Voorvorkpoten muurvast

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste MF'ers

Ik was bezig met wat onderhoud aan mijn motor en wilde ook de voorvorkolie vervangen en direct de stofkappen en keerringen dus ook gelijk vernieuwen.

Lang verhaal kort: ik krijg de voorvork poten niet uit elkaar. Ik weet dat je een soort slide hammer beweging de binnenste poot los krijg van de buitenste poot, maar deze dingen zitten muurvast.

Stofkappen zijn eraf, dat clipje is er uit, de veren zijn eruit, de inbusbout aan de onderkant is al los. Kortom, ik heb alles gedaan volgens de WPH. Zelfs de poot verhit en erop lopen hameren dmv een stuk metaal in het oog van de poot te steken, te klemmen in mijn stuur en als een idioot hameren wilde niet maar dan ook NIETS uitmaken.

Ik heb het e.e.a. gelezen en ik denk dat het komt doordat de geleidebussen tegen elkaar aan komen te zitten als ik de beide poten uit elkaar probeer te trekken.

Ik heb echt geen idee hoe nu verder en zou graag advies willen.
 
inbusbout er weer inzetten, poot volledig met olie vullen, dop erop en borgveer bij de oliekeerring weglaten, dan de poot onder de pers indrukken, de oliedruk perst de keerring er dan uit.



Deze tip had ik graag eerder geweten, heb een paar keer flink ruzie gehad met honda vorkpoten. Deze gaat in het boekje te onthouden tips. Thanks. !!!!! :}
 
Maar als de glijbussen echt in elkaar grijpen bij het er uit rammen dan moeten ze ook vast zitten bij het weer in willen veren.

Ala dat zo is dan zijn je glijbussen naar de kloten nu. Als het met alle geweld echt niet los wil is er maar 1 oplossing: binnenpoot doorslijpen.

Been there done that :( duur geintje.

Dus voordat je tot die conclusie komt eerst ff langs een motorzaak.
 
inbusbout er weer inzetten, poot volledig met olie vullen, dop erop en borgveer bij de oliekeerring weglaten, dan de poot onder de pers indrukken, de oliedruk perst de keerring er dan uit.

Thnx, dit ga ik wel proberen. Alleen beetje jammer dat als ik de onderste inbusbout er weer in moet doen, volgens mij de veer en rest van het binnenwerk ook terug moet, anders kan ik deze niet vastdraaien (toch?). Daarnaast moet het vast met Locite of andere schroefdraadborgmiddel. Maar ga het toch eens proberen. En met pers, wat voor pers hebben we het dan over? Aangezien ik enkel een werkbank heb waar ik dingen in kan klemmen. Zal eens rondvragen aan kennissen wie er een pers heeft.


Maar als de glijbussen echt in elkaar grijpen bij het er uit rammen dan moeten ze ook vast zitten bij het weer in willen veren.

Ala dat zo is dan zijn je glijbussen naar de kloten nu. Als het met alle geweld echt niet los wil is er maar 1 oplossing: binnenpoot doorslijpen.

Been there done that :( duur geintje.

Dus voordat je tot die conclusie komt eerst ff langs een motorzaak.

Volgens mij zijn de geleidebussen inderdaad verrot inmiddels. Had al gekeken op CMSNL en MotorSpareParts. Ongeveer 50 euro, 2 x setje bussen (2 voor elke poot) met verzending. Vrij duur maar veel minder duur dan een compleet nieuwe binnenpoot. Heb mijn Honda NTV gekocht bijna minder dan 2 nieuwe tweedehands poten dus dat is idd de optie die ik voor het laatst bewaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Ze moeten er echt eerst uit.

Cmsnl of motorcyclespareparts.eu leveren wel originele onderdelen. Dit zou ik je wel ten zeerste aan willen raden, begin niet aan allballs glijbussen o.i.d.
 
Maar als de glijbussen echt in elkaar grijpen bij het er uit rammen dan moeten ze ook vast zitten bij het weer in willen veren.

Ala dat zo is dan zijn je glijbussen naar de kloten nu. Als het met alle geweld echt niet los wil is er maar 1 oplossing: binnenpoot doorslijpen.

Been there done that :( duur geintje.

Dus voordat je tot die conclusie komt eerst ff langs een motorzaak.


Afgelopen voorjaar kwam de poot er wel met enige moeite uit, nadat we de keerring er uit hadden weten te peuteren.

Glij en geleidebussen konden wel vervangen worden. Oorzaak waarschijnlijk gebrek aan onderhoud ( lees regelmatig vorkolie verversen)
 
Beste MF'ers


Lang verhaal kort: ik krijg de voorvork poten niet uit elkaar. Ik weet dat je een soort slide hammer beweging de binnenste poot los krijg van de buitenste poot, maar deze dingen zitten muurvast.

Ik heb laatst voor het eerst bij een Honda VF de poten uit elkaar gehaald. Dit moest voor mijn gevoel met zoveel kracht dat ik alles kapot zou trekken. Toch zijn ze losgekomen zonder schade.
 
Alsjeblieft alleen Loctite gebruiken als dat moet van het wphb.
Wat een ellende op de verkeerde plek :(

Ja, volgens WPHB moet er bij die inbusbout echt een Loctite-achtig middel op. En ik kan het beamen want die bout zat ook echt muurvast. Waarschijnlijk nog vanuit de fabriek nog nooit los geweest (motor komt uit 1997).

Je kan je ook wel voorstellen dat ik daarom de voorvorkolie en de keerringen wilde vernieuwen. Olie stonk als een gek en was echt een antractiet/grijzige kleur.

Beste MF'ers


Lang verhaal kort: ik krijg de voorvork poten niet uit elkaar. Ik weet dat je een soort slide hammer beweging de binnenste poot los krijg van de buitenste poot, maar deze dingen zitten muurvast.

Ik heb laatst voor het eerst bij een Honda VF de poten uit elkaar gehaald. Dit moest voor mijn gevoel met zoveel kracht dat ik alles kapot zou trekken. Toch zijn ze losgekomen zonder schade.

Nou ik heb ze op een gegeven moment geklemd in mijn stuur en frame van de koplamp en toen erop lopen hameren als een complete idioot (wel met rubberen hamer). Letterlijk geen millimeter verschil. Dus ik heb het idee dat deze op de 'normale' manier met veel brute kracht niet meer los komen.
 
Lang verhaal kort: ik krijg de voorvork poten niet uit elkaar. Ik weet dat je een soort slide hammer beweging de binnenste poot los krijg van de buitenste poot, maar deze dingen zitten muurvast.

Stofkappen zijn eraf, dat clipje is er uit, de veren zijn eruit, de inbusbout aan de onderkant is al los. Kortom, ik heb alles gedaan volgens de WPH. Zelfs de poot verhit en erop lopen hameren dmv een stuk metaal in het oog van de poot te steken, te klemmen in mijn stuur en als een idioot hameren wilde niet maar dan ook NIETS uitmaken.Nou ik heb ze op een gegeven moment geklemd in mijn stuur en frame van de koplamp en toen erop lopen hameren als een complete idioot (wel met rubberen hamer). Letterlijk geen millimeter verschil. Dus ik heb het idee dat deze op de 'normale' manier met veel brute kracht niet meer los komen.


Keering er dus nog niet uit? Keering "tik" je los door een dunne schroevendraaier (priem kan ook) er voorzichtig in te slaan zodat je hem eruit kunt wippen. Om de keeringen te vervangen hoeven de poten dus niet uit elkaar. Elders op het forum lees je ook tips om er een schroefje in te draaien zodat je de keering eruit kunt trekken. Gemakshalve ga ik ervan uit dat je een CBR hebt met 'normale' poten en geen upside down.

Het slaan op de bovenkant van de buitenpoot is niet heel handig omdat je er een braampje op kunt rammen met als gevolg dat je nieuwe keering al lek is voordat hij erin gezet wordt.

Dat de poten moeilijk uit elkaar gaan is voor een CBR niet heel vreemd. De bovenste glijbus zal muurvast zitten. Als je keering eruit is goed inspuiten met WD40 en met een fohn/verfbrander de buitenpoot aan de bovenkant flink warm stoken en een portie geduld hebben. Inderdaad met een slide hammer beweging tik je met de onderste glijbus de bovenste eruit en gaan ze echt los....maar kan even duren. Door het tikken (sliden) komt de bus echt wel -een keer- los.
 
Laatst bewerkt:
Als de poot volledig met olie gevuld is, dan spuit er zeer (zeer!!) weinig uit.., hoogstens een paar druppels die wegvloeien langs de keerring. ;)


Vloeistof is zogoed als niet samenpersbaar, dus zal er weinig rommel van komen mits je bet beleid gaat persen.
Juist als er nog lucht in de vork zit wat wel samenpersbaar is zal de olie er doen uitspuiten, dus regenjas en paraplu gebruiken :-)
 
Keerringen idd met een houtschroefje en beleid verwijderen. Kan daarna meteen weg.

Buitenpoot in een bankschroef (op een oortje, niet de buis/het ronde gedeelte) alle borgingen er uit en dan binnenpoot naar buiten rammen.

Als de binnenpoot vervolgens blijft hangen (en je hem dus terug naar binnen moet meppen) dan grijpen de glijlagers in elkaar. Zoals gezegd zijn die dan per definitie niet meer te gebruiken. Je binnenpoot zal er nu uit moeten.

Heet stoken en dan nogmaals proberen, maar als zr echt in elkaar grijpen klemt de boel alleen maar vaster bij het naar buiten trekken van de binnenpoot.

Als niks lukt dan zit er dus niks anders op dan doorslijpen van de binnenpoot.
 
Zou eigenlijk niet weten wat het helpt om de binnenpoot door te slijpen?

Die zit immers met de bussen vast in de buitenpoot
Dus als je al wat weg zou willen slijpen dan is dat de buitenpoot zodat de binnenpoot met daar omheen de bussen los komt.
 
Gaat die mooie truuk van mijnheer Ritzen ook op als de keerring lek is???
Heb ooit in het verleden in een officieel werkplaatsboek van Honda CX650 gezien dat er voor het demonteren van de keerring van de enkele schokdemper ook deze "truuk" werd aanbevolen.
De demper onder de pers helemaal indrukken en dan via de Luchtslang/ventiel ATF olie opzuigen.
En dan ventiel in terugzetten en weer schokdemper inpersen.
Dan zou de smalle keerring er uit moeten komen.
Maar wat als de keerring lek is??
Als die niet lek is hoeft die ook niet vervangen te worden.
 
Ik heb ook een keer gehad dat het niet uit elkaar wilde. Buitenpoot zo warm gemaakt dat de keerring een beetje begon te smelten. Toen was de poot gemakkelijk uit elkaar te trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan