xjr 1300 zijspan project

ik hoop dat ik die teflon bussen niet hoef te smeren.de diameters zijn ook zo dat ik er altijd nog een rubber block ik kan trekken die enigma verkoopt.\

wel even er uithalen voor je de bussen aan de vorkpoten last[/quote]

Op het werk bij mijn hebben we veel kunsstof, ook teflon en dat smeren we dan met kunststof smeer van Molycote PG54.
Dat is dan als het tegen een ander materiaal aan zit en beweegt, smeer je dat dan met gewoon vet wat je voor wiellagers gebruikt dan schreeuwt dat je tegemoet of alles stuk is.
Alles is natuurlijk afhankelijk hoe groot je draaihoek is van je swing deel is en waar het draagt en hoe groot dat oppervlak is?
De bout die er door komt heeft dan een dicht oppervlak en geen draad daar voor meer bruikbaar opervlak om op af te steunen.
 
en in een keer staat er een motor met voor schade
full
 
aen zo heb ik gemeten om twee gelijk gebogen buizen te krijgen met een hoek van 25 a'27 graden.
full
 
dilemma, de poten verder door buigen of niet. hij staat nu op 40mm en kan nog worden verzet naar 20mm. de buis begint nu al een beetje in te snoeren. is verder geen probleem want daar komt nog een plaat opgelast voor de schokdempers.

graag jullie mening...
full
 
40 is prettig. Niet te licht en niet te zwaar. 20 is erg zoekerig en behoeft zware demper. Deze setup ziet er heel mooi uit.
 
Ik heb gebouwd met de adviezen van Roger Enigma er bij en die legt het scharnierpunt van de ondervork ongeveer op het achterste snijpunt met de band, dat heb ik ook gedaan en dan ligt het draaipunt verder naar achter dan bij jou.
mijn vorkbenen lopen ongeveer evenwijdig aan mijn vooerste framebuis, ik vind dat beter ogen.
Ik ben het Met JFJ eens dat 20 mm weinig is, ik heb erg veel ingelezen voor ik begon en de meeste bouwers adviseren ongeveer 40 mm.

ik mag niet te hard roepen want ik heb er nog geen meter mee gereden.
 
Ik heb gebouwd met de adviezen van Roger Enigma er bij en die legt het scharnierpunt van de ondervork ongeveer op het achterste snijpunt met de band, dat heb ik ook gedaan en dan ligt het draaipunt verder naar achter dan bij jou.
mijn vorkbenen lopen ongeveer evenwijdig aan mijn vooerste framebuis, ik vind dat beter ogen.
Ik ben het Met JFJ eens dat 20 mm weinig is, ik heb erg veel ingelezen voor ik begon en de meeste bouwers adviseren ongeveer 40 mm.

ik mag niet te hard roepen want ik heb er nog geen meter mee gereden.

hou er ook rekening mee bij het maken van de punten waar je veren aankomen dat deze iets inzakken als je de krik er onderuit haalt.
 
Ik heb gebouwd met de adviezen van Roger Enigma er bij en die legt het scharnierpunt van de ondervork ongeveer op het achterste snijpunt met de band, dat heb ik ook gedaan en dan ligt het draaipunt verder naar achter dan bij jou.
mijn vorkbenen lopen ongeveer evenwijdig aan mijn voorste framebuis, ik vind dat beter ogen.
Ik ben het Met JFJ eens dat 20 mm weinig is, ik heb erg veel ingelezen voor ik begon en de meeste bouwers adviseren ongeveer 40 mm.

ik mag niet te hard roepen want ik heb er nog geen meter mee gereden.
 
Laatst bewerkt:
~
Ik heb gebouwd met de adviezen van Roger Enigma er bij en die legt het scharnierpunt van de ondervork ongeveer op het achterste snijpunt met de band, dat heb ik ook gedaan en dan ligt het draaipunt verder naar achter dan bij jou.
mijn vorkbenen lopen ongeveer evenwijdig aan mijn vooerste framebuis, ik vind dat beter ogen.
Ik ben het Met JFJ eens dat 20 mm weinig is, ik heb erg veel ingelezen voor ik begon en de meeste bouwers adviseren ongeveer 40


die 40mm wil ik nu ook graag aanhouden. maar ik begrijp niet goed waarom de poten verder moeten door buigen. of is het zo dat je gewoon meer lengte/afstand nodig hebt tussen scharnierpunt en aangrijpt punt schokdempers?
 
hoe verder deze punten uit elkaar liggen des te stabieler wordt je vork en zal, volgens mij,minder nijgen tot stuiteren dus rustiger gedrag vertonen
de eerste Kreidlers hadden ook van die korte onderpootjes en dat waren dweilen op de weg
 
Ik vindt het persoonlijk mooier als de vorkbenen recht naar beneden staan , verticaal dus , maar er zijn er meerdere vorkbouwers die ze veel verder plooien , beringer is er één van
 
Ik vindt het persoonlijk mooier als de vorkbenen recht naar beneden staan , verticaal dus , maar er zijn er meerdere vorkbouwers die ze veel verder plooien , beringer is er één van
Dat komt omdat Beringer, en meer Fransen, de remmen op de ondervork plaatsen. Als je dan een korte vork hebt krijg je een enorm stijg effect bij remmen. Dat reduceren ze door het scharnierpunt zover mogelijk naar achter te plaatsen. Mooi is anders.
 
40 is prettig. Niet te licht en niet te zwaar. 20 is erg zoekerig en behoeft zware demper. Deze setup ziet er heel mooi uit.
Ik ben het niet met je eens dat je met 20mm een zware demper nodig hebt. Je hebt de demper nodig om het slaan van het stuur bij lage snelheden tegen te gaan. Dat slaan wordt juist minder als de naloop minder wordt.
Met 20mm zit je wel heel dicht tegen het omslagpunt naloop/voorloop aan. Bij inveren kan de vork zoveel doorslaan dat de naloop nul wordt of zelfs in voorloop veranderd. Dat punt wil je vermijden, vandaar dat normaal gesproken 40mm aangehouden wordt, dan zit je aan de veilige kant. Afhankelijk van de balhoofdhoek en veerconstante/weg zou je 20mm ook veilig kunnen maken. Hall Kendall of Ed Pols hebben dat ooit uitgetekend.
 
zoals de poten nu staan vindt ik het wel mooi maar 20mm door buigen betekend niet dat ik dat niet meer mooi vindt. het moet vooral goed en veilig sturen en veren.

de naloop komt op 40mm dat staat gewoon vast.

de poten ga ik vanmiddag nog iets verder doorzetten.
 
je kunt best wel wat naar achter met het scharnierpunt en op die 40 mm blijven, als je naar achter gaat hoeft de verbindingsbocht die tussen de poten komt niet zo diep te zijn en dat vind ik ook mooier

overigens blijft wat mooi is toch persoonlijke smaak
 
heb de poten nog eens +\_ 20 mm door gebogen. nu staan ze net achter de velg rand. nog verder door buigen vond ik niet nodig. de naloop heeft nu een variatie mogelijkheid gekregen van 37 57 mm gekregen. nu de ophang punten van de schokkers maken en natuurlijk de plek bepalen. ook heb ik de scharnier bussen gehecht op de poten. hier nog een fotootje van de als mal
full
 
Goed bezig! Ik zet de naloop meestal ook op ongeveer 40 mm met een schommelvork. Met mijn naafbesturing op 15 ~ 20 mm, maar dat is een ander verhaal....
 
heb de poten nog eens +\_ 20 mm door gebogen. nu staan ze net achter de velg rand. nog verder door buigen vond ik niet nodig. de naloop heeft nu een variatie mogelijkheid gekregen van 37 57 mm gekregen. nu de ophang punten van de schokkers maken en natuurlijk de plek bepalen. ook heb ik de scharnier bussen gehecht op de poten. hier nog een fotootje van de als mal[afbeelding]

:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan