Hercules K125 met startproblemen

Als de zuiger 2,3mm voor het BDP staat, moet de pick-up spoel voor de trigger (magneet in het vliegwiel) staan, maar mijn vraag is waar zit de trigger in het vliegwiel?

Voor een Kreidler en een Zundapp staan deze specificatie op het schema ( 13u00, 11u30, 5u30)
Voor een Sachs 125cc staat deze specificatie er niet op.
 
Die staat er niet op,maakt ook niet uit,er zit een spiebaan in het vliegwiel dus altijd een
vast punt,vind het bdp en teken dat af op het carter en vliegwiel,zet dan de zuiger 2,3mm
terug en waar dan het merkteken staat op het vliegwiel daar zet je de pickup spoel.
Dan zit je zeker in de buurt van waar hij moet staan,met een stroboscoop kan je hem dan verder afstellen.Zo heb ik dat bij mijn Kreidler ook gedaan en dat werkte goed.
De grondplaat kan je ook met 2 schroeven vastzetten als dat beter uitkomt.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar begrijp je mijn probleem niet goed.

Die staat er niet op,maakt ook niet uit,er zit een spiebaan in het vliegwiel dus altijd een
vast punt,vind het bdp en teken dat af op het carter en vliegwiel,zet dan de zuiger 2,3mm
terug en waar dan het merkteken staat op het vliegwiel daar zet je de pickup spoel.

Als ik de pickup spoel daar plaats, wie zegt er dat de trigger in het vliegwiel dan voor de pick up spoel komt te staan. Afhankelijk van het merk en motorinhoud moet de pick up spoel op een andere plaats staan.
24ywvi8.jpg


De positie van de pick up heeft niets te maken met de positie van de zuiger om een vonk te hebben. Ongeacht de positie van de zuiger heeft de bougie maar een vonk als de pick up coil langs de trigger passeert.

De positie van de pick up spoel moet zo zijn dat deze langs de trigger passeert net voor de zuiger zich op het BDP bevindt.

Afhankelijk van merk en type zit de spiebaan anders, wat resulteert in een andere positie van de trigger en pick up spoel.

34or49x.jpg
 
Daarom moet je die merktekens ook zelf maken..

Hoe kan ik die nu zelf maken? Ik weet niet waar die magneet zit in het vliegwiel?!!!!!!!!!

Is het principe hier wel duidelijk?

De positie van de trigger magneet in het vliegwiel komt niet overeen met de zelfgeplaatste markeringen van BDP en ontstekingspunt op het chassis en vliegwiel!!!!!!

Als de zuiger op het ontstekingspunt staat dan bevindt het vliegwiel zich in een bepaald positie, ergens in het vliegwiel zit de trigger magneet. Nu moet deze mooi voor de pick up spoel staan, door de grondplaat rond te draaien kan ik de spoel voor de trigger zetten zodat er op dit moment een vonk ontstaat.

Ik weet hoe ik het BDP en het ontstekingspunt moet bepalen en kan dit markeren op het vliegwiel, maar zolang de positie van de trigger magneet in het vliegwiel niet gekend is kan ik bij benadering niet de pick up spoel op de juiste positie zetten.

Het hele verhaal van BDP en ontstekingspunt is mij heel duidelijk en ik weet perfect hoe dit moet en het eventueel afstellen met de strobo is ook geen probleem.

Volgens de instructies moet de pick up spoel voor een Zundapp 125cc op 5u30 staan, mag ik ervan uitgaan dat dit voor een Sachs 125cc hetzelfde is?
 
Zet een merkteken op je carter. Zet je zuiger in BDP en plaats een merkteken op je vliegwiel in lijn met het eerste merkteken op je carter. Zet je zuiger 2,3mm voor bdp en herhaal stap 2?
Ik twijfel er niet aan of een Kukosan heeft wel een statische afstelmogelijkheid.Anders kan je dat met een multimeter wel vinden.
Ik denk dat je te moeilijk denkt, denk ik, toch?
 
Denk niet dat ik te moeilijk denk, ik denk dat de principe van de Kokusan elektronische ontsteking hier niet zo duidelijk is.

Heb ondertussen nog wat verder gezocht en heb een foto gevonden van een Hercules K125 met een Kokusan ontsteking.

11uvwo0.jpg


De grondplaat met spoelen en pick up dient volgens bovenstaande foto gemonteerd te worden. Zoals iedereen kan zien kan die positie niet bepaald worden door BDP en ontstekingspunt te markeren op chassis en vliegwiel. Dit markeren moet je zelf maar doen na de montage van de grondplaat.

Als het vliegwiel (gepositioneerd door de spie in spiebaan) nu gemonteerd wordt dan zal de trigger in het vliegwiel zich voor de pick up spoel bevinden als de zuiger op ontstekingspunt staat.

Door het dan markeren van het ontstekingspunt op het vliegwiel en dit over te zetten op het chassis kan je met behulp van de strobo de ontsteking dan helemaal perfect afregelen.

De positie van de pick-up spoel varieert dus wel volgens model en type.
 
En hier voor heb je stroboscopen.. zijn niet duur en je ziet precies wat er gebeurd..
 
Het principe is hetzelfde voor alle CDI ontstekingen. Elke Japanner van het post puntjes tijdperk heeft hetzelfde systeem als Kokusan.
Je kan aan de binnenkant van het vliegwiel normaal ook de afwijkende magneet zien.
Die Herkules heeft toch een Sachs blokje? Helpt dat niet bij je zoektocht? Meestal vindt je Kreidler/Zundapp maar die hebben de ontsteking links/andersom.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat ik te moeilijk denk, ik denk dat de principe van de Kokusan elektronische ontsteking hier niet zo duidelijk is.

Heb ondertussen nog wat verder gezocht en heb een foto gevonden van een Hercules K125 met een Kokusan ontsteking.

[afbeelding]

De grondplaat met spoelen en pick up dient volgens bovenstaande foto gemonteerd te worden. Zoals iedereen kan zien kan die positie niet bepaald worden door BDP en ontstekingspunt te markeren op chassis en vliegwiel. Dit markeren moet je zelf maar doen na de montage van de grondplaat.

Als het vliegwiel (gepositioneerd door de spie in spiebaan) nu gemonteerd wordt dan zal de trigger in het vliegwiel zich voor de pick up spoel bevinden als de zuiger op ontstekingspunt staat.

Door het dan markeren van het ontstekingspunt op het vliegwiel en dit over te zetten op het chassis kan je met behulp van de strobo de ontsteking dan helemaal perfect afregelen.

De positie van de pick-up spoel varieert dus wel volgens model en type.
Je heb nu toch een voorbeeld,dus zet hem het zelfde als op de foto,dat werd ook geschreven op dat Duitse forum,die man schreef dat hij op half 5 moest staan,wat overeenkomt met
de foto.Hij schreef ook dat de ontsteking eigenlijk bedoeld is voor 50 en 80cc motoren,
die niet zoveel voorontsteking hebben als de 100 en 125cc modellen,het gevolg daarvan is dat je de grondplaat gleuven zal moeten aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan