Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou juist zeggen op verse sneeuw want dat is minder glad dan platgereden sneeuw. Dat is meestal gewoon spekglad. Enige waar ik over twijfel is dat CBR altijd naai vragen stelt want je zegt nu asfalt was zichtbaar = dus gewoon asfalt en geen sneeuw meer.
 
Stond er niet bij helemaal niet gaan rijden?
ik hweb eens de vraag gehad, het gaat morgen de hele dag regenen,
wat doet u?

gewoon gaan rijden en regenpak aan
motor thuis laten staan en niet erop gaan rijden

laatste was dus het goede antwoord.
 
Wat een domme vraag. Dus als het regent dan ga je niet rijden? Dat betekent dat we dus geen examens mogen doen als het regent want volgens het CBR is dat het veiligst :).
 
Tja, ik vond het ook een heel rare vraag maar heb hem toch echt gehad,
ik had hem natuurlijk ook fout want antwoorde gewoon gaan rijden met regenpak aan.wat kan mij het schelen, je ziet zoveel motoren in de regen rijden.
 
vandaag ging m'n les wel weer lekker gelukkig. Halve draai rechtsom blijf ik moeite mee hebben en mn parkeervak oefening naar rechts kan ook nog wel wat beter. En ik moet de motor meer afschuinen volgens m'n instructeur

Woensdag m'n theorie herexamen, hopelijk nu wel voldoende. Ik kreeg vorige keer trouwens een vraag over 'waar kun je het beste rijden met de motor in de sneeuw?' in het spoor van een ander (asfalt was zichtbaar op de afbeelding) of op de verse sneeuw. Wat zou hier het juiste antwoord op moeten zijn?

Uit mijn brommerervaring kan ik zeggen verse sneeuw :+
 
vandaag ging m'n les wel weer lekker gelukkig. Halve draai rechtsom blijf ik moeite mee hebben en mn parkeervak oefening naar rechts kan ook nog wel wat beter. En ik moet de motor meer afschuinen volgens m'n instructeur

Woensdag m'n theorie herexamen, hopelijk nu wel voldoende. Ik kreeg vorige keer trouwens een vraag over 'waar kun je het beste rijden met de motor in de sneeuw?' in het spoor van een ander (asfalt was zichtbaar op de afbeelding) of op de verse sneeuw. Wat zou hier het juiste antwoord op moeten zijn?
Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar zeg het toch maar even:

Misschien dat het helpt als je op YouTube de instructie filmpjes van rdalsem kijkt.
Die laat alle 12 de AVB oefeningen zien op zijn eigen motor, dus je ziet het eigenlijk alsof je zelf op de motor zou zitten & voorziet deze ook van commentaar waar op te letten etc.

(EDIT: overigens maakt hij ook filmpjes wanneer hij lesgeeft aan leerlingen voor AVD & AVD oefenexamens)

Dan heb je in ieder geval een goed visueel beeld hoe het eruit zou moeten zien & weet je waar je op moet letten. Bovendien kun je ze zo vaak kijken als je wilt ipv dat je de instructie maar 1 of 2 keer mondeling krijgt van je instructeur
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn tweede les gehad. Heb de motor twee keer laten vallen :+ De eerste keer tijdens het omkeren na mijn oefening. Ik weet niet waardoor het kwam, ik voelde de motor gewoon vallen en dus liet ik m gewoon gaan. De tweede keer veerde de standaard terug denk ik :')

Tijdens mijn les heb ik alleen maar geoefend met het remmen. Ik kreeg steeds de opmerking dat het niet allemaal vloeiend ging. Ik merkte dat ik te hard aan het remmen was en voelde steeds dat de ABS in werking kwam terwijl dat niet de bedoeling was. Voor de volgende keer gaan we dat herhalen en afronden.

Ik heb overigens ook zelf mogen rijden naar de parkeerplaats. Oh, wat ging dat goed! 8-) En het is onwijs leuk *O*
 
Vandaag mijn tweede les gehad. Heb de motor twee keer laten vallen :+ De eerste keer tijdens het omkeren na mijn oefening. Ik weet niet waardoor het kwam, ik voelde de motor gewoon vallen en dus liet ik m gewoon gaan.

War raar. ik zou mezelf niet meer vertrouwen als ik zou vallen en niet weet waardoor het komt,
heeft je instructeur die erop stond te kijken niks erover gezegd?

maar duidelijk is wel dat de motor met jou gaat rijden en jij niet met de motor.
 
Vandaag mijn tweede les gehad. Heb de motor twee keer laten vallen :+ De eerste keer tijdens het omkeren na mijn oefening. Ik weet niet waardoor het kwam, ik voelde de motor gewoon vallen en dus liet ik m gewoon gaan. De tweede keer veerde de standaard terug denk ik :')

Tijdens mijn les heb ik alleen maar geoefend met het remmen. Ik kreeg steeds de opmerking dat het niet allemaal vloeiend ging. Ik merkte dat ik te hard aan het remmen was en voelde steeds dat de ABS in werking kwam terwijl dat niet de bedoeling was. Voor de volgende keer gaan we dat herhalen en afronden.

