Het grote GS-topic deel 32 - another day in the life

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op mijn 700gs kom ik zonder problemen 340km ver zonder te tanken. Op mijn rt 450km... Maar inderdaad, 15 liter is te weinig.
Dan ben je max 300km gerust.

Voor de rest wel prachtig ding die 850gs :o
 
Was ook wel een ruig ritje :X haalde nog geen 200km op een tank.
Met enigszins normaal rijden haal ik tegen de 300km.
 
Gewicht is één ding, heel blijven een ander......
KTM heeft met de 690 ADV ook een mooie brommert neergezet. Als je die gaat beladen met je vakantie troep, dan haakt het subframe af. Hij is wel lekker licht dat wel. De 800GS is ook niet één van de lichtste, maar zolang je er niet mee gaat crossen blijft hij wel heel. Het enige punt dat wat sterker mocht was de achterschokdemper bout, verder is hij bulletproof.
Bij de Africa Twin werd er ook geklaagd over het gewicht, echter ook Honda had als doel een motor in de markt te zetten die niet halverwege je wereldreis uit elkaar zou vallen. Het gaat dus wederom over concessies.
 
Ik vind dat er een landelijk verbod moet komen op pretproefritten. :/

De eerste serie 800's zal niet in waarde dalen, hooguit een beetje als je het model hebt vanaf 2013. Voor wat betreft de tankinhoud, daar zullen de ingenieurs bij BMW lang en goed over hebben nagedacht. 300 KM is voor mij trouwens ver zat op een tank, want ik moet ook af en toe koffie en een peuk.


naar aanleiding van een proefrit die ik in 2009 gemaakt heb, heb ik later wel een F 800 GS gekocht, bij veel zaken is het wel normaal dat je eens verschillende motoren probeert , laag drempelig , het kweekt ook een band met een motorzaak.

Die eerste F 800 zijn al gezakt,, probeer maar eens een F800 met een grijs blok in te ruilen met meer dan 80 K op de klok...... :X

ze denken wel vaker daar goed en grondig na om toch ( later ) tot de conclusie te komen dat ze toch bepaalde dingen niet voorzien hebben O-) :X :X

als je een dag tocht maakt is 300 km prima, , maar als je naar werk wil en je in een aantal dagen bij elkaar 400 a 500 km rijd en in de stad rij je minder zuinig zeker als de afstanden korter zijn,, ik wil niet iedere 2 dagen bij de pomp staan.

en ik drink geen koffie en rook ook niet, maar een bak thee wil er wel in.

je ziet op harley's na met zo'n kleine 15 L - 3,5 L dat zijn meestal kleine motoren 125 a 400 cc en die lopen makkelijk 1 op 25 a 35

Maar ze maken mij niet wijs dat onder stevig rijden ie nu wel 1 op 25 blijft rijden
 
Nou, dat grijze blok kwam alleen voor in de F800S en F800ST, en die stammen dan ook nog uit de jaren 2006-2008. En juist die eerste series uit 2006 hadden de nodige kinderziektes waardoor het grijze blok bepaald niet populair is geworden. Ik vind het al knap dat ze de 80K hebben gehaald.
De overige F800's, de R & GS maar ook de F650GS/F700GS, zijn nooit met een grijs blok geleverd.
 
Laatst bewerkt:
Op de 1200gs vind ik de tank echt te klein. Komt geregeld voor dat ik om de dag moet tanken. Soms ook twee keer op een dag.

Record staat op 5x tanken op één dag en dan ben je er echt wel een beetje klaar mee.

Met 5x tanken op 1 dag, dus 6 x de tankinhoud, ben ik met m'n TripleBlack GS (zonder A) al meer 2000 km verder. Maar of ik dat op die binnendoorwegen ook haal binnen 1 dag? :?
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat grijze blok kwam alleen voor in de F800S en F800ST, en die stammen dan ook nog uit de jaren 2006-2008. En juist die eerste series uit 2006 hadden de nodige kinderziektes waardoor het grijze blok bepaald niet populair is geworden. Ik vind het al knap dat ze de 80K hebben gehaald.
De overige F800's, de R & GS maar ook de F650GS/F700GS, zijn nooit met een grijs blok geleverd.


klopt onder de GS heeft het grijze blok nooit gezeten maar die kwamen ook pas later.
 
:Y

En dan hoeft 'm niet eens oud te zijn...

Ik koop zowieso niet graag tweedehands, maar met 80k op de teller zou ik nog niet een beetje twijfelen.

Ik snap niet waarom mensen zo een schrik hebben van hoge kilometerstanden... Alleen worden er soms te hoge prijzen voor gevraagd.

Maar een goed verzorgde (lees: tijdig en correct onderhoud) motor kan makkelijk richting de 200k gaan hoor...
 
M'n vrouw deed +/- 350km met haar F700GS, die 225km waar verhulst het over heeft moeten dan wel heel sportief afgelegd worden vrees ik.
Op vakantie kwam ik iemand tegen op weg naar Kopenhagen. Ik was vanuit Brussel vertrokken en kwam hem tegen op mijn ene tankstop. Hij moest om de 200km tanken. Hij is me later nog 2 maal voorbij gekomen. Tussen de 160 en de 180 met een volgeladen 800GS kan het verbruik net iets hoger zijn.

Dan ben ik klaar met motorrijden ook. Tegen de tijd dat ik 5x getankt heb sta ik in de Pyreneeën. :X
Als ik met volle tank vertrek ben ik het nadat mijn tank voor de 2e maal leeg is op de dag ook al beu. Over de snelweg valt dat best mee, maar heb het ook éénmaal binnendoor gedaan (in noorwegen) en ben 23u onderweg geweest over 1100km (en de 2e tank was lang nog niet leeg).

Die eerste F 800 zijn al gezakt,, probeer maar eens een F800 met een grijs blok in te ruilen met meer dan 80 K op de klok...... :X

Toen ik in 2013 mijn F800ST uit 2009 met 45k probeerde in te ruilen heb ik al gemerkt dat die niet meer zoveel waard was.
 
Ik snap niet waarom mensen zo een schrik hebben van hoge kilometerstanden... Alleen worden er soms te hoge prijzen voor gevraagd.

Maar een goed verzorgde (lees: tijdig en correct onderhoud) motor kan makkelijk richting de 200k gaan hoor...


Tsja, ik rij nooit zo erg lang met mijn motorfietsen maar mijn Franse BMW-AUTO dealer zei me indertijd dat ze vooral erg dol zijn op auto's met meer dan 120.000 km op de teller : bij de meeste begint het dan voor hen lekker kassa-kassa te worden, vermits de gemiddelde levensduur van de meeste onderdelen dan zowat ten einde loopt... enkele uitzonderingen daargelaten, uiteraard...

Zou dat bij motorfietsen erg verschillend zijn ?
 
De mijne haat die dingen met +100 000km wegens te veel miserie.

Moet zeggen dat tot dusver mijn motorfietsen best betrouwbaar geweest zijn.
 
Moet wel zeggen dat ik in korte tijd veel "lange termijn" dingen heb moeten vervangen. Dus denk wel dat dat bij motoren ook zo is.
 
Laatst bewerkt:
Maar al dat vervangwerk kost nog steeds minder dan een nieuwe kopen. Het is alleen vervelend dat je af en toe wat moet (laten) repareren.
 
Ik weet het nog zo net niet; de ene auto is de andere niet en zo is dat denk ik ook met motoren. Met die laatste categorie heb ik nog niet veel ervaring.

De Citroëns die ik heb gehad waren stuk voor stuk auto’s waar veel onderhoud aan was. En stuk voor stuk reden ze onder de €0,19/km. Omdat de aanschaf laag was en vaak voor hetzelfde bedrag weer weg gingen. Maar dan wel op gas en minimaal 40.000km per jaar. Nu zijn we op de Toyota overgestapt, nooit onderhoud of iets dergelijks nodig, alleen grote/kleine beurt. Kilometerprijs (€0,38) veel hoger, maar maximaal 10.000km per jaar nog maar.

En als ik dan nu kijk naar de BMW R :] die ik rijd is qua maandelijkse kosten (€380) net zo duur als een nieuwe lease motor van BMW. Dus ik ga in maart toch eens kijken voor die nieuwe F850GS. Met 10.000km per jaar is dat een serieuze optie...
 
Laatst bewerkt:
En als ik dan nu kijk naar de BMW R :] die ik rijd is qua maandelijkse kosten (€380) net zo duur als een nieuwe lease motor van BMW. Dus ik ga in maart toch eens kijken voor die nieuwe F850GS. Met 10.000km per jaar is dat een serieuze optie...

380€ per maand voor amper 10k per jaar?? Of zie ik dit nu verkeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan