Een GSXR is toch net Lego?!? Bouwpakketje GsxR project

GsxrEd

Die hard MF'er
25 apr 2017
400
64
Schijndel
Eindelijk heb ik wat tijd gevonden om aan mijn GSXR projectje te gaan werken 8-)

Net een verhuizing achter de rug (grotere woning met grotere hobbyschuur 8-) ),heb tijdens de verhuizing/klussen in en rond het huis nog de Tweede MF Allroadrit geregeld (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/425931/Tweede-MF-Allroad-Rit-17-09-2017-1.html) en had voor deze rit nog even een oud Transalpje opgekalifaterd van een Opa brommer ( :X :X O-) ) naar iets wat wel een beetje fatsoenlijk in de blubber vooruit wilt...

Dus van zoiets:
sXNWN4X.jpg

KNbagVU.jpg


Naar zoiets:
RMaqPkK.jpg

7AwCaWA.jpg

RceWJtK.jpg


Best wel een verbetering dacht ik zo... :]

Nu is het zo dat ik een tijdje geleden ben geopereerd aan mijn linkerknie (gare knieen, lang leve de vechtsport! :( ) dus een potje blubberen, met veelvuldig de voetjes aan de vloer, is aan mij niet meer besteed helaas... Daarom heb ik de Alp verkocht en ga mezelf nu maar eens richten op mijn GsxR.

Deze dus:
INlX9ke.jpg


Ondertussen heb ik de kappen eraf gehaald, en heb ik voor de grap een Hayabusa brug erin gehangen.
KHTn1G6.jpg

xCHKzvy.jpg


Twijfel twijfel twijfel... want ik heb ook ergens nog een VFR achterbrug liggen en aangezien ik de GSXR wil ombouwen met een beetje een klassiek ontwerp maar wel met een sporty twist misstaat een groot autowiel met dikke band misschien ook wel niet...

Het wordt sowieso een eenzitter met een inieminie kontje. De vraag is alleen of dat ik deze van aluminium of staal ga maken, gelukkig heb ik de beschikking over zowel een TIG als een Mig/Mag lasapparaat dus kan wat dat betreft alle kanten op. 8-)

Verder is een Gixxer natuurlijk al oerlelijk van zichzelf (zal de meeste even voor zijn O-) ) met die enorme grote tank, dus ik moet even gaan uitdokteren hoe ik de lijn wat meer kloppend krijg. Misschien een zwart frame en op de tank het onderste gedeelte ook zwart spuiten waardoor de tank optisch wat kleiner wordt. Geen idee nog, zover ben ik nog niet :+
 
Verder is een Gixxer natuurlijk al oerlelijk van zichzelf (zal de meeste even voor zijn O-) ) met die enorme grote tank

B| Ga jij je mond 's spoelen
Daarbij gaf die grote tank op de mijne me toch nog wel een stukkie groter actieradius als een 8 jaar nieuwere (lees: "zuinigere") fiets
 
B| Ga jij je mond 's spoelen
Daarbij gaf die grote tank op de mijne me toch nog wel een stukkie groter actieradius als een 8 jaar nieuwere (lees: "zuinigere") fiets

_O- _O- _O-

Maar je hebt helemaal gelijk :t
Persoonlijk vind ik die tank wel gaaf, geeft de motor tenminste body :Y

Maar in het algemeen vind men de tank EN de kont oerlelijk... Ikke juist niet... was voor mij de reden om dat ding aan te schaffen ;)
 
Vanavond nog eens verder zitten puzzelen...

Ik was op mijn zoldertje een beetje achterbruggen opmeten, in de veronderstelling om toch die VFR achterbrug te monteren...
ZhmGjjP.jpg


Kwam ik opeens een doos tegen met allerlei nieuwe lagers (dus ook achterbruglagers) voor een GsxR die ik ooit eens besteld had, zonde dus om zo'n VFR achterbrug te monteren...
ZhmGjjP.jpg


Dus de Busa achterbrug blijft ;)

Verder kwam ik ook nog een mooi dempertje tegen van een 2008 GsxF, 3 cm korter dan een GsxR demper en zonder reservoir.... Ideaal dus voor mijn project! 8-)
R7zHm5E.jpg


Even passen en gelijk de voorpoten maar 5 cm extra door de kroonplaten gestoken, de wielbasis is nu weer ietsje korter geworden zo icm de Busa achterbrug :+
QyavsTu.jpg


Laag motortje wordt het zo en dat is de bedoeling ook 8-)
typMXoF.jpg

IaUJ04D.jpg

C3NC2l3.jpg

LNVrUNq.jpg

KDJvKEi.jpg

F0I8Eyg.jpg

xWnuWke.jpg


Verder ga ik nog iets doen aan de zitpositie want ik wil graag rechterop zitten...