Ik heb overigens ook zelf mogen rijden naar de parkeerplaats. Oh, wat ging dat goed! 8-) En het is onwijs leuk *O*
Hoe moest je precies oefenen met het remmen?

Toen ik de proefles had gedaan, moest het hele groepje letterlijk heel langzaam wegrijden in 1e versnelling met beide voeten boven de grond houden, remmen(met alléén de voorrem) & stoppen. Rinse & repeat. En dat dan zo'n 10 minuten lang doen.

Edit: overigens daarna mochten we dan wel de voeten op de steuntjes zetten en moest we gaan oefenen met de voorrem + achterrem ook eerst in 1e versnelling en daarna ook in 2e, 3e versnelling etc.

Het hielp erg goed moet ik zeggen met het leren gedoseerd remmen, want zelfs met zo'n lage snelheid bij te hard remmen voelde dat zeer onprettig.
 
Laatst bewerkt:
War raar. ik zou mezelf niet meer vertrouwen als ik zou vallen en niet weet waardoor het komt,
heeft je instructeur die erop stond te kijken niks erover gezegd?

maar duidelijk is wel dat de motor met jou gaat rijden en jij niet met de motor.

Serieus, zo'n reactie bij iemand die tijdens zijn tweede les is gevallen?!
Niet iedereen heeft hiervoor brommer gereden of wat dan ook.

Ik zou zeggen gewoon lekker doorgaan (en de motor niet laten vallen bij voorkeur :t ).
 
Ik merkte dat ik te hard aan het remmen was en voelde steeds dat de ABS in werking kwam terwijl dat niet de bedoeling was. Voor de volgende keer gaan we dat herhalen en afronden.

Rustig aanleggen, niet gelijk voluit knijpen ;)

Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar zeg het toch maar even:

Misschien dat het helpt als je op YouTube de instructie filmpjes van rdalsem kijkt.
Die laat alle 12 de AVB oefeningen zien op zijn eigen motor, dus je ziet het eigenlijk alsof je zelf op de motor zou zitten & voorziet deze ook van commentaar waar op te letten etc.

(EDIT: overigens maakt hij ook filmpjes wanneer hij lesgeeft aan leerlingen voor AVD & AVD oefenexamens)

En hij organiseert ook weleens een gezellig ritje. Zie mijn avatar en video hieronder ;)

 
Laatst bewerkt:
Oh, ik kon er wel om lachen hoor _O-

Ik heb wel gemerkt dat mijn instructeur niet altijd oplet. Vooral vandaag niet bij mij omdat er een leerling was voor een proefles. Zij waren dus totaal ergens anders mee bezig terwijl ik rondjes mocht gaan rijden en dan bij de pion te gaan remmen.

Ik kreeg de opdracht om te schakelen naar de derde versnelling, 50 km/u en dan te gaan remmen met de hand + voetrem bij het pionnetje. Maar hij vertelde er niet bij wat voor remoefening het was en ik maar proberen om zo snel mogelijk te stoppen, dus eigenlijk een noodstop te maken terwijl dat blijkbaar niet de bedoeling was :')

Daarna moest ik bij mijn instructeur achterop zodat hij het kon laten zien. Toen begreep ik van Oooo, ik moet gewoon normaal stoppen -O-

Ik was dus eigenlijk een beetje te enthousiast bezig :]
 
je motor laten vallen mag tijdens de lessen, hoor. het is alleen wel de bedoeling dat het steeds minder vaak gebeurt ;)


bij de instructeur achterop: heel leerzaam, vooral als je niet weet hoever je kan afschuinen.

bochtjes linksom/rechtsom: bij de een gaat het makkelijker linksom dan bij de ander. dat heeft ermee te maken of je links- of rechtshandig bent. dat zit voorgeprogrammeerd in de grijze massa tussen de oortjes. oplossing: oefenen, oefenen, oefenen. rondjes draaien rond een lantaarnpaal of boom: begin groot en maak de rondjes steeds kleiner. zowel linksom als rechtsom. uiteindelijk zal het lukken, ook al gaat het de ene kant op beter dan de andere kant op.

:]
 
Het omkeren was wel steeds vanuit stilstand. Al ging ik soms stiekem al rijdend omkeren.
De instructeur had als opmerking dat ik misschien aan de rem trok tijdens het keren. Ik denk dat ik te langzaam reed. Want ik merk dat ik niet altijd de balans kan vinden.
 
Ik had altijd het meeste moeite met het bochtje naar rechts, omdat ik het bij het afschuinen lastig vond het gas goed te doseren.

Wat mij erg geholpen heeft is mezelf de 'screwdriver grip' aan te leren. Dus je gas zo vast houden dat je je pols moet draaien om het gas te bedienen, in plaats van dat je je pols moet buigen. Geeft meer controle, maar voorkomt ook ongewenst accelereren als je op je rechterhand steunt (bijvoorbeeld bij afschuinen naar rechts).

In dit filmpje laat een instructeur het verschil zien.

Het hoeft natuurlijk niet zo extreem als motoGP rijders, maar ik merk dat ik door m'n arm iets meer naar buiten te bewegen al veel meer controle krijg. Het gaat hem vooral om het verschil tussen buigen van de pols en draaien.
 
Volgende week heb ik her avb examen. De lessen gaan heel slecht sinds de ongeluk. Ik durf niet meer af te schuinen waardoor de oefeningen mislukken en mijn instructeur helpt hierbij ook niet mee.
Heb zovaak niet leuke opmerkingen gehoord als mogool, idioot, half lege dat ik motor rijden niet meer leuk vindt. Het is zo erg dat het mij niet meer uitmaakt of ik zak of haal
 
Laatst bewerkt:
Volgende week heb ik her avb examen. De lessen gaan heel slecht sinds de ongeluk. Ik durf niet meer af te schuinen waardoor de oefeningen mislukken en mijn instructeur helpt hierbij ook niet mee.
Heb zovaak niet leuke opmerkingen gehoord als mogool, idioot, half lege dat ik motor rijden niet meer leuk vindt. Het is zo erg het me mij niet uitmaakt of ik zak of haal

Van de rijinstructeur? Onacceptabel. Op deze manier gaat dat dan ook niet werken. Ik ben van mening dat je beter een andere rijschool kunt gaan zoeken.
 
Volgende week heb ik her avb examen. De lessen gaan heel slecht sinds de ongeluk. Ik durf niet meer af te schuinen waardoor de oefeningen mislukken en mijn instructeur helpt hierbij ook niet mee.
Heb zovaak niet leuke opmerkingen gehoord als mogool, idioot, half lege dat ik motor rijden niet meer leuk vindt. Het is zo erg dat het mij niet meer uitmaakt of ik zak of haal

Dit kan en mag niet... Als je hem niet vertrouwd / niet aanstaat, naar een andere instructeur vragen, of anders een andere rijschool.

Plezier in het lessen is belangrijk, als je iets wil leren moet het leuk zijn. Je doet het immers voor de fun toch?
 
Volgende week heb ik her avb examen. De lessen gaan heel slecht sinds de ongeluk. Ik durf niet meer af te schuinen waardoor de oefeningen mislukken en mijn instructeur helpt hierbij ook niet mee.
Heb zovaak niet leuke opmerkingen gehoord als mogool, idioot, half lege dat ik motor rijden niet meer leuk vindt. Het is zo erg dat het mij niet meer uitmaakt of ik zak of haal
Ik zou gelijk een officiële klacht tegen die instructeur indienen en een andere instructeur eisen; Mochten ze je dan nog steeds niet goed behandelen, dan direct overstappen naar een andere rijschool

Je moet je nooit laten behandelen op die manier. Het is onacceptabel dat zij zo tegen je praten. Jij bent tenslotte degene die hiervoor heeft betaald.
 
Bespottelijk. Ik zou echt een andere rijschool zoeken, met een instructeur die jou het vertrouwen kan geven. Belachelijk dat je hem ervoor betaalt om jouw zelfvertrouwen nog verder af te breken.
 
Inderdaad, dit is niet ok voor een instructeur. Je lest omdat je het moet leren.
Mijn instructeur is juist geduldig, ook al deed ik 10x iets fout, hij wist dat met geduld je het uiteindelijk toch wel leert.

Ik moet woensdag ochtend voor mijn her voor de AVD. Ik voel me er nu klaar voor, lessen gaan soepel en ik rijdt nu een stuk zelfverzekerder. Daarna maar eens gaan nadenken voor 1e motor.
 
Volgende week heb ik her avb examen. De lessen gaan heel slecht sinds de ongeluk. Ik durf niet meer af te schuinen waardoor de oefeningen mislukken en mijn instructeur helpt hierbij ook niet mee.
Heb zovaak niet leuke opmerkingen gehoord als mogool, idioot, half lege dat ik motor rijden niet meer leuk vindt. Het is zo erg dat het mij niet meer uitmaakt of ik zak of haal

Dit kan en mag je rijinstrecteur niet maken, zoals de mensen boven me zou ik ook een klacht indienen, en een andere rijschool zoeken. :(
Maar wat veelbelangrijker is, laat je plezier in het rijden, en het willen halen van je rijbewijs hier niet door varen! Geef nooit op, ik rij zelf al 32 jaar, en geloof me, ook ik ben op mijn bakkes gegaan hoor, we hebben het allemaal moeten leren namelijk.
Nogmaals laat het je plezier niet verpesten, je kan het namelijk wel.
Sterkte en succes, :) :t
 
Volgende week heb ik her avb examen. De lessen gaan heel slecht sinds de ongeluk. Ik durf niet meer af te schuinen waardoor de oefeningen mislukken en mijn instructeur helpt hierbij ook niet mee.
Heb zovaak niet leuke opmerkingen gehoord als mogool, idioot, half lege dat ik motor rijden niet meer leuk vindt. Het is zo erg dat het mij niet meer uitmaakt of ik zak of haal


ben je wel gemotiveerd genoeg? je bent net 18 en het maakt je nu al niet meer uit of je zakt of slaagt. ik zou wachten en dat A1 rijbewijs overslaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan