BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Die vraag heb ik zaterdag ook gesteld, maar zover bekend niet in Nederland.

Op de foto vind ik deze er wel anders uitzien dan op de BMW site:

afbeelding


Dat maakt ze dan wel weer een beetje uniek. Kan ik van onze huidige Triple Black GS niet zeggen.

Hier staat-ie (in de UK) best wel fraai op de bok:


full
 
Laatst bewerkt:
@roelof & @peter, Thx, voor de snelle reactie.

Dat is dan het beste op te lossen met nieuwe bougiekabels? Of alleen met mooi/droog weer gaan rijden?

Grt Peter
 
En nu is er de laatste ultieme 'must have' gadget van Wunderlich: een verlichte zijstandaard (dan kun je in het donker zien of je bvb je mooie nieuwe motor in de hondepoep stalt😄). Deze wordt automatisch over de CAN bus weer uitgeschakeld....
Niet allemaal tegelijk....

https://www.wunderlich.de/shop/de/w...-000-1.html?emst=GoF57T8ZWL_59494_1573125_249
Oh wat jammer, ik zie nu dat deze alleen voor de K1600 beschikbaar is....
 
Laatst bewerkt:
@PeterPP.
Een keer met siliconenspray inspuiten. Als de tank eraf is kun je ook de bobines en de hele kabel inspuiten. Daarvoor kun je ook al die corrosionschutz typen gebruiken, die houden vocht weg. Bij mij was dat voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren m'n definitieve keuze gemaakt en vastgelegd. Ik ga "Exclusive". Verwachte levering: 1e helft februari '18.

Ben ik tenminste klaar met dat getwijfel en als ik er op zit, dan boeit me dat sowieso niet zoveel. :]
 
Goedenavond Heren, zal me hier ook maar is melden.

Ben 3000km geleden van een S1000XR overgestapt op een nieuwe 2017 RS.

Heb lang getwijfeld over zo'n bruine of eentje uit de showroom met zo'n mooi rood frame. €1250,- korting in verband met het oktoberfest maakte de beslissing wat makkelijker. Het is dus een rood frame geworden.

Lees hier wat gedoe over het schakelen. kan me niet voorstellen dat die bakken voor mijn 2017 model nog slechter zijn, of heb ik nog de slechte?

Aan de schakelassist pro heb je op de RS niet zo veel is mijn ervaring. Ik gebruik gewoon de koppeling, opschakelen kan zonder als je het doet zoals je normaal opschakelt zonder koppeling. Het gas er op houden zoals bij de XR vind tie niet fijn, terug schakelen al helemaal niet.

Nou ja, misschien moeten er eerst net als bij de XR nog wat meer kilometertjes op. Wat zijn jullie ervaringen? Vind het verder een geweldige fiets.
 
Goedenavond Heren, zal me hier ook maar is melden.

Ben 3000km geleden van een S1000XR overgestapt op een nieuwe 2017 RS.

Heb lang getwijfeld over zo'n bruine of eentje uit de showroom met zo'n mooi rood frame. €1250,- korting in verband met het oktoberfest maakte de beslissing wat makkelijker. Het is dus een rood frame geworden.

Lees hier wat gedoe over het schakelen. kan me niet voorstellen dat die bakken voor mijn 2017 model nog slechter zijn, of heb ik nog de slechte?

Aan de schakelassist pro heb je op de RS niet zo veel is mijn ervaring. Ik gebruik gewoon de koppeling, opschakelen kan zonder als je het doet zoals je normaal opschakelt zonder koppeling. Het gas er op houden zoals bij de XR vind tie niet fijn, terug schakelen al helemaal niet.

Nou ja, misschien moeten er eerst net als bij de XR nog wat meer kilometertjes op. Wat zijn jullie ervaringen? Vind het verder een geweldige fiets.

Nog wat km's er bij kan geen kwaad, maar zou niet veel meer uit moeten maken.

Ik schakel ook meestal met gebruik van koppeling, ook omdat vrouwlief vaak meegaat en dan is de rijstijl "aangepast" En ze in gewend aan schakelen met koppeling.

Ik herken slecht terugschakelen niet; het tussengas wat wordt gegeven werkt prima.

Kan geen vergelijk maken met een XR, maar zal volgend jaar mijn kollega eens vragen of ik een testrit op zijn XR fiets kan maken.

Roelof.
 
Ik heb dan weliswaar de RS nog niet ontvangen, ik heb net wel een 2016 GS met schakelassistent ingeruild. En over die laatste was ik, zeker in het begin, niet tevreden. Allereerst omdat ik niet doorhad dat je bij het opschakelen echt moet dóór-accellereren met gas open èn omdat je de schakelass met die "klak-bak" eigenlijk niet moet gebruiken bij het opschakelen van 1 naar 2. Bij een dikke twin gaat het allemaal niet zo soepel. Omdat ik het in het begin dus vrijwel niet heb gebruikt, ruim 40 jaar op- en neerschakelen verander je ook niet zo snel, ben ik dat pas later gaan gebruiken en dan met name pas in de bergen. Want daar krijg je er pas echt lol in, zeker bij het terugschakelen met de Akrapovic uitlaat.
Overigens vond m'n dealer dat de schakelassistent bij mijn motor één van de beste was waar hij ooit op gereden had. En misschien is dat dan ook omdat ik 'm de eerste 10K amper had gebruikt.
De bak van een 2017 RS waar ik op heb proefgereden was overigens stukken beter dan die op mijn "oude(?)" machine.
 
Laatst bewerkt:
@malaga:
Als je het rode frame hebt, zal het gewoon met de aangepaste bak zijn. Alleen daar moet je ook geluk mee hebben. Er is genoeg info over te vinden en je merkt het vanzelf, vooral bij het opschakelen van 1>2>3.

De schakelassistent gebruik ik ook zo goed als niet meer, werkt in mijn geval gewoon niet prettig. Dus kan me wel vinden in jouw bevindingen.

Er zit onderling nog wel wat verschil in de 2017 modellen, bijvoorbeeld de locatie waar de koelvloeistof uit kan lopen.
Dat kan voorop zitten, zoals bij mij:

full


of weggewerkt via een drainleiding vanaf een locatie boven het oliefilter bij de latere modellen.

full


Als je er echt zeker van wilt zijn of je een aangepaste versnellingsbak hebt, kun je dat zo checken :t
 
Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat je met de LC RS-en "geluk" moet hebben met hoe je bak zich gedraagt.... Mijn vorige RS deed het opschakelend heel aardig (terugschakelend ook aardig, behalve dan van 3 naar 2, dat was echt dramatisch met de ongewenste Neutraal...), onze huidige RS schakelt gewoonweg soepel op en neer. In tegenstelling tot de opschakelingen vanaf de 2, gebruik ik bij de schakeling van 1 naar 2 "low to medium" gas en schakel vrij vlot al op, dan verloopt dat eigenlijk heel erg soepel. Vanaf dat moment gaat het gas er iets meer op en tik ik pas bij hogere toeren op. Eigenlijk meestal als het opschakel symbooltje verschijnt (ik heb dat aangezet, dat staat "af fabriek" uit). Wat vooral belangrijk is dat je, eenmaal het gas er op, verder niet de gas stand veranderd. Terugschakelen: gas echt helemaal er af. Maar dat hoeft geen garantie tot soepel terugschakelen te zijn. Henk heeft zijn RT LC met Shift Assist Pro ingeruild voor een 2017 GSA. Hij vertelde mij dat het terugschakelen niet goed gaat, waarschijnlijk komt er een onjuiste tussengas (blip) hoeveelheid. Mij lijkt dat een software dingetje.

Gerwin heeft een van de allereerste RS-en, hij heeft eigenlijk nooit problemen met het schakelen gehad.

De huidige RS van mij en Karin doet het eigenlijk voorbeeldig.... Als er een afsluitbaar "handschoenen vakje" in de cockpit was gemaakt (past makkelijk had ik al gezien...) en iets meer ruimte onder de buddy, dan was het echt De Perfecte Fiets. Qua rijgedrag krijg ik nog altijd kriebel in de buik als ik haar uit de schuur trek. We zijn wel behoorlijk zuinig op de fiets, in principe komt ze niet buiten bij regen. Vandaag hoop ik een rondje te kunnen doen.

De koppeling wordt noch door Karin, noch door mij gebruikt anders dan bij het stoplicht.... 80% van de schakelingen die ik doe zijn zonder schokje of hupje of wat dan ook en ik denk zelfs comfortabeler dan met gebruik van de koppeling. Karin vindt dat zij een nog hoger percentage haalt (dat zou kunnen omdat zij net een tandje rustiger rijdt dan ik, wellicht is de combinatie Karin-Gas-Hand en Shift Assist Pro net ietsje beter dan die van mij). Van de 20% dat ik wel een hupje heb is ruim de helft niet echt heel erg schokkend.

Qua geluid: het enige dat mij echt opvalt is het getik van de injectoren. Voor de rest prachtig. Qua motor loop, dat is zo soepel dat het bijna teveel op een 4 pitter lijkt... Maar daar is Karin juist weer erg van gecharmeerd. De liefde tussen de RS en Karin is sowieso vrij vlot gegroeid. Niet in de laatste plaats omdat ze die met het rode frame 100 keer mooier vindt dan de blauwe (die constatering deed mij een beetje pijn.... mijn voorkeur gaat nog steeds naar het blauwe uit, vond hooguit dat de verhouding wit/blauw van de vorige RS iets te veel naar wit uit viel). Enfin, omdat met de gekozen inruil van de blauwe RS tezamen met haar ST, de nieuwe RS voor haar vooral als "haar" fiets voelt (en voor mij als de RS die ik moet afstaan als we samen gaan toeren...) is het alleen maar beter dat ze zich op deze RS heel erg op haar gemak voelt.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren m'n definitieve keuze gemaakt en vastgelegd. Ik ga "Exclusive". Verwachte levering: 1e helft februari '18.

Ben ik tenminste klaar met dat getwijfel en als ik er op zit, dan boeit me dat sowieso niet zoveel. :]

Gefeliciteerd! Ik ben razend benieuwd naar hoe die "Frozen Bronze" er in het echt uit ziet! Hoop je dan ook met je aanwinst ergens in het voorjaar bij een RS rit te mogen treffen *O* *O*
 
Over dat meten van de lengte van de starter: vanaf augustus 2016 zijn de oude bakken niet meer aan BMW geleverd. Dus is je fiets van na die tijd, dan heb je per definitie een nieuwere bak.

bommep: dankzij jouw foto's kon ik zien dat onze wit/rode dan een jongere is, bij ons zit een messing mini pijpje vlakbij het oliefilter. Mijn EiFoon hangt even aan het stroom, ik zal in een later stadium een foto daar van schieten en hier plaatsen.
 
Klopt hoor Jeroen
Nooit problemen met schakelen gehad. Ik moet wel zeggen dat ik bij opschakelen pas vanaf de 2e of 3e versnelling de QS gebruik.

Een ieder gefeliciterd met zijn nieuwe RS.
 
Een betrouwbare manier om te controleren wanneer je fiets is gebouwd, is aan de hand van het VIN nummer en zijnde de laatste 7 cijfers van je framenummer.

Op realoem.com kun je dan opzoeken wanneer (in welke week) je motor is gebouwd.
RealOEM.com - Select Your BMW Model

Alles wat gebouwd is na augustus 2016 is modeljaar 2017 en verplicht met EURO 4 OBD (rechthoekige OBD-2 stekker) en vernieuwde versnellingsbak.
On-board diagnostics - Wikipedia

Die van mij is vorig jaar gebouwd in "KW35" (eind augustus/begin september) en is modeljaar 2017

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Qua geluid: het enige dat mij echt opvalt is het getik van de injectoren.

Ik hoor het tikkende geluid niet en ook niet zonder oordoppen of muziek in de oren.

Heb inderdaad wel eens op een LC gereden die luidruchtig was bij de injectors en ging er vanuit dat dit bij een update eruit was gehaald; noch bij de 2015, noch bij de 2017 heb ik last van echt hoorbaar tikkende injectors.

Roelof.
 
Een betrouwbare manier om te controleren wanneer je fiets is gebouwd, is aan de hand van het VIN nummer en zijnde de laatste 7 cijfers van je framenummer.

Op realoem.com kun je dan opzoeken wanneer (in welke week) je motor is gebouwd.
RealOEM.com - Select Your BMW Model

Alles wat gebouwd is na augustus 2016 is modeljaar 2017 en verplicht met EURO 4 OBD (rechthoekige OBD-2 stekker) en vernieuwde versnellingsbak.
On-board diagnostics - Wikipedia

Die van mij is vorig jaar gebouwd in "KW35" (eind augustus/begin september) en is modeljaar 2017

Roelof.
Na augustus 2016 of vanaf augustus 2016?
En waar haal jij KW35 vandaan?
 
Na augustus 2016 of vanaf augustus 2016?
En waar haal jij KW35 vandaan?

Officieel is BMW in augustus 2016 omgeschakeld op model 2017. Kan dus de eerste werkweek in augustus zijn, maar dat weet ik niet.

KW staat voor Kalender Woche (weeknummer) 35 en dat staat op de productiepapieren die bij de motor horen in het krat waarin de motor verpakt zit, maar meestal door de dealer worden weggegooid.

Ik heb er speciaal om gevraagd en gekregen, want ik vind het leuk om ook het "geboortecertificaat" te hebben.

Overigens komen deze gegevens ook in de productie database die de BMW dealer kan inzien aan de hand van het framenummer.

De uitvoering van de OBD stekker is tevens bevestiging of je wel of niet een m.j. 2017 hebt (zit achter het accu dekseltje; de oude uitvoering was een ronde stekker)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Ik ben razend benieuwd naar hoe die "Frozen Bronze" er in het echt uit ziet! Hoop je dan ook met je aanwinst ergens in het voorjaar bij een RS rit te mogen treffen *O* *O*

Als ik in den lande ben, niet opgehangen aan enig verplicht sociaal nummer, dan bestaat de kans dat ik er een keertje bij ben. Jawel. :Y
 
Laatst bewerkt:
Maaarreh, nu dit onderwerp toch is aangesneden *D Abtehh zou ons volgens mij trakteren op een mooie route, dat zal dan vermoedelijk in het Noord westelijk deel van Nederland zijn :) maar is daar al een datum voor geprikt? Of zullen we maar gewoon iets gaan roepen.... :+
...
...
...
...
25 maart?
1 april?

:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan