het in de eerste instantie wel een mooie pijp, maar gemonteerd op de motor miste ik toch die extra pijp die de Leo's wel hebben. Ach, soms moet je eens wat anders proberen :+
 
Ik had altijd nog de gedachte de originele uitlaat te vervangen voor een enkele uitlaat en dan aan de kant waar geen uitlaat meer zit een kleine koker te plaatsen voor klein gereedschap in te stoppen. Uiteindelijk past ring-steeksleutel 22 onder het zitje en in combinatie met het standaard gereedschap kwam ik vooralsnog wel goed uit altijd.

Dat we geen elanden/weinig wild hebben kunnen spotten in Noorwegen vorig jaar zal mede mogelijk zijn geweest door het rijden met Exan zonder dB-killer bij één van de andere Tenere's :). Dat weergalmde flink door de bossen!
 
Laatst bewerkt:
Was ook mijn idee om er een tooltube naast te maken, maar ik red het ook wel zonder. Momenteel rij ik zelf ook weer met de originele. De Leo's heb ik nog liggen en komen er wel weer onder, maar voor de rust en natuurbeleving in IJsland heb ik lekker met de originele gereden. Sowieso rij ik altijd met killers, met die Exan maar ook met de Leo's. Bij die Exan had ik zelfs extra dempingswol om de killer heen gewikkeld omdat ik hem nog wat aan de harde kant vond.

Ik kreeg vorig jaar in Noorwegen van een andere motorrijder ook al het "compliment" dat mijn uitlaat in heel Lapland te horen was :+
 
Er wordt nog even geduld gevraagd bij Yamaha... :/

There are two new Teneres but only one you can ride

tenere-022.jpg
 
Deze vraag zal al wel 1000 keer gesteld zijn:

Heeft de tenere vergelijkbare rijeigenschappen als de xt660r 2004:
Offroad
Road
Fuel verbruik
Onderhoudt kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan