gehoorprobleem

Grappig. Hier had ik niet op gerekend...

Op de terugweg heb ik zoals gezegd links een gele dop in gedaan en rechts de Isolate. En toen merkte ik eigenlijk niet zo gek veel verschil tussen links en rechts!

Halverwege bij een tankstation gestopt en de gele dop gewisseld voor de andere Isolate. Daarna merkte ik wel dat het iets stiller was maar het verschil was niet zo enorm als bij m'n rechteroor.

Duidelijk dat bij mij de gehoorgang rechts wat ruimer is en de gele prop aan die kant dus gewoonweg minder goed afsluit.
 
Om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen had ik een setje Bose Quietcomfort 20 Noise cancelling oordopjes gekocht. In de hoop deze in te kunnen zetten als oordoppen om mijn Tinnitus niet te laten toenemen.
Werkt werkelijk prachtig, wat een stilte, wat een genot, en je kunt eventueel nog een muziekje luisteren, helaas gaat die techniek maar tot 100km/hr daarna krijgt het teveel luchtdruk verschillen te verwerken en dat resulteert in luid ploppen.

Nu lees ik net in een Duits motorblad een kleine test over de Quiet On oordoppen, ook met actieve geluidsdemping maar zonder muziek mogelijkheid.
Het oordeel is "bevredigend". Mede doordat het op en af zetten van de helm snel de dopjes weer uit je oor duwt, wat bij een systeemhelm minder snel zal gebeuren weet ik uit ervaring met de Bose dopjes.

Vrije vertaling van de tekst:
[....Elke dag op de motorfiets kunnen de technisch ingewikkelde oordopjes minder overtuigen. De stilte onder de helm is sensationeel dankzij een combinatie van actieve en passieve geluidsisolatie technologie, maar het blijft een extreem gefrummel om de helm op te zetten zonder dat de dikke pluggen uit de oren komen.]

https://quieton.com

Mocht de kerstbonus positief uitvallen misschien toch maar eens bestellen. Aan de andere kant zou ik het gewoon moeten doen, €200,- is mijn gehoor wel waard..... :/
 
Je kunt natuurlijk ook je eigen Isolates maken. _O-
http://aartjan.nl/blog/isolate-oordopjes/
20170304_110806-1.jpg

IMG_7941.jpg
 
Nog wat reviews:

The QuietOn is a great product, and there are dozens of use-case scenarios where they are superior to Bose and other bulky headphones with ANC. Air travel is one. I simply cannot sleep well on a long flight and noise cancelling headphones make staying comfortable even more difficult. QuietOn, however, allows me to position myself any way I need without being part of the problem. Another example is when traveling on my motorbike. I much prefer these over foam earplugs. The QuietOn completely cancels the considerable wind noise inside my helmet, along with most engine noise while I can still hear surrounding traffic, sirens and other essential sounds.

--
Q: One question: would you consider using the quiteon noise-canceling buds for motorcycle use, wearing a helmet?
A: I think that’s actually one of the best uses for these earplugs over something like the Bose QC20 or even a regular earplug. They might jostle out using the silicone tips but they are stable with the foam tips. They are low profile enough to be worn under a helmet.

--
The earplugs attenuate distracting sounds without jeopardizing road safety, allowing a more driving comfort. Its small size feature fits well under the helmet.We also conducted a test with other 20 motorcyclists and got very positive feedback (4.5/5) and 90% of them would recommend this to their friends. Here is a comment from Vesa Kajanus (a motorcyclist enthusiast)

"Exhaust pipe noises reduced remarkably. Undertow noises were silenced completely. Irregular beating noise from the wind inside the helmet was also canceled almost completely. According to the test I will from now on use QuietOns when motorcycling and I recommend QuietOns highly for everyone in the motorcycling purposes!”


Bestelling is onderweg :)
 
Laatst bewerkt:
Heel benieuwd of ze je gaan bevallen.
Mijn probleem met de meeste oordoppen is, dat ze niet goed afsluiten, of juist te goed, waardoor er druk op de oren ontstaat. Die nieuwe Alpines zijn al een keer opnieuw gemaakt, maar de demping is nog steeds volstrekt onvoldoende.
Die antigeluid doppen zijn hier misschien minder gevoelig voor.
 
Ik heb last van tinnitus en ben nu zeer zuinig op mijn gehoor. Ik heb met motorrijden dus ook altijd oordoppen in. Ik heb nu deze besteld. Dempen 39dB(A). Vlak voor de winterstop enkele weken terug er mee gereden (ook met die harde wind) en moet zeggen dat ze tot nu toe goed bevallen. Filteren zeer veel weg en het windgeruis zit nu op een acceptabel niveau :Y . Ik rijd op een naked trouwens (Yamaha MT07). Zit dus vol in de wind ;) .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb last van tinnitus en ben nu zeer zuinig op mijn gehoor. Ik heb met motorrijden dus ook altijd oordoppen in. Ik heb nu deze besteld. Dempen 39dB(A). Vlak voor de winterstop enkele weken terug er mee gereden (ook met die harde wind) en moet zeggen dat ze tot nu toe goed bevallen. Filteren zeer veel weg en het windgeruis zit nu op een acceptabel niveau :Y . Ik rijd op een naked trouwens (Yamaha MT07). Zit dus vol in de wind ;) .




Dempen tot wel 39dB

Klinkt op zich wel goed. Maar hoe ziet de curve eruit?
Helaas in de frequenties van je motor maar 10dB en bij een gesprek wel die genoemde 39dB?
Dan heb je er nog precies niets aan................ :X
 
Laatst bewerkt:
Dempen tot wel 39dB

Klinkt op zich wel goed. Maar hoe ziet de curve eruit?
Helaas in de frequenties van je motor maar 10dB en bij een gesprek wel die genoemde 39dB?
Dan heb je er nog precies niets aan................ :X

Als je het linkje volgt staat er een stukje naar beneden onder het tabje "dempen" meer informatie.
 
Gister pakketje ontvangen en ziet er allemaal erg mooi uit.
Tijdens het eten al even in gedaan en het dempniveau was niet wat ik ervan verwachtte.
Eerst opgeladen, staan ze wel aan, denk je nog? Ik hoorde de radio, die heel zacht stond nog steeds.
Vanmorgen tijdens mijn woon-werkrit (1 uur voornamelijk snelweg) de doppen echt uit kunnen proberen en dat viel me behoorlijk tegen zeg ;(

Ik ben in het bezit van ANC van Bose en de stilte die dat kan geven is werkelijk fantastisch. Ergens hoopte ik dat ook met deze QuietOn te kunnen ervaren, ja ik weet dat de specs heel anders zijn.
Ze doen (ongeveer) wat ze beloven: ~40dB dempen maar dat doen mn wergwerpjes van 3M (Ear soft FX)ook!
Goed zitten luisteren, zijn er andere frequenties die ik nu minder hoor? Nou het windegebulder lijkt niet minder, hoge tonen ook niet. Echt lage tonen zoals in de grafiekja dat zou kunnen, maar niet heel duidelijk, maar die vind ik weer niet zo storend op de motor. Ze zijn wel mooi plat en totaal geen probleem om je helm op te doen.

De airco van de serverruimte dringt best wel door in mijn kantoor, ook dat even proberen; gele doppen in en geluid is nog wel licht hoorbaar, daarna de QuietOn in en ja dan werken ze wel beter dan de 3M.
Ik had heel erg gehoopt dat dit voor mij dé oplossing zou zijn, helaas.

Mijn oordeel: Prima doppen om te dempen zitten goed, gaan lang mee op 1 charge, slim design met lader in opbergddoosje. Werken voor mij niet beter dan 3M FX doppen op de motor.
Deze gaan retour.

De zoektocht naar de beste oplossing blijft door gaan '(
 
Bedankt voor je review Joostst.
Ik was hier al een beetje bang voor. Als ik naar de demping curve kijk, dan lijkt het erop dat ze de lage tonen elektronisch dempen en de hoge tonen passief door middel van het foam. Hoge tonen is elektronisch ook lastiger. Als je niet precies de tegenfase van het geluid produceert dan versterk je het juist.

Het zou dus kunnen kloppen dat het voor die airco wel werkt maar voor andere geluiden niet beter dan gewone foams.

Ik vraag me eigenlijk nog steeds af of het iets voor mij zou zijn. Ik heb ook last van lage tonen, door de druk die op mijn oren ontstaat als de wind aan m'n helm schudt. Die wordt dus eigenlijk door de oordopjes veroorzaakt, doordat de lucht niet snel genoeg weg kan. Die QuietOns hebben een groot deel in de schelp van je oor zitten. Dan zou het schud probleem wel eens erger kunnen zijn.

Ik denk dat de herrie nog steeds onderschat wordt door de deskundigen. Als je het hele jaar dagelijks rijdt dan zijn er best vaak ritten met tegenwind. Dit betekent dat je snelheid t.o.v. de lucht niet 130 maar 180 km/u is. De tabellen die ik kan vinden houden op bij 140 km/u. Dan zijn die oto-plasten met 25 db demping ineens niet meer voldoende.
 
Dempen tot wel 39dB

Klinkt op zich wel goed. Maar hoe ziet de curve eruit?
Helaas in de frequenties van je motor maar 10dB en bij een gesprek wel die genoemde 39dB?
Dan heb je er nog precies niets aan................ :X

Wat voor frequentie windruis heeft durf ik niet te zeggen. Kan wel zeggen dat deze doppen goed dempen. Mijn motor (MT-07 met standaard uitlaat) maakt weinig geluid. Deze hoor ik bijna niet. Sterker nog, als iemand met een lawaai uitlaat achter mij rijdt (heb ervaring met een Tuono, SP1000 :+) dan komt dit geluid boven mijn eigen motor uit :o .
 
Jammer dat het niet goed werkt. Was eerder ook al zo met die doppen van Bose onder de helm.
Ik heb zo'n koptelefoon voor in het vliegtuig en dat werkt wel, maar die doppen zijn jammer.
Wachten is nog steeds op een goede oplossing, zoals Sena die beloofde met de Noise cancellation in de helm, maar ja die zijn nooit aan productie toegekomen. Ze kwamen er ruim twee jaar geleden mee in het nieuws, maar daar is het bij gebleven.
https://www.sena.com/product/noise-control-helmet/
 
ben er naa een heel jaar experimenteren uit .
ik pak de harde schuim doppen en niet meer die zachte.
want die harde sluiten niet zo volledig af dat er noch druk naar buiten kan.
wij rijden meestal in ardennen en eifel met veel hoogte verschil.
en dan merk je heel goed het verschil met die zachte en de harde.
de zachte laten het niet toe je oren te klaren om dat ze te goed afsuiten
wat resulteerd in druk in je voorhoofd en het geluid word dan noch erger.
uitijndelijk krijg je op het einde van de rit last van hoofdpijn.
en voor 8 stuks een euri betaalt
dan maar liever wat meer geluid en windruis :?
 
je gelooft het niet maar ik heb ze bij de action gehaald.
een jaar geleden van die oranje doppen en als je ze inknijpt
dan komen ze weer vrij snel in hun oorspronkelijke vorm en ze zijn wat luchtiger
van structuur.en zijn makkelijk te onderschijden van die zachte.
die komen pas na halve minuut in werking
het inbrengen moet sneller als de zachte.
maar het heeft even geduurd voordat ik wist dat het aan die doppen lag
die wat nu bij de action liggen zijn van die gele zachte
en zijn niet de juiste
voor mij alleen noch maar de harde doppen
 
Die conische kan je ook vinden bij de Action, Big bazar voor 0.79 per 5 paar.

Kunst is om ze goed klein te rollen en dan zet je ze zo in je gehoorgang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan