Piaggio X7 250cc 2008 water naar binnen en loopt nu slecht

dirk1966

Rookie
8 nov 2017
10
1
Ik heb mij al suf gezocht tussen de bestaande topics, maar nergens het gewenste resultaat gevonden.
Daarom deze vraag:
Mijn motorscooter (250cc) loopt niet goed, ondertussen heb ik al vanalles al nagekeken en ook de injector vervangen,want deze spoot een straaltje ipv verneveling.
De bougie had ik ook vervangen, want de vorige is defect geraakt door een stom voorval.
Volgens de constructeur is benodigde bougie een Champion RG4PHP en die zijn redelijk duur. (die stak er ook in)
Na veel gezoek op het net, kwam ik terecht bij een alternatief die veel goedkoper is, nl een kwart van de prijs.
Om geen kat in de zak te kopen, heb ik de verkoper gemaild met de vraag of deze bougie ook voldoet aan mijn de voorschriften van mijn voertuig.
Ik kreeg bevredigend antwoord en heb mij toen de alternatieve bougie aangekocht.
Sindsdien loopt mijn scooter voor geen meter, hij schokt, trekt niet door en valt stil bij stationair toerental.
Kan een bougie werkelijk zoveel verschil maken?
 
En wat is het wezenlijke verschil tussen de twee bougies?
Als er zich trouwens (meer) problemen voordoen na het wisselen van de bougie, zou ik niet twijfelen en het oorspronkelijke type er weer terug in zetten.
 
Heeft de scooter eerder wel goed bij jou gelopen?
Wat is er veranderd waardoor deze niet meer goed is gaan lopen?
Wanneer voor het laatst goed onderhoud gehad en welk onderhoud?
 
Vertel eens wat meer over de scooter, merk, bouwjaar. Wat waren de laatste werkzaamheden? Welk stom voorval leidde tot het sneuvelen van de bougie?
 
Wat ik nog kan bedenken is dat de afstand van de bougie misschien afgesteld dient te worden.
Staat waarschijnlijk in de WPHB.
Maar met wat meer info zoals Bolski al naar vroeg krijg je meer reacties.
 
De scooter is een Piaggio X7 250cc van 2008.
Ik ben een poosje geleden de scooter gaan wassen met een hogedruk.
Om de één of andere reden is er toen redelijk water in de luchtfilter geraakt en uiteraard na een poosje werd het vocht binnengezogen in de motor en passeerde uiteraard de bougie.
Omdat de scooter een tijdje na het reinigen slecht liep (niet direct), heb ik toen het filter verwijderd en er liep water uit het luchtfilterhuis.
Toen heb ik de bougie vervangen door de alternatieve en de scooter liep even "redelijk" maar niet zoals het hoort. Ondertussen gaat het met schokken en trekt de scooter niet meer op.
 
denk dat jij een vocht probleem hebt....zowel in je stroomvoorziening
en in je gasfabriek dat wordt alle electrische verbindingen controleren en je benzine verzorging denk dat er overal water in zit en dan NOOIT meer een hoge druk reiniger op je scootert gebruiken maar gewoon emmer en spons.
 
De scooter is een Piaggio X7 250cc van 2008.
Ik ben een poosje geleden de scooter gaan wassen met een hogedruk.
Om de één of andere reden is er toen redelijk water in de luchtfilter geraakt en uiteraard na een poosje werd het vocht binnengezogen in de motor en passeerde uiteraard de bougie.
Omdat de scooter een tijdje na het reinigen slecht liep (niet direct), heb ik toen het filter verwijderd en er liep water uit het luchtfilterhuis.
Toen heb ik de bougie vervangen door de alternatieve en de scooter liep even "redelijk" maar niet zoals het hoort. Ondertussen gaat het met schokken en trekt de scooter niet meer op.
Je technische kennis is ontoereikend om zelf een goede diagnose te stellen.

Het is goed dat je aangegeven hebt wat er aan vooraf gegaan is. Er is een hoop water naar binnen gekomen op plaatsen waar dat niet hoort. Sowieso alles goed drogen. Vooral rond bougiekabel, bougiedop en bobine. En ik zou eerder mijn luchtfilter vervangen dan de bougie.

Qua bougie hoort hier overigens in de NGK PMR7A of de Champion RG4PHP.
 
Ondertussen staat de scooter al een hele tijd in een verwarmde garage en verwacht ik dat het vocht verdampt is.
De goedkoopste oplossing lijkt mij om eerst de duurdere bougie aan te schaffen, (ondertussen besteld) en te proberen.
Geeft dit niet het gewenste resultaat, ben ik genoodzaakt om het uit handen te geven aan een mekanieker.
Alvast bedankt voor de reacties en wordt vervolgd...

"passeerde uiteraard de bougie" Beetje verkeerd uitgedrukt, maar ja het staat er wél ;)
 
Laatst bewerkt:
Uhhh 4 kleps 1 cilinder viertakt blok met injectie en dat samen met veel water binnen zuigen via het luchtfilter.

Ik ben bang dat er wel eens veel meer aan de hand kan zijn dan een slecht werkende bougie.

Gevalletje waterslag of zo of een paar kromme kleppen door het water.

Zou eerst maar eens compressie gaan meten.
 
Zoals aangekondigd zou ik het resultaat hier meedelen.
Vandaag het juiste type bougie aangeschaft, deze in mijn scooter gedraaid en hij loopt weer zoals een naaimachientje.
Vanaf nu dus enkel nog de opgegeven vervangonderdelen, zo zie je maar dat "goedkoop" ook "duurkoop" kan worden.
Nu nog even een bericht naar de verkoper van de alternatieve bougie laten weten dat zijn vervangonderdeel niet goed werkt in de X7.
Iedereen bedankt voor de reacties en om mee te denken!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan