Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.750
9.061
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens dat €1900 teveel is voor zo'n set. Aan de andere hand, als je zo'n setje scoort voor rond de €300 kun je er veel lol van hebben. Zeker als hobbyist.

Ja want dan heb je de daadwerkelijke waarde zo ongeveer afgetikt.

Maar stel je voor dat je door het land rijdt met je busje en mensen probeert te overtuigen dat het écht Duitse topkwaliteit met levenslange garantie bladiebla is... En dan in de regel juist de wat minder scherpe particulier keihard naaien. Droevig man :r
 
Laatst bewerkt:
Een klant van ons betaalde een "vertegenwoordiger" €1900,- voor een Duitse gereedschapswagen die "bij duizenden technische eindgebruikers staat".

Tot hij een reserve onderdeel nodig had en bij ons aan kwam. Het betreft dus "STAHLwerk", wat uiteraard een samenvoeging van Stahlwille en de iets minder bekende fabrikant Kraftwerk is. Ook herkenbare benamingen als 'TTS' en 'Germany' komen veel op deze sets voor, samen met een sterk van Stahlwille 'geleend' design en huisstijl. Zelfs de bijgeleverde folder lijkt op die van Stahlwille en je krjgt er een echte "garantiekaart" bij waar je nergens een poot mee aan de grond krijgt.

Omdat nergens letterlijk Stahlwille en nergens "made in Germany" staat, is het moeilijk hier vlot iets aan te doen, maar een gewaarschuwd MF-er telt voor 2..

[afbeelding]

[afbeelding]
Hij kon wel goed onderhandelen!
Prijs: 3090
En hij heeft 1900 gedokt.

_O- :r
 
Heren, ik ben op zoek naar een setje op balhoofdlages uit het frame te halen en wiellagers te verwijderen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, in mijn ogen zijn er 1001 verschillende lagers en heb ik voor alles een ander setje nodig :/

Anyway, ik krijg uit mijn achterwiel beide lagers niet. Nu heb ik de centen nog niet voor een lagertreksetje dus deze laat er bij de lokale motorwinkel eruit halen maar in het vervolg wil ik het graag zelf gaan doen :Y

Is er iemand die mij de goede richting op kan sturen? Ik heb op Mechanism z'n website gekeken, maar ook daar kom ik niet uit :$ ( en na de torx-vraag voor mijn Polo durf ik de livechat niet meer te gebruiken _O- )
 
Voor achterwiellagers heb ik tot dusver gewoon 10 mm rond staf of draaiend gebruikt.
De afstandsbus kun je aan een kant uit het lood drukken en dan kun je van hartelust op de binnenring van het lager meppen. Zodra die er uit is kun je de ander er ook uit meppen.

Terug plaatsen met meer beheersing en grote doppen met de diameter van de buitenring. Soms zit er ook een volgorde van terug plaatsen in.

Vergeet de afstandsbus niet terug te plaatsen.

;)

db
 
Heren, ik ben op zoek naar een setje op balhoofdlages uit het frame te halen en wiellagers te verwijderen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, in mijn ogen zijn er 1001 verschillende lagers en heb ik voor alles een ander setje nodig :/

Anyway, ik krijg uit mijn achterwiel beide lagers niet. Nu heb ik de centen nog niet voor een lagertreksetje dus deze laat er bij de lokale motorwinkel eruit halen maar in het vervolg wil ik het graag zelf gaan doen :Y

Is er iemand die mij de goede richting op kan sturen? Ik heb op Mechanism z'n website gekeken, maar ook daar kom ik niet uit :$ ( en na de torx-vraag voor mijn Polo durf ik de livechat niet meer te gebruiken _O- )

Bij Ducati zit er een inkeping aan 1 kant van de afstandsbus , daar een flinke schroevendraaier
In zetten en je mept het lager er zo uit
 
Nou, da's het lastige dus ook nog. Voor schoof die bus makkelijk opzij om met hartelust op de lager te rammen maar achter verplaatst hij met twee mm waardoor je bijna geen grip hebt om op de lager te kunnen slaan.

En dat is maar aan één kant, de andere kant verschuift helemaal niet :X
 
Dat is ook nog een optie, thanks :Y Ondertussen is het gelukt gelukkig, op mijn werk de velg twee uur in een warmtekamer van 60 graden gezet en met een stuk buis en ijzeren hamer kwamen ze er met flinke tikken uit!

Morgen de velgen coaten en zaterdag nieuwe lagers plaatsen *O*
 
Is er iemand die mij de goede richting op kan sturen? Ik heb op Mechanism z'n website gekeken, maar ook daar kom ik niet uit :$ ( en na de torx-vraag voor mijn Polo durf ik de livechat niet meer te gebruiken _O- )

Ik bijt niet hoor ;) Althans... niet snel :+

Opwarmen is bij lagers in een pers passing sowieso altijd zeer wenselijk, scheelt enorm in de kracht die je nodig hebt. Wat dan helpt is ze een tikje verkopen met een pendrijver of een stuk ijzer zodat ze schrikken (en dus niet meer door een oxidelaagje vast zitten), als ze al niet spontaan er uit vallen kan je ze er daarna zo uit tikken met een blinde lager trekker (set).
 
Heren, ik ben op zoek naar een setje op balhoofdlages uit het frame te halen en wiellagers te verwijderen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, in mijn ogen zijn er 1001 verschillende lagers en heb ik voor alles een ander setje nodig :/

Anyway, ik krijg uit mijn achterwiel beide lagers niet. Nu heb ik de centen nog niet voor een lagertreksetje dus deze laat er bij de lokale motorwinkel eruit halen maar in het vervolg wil ik het graag zelf gaan doen :Y

Is er iemand die mij de goede richting op kan sturen? Ik heb op Mechanism z'n website gekeken, maar ook daar kom ik niet uit :$ ( en na de torx-vraag voor mijn Polo durf ik de livechat niet meer te gebruiken _O- )

Lager demontage tool voor o.a. wiellagers - Jurgens Motorsport

Deze is erg goed.
 
Ik bijt niet hoor ;) Althans... niet snel :+

Opwarmen is bij lagers in een pers passing sowieso altijd zeer wenselijk, scheelt enorm in de kracht die je nodig hebt. Wat dan helpt is ze een tikje verkopen met een pendrijver of een stuk ijzer zodat ze schrikken (en dus niet meer door een oxidelaagje vast zitten), als ze al niet spontaan er uit vallen kan je ze er daarna zo uit tikken met een blinde lager trekker (set).


Sowieso alu wielen altijd verwarmen bij lagers wisselen inderdaad. (geld eigenlijk voor alles met een klem-passing)

Lagers er koud uit en in rammen, kun je bij het 3e setje lagers ze gewoon uit de velg schudden..
 
Laatst bewerkt:
Sowieso alu wielen altijd verwarmen bij lagers wisselen inderdaad. (geld eigenlijk voor alles met een klem-passing)

Lagers er koud uit en in rammen, kun je bij het 3e setje lagers ze gewoon uit de velg schudden..

Had er hier laatst een met een Honda cartertje, kwam op hoge poten vertellen dat de lagertrekker van slechte kwaliteit was. Hij had zo hard staan beuken dat de hele binnenring van het lager er al uit was, overal kogels.. Maar opwarmen was volgens mijnheer "reclame praat".. :')
 
iemand ervaring met Ironside?
ooit eens een doppensetje met rateltje voor gekocht, werkt fijn, maar toch wel slappe zooi (dacht dat het goed spul was)
bitjes kapot, ratel snel kapot.
en ik ga er voorzichtig mee om

productiefout of komt dit bij meer bekend voor?
 
Weet iemand waar ik stalen kogeltjes kan kopen?
Ik heb aan de luchtslang van de compressor een draaibare koppeling zitten..
Het draaiende gedeelte hiervan zit normaal gebord met een m3 stelschroef.

Die is eruit getrilt of iets dergelijks.. en nu zijn vrijwel alle kogeltjes foetsie... met als gevolg dat het draaiende gedeelte nu scheef staat en er lucht uit lekt.

Nieuwe koppeling is ex verzending een euro of 18 dus het loont vast de moeite om even te zoeken..

Ik had wel kogeltjes gevonden; maar die zijn 2,5mm.
Weet niet hoe nauw het luisterd.. misschien passen ze wel...
De huidige kogels heb ik met een micrometer opgemeten en ik kwam op een strakke maat van 2,37mm maar bij 2,40mm viel het kogeltje er net niet tussenuit..


Edit;
Heb hier 2,381mm kogeltjes gevonden na lang zoeken.. dus besteld en even 4 weken geduld hebben :)

Micrometer op 2,38 gedraaid en het kogeltje bleef nog zitten dus zal wel goed zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet helemaal het juiste topic...

Wat voor brander(tje) adviseren jullie om bijvoorbeeld lagers te verwijderen of een bouten los te krijgen?

Een Butaan brander of een combi Butaan/Propaan of nog iets anders?
En wat zijn de verschillen?
 
Ik heb een tijdje terug deze gekocht:
full


vlam van 1300 graden, die een heel fijne punt heeft en dus goed op een klein onderdeel te richten. Wil je een grotere of minder hete vlam, dan is het een kwestie van bijstellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan