Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Vandaag even een ritje naar Motozoom Utrecht gemaakt met de Piaggio. Nieuwe jas gekocht en na 215 km weer thuis en afgetankt. Wat dacht je, gemiddeld 1 op 30.3 gereden, gemiddeld tussen de 100/110 km/u en inhalen met 120 km/u. Wat houd ik toch van deze scooter, nu 28000 km er op staan en nog geen dingetje met hem gehad. Dadelijk weer een klein beurtje en dan kunnen we weer 10000 km vooruit.
 
Mooi man, dit is een opvallend positieve waarde! Ik kom niet verder dan 1:23 a 1:24. Het is inderdaad een te gek ding, echt een alleskunner. Al bijna 30k? Dit schiet op zeg. :)

Mish
 
Hoi Mish, de Piaggio is nu uitgevoerd met standaardscherm en normaal rij ik rond de 1 op 28. Als ik mijn grote scherm er op zet, dan rij ik rond de 1 op 25/26. Het eerder genoemde ritje was dus heel zuinig, waarschijnlijk doordat ik het in 1 keer gereden had.
 
Heb er ook één gekocht [een zwarte] en in ontvangst mogen nemen op 01-11-2017.
In het echt vind ik de kleur mooier dan op foto's.
Hoop er vele km's plezier van te hebben. :]
 
@ Ok, met groot scherm is dit netjes hoor. Ik blijf steken op de 1:23 :)

Van harte gefeliciteerd! Mat zwart vind ik echt de mooiste! Veel plezier ermee, echt een perfecte scooter voor dagelijks gebruik. Zal je veel plezier aan beleven.

Mish
 
Dank voor de reacties.
Als veelrijder [25k per jaar] hoop ik er lang plezier van te hebben. :Y

Hebben jullie eventueel nog tips voor het juiste inrijden o.i.d. :?
 
Ik ben iemand die zich gewoon aan het boekje houd. Tot 1000 km rustig aan en af en toe een beetje gas erop. Maar... of dit het beste is? Mijn Beverly verbruikt tot op heden weinig olie. Mish
 
Met inrijden let ik op twee dingen.

Allereerst een wisselend toerental. Als je lange tijd hetzelfde toerental rijdt slijt je zuiger op een bepaalde hoogte een randje in je cylinderwand. Vervolgens zal je blok op dat toerental een trilling blijven geven wat er later niet meer uit gaat. Sommigen gaan zelfs zover dat je af en toe volgas moet rijden, maar daarover verschillen de meningen heel erg zelf doe ik het ook gewoon rustig aan. De theorie is als volgt. Hoe hoger het toerental hoe hoger je zuiger in zijn bovenste stand komt. Het is marginaal, maar het gebeurd wel.

Ten tweede heeft een nieuw blok strakkere toleranties omdat alles nog op elkaar moet inslijten. Strakkere toleranties geven meer wrijving en dus meer warmte. Een nieuw blok is ook in no time op temperatuur. Een keertje volgas zal hij ook niet van stuk gaan, er worden ook nieuwe blokken oo de fabriek op de bank getest of ze hun vermogen en koppel leveren. Maar als je met een nieuw blok langdurig vol vermogen vragen kunnen door de warmte ontwikkeling je lagers blauw lopen of kun je zelfs een vastloper krijgen.

Dit is misschien een beetje lastig uitleggen in een instructieboekje op het niveau waar ze eerst gaan uitleggen dat je scooter met een startknop in werking gesteld dient te worden. Daarom geven ze een eenvoudig voorschrift om tot zoveel km nooit boven zoveel toeren te komen.

In de praktijk is het vooral een beetje aanvoelen als je bovenstaande theorie begrijpt van (1) inslijten van zuiger op cylinder en (2) hogere temperatuur bij een nieuw blok. Oh ja en punt (3) een nieuw blok kan altijd ietsje meer olie gebruiken omdat de onderdelen nog op elkaar in moeten slijten. Dus hou het oliepeil regelmatig in de gaten zeker omdat er al bijna geen olie gaat in een scooter blokje.

Voor de liefhebbers. Afgelopen winter heb ik bij een van mijn motorfietsen een top-end revisie uitgevoerd. Het hoonwerk en kleppen slijpen en schuren heb ik door een revisie bedrijf laten doen, er ging ook een nieuwe nokkenas in. Bij de nokkenas zei hij die loop je met een kwartiertje in. Tijdens dat kwartiertje moet je het blok minimaal rond de 2000 toeren laten draaien. Liever hoger dan lager maar zeker niet stationair. Er zit een harde toplaag op dese nokkenas, werkt goed in het blok maar hij zei je schuurt het met een schuurpapiertje ook zo af. Hij zei als je met dese nieuwe nokkenas (gewoon origineel Yamaha) het eerste kwartier je motor stationair laat draaien gaat hij inhakken op dat toplaagje en is je nokkenas gelijk kapot en kun je er weer een nieuwe inzetten. Na dat kwartiertje is hij ingelopen en gaat het vele duizenden kilometers goed. Het verdere inrijden had hij het niet over, hij had wellicht het idee dat weet je zelf ook wel. Ik ga er maar vanuit dat de nokkenassen in de fabriek worden ingelopen, want ik heb er bij een nieuwe motor of auto nooit iets over gehoord. Het gaat hier om een nieuwe scooter dus dsg vsn de nokkenas kun je vergeten, maar voor de liefhebber wellicht leuk leesvoer . Ik had dat ook nooit bedacht. De beste man zit al ruim 40 jaar in het revisie en tuning wereldje en is daarbinnen een begrip. Hij heeft ook voor fabrieksteams gewerkt en bouwt nog steeds dragracers op. Met andere woorden die man weet wel zo ongeveer wat er binnen in een blok gebeurd en wanneer en waardoor het fout gaat. Als zo iemand iets zegt dan neem ik dat maar aan als leek.
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitleg, super.

Wat ik mij altijd wel afvraag met revisie van een modern motorblok. Waar is het dan fout gegaan? Met een normale omgang kan een motorblok vele en vele kilometers (>100.000 km) aan. Tenzij je vergeet olie op peil te houden of een brute omgang als het motorblok koud is. Of zijn er nog steeds inferieure motoren in de handel?

Mish
 
Laatst bewerkt:
Het blijft techniek dat kan hoogstens voor 99,999999999% goed zijn maar nooit voor 100%. Ook al heb je de beste techniek, als je het maar vaak genoeg toepast gaat het vroeg of laat een keer mis. Maar goed nu even proberen met wat praktijkvoorbeeldjes. Als ik daarmee motorfiets en auto techniek even mag mixen. Ruw gebruik verkort de levensduur maar ook dan zal een goed blok het nog best een tijdje uithouden. Maar er zijn voorbeelden van blokken die met 100km op de teller volledig in de soep lopen. Oke is de spanning voldoende opgebouwd en zijn we er klaar voor? :)

Bij vroegtijdig falen houd ik het op fabricagefouten. Dat kan in metaal(keuze) zitten, constructie of montage. Er zit enorm veel kwaliteit verschil in metalen. Daar valt heel veel geld op te besparen. Maar als dat zo is dan zul je zien dat het hele series zijn waar hetzelfde probleem zich vaker voordoet. Er kan ook in de productie van het metaal een fout zijn opgetreden.

Om de spanning wat meer af te bouwen wat concrete voorbeelden hoe het bij de montage fout ging. Bij een bepaald serie Opel Corsa braken de nokkenassen bij een 100k of 60k of zo. Bleek dat de nokkenassen niet op moment waren vastgezet. Eenzelfde voorbeeldje bij Ducati. De monteur liet mij zien in de werkplaats. Een stukgedraaid blok waarbij ze hadden vastgesteld dat de nokkenas niet op moment was aangedraaid. Hoewel tegenwoordig computers worden gebruikt zijn motorfietsen nog niet zo een massa product als een doorsnee auto. Triumph heeft overigens (noodgedwongen) een vrij moderne fabriek omdat ze 1991 opnieuw zijn begonnen en in 2002 de hele fabriek was afgebrand waarna ze toch opnieuw moesten opbouwen (dan kun je net zo goed gelijk modernere machines plaatsen). Grote kans dat in de Ducati fabriek een stelletje huisvrouwen zitten te beppen terwijl ze jouw nokkenas op moment aandraaien. Vrouwen zeggen zelf altijd dat ze meerdere dingen tegelijk kunnen. Maar alle gekheid op een stokje heb je hier al twee voorbeelden van motorschade die niet zou zijn opgetreden als een boutje bij de fabricage simpelweg vast was gezet. Zoals ik zei heb je grote kans dat bij Ducati niet alles voor 100% gerobotiseerd is bij de productie dus kun je ook tegenwoordig nog een individueel "maandagmorgen" exemplaar hebben. Gisteren toevallig nog een filmpje gezien van Ferrari waar deels robots werden gebruikt maar het blok ook voor een groot deel met de hand werd gemonteerd. Ferrari, Ducati, ligt toch wel een klein beetje in dezelfde lijn dacht ik zo.

Ander voorbeeldje van lagers die vroegtijdig stuk draaien. Alle lagers beginnen in het productieproces in een grote bak en na spellingscontrole worden ze gesorteerd op C4, C3, C0 etc. Naar mijn weten worden lagers bij de fabricage (alleen) gecontroleerd op speling. Maar als er een kogeltje tussen zit dat net niet helemaal rond is, dat komt er bij spellingcontrole niet uit. Maar het is duidelijk dat zo een lager niet lang mee zal gaan.

Als mij nog iets te binnen schiet kom ik bij jullie terug.
 
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebber hier in Jip en Janneke taal een stukje over lagerspeling

Lagerspeling

Dit adresje ken ik van de opbouw van mijn project fietsje. De lagers die eruit kwamen waren Koyo lagers met een Yamaha serienummer erop. De lagers die erin gingen waren Koyo lagers zonder Yamaha serie nummer erop. De reden van deze switch volgt zo, maar eerst even het verhaal over basis lager techniek afronden. Je moet natuurlijk wel zelf iets verdiepen in de basis van lagertechniek. In ons geval ging het om een project fiets die we tot het laatste boutje uit elkaar hebben gehaald en weer in elkaar gezet dus er was wel meer waar we ons in moesten verdiepen dus dit kon er ook wel bij. En tijd hadden we genoeg voor dit project fietsje dus dat was ook geen probleem. Het simpelste is hoe de maatvoering wordt aangegeven. Vervolgens her en der rondgevraagd bij mensen met revisie ervaring en daar kwamen we bijvoorbeeld tot de conclusie dat voor dergelijke 1 cylinder blokken krukaslagers met een C3 speling gangbaar zijn bij revisie dus die hebben we er in geplaatst.

De reden dat we bij een universele lagerboer uitkwamen was als volgt. We hadden alle lagers van de hele motorfiets nodig. Het waarom is een verhaal op zich. Als jullie daar interesse in hebben wil ik dat best vertellen maar voor nu laat ik dat even anders wordt het zo een lang verhaal. We zijn eerst begonnen met zoeken op het Yamaha serienummer. Het eerste lager dat we tegenkwamen moest 75 euro kosten. We dachten nou dat schiet lekker op we moeten nog wel behoorlijk wat lagers hebben. Jullie voelen hem zeker al aankomen we zijn nog wat verder gaan zoeken. We hadden immers de tijd het was een projectfietsje. Zo kwamen we bij de universele lagerboer uit die voor hetzelfde lager zo uit mijn hoofd iets van 7,50 of 12,50 vroeg. Jullie voelen de volgende stap ook wel aankomen. Inmiddels wisten we hoe je een lager moet opmeten. Dus na wat meetwerk zijn we de week erop met ons hele lijstje terug gegaan naar deze lagerboer.
 
Hoi,

20 november a.s. is de dag dat ik mijn Beverly Sport Touring 350 mag ophalen. Heb mijn Piaggio Medley ervoor ingeruild. Heerlijk scootertje maar kwam gewoon wat vermogen op de snelweg tekort. Ik heb de Beverly in de nieuwe kleur Verde Opaco besteld. Kan niet wacht :Y

Maar nu zag ik dat ze op EICMA van de week een speciale versie van de Verde Opaco hadden opgesteld. Weet iemand of dit een productie model gaat worden of heeft Piaggio vaker dit soort, eenmalige, modellen op EICMA staan?

Zie foto’s:

full


Hd7BpNMf.jpeg


O44WiCTt.jpeg


gDrlxm8H.jpeg


hcJY64oj.jpeg
 
Laatst bewerkt:
:t

Mish,
Nu ben ‘k flink door alle posts van beide Bevrley topics aan het scannen...
Heb jij nu nog steeds dezelfde Beverly welke gekocht was in de post van de 1e Beverly topic?
 
Klopt, ik was (een) van de eerste in Nederland. Eigenlijk ongezien gekocht op basis van de gegevens die beschikbaar waren. Was een veel belovende scooter en dit is het nog steeds. Snel, onderhoud vriendelijk, redelijk zuinig, lichtvoetig, veel bagageruimte, mogelijkheid voor groot scherm en een tijdloos model. Echt een top ding, inmiddels bijna 80.000 km op de teller. Mish
 
Ja he,op de kop af 6 jaar geleden,
mooie km-stand Mish.
Pvdniet nog gefeliciteerd met de aanschaf,
en Furrrr uiteraard ook,gave uitvoering,have fun with it.
 
Klopt, ik was (een) van de eerste in Nederland. Eigenlijk ongezien gekocht op basis van de gegevens die beschikbaar waren. Was een veel belovende scooter en dit is het nog steeds. Snel, onderhoud vriendelijk, redelijk zuinig, lichtvoetig, veel bagageruimte, mogelijkheid voor groot scherm en een tijdloos model. Echt een top ding, inmiddels bijna 80.000 km op de teller. Mish
Dat bevestigt mooi dat de vooroordelen over Italianen lang niet altijd terecht zijn. Mijn pa heeft een MP3 en die is ook onderhoudsvriendelijk. Even los van het complexere voorterrein maar dat is inherent aan een driewieler en niet zozeer het merk.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik was (een) van de eerste in Nederland. Eigenlijk ongezien gekocht op basis van de gegevens die beschikbaar waren. Was een veel belovende scooter en dit is het nog steeds. Snel, onderhoud vriendelijk, redelijk zuinig, lichtvoetig, veel bagageruimte, mogelijkheid voor groot scherm en een tijdloos model. Echt een top ding, inmiddels bijna 80.000 km op de teller. Mish

80.000? Heb er nu net 20 km opzitten 😜

Vrijdag terug gekomen uit Italie en gisteren mijn Beverly mogen ophalen, man, zit toch veel beter dan de Medley..

Alleen, klopt het dat de Beverly zonder de regenhoes geleverd wordt? Want volgens mij hoort er een hoes in de holte van de zadel te zitten, toch?

Verder heb ik er geen ik er geen onderhoudsboekje bij geleverd gekregen, klopt dit? Werd namelijk wel bij de Medley geleverd..

En staat het ruitje iets scheef en denk dat het volstaat om de imbus boutjes links en rechts van de spiegel los te schroeven en dan de de boel te centreren, of moet alles los?

Ook alleen maar een beknopte handleiding bij geleverd gekregen, in de manual zelf staat dat ik een uitgebreide manual via Piaggio kan downloaden maar krijg dan de melding, na invoeren van serie nummer en naam, dat de motor al op een andere naam staat (zal wel de dealer zelf zijn) en kan dus niets downloden.

En waar ik wel een beetje van baal, en heb het op meerdere Beverly modellen gezien, dat er aan de rechter zijde van de motor op de plaat boven het olie vul dopje wat opgedrogd als kalk uitziende substantie zat (opgedroogd koelvloeistof??) en dit wat donkere oxidatie vlekjes heeft achtergelatennadat ik het er van gepoets heb.. Any idea wat dit had kunnen zijn? Zie verder nergen lekkages o.i.d.
 
Klopt, inclusief regenhoes voor het zadel. Overigens nooit gebruikt. Ook een uitgebreide handleiding erbij gekregen. Op de overige vragen heb ik geen antwoord, navragen bij de dealer. Mijn BV werd afgeleverd met kleine (las) gaatjes in de vulling. Uiteindelijk kwamen lasdeeltjes aan de bovenkant van mijn buddy eruit. Gewoon garantie. Bij 2e hands weet je dat je iets koopt dat eerder gebruikt is, nieuw moet onberispelijk zijn. Veel plezier ermee!

Mish
 
Bedankt voor je antwoorden!


Voor mn gevoel staat mn stuur ook iets scheef...
En achter spatbord wijkt ook flink naar rechts uit :-/
Begin er langzaam aan de pest in te krijgen, dit is niet mn eerste motor, maar tjonge jonge wat is dit ding belabberd afgeleverd.
Niet alleen de afmontage is ruk, maar vind de algehele kwaliteit en afwerking vanuit fabriek ook belabberd imho...

Hoop dat de stuur redelijk makkelijk uitgelijnd kan worden..
 
Laatst bewerkt:
Jep, stuur kan makkelijk recht gezet worden. Cockpit zal wel verwijderd moeten worden. Ik zeg, terug naar de dealer. Mish
 
Wie heeft wel eens de tank helemaal leeg gereden?

Bij mij staat de meter op leeg en dan gaat er 10 liter in, volgens de gegevens moet er 13 liter in kunnen, reset de meter zich dan oid? Ik wil het risico niet nemen omdat ik veel snelweg kilometers maak en daar stil vallen lijkt mij geen strak plan.
 
Laatst bewerkt:
misschien een halve liter fles benzine meenemen, bij mijn auto begint het laatste streepje te knipperen dat de tank bijna leeg is en dan rij ik nog 70 km door en dan gaat er 33 liter in maar er zit een tank in van 40 liter.
Dus het is meer voor landen waar je de eerste 100 km geen tank station meer tegen komt.
 
Ik ben weleens zonder benzine komen te staan, ik zou niet verder gaan dan 250 kilometer. Handig weetje. Het lapje gaat branden als er ongeveer 8 liter verbruikt is. Als je dagteller op 200 kilometer staat, heb je gemiddeld 1:25 gereden. Je hebt dan nog 5 x 25 kilometer te gaan. Hou in het vervolg rekening met een evt. hoger verbruik en dat de tank niet helemaal leeg wordt gereden. Vandaar max. 250.

Bij mij gaat meestal rond de 180 km op de dagteller het lampje al branden. Ligt aan de banden, hoog windscherm en dat het nieuwe er wel een beetje vanaf is :)

Gr. Michel
 
Terug
Bovenaan Onderaan