Dus de stepjes gaan ook naar voren en naar beneden dus binnenkort maar materiaal bestellen en echt gaan beginnen! })
 
je komt zo denk ik alleen niet echt uit met de veerweg aan de voorkant?
misschien als je een upsidedown steekt dan kan je verder doorsteken zonder de veerweg te verminderen
 
je komt zo denk ik alleen niet echt uit met de veerweg aan de voorkant?
misschien als je een upsidedown steekt dan kan je verder doorsteken zonder de veerweg te verminderen

Scherp ;)

Wat je schrijft was ook mijn gedachtengang maar als je even goed kijkt naar de laatste foto, dan zie je op de rechterpoot een dun zwart elastiekje zitten.

Voordat ik de motor maanden geleden uit elkaar haalde, had ik al WP vering gemonteerd en de vorkolie vervangen. Ik ben toen gaan rijden in full gear, met alle kuipen erop, een volle tank en circa 8 kg aan extra bagage achterop. Was een ritje van 150 km over snelwegen en N wegen met flink remmen. Het elastiekje is nooit hoger gekomen dan te zien is op de foto.

Wel is het zo dat ik de gemonteerde clippons ga vervangen voor iets anders, ik denk dat ik zelf een cockpitje combinatie ga maken met een stuurplaat waardoor ik de poten maar 3 cm hoef door te steken.

Tevens wil ik ook mijn zitpositie gaan veranderen, na mijn operatie van pasgeleden willen mijn knieen echt niet meer wat ik wil... Opgevouwen op een sportfiets zitten is helaas voor mij ook geen optie meer, ik hou dat geen 20 minuten vol zonder kramp/last te krijgen dus moet ook wel mijn zitpositie gaan veranderen naar rechterop > dus een hoger stuur. Sterker nog, ik ben al bezig met een ideetje mbt forward controls op mijn Gixxer...

Forward controls?!?! Jep... Waarom koop je dan geen chopper?!?! Omdat ik echt verliefd ben op mijn Gixxer... Ik hou van dat rouwe ding, het is net een tweetakt... Onderin gebeurd er niks tot weinig maar als je eenmaal boven die 4000 toeren komt... zucht... is TE verslavend!!! En in het stadsverkeer valt er ook goed mee te rijden en tja... de looks met die luchthappers in het frame, die grote bulky tank... 8-) Dus daarom verbouw ik deze tot iets waar ikzelf heerlijk mee kan rijden, ondanks mijn gare knieen...... (en ik maar denken dat 1977 zo'n goed bouwjaar was... :X _O- _O- )

Even mijn inspiratie plaatje zodat jullie weten wat ik ongeveer van plan ben qua zitpositie, alhoewel ik de voorvork natuurlijk niet zo schuin naar voren kan zetten zoals op de Duc (het frame laat ik ongemoeid, ik wil er niet aan lassen omdat ik bang ben voor verzwakking van het materiaal bij extreem hoge warmteinbreng)
101317-Bruiser-Cruisers-Ducati-XDiavel-5723.jpg
 
Het frame laat ik ongemoeid, ik wil er niet aan lassen omdat ik bang ben voor verzwakking van het materiaal bij extreem hoge warmteinbreng.
Verstandig!

Ik zou er wel een zitje opzetten waarbij je nog iets heen en weer kan verzitten.
De hele tijd in dezelfde houding is niet fijn.
Normaal kan je ook iets naar voren en naar achteren schuiven. :)
 
Verstandig!

Ik zou er wel een zitje opzetten waarbij je nog iets heen en weer kan verzitten.
De hele tijd in dezelfde houding is niet fijn.
Normaal kan je ook iets naar voren en naar achteren schuiven. :)

Daar ga ik zeker iets op verzinnen al ben ik er nog niet helemaal uit wat... Het zadeltje mag best klein worden, persoonlijk vind ik dat mooier maar moet idd wel praktisch zijn ;)
 
Ondanks dat ik vrees dat het een motor wordt die ik niet mooi ga vinden ga ik dit topic toch maar eens volgen. Uit pure nieuwsgierigheid denk ik.... O-)
 
de volledige veerweg van de SRAD 600 zou voor 120mm moeten zijn.

dus als je hem uit de vering tilt moet er 120mm over zijn tussen de stofkap en t-stuk wil je het goed doen.

je hebt ook clip ons die in hoogte en hoek verstelbaar zijn kan je het daar niet mee redden?
Apex_3inch_Riser_Clip_Ons_4__29444.1460412172.400.400.jpg
 
Laatst bewerkt:
de volledige veerweg van de SRAD 600 zou voor 120mm moeten zijn.

dus als je hem uit de vering tilt moet er 120mm over zijn tussen de stofkap en t-stuk wil je het goed doen.

je hebt ook clip ons die in hoogte en hoek verstelbaar zijn kan je het daar niet mee redden?
[afbeelding]

Ow... kijk dat zijn wel deftige clip-ons inderdaad! Die had ik nog niet eerder gezien!! 8-)

Maar qua veerweg gaat het echt wel goedkomen, die 5 cm die de poten nu doorsteken worden ook verminderd naar 30 misschien zelfs wel 25mm als ik een stuurtje in elkaar ga zetten. Wellicht dat ik de stuurplaat aanpas/verander zodat de poten helemaal niet meer door hoeven te steken...

Ik ben nu gewoon enorm aan het verzinnen hoe ik het ea wil gaan doen...

Even een kleine greep uit mijn hersenspinsels:
Zitje maken van aluminium, enerzijds wil ik graag een echt bobber zadeltje maar ik denk dat het niet mooi wordt om zoiets op zo'n soort motor te monteren. De tank is immers groot en stopt abrupt ter hoogte van het zadel. Misschien de tank verlengen of gewoon toch zelf een zitje maken.

Wat ik wel ga monteren is een oldskool 7" ronde koplamp, en deze wil ik gaan 'integreren' in het geheel aan de voorkant, oftewel stuur, cockpitje , koplamp. Verder las ik de koplampsteunen op buizen (inwendig 45mm) en deze buizen vallen als het ware over de bovenkant van de voorvorkpoten heen.

En ik moet iets fabriceren a la forward controls... Maar dat is het minst spannende :)

De vragen waar ik mezelf mee bezig hou momenteel is:
-Ga ik het zitje maken uit staal of aluminium? (ikzelf denk aan staal, is sterker en aangezien ik het frame ook een kleurtje wil geven is het materiaal minder relevant)
-Buizen voor het zitje/subframe... Rond of rechthoekig/vierkant? (rond is makkelijker om te buigen maar het frame is hoekig en ik denk dat een subframe van ronde buisjes te rommelig wordt)

Dus eerst deze vraagstukken maar eens oplossen hahaha
 
yARHNsv.jpg


wat je bij de bobber style wel veel ziet is het zadel onder de lijn van de tank dan zijn het twee losse delen en maakt maakt het qua looks niet uit dat het zadel zoveel kleiner is dan de tank.
ik vind t wel wat hebben en dan zit je meteen wat lager hoeft je stuur niet nog meer hoger te zijn.

ikzelf zou het zadel wat verder van de tank vandaan zetten

IMG_8616.jpg


triumph heeft het wel mooi gemaakt zo
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

wat je bij de bobber style wel veel ziet is het zadel onder de lijn van de tank dan zijn het twee losse delen en maakt maakt het qua looks niet uit dat het zadel zoveel kleiner is dan de tank.
ik vind t wel wat hebben en dan zit je meteen wat lager hoeft je stuur niet nog meer hoger te zijn.

ikzelf zou het zadel wat verder van de tank vandaan zetten

[afbeelding]

triumph heeft het wel mooi gemaakt zo

Dat zadeltje van die Triumph is idd super!

Zoiets zoek ik eigenlijk, gewoon een klein zadeltje zonder al te veel poespas.

Even maar verzinnen hoe ik het ea een beetje vloeiend ga krijgen, zonder dat het er aangeplakt uitziet.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag nog even wat proberen te doen aan de brommer, maar tijd tijd tijd... altijd tijd te kort om zondag, familie dingen enzo :Z

Maar goed, even wat staal gebogen om te zien of ik ronde vormen mooi vind
L25eagT.jpg

AlZmeGA.jpg


Kan in de prullenbak want ik vind er niks aan :N

Dus idee zitje kan in de koelkast, eerst maar eens verder prutsen.
De accu is bij een verbouwing altijd een probleem dingetje, waar laat je dat ding?!?!

Nou, bij een SRAD heb je plek zat boven het motorblok! *O*
X5RTHXM.jpg


Zelfs getapt draad zit er al in het frame, alsof Mr. Suzuki toentertijd al aan het twijfelen was om hier de accu te plaatsen!
FirLjGk.jpg


Dus ff een accubakje in elkaar gebraden (ja gebraden... had geen zin om TIG te lassen vandaag)
wDDRbVm.jpg


Past precies, en vanaf de buitenkant niks te zien dus onzichtbare montage
YT2YM3W.jpg

aBDpPNW.jpg


Accu erin en zit muurvast, komt nergens tegenaan en de ergste hitte van de motor kan nog ontsnappen door het frame
p8Wfhbr.jpg

3J0GhlW.jpg


Tankje past er ook nog gewoon op en zeker nog 6mm ruimte tussen de tank 8-)
suAauNs.jpg

SfTdi0u.jpg


Nu kan ik weer rustig gaan verzinnen wat ik wil qua zitje, accu is iig geen belemmering meer!
 
Vandaag weer even wat gedaan, ik wilde eens wat anders dan de polyester kontjes die overal te koop zijn.

Men neme een oldskool tractor zitje:
nJNfSxA.jpg

Een stalen 120x120 koker:
Gc2Q006.jpg

Gaatjes boren in de koker om deze aan het frame te bevestigen en M10 draadbusjes op de koker gelast:
6N1Zpj4.jpg

Het vierkante gat van het gietijzer zitje een beetje rondboren, zodat er een verzonken inbusbout M12 in past:
h0kS6Qv.jpg

Op de koker een stripje en een M12 draadbus gelast om het zitje vast te zetten:
qKuAz9X.jpg

Zitje vastzetten op de koker:
KIG1U8F.jpg

MxPBUJr.jpg

2iPt7Lo.jpg


Ik moet nog gaatjes boren voor de knipperlichten en moet de koker nog schuin afzagen (zie de schuine hoek op de foto's, afgeplakt met grijze tape) en weer dichtlassen. Ik denk dat ik de koker in een iets flauwere hoek ga afzagen, de bovenkant hou ik waarschijnlijk recht zodat daar mooi een achterlichtje op past:
bVNrIHL.jpg

i0Nsq8I.jpg

2y7YAqt.jpg

rkXF34W.jpg

5KDPsI6.jpg

PrLjum0.jpg
 
...
Persoonlijk vind ik die tank wel gaaf, geeft de motor tenminste body :Y
:^
Maar in het algemeen vind men de tank EN de kont oerlelijk... Ikke juist niet... was voor mij de reden om dat ding aan te schaffen ;)
Zelfde bij de GSX F van 1998 tot 2006.
Ik hou echt van die grote tank, origineel 20L.
21,35L als je de overvulbeveiliging negeert en nokvol aftankt zoals ik.

In de zomer regelmatig over de 500km met 1 tank, in de winter zelden onder de 450.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het tof! Vooral als de stijl van de motor er straks een beetje bij past. Je zult wel na moeten denken over spuitwerk van de tank e.d.

Dank je, ik vind het ook wel iets hebben zo'n stalen zitje 8-) Het is sowieso iets wat je niet vaak ziet en daar gaat het uiteindelijk om! :]

Maar goed, door het oldskool zitje moet de rest van de motor ook wel een beetje oldskool worden. Dus ik denk dat ik een grote ronde koplamp ga plaatsen en qua spuitwerk moet ik nog even kijken... Misschien wel gewoon mat zwart met knalrode wielen... (en whitewalls... :X )
 
Zojuist nog even wat gedaan, niet veel maar toch...

Even mijn kroonplaat aangepast om een fatbar te kunnen monteren, ik had nog iets liggen van mijn oude KTM.

Gaatjes netjes geboord en past super
0qChBRY.jpg

Een dop 32 past zo nog steeds :)
DZ56C2f.jpg

Stuurtje staat hier nog ietsje te recht, maar even voor het beeld
4v4UbRj.jpg

AQHcOj5.jpg


Breed stuurtje zo... en met die spiegels erop al helemaal! :/
O12jKoq.jpg

Van spiegel tot spiegel 120 cm, ga een beetje op de choppert toer _O-
nh7kQcz.jpg

N5KjGp5.jpg


Maar goed, eigenlijk is dat wel een beetje het doel van deze fiets... een bobberachtig ding...

Dus jep... dan hoort zo'n ding er ook bij 8-)
G1T62Vq.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan