BMW R 1100 GS start niet

jonas_

Rookie
7 okt 2011
7
0
Amsterdam
Hoi,

Ik heb een uitdaginkje; Mijn motor van het weekend te koop gezet, zondag een kijker, start 'ie niet... B|

Eerste paar keer proberen gaat de motor een een beetje rond, daarna alleen maar "klik".

Lijkt op het eerste oog een accu probleem, maar de druppellader ontkent dat. De accu is ~3 jaar oud en de motor heeft eigenlijk altijd aan een druppellader gestaan. Afgelopen jaar wel weinig gereden (~2k). De druppellader (Optimate 4) geeft aan dat de conditie van de accu goed is. Na bijna 24 u laden gaf de druppellader aan dat de accu vol was. Na 2-3 keer proberen te starten meette ik nog 12,9V op de accu.

Ik heb zaterdag de motor gepoetst, kan het zijn dat er ergens water terecht is gekomen dat in de weg zit? (Lijkt me eigenlijk stug, omdat ik er alleen de tuinslang op gezet heb, zonder harde straal)

Een andere optie kan de startmotor zijn, lijkt mij.

Heeft iemand nog een ander idee? :?

Alvast bedankt voor het meedenken! :t
 
Laatst bewerkt:
startmotor zou ook goed kunnen die hebben nog wel eens de kwaal dat de magneten loskomen en dan krijg je ook alleen maar een harde tik. dus als het met startkabels niet lukt zou ik de startmotor even open trekken. een nieuw huis is op internet voor een paar tientjes te koop (wel opletten op de draairichting de zelfde startmotor zit ook in een hoop auto's maar dan draait hij de andere kant op). voor een paar euro meer kan je ook een complete startmotor kopen van Chinese makelij en daar hoor ik ook goede verhalen over gaan normaal weer jaren mee.
 
Eensch, eerst de accu. Springt het klokje op 00:00h? Start hem maar eens met kabels direct op de startmotor. De starmotor kan je makkelijker bij als de accupolen. Doet hij dan nog klik moet je de magneten opnieuw lijmen of een ander huis scoren.
 
Ik heb het bij een auto ook wel eens meegemaakt. Daarbij was niet een magneet losgekomen maar de lagering van de as van de startmotor uitgesleten zodat het anker tegen de magneten aan liep. Symptomen waren precies hetzelfde als bij een versleten accu maar met startkabels erbij bleef het hetzelfde. Toen de startmotor vervangen en startte die met de oude accu weer perfect!

dus zeker als de startmotor bekend staat om dit soort problemen zou je dat eerst moeten uitsluiten.

Eventueel kun je (als je geen vervanger hebt liggen) een test doen op de accu met een accutester die hem zwaar belast, of een ampéretang gebruiken om de stroom tijdens het starten te meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan