Kymco Xciting 400i

Beetje mazzel vandaag :)
Ik ging de Leo er onder vandaan halen omdat ik in de veronderstelling was dat mijn dempingsmateriaal uit was gefikt.
Maar na demontage van de uitlaat bleek dat alleen een simpel rond plat filtertje wat tussen demper en linkpijp zit was weggebrand.
Gelukkig dus geen demper demontage + popnagel actie hoeven voeren.
Het ronde filter plaatje met diameter 49mm. en 2mm. dikte heb ik zelf gemaakt van een stukje metaal, en daar dan allemaal gaatjes ingeboord.
De uitlaat klinkt weer als nieuw.
Dat scheelt weer.

Bij een motorfiets van mij is een keer het dempingsmateriaal vervangen met zo een popnagel actie. De monteur zei bij het hervullen al dat het er na een "rondje met de jongens" wel weer uit zou zijn. Dat klopte, daarna heb ik het maar zo gelaten. Verder is er nooit iets verbrand aan die uitlaat. Maar dat was een volledig racesysteem inclusief bochten en collector zonder filter of andersoortige plaatjes.

In alle gevallen blijft het een hoop geknutsel tenzij je een beetje normaal rijdt dan gaat het langer goed.
 
Mooie scoot de nieuwe xciting! Zou er alleen een andere uitlaat opzetten, niet zo mooi zeg maar.
 


88143.jpg


88142.jpg


88141.jpg


88140.jpg


88139.jpg


88138.jpg
 
Hallo kymco fans, weten jullie wellicht wat voor motorblok er onder de xciting 500 hangt? 2005-2008 model

Is dat niet zo n geleend piaggio master blok?
 
Nope, dat is gewoon een eigen blok, en lijkt daarnaast ook helemaal niet op het master blok van Piaggio, de verschillen zijn groot.

Mvg. Jan
 
:} :} :} Heb ik weer voor ... Vond de leo wat luid op de x_citing,maar ik heb dat plaatje er niet ingestopt ,dacht weer wat voor de emissie normen te behalen en het ce keurmerk .... Tenslotte was er een aparte DB killer bij die er wel inzat en toch is hij zo luid ! Nu weet ik dus waarom :t


Beetje mazzel vandaag :)
Ik ging de Leo er onder vandaan halen omdat ik in de veronderstelling was dat mijn dempingsmateriaal uit was gefikt.
Maar na demontage van de uitlaat bleek dat alleen een simpel rond plat filtertje wat tussen demper en linkpijp zit was weggebrand.
Gelukkig dus geen demper demontage + popnagel actie hoeven voeren.
Het ronde filter plaatje met diameter 49mm. en 2mm. dikte heb ik zelf gemaakt van een stukje metaal, en daar dan allemaal gaatjes ingeboord.
De uitlaat klinkt weer als nieuw.
 
De killert die bij mij weg was gefikt is nr. 57 op de tekening.
Soort van dikke stalen bus met veel gaatjes op de bodem.
Die bodem met die gaatjes was weg gebrand.

dB-killer n.57 Cod.308078804
- FORNITO IN CONFEZION


>>> PDF klikkerdeklik

Volgens mij zat er ook nog (niet op tekening) een ander simpel heel dun plat zilverkleurig plaatje bij met 3 of 5 gaatjes er in?
Die heb ik er ook eens in geprobeert maar toen was het motorvermogen helemaal weg.
Datr was duidelijk een of ander ding wat de motor zwaar afkneep.

Als je al die killers er uit zou laten en je heb er nog een sportvario in dan ga je geknipt en geschoren, ha ha een harley is er dan niks bij vergeleken
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is hem,en dat ander dun plaatje heb ik er ook niet in . Ik ga hem deze week erin steken want vind het net iets te veel kabaal.
En je zegt dat het met een sportvario nog erger is ? Deze zit er aan te komen binnen de drie maand .Ik zit nu tegen de 25.000km en tegen je advies in nog steeds met dezelfde riem en gewichten,visueel is hier ook nog geen schade te zien ... Ga er nog 5000km bij doen en dan andere riem,vario gewichten of eventueel sportvario.

Ik rij veel autostrade km en voor mij is dit een werkbeestje ,dus op meer toeren en extra benzine verbruik zit ik niet echt te wachten .Ga er nog even over nadenken ,misschien dat ik gewoon
DR pulley gewichten erin doe dat 1gr lichter zijn .Olie en filter gebeuren wel netjes om de 5000km en verder nog nooit problemen gehad met de XC-400.

De killert die bij mij weg was gefikt is nr. 57 op de tekening.
Soort van dikke stalen bus met veel gaatjes op de bodem.
Die bodem met die gaatjes was weg gebrand.

dB-killer n.57 Cod.308078804
- FORNITO IN CONFEZION


>>> PDF klikkerdeklik

Volgens mij zat er ook nog (niet op tekening) een ander simpel heel dun plat zilverkleurig plaatje bij met 3 of 5 gaatjes er in?
Die heb ik er ook eens in geprobeert maar toen was het motorvermogen helemaal weg.
Datr was duidelijk een of ander ding wat de motor zwaar afkneep.

Als je al die killers er uit zou laten en je heb er nog een sportvario in dan ga je geknipt en geschoren, ha ha een harley is er dan niks bij vergeleken
 
Ach advies is een groot woord, ik had het zo verteld omdat het allemaal zo lekker goedkoop is voor de Kymco Xciting.
Onderhoud is echt niet duur aan deze scooter en er gaat maar weinig kapot of versleten.
Olie verbruik is ook al nihil, het zijn prima motorblokjes

Met sportvario maak je meer toeren dus ook nog meer rumoer, dat is qua geluid een behoorlijk verschil met de standaard vario.
En als je dan ook nog zonder Db killer rijd wordt het geluid schofterig hard

Als je zuinig wil rijden moet je er niet eens aan gaan denken om er een sportvario in te steken.
En op autostrada heb je ook niks aan een sportvario, het beste is dat je het laat voor wat het is, maar dan wel een setje Dr. P er in om e.a. net nog even wat duurzamer te maken.
Zo behoud je een hoge top en is hij het zuinigst in olie en benzine verbruik.

Dr. Pulley's ook niet te licht om zuinig te blijven en dan is 1 gram lichter idd. op zijn plaats, dus dan bestel je >> Product no.: SR2520/6-16
Die kun je vervolgens tot het einde in tijd gebruiken.
Ik zie ze in NL bij >>Maksor niet meer staan dus vandaar de Duitse url, jammer want dat scheelt weer ongeveer tientje.

Ik stap zelf na 2x Kymco over op Honda a.s. jaar, maar denk dat ik de Xc erbij hou want die doet het veels te goed.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Afwezig in kymco draadjes dat is meer toeval als wijsheid.
Wil graag eens dct proberen en het modelletje spreekt me wel aan.
Wel jammmer dat ik geen knopen kan hakken, het kan nog wel even duren omdat er bij de importeur nog geen release datum bekend is voor model 2018.

Mvg. Jan
 
Ja dat wordt skyhigh op scooter gebied, prijs is nog niet eens bekend maar reken maar dat je voor de dubbele tractie controle en 900tpm. extra ± 750 euro meer mag neer tikken boven op de huidige 13.508
Ja dan wil ik er ook nog direct een beugelsetje en verwarmde handvatten bij op.
Honda OEM achterdrager & bij passende koffer ligt hier reeds thuis + Termignoni uitlaat.
Je kunt voor die centen zowat overstappen op een Africa Twin
 
Laatst bewerkt:
Moest ik maar een motor hebben en de keuze moeten maken ,dan zou ik ook overstappen op de honda_X-adv.
Lijkt me een super fijne all round motor met het beste uit beide werelden.

Plezier km doe ik op mijn kawasaki z1000sx,woon werk verkeer op de kymco XC400 en om deze beiden weg te doen voor de honda zie ik niet zitten. Denk ook niet dat je nog op de kymco zal rijden als je de X-adv staan hebt .Helaas is de waarde van de kymco bitter weinig...

@jan, de link voor de dr_pulley gewichten ,zijn dat meteen de juiste min 1gr tegen de originele? Dan hoef ik niet verder te zoeken ! Alvast bedankt.
 
Ja de url is pay & go voor de juiste 16gr.
Ook weer zo handig en wat goedkoper is dat wij geen glijhnokken in de vario hebben zitten.
Dus enkel en alleen de rolletjes bestellen.

Mvg. Jan
 
de nieuwe 400 sond op de beurs zag er mooi uit met nieuwe cockpit.de hele kymco lijn zag er goed uit. 150cc like ,150 people,300cc 350cc de ak ook.
 
A ha, mooie update MTeun :)

Ja die nieuwe ziet er zeker gaaf uit met ook de NooDoe aan board.
Meest opvallende er van is dat hij de lichtste 400cc scooter is die er maar bestaat.
Dat was eerst met de voorgaande Xc al zo maar nu zijn ze weer 10 kilo lichter geworden.
Prima spul om te kopen, die van mij is nu even 4 jaar oud, zit nog geen spatje roest en glimt nog als nieuw, ook de accu is nog steeds vanaf het begin af aan 100% in orde.

Mvg. Jan
 
We hebben nu 27.000km met de kymco-XC 400 en het is nu maar eens tijd voor het grote onderhoud ,althans volgens het boekje was ik al goed over de km's heen .

Voor het eerst de vario op de XC open gedaan en zoals ik dacht is er nergens slijtage te bespeuren ,de rollen en riem zijn nog steeds binnen specs en nergens een platte kant aan de rollen te zien. Ze schrijven in het boekje dat de riem + rollen moeten vervangen worden op 20.000km ,maar zoals ik het zie kon ik gerust verder gaan tot 30.000km .Wel had de vario een grondige poetsbeurt nodig en is de buitenste plaat lichtjes ingesleten omdat ik veel op dezelfde snelheid rij ,namelijk autostrade km's 120-140...

We hebben gekozen voor de Dr-Pulley rollen in 16gr ,en dat blijkt geen slechte keuze te zijn . De scoot trekt net dat beetje harder door ,en op de autostrade hebben we tegen 140kmpu een goeie 1200tpm minder als met de originele rollen! Win -win situatie dus ... Tijdens het optrekken is het toerental wel hoger ,maar dit zal compenseren op de autostrade.Wat dit zal doen met het brandstofgebruik zal ik later maar weten .

Verder nog olie ververst ,oliefilter vervangen,remvloeistof,en de uitwasbare luchtfilter gereinigd de koppeling lichtjes opgeschuurd en de vario gereinigd.

Hij kan er buiten wat olie te verversen weer tegen voor de volgende 30.000km ! Prima scoot wat mij betreft en perfect voor mijn woon werk verkeer! :]

rjwxx5o9e.jpg


d1km2g.jpg


cgndytcfd272n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan