Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben me vanavond helemaal kapot geschrokken van een idioot achter het stuur van... een marechaussee busje. -O-

In de drukte op de A9 onderweg naar huis reed ik deze bus al eerder voorbij. Op een gegeven moment reed uit uiterst links terwijl de auto 's voor me zo ongeveer naast de auto's op de baan ernaast bleven rijden... dus schoof ik maar een een baantje naar rechts want ik schoot toch niets op, op de linkerbaan. Kort nadat ik was opgeschoven echter ging juist de middenbaan waar ik naartoe geschoven was opeens van het gas af... dus toch maar weer naar links. De auto die linksachter me reed was het daar kennelijk niet mee eens ging opeens vol op het gas en reed echt op me af. Ik schrok me kapot dus maakte dat ik rap weer naar rechts uitweek.. zijn bumper al bijna tegen m'n achterwiel aan!

Die auto bleek het marechaussee busje die me vervolgens gewoon rustig voorbij ging. Zonder licht- of geluidssignalen. Sloeg echt nergens op.
 
Waar slaat dat nu weer op? Ik ging naar rechts... hmmm, shit, toch maar weer terug. Even kijken, ja, dat past makkelijk... schuif naar links en heb opeens een wagen die een moment geleden nog ruim achter me reed bijna tegen m'n achterwiel aan!
 
Probeer je eens te verplaatsen in die 'idioot':
De man in het busje reed rustig op de linker baan.
Het voertuig voor hem gaat naar rechts.
Busje geeft wat gas om het gat dicht te rijden ( duurt even voor hij op gang komt, het is geen motor)
Opeens ziet hij de motor weer naar links komen, voordat hij de tijd heeft gekregen om de rem in te trappen gaat de motor rijder weer naar rechts. Dus er is weer plek en het busje rijd rustig verder.

Mij lijkt het dat de motorrijder hier de 'idioot' is, met zijn zenuwachtig gedrag en zijn onnodig baanwisselen.
 
Highking rijdt niet als een dronken gek, en als je vaker in de spits op dat stuk van de A9 rijdt weet je dat rijstrookwissels soms essentieel zijn voor de voortgang.
Makkelijk oordelen vanachter het toetsenbord!
 
Dat geld voor jou toch net zo goed? Of was jij er bij?

In het verhaal staat dat het wisselen van baan geen zin heeft, want hij gaat meteen weer terug, dus allesbehalve essentieel.
Waar lees ik dat verkeerd?
De mensen (ook motorrijders!) moeten zich soms eens wat meer verplaatsen in mede weggebruikers en de mogelijkheden van hun voertuigen
 
Je doet het ook fout op de A9, daar moet je niet van links naar het midden en dan weer naar links
Je moet van links naar het midden en dan naar rechts, want daar rijdt nooit iemand...



Vanmorgen op een 100-weg welke bij een stoplicht uit komt (pas aan de overkant van het kruispunt staat dat je 70 moet/mag)
Auto voor mij wil zijn voorganger inhalen dus ik ga achter hem aan om deze auto ook in te halen, we reden toen ietsjes boven de 100 op de teller.
Rijdt de auto naast die andere auto en gaat hij op de rem en blijft op gelijke hoogte rijden. Er was nu dus een blok van 2 auto's terwijl er niemand in de buurt was verder...
Het was nog bijna 1 kilometer voordat het stoplicht er was maar beide auto's bleven naast elkaar rijden en vertraagderemde steeds verder. We reden uit eindelijk iets van 55 terwijl het stoplicht echt nog ver voor ons was.
Ik begon me zo te ergeren dat ik er maar tussen door was gegaan, een dot gas tot de 100 had gegeven en daaruit de motor liet uitrollen om uiteindelijk gewoon door groen te gaan.

Dan denk ik echt: "Haal in of doe het niet"
En als je dan toch zo vroeg langzaam wil rijden, laat dan gewoon je gas los en rol uit ipv de hele stom op je rem te trappen om vervolgens weer gas bij te moeten geven omdat je anders stil komt te staan....
 
Nee, ik was er niet bij. Ik zeg enkel dat ik het nogal ver vind gaan om een dubbele baanwissel waarbij wel gekeken wordt te vergelijken met de rijstijl van een dronken gek.
Daarbij heb ik het verhaal mondeling gehoord en vind ik dat ik daardoor beter weet hoe het ging, dus :+
 
Je doet het ook fout op de A9, daar moet je niet van links naar het midden en dan weer naar links
Je moet van links naar het midden en dan naar rechts, want daar rijdt nooit iemand...
Behalve een paar verdwaalde vrachtwagens.

Ik verbaas me er ook altijd over hoe makkelijk je kunt doorstromen op de rechterbaan. Alsof mensen al 3 km voor de afslag naar de A22 voorsorteren. Nee, niet alsof, dat doen ze gewoon.
 
Behalve een paar verdwaalde vrachtwagens.

Ik verbaas me er ook altijd over hoe makkelijk je kunt doorstromen op de rechterbaan. Alsof mensen al 3 km voor de afslag naar de A22 voorsorteren. Nee, niet alsof, dat doen ze gewoon.

En dan nog het ergste: (bij de splitsing A9-A22 richting Beverwijk dus)
Rechter strook is leeg, dus dan verwacht ik dat "ze" op de A9 blijven (anders zou je toch rechts gaan rijden zodat je niet meer hoeft in te voegen)
Maar dan gaan ze van de middelste strook de A22 op via die korte invoegstrook zodat je gelijk links rijdt...
Snap dat echt niet, waarom niet gewoon op de lege strook rijden maar moeite doen om in te voegen


Nouja, ik weet nu wel weer waarom ik in de avond/nacht op de snelweg rijden altijd zo fijn vond. Helaas nu altijd een slalomwedstrijd met mezelf in de spits.
 
Dat geld voor jou toch net zo goed? Of was jij er bij?

In het verhaal staat dat het wisselen van baan geen zin heeft, want hij gaat meteen weer terug, dus allesbehalve essentieel.
Waar lees ik dat verkeerd?
De mensen (ook motorrijders!) moeten zich soms eens wat meer verplaatsen in mede weggebruikers en de mogelijkheden van hun voertuigen
Geloof me, dat doe ik wel degelijk. En een beetje kritiek is prima maar dat ik hier meteen als dronken gek word bestempeld vind ik op z'n zachtst gezegd niet zo netjes.

Wisselen leek zin te hebben in die zin dat je altijd zoveel mogelijk rechts hoort te rijden, niet? En kort daarna bleek dát een fout dus keek ik of ik weer terug naar links kon. Dat komt in de drukke spits wel vaker voor. Als ik dan zie dat de auto die achter me zat gas aan het geven is dan wacht ik even en voeg ik achter hem/haar wel weer in.

In dit geval maakte het busje helemaal geen aanstalten dus besloot ik dat ik er gemakkelijk weer voor paste waarna hij opeens op me af kwam stormen. Daar ben ik me zo de tyfus van geschrokken dat ik m'n fiets meteen weer een slinger naar rechts gaf om niet aangereden te worden... zonder te kijken want daar had ik geen tijd voor! En gezien ik daar vandaan kwam was het aannemelijk dat ik dat zou passen maar het had heel anders kunnen aflopen. Een levensgevaarlijke actie van de bestuurder van 't busje dus. Iets anders kan ik er niet van maken.

Maargoed, laat maar. Dankzij jullie zorgvuldige analyse heb ik nu eindelijk door dat ik als een dronken gek rijd en beter het OV kan pakken. Eens kijken of er op treinforum.nl ook een petfles spel is. :+
 
En dan nog het ergste: (bij de splitsing A9-A22 richting Beverwijk dus)
Rechter strook is leeg, dus dan verwacht ik dat "ze" op de A9 blijven (anders zou je toch rechts gaan rijden zodat je niet meer hoeft in te voegen)
Maar dan gaan ze van de middelste strook de A22 op via die korte invoegstrook zodat je gelijk links rijdt...
Snap dat echt niet, waarom niet gewoon op de lege strook rijden maar moeite doen om in te voegen


Nouja, ik weet nu wel weer waarom ik in de avond/nacht op de snelweg rijden altijd zo fijn vond. Helaas nu altijd een slalomwedstrijd met mezelf in de spits.

Ja!! Echt heel bijzonder.
 
Maar dan gaan ze van de middelste strook de A22 op via die korte invoegstrook zodat je gelijk links rijdt...
Snap dat echt niet, waarom niet gewoon op de lege strook rijden maar moeite doen om in te voegen

Dat doen ze om dezelfde reden dat mensen meedoen aan de postcodeloterij of zichzelf kapot werken in de zakelijke ratrace; de angst dat iemand in je naaste omgeving het "beter" doet dan jij. Waarbij "beter" dan meestal betekent "sneller" of "rijker".
 
Ik had trouwens vanochtend ook nog wel iets aparts.

Bij het laatste kruispunt voordat ik de oprit naar de A9 bij Beverwijk bereikte, kwamen er vanuit tegenovergestelde richting (dus langs het kanaal vanuit Zaandam) twee zwarte auto's met sirenes en zwaailichten. Ik had groen en ging linksaf, zij kwamen achter me uit, want gingen blijkbaar rechtsaf. Reden achter me aan de oprit op (hadden op zich ook kunnen inhalen maar was blijkbaar niet nodig) en voegden vrij snel in, schoven naar links, en toen ging (natuurlijk) iedereen op de linkerbaan van de A9 op de rem om snel naar rechts op te schuiven... gevolg: filevorming, veel remlichten.. en die zwaailichten gingen maar iets sneller vooruit dan de rest.
Snap ik dus niet echt het nut van..
 
Van de week kwam ik het volgende tegen. Ik reed op de linkerbaan, rechterbaan was druk en snelheid daar 20km/h onder de max. Het was tegen de avond en ik keek in mijn spiegel, zie in de schemer een beste hoeveelheid blauwe zwaailichten achter mij, dacht aan ambulance of brandweer. Dus ik voeg natuurlijk snel in op de trage rechterbaan om plaats te maken, krappe plek tussen 2 bestelbussen in maar okey. Dus ik rij daar, maar die blauwe zwaailichten halen maar niet in.
Ik volg de zwaailichten via mijn spiegel. Mondjesmaat komt het dichterbij. Ik denk nog bij mijzelf "die hebben blijkbaar nou ook weer niet zoveel haast"
Is het eindelijk dichtbij genoeg om te zien wat voor hulpdienst het is, is het een fucking vrachtwagen met blauwe zwaailichten die met 80km/h over de snelweg scheurt....
 
Laatst bewerkt:
Ik had trouwens vanochtend ook nog wel iets aparts.

Bij het laatste kruispunt voordat ik de oprit naar de A9 bij Beverwijk bereikte, kwamen er vanuit tegenovergestelde richting (dus langs het kanaal vanuit Zaandam) twee zwarte auto's met sirenes en zwaailichten. Ik had groen en ging linksaf, zij kwamen achter me uit, want gingen blijkbaar rechtsaf. Reden achter me aan de oprit op (hadden op zich ook kunnen inhalen maar was blijkbaar niet nodig) en voegden vrij snel in, schoven naar links, en toen ging (natuurlijk) iedereen op de linkerbaan van de A9 op de rem om snel naar rechts op te schuiven... gevolg: filevorming, veel remlichten.. en die zwaailichten gingen maar iets sneller vooruit dan de rest.
Snap ik dus niet echt het nut van..
Onlangs gezien: een politiebusje dat een kruispunt met verkeerslichten naderde, zette zijn zwaailichten en sirene aan, reed het kruispunt over en zette alles toen weer uit. Dat waren duidelijk agenten die geen zin hadden om te wachten voor rood.
 
Onlangs gezien: een politiebusje dat een kruispunt met verkeerslichten naderde, zette zijn zwaailichten en sirene aan, reed het kruispunt over en zette alles toen weer uit. Dat waren duidelijk agenten die geen zin hadden om te wachten voor rood.

Of wel haast en prio 1 ritje, maar 's avonds of zwaailicht en sirene niet constant nodig. Als het niet nodig is zetten ze hem niet aan. Daarnaast schijn je knettergek te worden van dat gejank om je heen.

En als extra bonus: politieauto's zitten stampvol met dataloggers etc. Je kunt niet zomaar even een sirene aan zetten zonder dat je op je donder krijgt van de baas.
 
Lekker goedkoop setje. Laatst even langs de Brezan.

Ik had laatst 2x H7 lampjes nodig.
"De standaard of de Extreem Vision meneer" "Ehh wat kosten twee de standaard lampjes"
"€ 27,50 meneer."

Wat een oplichters.. maar zonder licht rijden doe ik niet dus toch maar gedaan. De Extreem Vision gingen richten de € 50 samen dus dat was echt bezopen.

Inderdaad, ik laatst ook 1 lampje gekocht H4 bijna € 20,- lichter, maar zo gedacht, goedkoper dan een boete....
 
Onlangs gezien: een politiebusje dat een kruispunt met verkeerslichten naderde, zette zijn zwaailichten en sirene aan, reed het kruispunt over en zette alles toen weer uit. Dat waren duidelijk agenten die geen zin hadden om te wachten voor rood.
Gebeurt hier zo dikwijls. Al doen ze het dan meestal wel zonder sirene, enkel de lampen ... de meeste mensen zijn "bang" om een boete want, "moeten we nu aan de kant of niet?", en nemen het zekere voor het onzekere, en gaan dus maar aan de kant ...


... en ja, ook ik laat ze dan door. Ach wat maakt het mij uit, ik verlies er niks mee, en achter mij een gefrusteerde weggebruiker minder :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan