BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Mijn RT LC jeuk is inmiddels trouwens ook weer afgezakt. Vorige week op en neer Bottrop geweest, RT reed naar mijn smaak prima. Inmiddels zit in mijn muscle memory geprogrammeerd: rechtop zittend (lees: ik zit op de RT)-> koppeling gebruiken, tikje voorover (lees: ik zit op de RS)-> Quick Shift. Werkt nu feilloos.

Ongetwijfeld zou ik een RT met het karakter en de speeltjes van mijn RS LC weten te waarderen, maar voorlopig wordt ik wit om de neus bij de gedachte wat zo’n inruil moet gaan kosten. Had ik 1 motor gehad en ook geen vrouw met motor rijbewijs, dan was de kans groot dat die LC er wel was gekomen. Maar voor dit moment is de combi zo, een gedeelde LC RS en een “eigen” DOHC RT nagenoeg ideaal. Als ik stikte van het geld en echt niet meer wist wat er mee te doen, dan had ik wellicht wel wat gevoeld voor zo’n naked als zomer fun fiets. Maar dan wel zonder die maffe noppen banden.


Die jeuk snap ik na gisteren en vandaag. Toch blijft een DOHC er bij mij voorlopig in!
Gisteren de motor weg gebracht wegens 'spontane' uitval van de motor als deze warm stationair draait en ik vervolgens wil optrekken.
Als leenmotor een R1200RT LC mee gekregen bij 'gebrek' aan beter.
Vond het een heerlijke motor om te rijden wat betreft vermogen, maar ik mis toch een aantal karakter trekken. Vering vond ik vrij soepeltjes, vanmiddag op 'rain' gezet, gisteren vertrokken op 'dynamic'. Het geluid van de motor was nauwelijks hoorbaar, niet stilstaand voor het stoplicht/kruispunt of tijdens het rijden. Het startgeluid hoor ik wel, maar ik raak er niet van over de kook. En tenslotte vond ik het sturen ook vrij lomp op lage snelheid, misschien is dat een puntje van gewenning. Vanaf 30km/h had ik het idee geen weerstand te voelen met het sturen, toch wel enigszins voorzichtig aangedaan. De motor was tenslotte 'te leen'.
Positieve noot, vermogen was constant voelbaar als er aan het gas werd getrokken, meer als bij de DOHC!

Al met al, trap er gewoon nog even 70.000 km bij op deze machine.
 
full
 
Als leenmotor een R1200RT LC mee gekregen bij 'gebrek' aan beter.
Vond het een heerlijke motor om te rijden wat betreft vermogen, maar ik mis toch een aantal karakter trekken. Vering vond ik En tenslotte vond ik het sturen ook vrij lomp op lage snelheid, misschien is dat een puntje van gewenning. Vanaf 30km/h had ik het idee geen weerstand te voelen met het sturen, toch wel enigszins voorzichtig aangedaan. De motor was tenslotte 'te leen'.

Scheelt denk ik veel welke banden eronder zitten, met de RoadSmart 3 heb ik dat ‘lompe’ gevoel bij lage snelheden echt niet.
 
Mark, bedankt voor je feedback over je ervaring met de Leen LC... Ik denk dat die fiets mij zeker zou kunnen bekoren, vooral met Dunlop Road Smart 3 rubber. Op mijn DeeOoHaaCee heb ik ook de Road Smart 3, erg tevreden mee. Zeker als het onder het vriespunt komt. Kleine dingetjes die ik op mijn “oude” RT dan handiger vindt: het “handschoenenkastje” is groter en er is meer ruimte op mijn spiegels voor de dode hoek spiegeltjes. Verder is het zadel op Sidney nu perfect, ben ik zeer in mijn nopjes met de steigerpijpen. Kortom, voordat zo’n LC naar mijn zin is, is er gauw een kleine 20k uit de portemonnee...dat is me echt te gortig. Over een jaar of 3 kijk ik nog eens, wellicht dat er dan een Spezial uitvoering enigszins betaalbaar te vinden is.

Mag de eRTee wel weer eens wassen... ze wordt er niet schoner op met die blubber op de weg.
 
Mark, bedankt voor je feedback over je ervaring met de Leen LC... Ik denk dat die fiets mij zeker zou kunnen bekoren, vooral met Dunlop Road Smart 3 rubber. Op mijn DeeOoHaaCee heb ik ook de Road Smart 3, erg tevreden mee. Zeker als het onder het vriespunt komt. Kleine dingetjes die ik op mijn “oude” RT dan handiger vindt: het “handschoenenkastje” is groter en er is meer ruimte op mijn spiegels voor de dode hoek spiegeltjes. Verder is het zadel op Sidney nu perfect, ben ik zeer in mijn nopjes met de steigerpijpen. Kortom, voordat zo’n LC naar mijn zin is, is er gauw een kleine 20k uit de portemonnee...dat is me echt te gortig. Over een jaar of 3 kijk ik nog eens, wellicht dat er dan een Spezial uitvoering enigszins betaalbaar te vinden is.

Mag de eRTee wel weer eens wassen... ze wordt er niet schoner op met die blubber op de weg.

Handschoenen 'kastje' en formaat van de spiegels zijn ook pluspunten voor de huidige fiets! Maar op de LC kan je meer om de fiets (met eventuele zijkoffers) heen kijken. Nu moet je ze goed hebben afgesteld wil dat lukken.
En het kastje gebruik ik vooral in de vakanties als stroom aftap punt!


Als je het over die pijpen hebt, wil gaan kijken of ik die pijpen in combi met een paar mooie lampjes niet voor kan gaan monteren. Waarom: meer licht op donkere wegen. En dan niet geschakeld aan het normale licht maar met een aparte schakelaar.
 
Juist lekker laten zitten. Goede bescherming de komende maanden!

Sinds ik de RT heb wordt ie vlak voor de pekel ritten goed schoon gemaakt en vervolgens rijkelijk in de Putoline PPF52 gespoten. Tot op heden bevalt dat goed. Alleen de uitlaat bochten krijgen toch een klap omdat de Putoline er af brand. Ik ga deze winter jullie advies eens proberen en het vuil laten zitten. Ben heel benieuwd hoe ze daar dan in het voorjaar onder vandaan komt...
 
Sinds ik de RT heb wordt ie vlak voor de pekel ritten goed schoon gemaakt en vervolgens rijkelijk in de Putoline PPF52 gespoten. Tot op heden bevalt dat goed. Alleen de uitlaat bochten krijgen toch een klap omdat de Putoline er af brand. Ik ga deze winter jullie advies eens proberen en het vuil laten zitten. Ben heel benieuwd hoe ze daar dan in het voorjaar onder vandaan komt...

Als je het vuil er vanaf haalt schoon :+
 
Sinds ik de RT heb wordt ie vlak voor de pekel ritten goed schoon gemaakt en vervolgens rijkelijk in de Putoline PPF52 gespoten. Tot op heden bevalt dat goed. Alleen de uitlaat bochten krijgen toch een klap omdat de Putoline er af brand. Ik ga deze winter jullie advies eens proberen en het vuil laten zitten. Ben heel benieuwd hoe ze daar dan in het voorjaar onder vandaan komt...

Zou ik niet doen. Pekel is een bitch.
Eerst in die vette meuk er op spuiten ( en niet uitwrijven!) en daarna past niet meer wassen totdat de winter voorbij is.
 
Weet iemand of die comfort ruit vooral meer comfort geeft in de zin van minder wind op je lichaam (hij is volgens mij vooral breder en niet hoger dan de standaard), of vermindert hij ook de turbulentie. Ik had op mijn oude rt uit 2005 een hoge vstream en dat was heerlijk windstil (alleen de verhouding ruit/motor werd wel erg krom dus het was niet echt heel mooi). Vandaar dat ik nog twijfel of een hoge vstream nu op de Lc wel is wat ik wil...
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of die comfort ruit vooral meer comfort geeft in de zin van minder wind op je lichaam (hij is volgens mij vooral breder en niet hoger dan de standaard), of vermindert hij ook de turbulentie. Ik had op mijn oude rt uit 2005 een hoge vstream en dat was heerlijk windstil (alleen de verhouding ruit/motor werd wel erg krom dus het was niet echt heel mooi). Vandaar dat ik nog twijfel of een hoge vstream nu op de Lc wel is wat ik wil...

Toen ik nog de RT LC had reed ik ook met de comfort ruit. Ik heb verschillende merken geprobeert maar de originele bmw comfort ruit was voor mij, met mijn lengte van 1.88m, de beste.

Waar ik met de standaard ruit turbulentie om mijn helm had was ik dat kwijt met de comfort ruit. Ook bleven schouders en bovenlichaam meer uit de wind en regen. Verder is de ruit mooi stevig (in tegenstelling tot sommige ruiten van andere merken) en je kon er toch makkelijk overheen kijken door de vorm van de ruit.

Ik vond het de beste investering op het gebied van vervangingsruiten.
 
Dat is ook sterk, diverse berichten over het comfortscherm voor de LC.
Ik had beloofd dat ik mijn ervaringen met het scherm hier zou delen zo gauw als ik er een toertje mee had gemaakt.
Laat ik dat nu net hebben gedaan vanmiddag.
Ik onderschrijf volledig LeonD zijn ervaringen, zelf ben ik 1,87 m lang.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan