Achterlamp werkt alleen op grootlicht

Kinkygein

Rookie
6 nov 2017
6
0
Hallo,

Vandaag een leuke Kawasaki zl600 op de kop getikt, alleen heeft het een paar detectjes waar ik aan moet knutselen, wat gezien de prijs wel te verwachten was.
Een daarvan is dat het achterlicht alleen werkt als de schakelaar op grootlicht staat, wat me een beetje verbaasd. Dat zou toch geen verschil moeten maken?
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
 
Ik ben niet zo super met bekabelingen, maar als ik naar het electrische schema van mijn motor kijk, dan zou dat betekenen dat een vorige eigenaar een draadje zou hebben gelegd van het achterlicht naar de dim-schakelaar (ipv rechtstreeks naar het contact) en deze op de kabel/aansluiting van het grootlicht hebben aangesloten ipv het gewone licht. Erg creatief inderdaad, ben benieuwd wat de reden is geweest. Kentekenverlichting vertoond hetzelfde gedrag...
 
Bij mij Zit het op de stadslicht Schakelaar , maar opzich is het toch geen probleem ? Is ook veiliger om je verlichting aan te hebben . Waarschijnlijk had hij startproblemen als de verlichting bij het starten al aanstond ?
 
Deze motor heeft dus geen stadverlichting. Ik denk dat daar ergens ooit een denkfout is gemaakt. Deze motor kent alleen een low/high stand ipv uit/aan en dim/grootlicht.
 
Deze motor heeft dus geen stadverlichting. Ik denk dat daar ergens ooit een denkfout is gemaakt. Deze motor kent alleen een low/high stand ipv uit/aan en dim/grootlicht.
Dat hebben bijna alle motoren, het is onmogelijk zo ff via het forum een oorzaak aan te wijzen.
Het wordt dus zelf zoeken of iemand er bij halen.
 
Haal je koplamp eens uit elkaar, tank van de motor, zijkapjes eraf. Er bestaat een reële kans dat er ergens een dikke knobbel isolatietape zit, of een kroonsteentje, ampjes of scotch blokjes.
Hoef je geen technicus voor te zijn om wat vreemds te ontdekken.
 
Haal je koplamp eens uit elkaar, tank van de motor, zijkapjes eraf. Er bestaat een reële kans dat er ergens een dikke knobbel isolatietape zit, of een kroonsteentje, ampjes of scotch blokjes.
Hoef je geen technicus voor te zijn om wat vreemds te ontdekken.

Dit dus. Als het er uit ziet alsof iemand heeft lopen frotten, Dan is er ook gefrot. Regel een goed elektrisch schema, loop alles na en maak het in orde. Mocht je er nog niet uitkomen, schema en foto's hier op M-F plaatsen en we kunnen jou verder helpen. :Y
 
Juist, een beginnetje daarmee gemaakt. Als ik de stekker achter de koplamp een kwartslag draai, werkt de achterlamp naar behoren, maar beide voorlampen niet (op beide standen). Een andere draaing levert om en om voor en achterlicht op en de andere stand ben ik even kwijt. Er zal dus ergens een plus min andersom zitten, maar waar. Misschien is de handigste oplossing nu even een andere combinatie draadjes in de stekker naar de koplamp proberen. Weet iemand hoe je die aansluitingen uit de stekker haalt?
 
Oi, dat is gelukt. Voor het moment maar even de beam/dimlight pinnetjes omgedraaid, dan werkt in ieder geval het achterlicht op de dimstand. Alle combinaties uitgeprobeerd, maar geen leverde het bedoelde resultaat op. Het zit hem dus in ieder geval niet in de connector. Zaterdag maar weer eens verder puzzelen. Thanx mensen.
 
Deze motor kent alleen een low/high stand ipv uit/aan en dim/grootlicht.
Waarschijnlijk Amerikaanse import, die hebben al heel lang dat de verlichting continue brandt.
... maar beide voorlampen niet
Snap ik niet goed. ZL 600 heeft toch maar één koplamp?

Kawasaki%20ZL600%2095.jpg
 
Hahaha, ja, wat Haakie zegt. Ik heb inmiddels begrepen van de vorige eigenaar dat er een nieuwe kabelboom op is gelegd van een nieuwer type kawa. Er is inderdaad gefrot door een porrelaar.
Enniewee, voor nu heb ik dan enkel even geen grootlicht. Ik kan er in ieder geval even mee op en neer naar het werk tot ik meer tijd heb om een nieuw kabeltje te leggen van het contact naar de achterlamp ofzo. Dan kijk ik later wel naar waar het mis gaat in de schakelaar (daar is een fout gemaakt tussen dim en groot licht).

Thanx for the input mensen! Dit is mijn eerste motor sinds een jaar of acht waar ik weer zelf aan moet knutselen, maar ik kan niet ontkennen dat ik het eigenlijk wel leuk vind (of ik het nu kan of niet, ik krijg het altijd wel werkend op de één of andere manier).
 
Terug
Bovenaan Onderaan