Het MF NT(V)650(GT) Revere/Hawk/Bros Topic deel 12

Ik heb het ooit zo opgelost. Dat trucje uit het werkplaatshandboek met in de versnelling zetten en de rem er op werkte niet. Die houten plaat zit met (ik geloof) lange M6 boutjes aan de korf vast.

full
 
Laatst bewerkt:
Risico is dat één of meerdere van de 4 bussen waar deze moeren inzitten afbreken. Spreek uit ervaring bij mijn Shadow.
Tweedehands koppeling op de kop kunnen tikken gelukkig.
Daarna een goedkope elektrische slagmoersleutel aangeschaft en je rammelt die bout er zo vanaf, hoeft niet eens in de versnelling te staan o.i.d.

Misschien dat je er ergens één kunt lenen ofzo, scheelt een hoop gekloot.

Nou mensen, ik dacht om ook eens mijn koppelingsplaten en -veren te meten. Dat was nog best een klus. Ik heb mijn koppelingsdeksel los, het plaatje en de veren ook. De veren vallen nog allemaal ruim binnen de marges van het WPH.

[afbeelding]


Nu wilde ik de platen ook los halen, maar ik krijg met geen mogelijk de grote moer op de hoofdas los.

[afbeelding]
Had alleen even snel deze foto met het plaatje + veren er nog op.

Ik heb het volgende geprobeerd:

in zijn 5e versnelling gezet, rem stevig ingedrukt (hij staat op de bok) en vervolgens met man en macht geprobeerd met een maatje 27 dop en ratel de moer los te krijgen. Het enige wat ik denk ik bereikt heb is een hernia. Ik heb helaas ook geen slagmoersleutel. Heeft iemand nog een gouden tip om deze los te krijgen?

UPDATE: bedenkt me net dat kruipolie misschien wel handig is in dit geval. Zal dit morgen eens proberen.
 
Hmm, goede manieren idd maar ook wel risicovol. Ik moet ook echt een elek. slagmoersleutel hebben. Zal eens kijken op MP. Wel handig voor de volgende keer.

Want inmiddels is het gelukt om de koppelingsplaten te verwijderen. Deze zijn dus echt alleen te verwijderen als de moer verwijderd wordt. En de moer op een Honda NTV zit dus geborgd: met een beitel oid is deze vastgeslagen en zit er een putje in.
Wat ik gedaan heb is met een kleine platkop schroevendraaier het putje terug gebogen. Er zit een kleine gleuf op de as waar die wel in past. Heb het aangegeven op de foto, ietwat lastig te zien:
full


Toen kon ik eindelijk met een flinke ringsleutel 27 mm en hulp van mijn broertje toch de moer los krijgen. Ik zat op de motor, in 5e versnelling, van de bok af, beide remmen flink ingedrukt. Hij had met die ringsleutel flink wat kracht gezet en toen ging die los. Dus was daar erg blij mee en kon dus verder. Zo kon ik de koppelingsplaten van de motor verwijderen.

Eenmaal verwijderd heb ik ze gechecked en opgemeten. Alle platen zijn nog binnen de 'service limits' ofwel de minimale waardes. Maar er vallen wel wat dingen op en daarbij zou ik graag advies willen.

full

Bovenstaande foto is één van de frictieplaten. Is deze aan vervanging toe? Misschien een domme vraag, maar ik weet niet geheel of ze er uit zouden moeten zien.

full

Daarnaast heb ik ook een gewone plaat waarbij er volgens mij verbrandingsplekken op zitten. Neem aan dat deze dus (ook) vervangen moeten worden?

full

En op bovenstaande foto, en ook op een andere frictieplaat, heb ik soort putjes zitten op de buitenkant van de plaat zelf. Is dit slijtage?

Dit is de eerste keer dat ik de platen losgehaald heb en misschien ga vervangen en ik zou graag jullie advies hierover willen. Als er extra fotos nodig zijn dan kan dat.
 
Het K&N filter is inderdaad nergens meer te krijgen, wisten jullie al, ik nu ook. Maar welk filter kopen jullie? Gewoon origineel, Hiflo?, Simota?
 
@vtekla
ik heb een paar maanden geleden mijn luchtfilter vervangen op mijn NTV en heb de Hiflo gekocht. Was rond de 40 euro volgens mij. Origineel kon ik nergens krijgen op de 3 webshops die ik gebruik (Louis, Mpartz en MLMparts). Ben tevreden met mijn aankoop.
 
@vtekla
ik heb een paar maanden geleden mijn luchtfilter vervangen op mijn NTV en heb de Hiflo gekocht. Was rond de 40 euro volgens mij. Origineel kon ik nergens krijgen op de 3 webshops die ik gebruik (Louis, Mpartz en MLMparts). Ben tevreden met mijn aankoop.

Webshop van Roukama (www.japparts.nl) heeft ze wel. 44 euro. Die hebben nog meer vervangingsonderdelen voor de NT(V)650
 
Dat de 4 boutplekken er 2 afbreken heb ik idd ook meegemaakt met mijn VT500 die gewoon dezelfde koppeling heeft als de NTV..
In de Haynes manual staat zelfs dat je kan blokkeren met een koper muntstuk tussen de tandwielen..heb dat eerst geprobeerd met een doek maar ging allemaal niet..
Later een blokkersleutel zelf gemaak en dat ging prima..
Maar het slippen van koppelingen op hogere toerentallen heb ik ook meerdere keren opgelost door goede motorfietsolie te gebruiken..vorige eigenaren hadden ws gewoon auto-olie gebruikt wat ook slippen veroorzaakt..
 
hmm ok, zelf nooit een koppeling van een NTV vervangen.

De hitteplekjes vallen wel mee, als de dikte van de stalen plaat ok is en hij is recht (even op een glasplaat checken) dan zou ik ze hergebruiken.

als de koppeling slipt is er dus wat anders aan de hand. Wellicht verkeerde olie? Of koppelingskabel (veel) te strak staan?

Die happen uit de frictieplaten lijken me beschadigingen. Geen brokken in de motor gevonden of andere delen waar schade op zit? wellicht wel bij (de)montage

(edit: moer niet hergebruiken maar een nieuwe bij de dealer halen!)
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand enig idee welk oliefilter er op een Revere kan? Ik wil er namelijk eentje bij de automaterialenhandel kopen als het kan.
 
hmm ok, zelf nooit een koppeling van een NTV vervangen.

De hitteplekjes vallen wel mee, als de dikte van de stalen plaat ok is en hij is recht (even op een glasplaat checken) dan zou ik ze hergebruiken.

als de koppeling slipt is er dus wat anders aan de hand. Wellicht verkeerde olie? Of koppelingskabel (veel) te strak staan?

Die happen uit de frictieplaten lijken me beschadigingen. Geen brokken in de motor gevonden of andere delen waar schade op zit? wellicht wel bij (de)montage

(edit: moer niet hergebruiken maar een nieuwe bij de dealer halen!)

Ik heb nieuwe info over de happen uit de platen: dit hoort blijkbaar zodat je alle platen recht op één lijn kan monteren. Ze zitten namelijk op al mijn platen en zijn ook allemaal vrijwel identiek. Dus verdenk geen beschadigingen. Heb ook alle bewegende delen eromheen gecontroleerd en die zijn nog puntgaaf dus dat beaamt mijn verdenkingen.

Zal de stalen platen inderdaad hergebruiken. Heb ze op een plat oppervlak gecontroleerd en zagen en nog zeer recht uit. Olie is overigens goede semi-synthetische 10w40 specifiek voor motoren.

Heb inmiddels nieuwe frictieplaten en veren besteld. Veren kosten toch niet veel en verdenk dat sommige frictieplaten verglaasd zijn. Koppelingskabel ga ik ook vernieuwen want daar zit een flinke knik in. Leek wel alsof het een gezwel was zo dik dat de kabel op 1 punt was. Dus ben benieuwd of dat het probleem zal oplossen.

Maare de moer dus niet hergebruiken? Is dat echt zo funest?
 
even in het WPHB van de hawk gekeken, moer weer 'locken' met een centerpunch oid, als er voldoende vlees is om dat te doen moet dat wel werken :)
 
Ik wilde eens kijken naar paddockstands voor de winter. Ik zie overal wel Ducati achterstands, kunnen die ook op de Hawk? En de voorkant, heeft die nog iets speciaals nodig of kan elke universele met pinnenn?
 
Ik wilde eens kijken naar paddockstands voor de winter. Ik zie overal wel Ducati achterstands, kunnen die ook op de Hawk? En de voorkant, heeft die nog iets speciaals nodig of kan elke universele met pinnenn?

Die enkele paddockstands zit in de meeste gevallen een losse stift in. Die kun je dus wisselen. Ik heb er een waarmee ik de hawk kan opbokken en met een andere stift ook de multistrada en de hypermotard. Volgens mij heb ik ook nog een stift waarmee ik triumph modellen mee kan liften. Ik kan overigens elk model opbokken, dan draai ik gewoon een nieuwe stift van aluminium.

Voor de voorkant heb ik zowel een bok met een centrale stift voor het balhoofd als een voor onder de vorkpoten. Niet met pennen maar met blokken.
 
Die enkele paddockstands zit in de meeste gevallen een losse stift in. Die kun je dus wisselen. Ik heb er een waarmee ik de hawk kan opbokken en met een andere stift ook de multistrada en de hypermotard. Volgens mij heb ik ook nog een stift waarmee ik triumph modellen mee kan liften. Ik kan overigens elk model opbokken, dan draai ik gewoon een nieuwe stift van aluminium.

Voor de voorkant heb ik zowel een bok met een centrale stift voor het balhoofd als een voor onder de vorkpoten. Niet met pennen maar met blokken.
Ah das mooi om te weten! Ik zie op bijvoorbeeld mlmparts, Datona en Powerplustools verschillende Ducati stands maar dat maakt dus niet uit omdat de stift gewoon gewisseld kan worden?
Welke stands gebruik jij? Ik heb geen bok onder mijn Hawk omdat er een andere uitlaat onderzit. Geen idee wat voor de voorkant het makelijkste is, balhoofd of pinnen.
 
Ah das mooi om te weten! Ik zie op bijvoorbeeld mlmparts, Datona en Powerplustools verschillende Ducati stands maar dat maakt dus niet uit omdat de stift gewoon gewisseld kan worden?
Welke stands gebruik jij? Ik heb geen bok onder mijn Hawk omdat er een andere uitlaat onderzit. Geen idee wat voor de voorkant het makelijkste is, balhoofd of pinnen.

Die van mij komt bij powerplus vandaan. Is net als datona.
Voorkant hangt er vanaf wat je wilt doen. Balhoofd drager is makkelijk als je de vorkpoten en wiel er uit wilt halen.
 
Weet iemand of het mogelijk is om de grote spindelmoer los te krijgen van een niet gemonteerde swingarm zonder velg/band erop?
Wil er een aanschaffen om wat onderdelen vanaf te halen maar dan moet ik het wel los krijgen haha.
 
Weet iemand of het mogelijk is om de grote spindelmoer los te krijgen van een niet gemonteerde swingarm zonder velg/band erop?
Wil er een aanschaffen om wat onderdelen vanaf te halen maar dan moet ik het wel los krijgen haha.

Er zitten wel wat pinnen op die je kunt gebruiken om hem vast te zetten. Of even een achtervelg er op vast zetten zodat je er een hefboom op kunt zetten. Maar slagmoersleutel werkt het beste idd
 
Terug
Bovenaan Onderaan