De Nieuwe Ducati Scrambler

De Termi rij ik voorlopig zonder de dB killer maar het grenst aan het asociale en voor de ritten in Frankrijk die ik dikwijls maak gaat het niet lukken bij de lokale blauwbloezen vrees ik.Ik monteer hem wel eens een dezer dagen om eens te horen/voelen wat het verschil geeft.
Ja m'n StreetTwin die heb ik vorig jaar ook 2°hands gekocht met pas 1900km op de teller en die kwam compleet met de "brat tracker kit" (=V&H uitlaten + aangepaste mapping,plat zadel,led pinkers,Dart flyscreen en carter-beschermplaat) dus eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met de Srambler.De oldschool banden heb ik er onlangs afgehaald wegens...zien er fan-tas-tisch uit op de bike maar compleet waardeloos op de baan dus nu weer met de Pirelli Phantoms.
Piccie !
[afbeelding]

Die is ook gaaf zeg! Ik zie nog een aangepast voorspatbord en zwart gemaakte koplamp en teller ring volgens mij. Erg mooi zo. Die banden staan idd niet als erg goed te boek, de Pirelli Phantoms echter wel.
Het gave aan de Street Twin en de Ducati Scrambler vind ik dat het moderne interpretaties zijn van het oude model waar de T100 en T120 meer replica's/imitaties zijn. Vooral de namaak carberateurs, hoe mooi ook, vind ik voor mezelf een moeilijk punt. Neemt niet weg dat het ook prachtige machines zijn maar gevoelsmatig voelt het een beetje nep.

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn met en zonder DB killer in de Termignoni. Ik vond zelf zonder behoorlijk hard en teveel de aandacht trekken in de huidige tijd. Met klinkt hij voor dd berijder prima en ook prachtig mooi donker als eenmaal het staafje eruit is gehaald. Met het staafje erin fluit het nogal en klinken daardoor de ploffen met gas dicht ook minder fraai.
 
Ik begrijp je best hoor,die "neo-retro" fietsen missen mischien een authentiek gevoel maar die moderne bike's rijden volgens mij gewoon zooooo veel beter dan het andere/oudere spul dat ik er echt niet meer van wakker lig en ik geniet iedere keer opnieuw met een smile van oor tot oor als ik ermee ga rijden ( eneuh...met de scrambler mogelijks nog iets meer haha) :] .
 
Ik begrijp je best hoor,die "neo-retro" fietsen missen mischien een authentiek gevoel maar die moderne bike's rijden volgens mij gewoon zooooo veel beter dan het andere/oudere spul dat ik er echt niet meer van wakker lig en ik geniet iedere keer opnieuw met een smile van oor tot oor als ik ermee ga rijden ( eneuh...met de scrambler mogelijks nog iets meer haha) :] .

Agree. Ik heb naast de Scrambler een Triumph Street Triple 765 RS. Iets totaal anders en rijdt als een tierelier. Ik wilde ook iets totaal anders (180 graden anders) dan de Scrambler. Het is erg smooth en qua rijbeleving top en superscherp. Het is eigenlijk gewoon een ‘artikel 5 fiets’. Daarnaast houd ik van spullen die je niet al te veel ziet, geen 13 in een dozijn onderdelen zeg maar. Goed voorbeeld hiervan is mijn Zard pijp. Die ben ik nog niet eerder in het wild tegen gekomen. Begrijp me niet verkeerd, ik zou de RS niet graag missen, maar ik vindt de Scrambler wel leuker. Relaxter, vaak een duimpje op van medeweggebruikers. Als ik alleen al kijk hoeveel aftermarket onderdelen ik aan de Scrambler heb gehangen en nog ga hangen in vergelijking met de Triumph, dan zegt dat eigenlijk al genoeg. Met de Triumph krijg ik (bijna) nooit een thump up. Behalve bij de motorzaak, daar trekt de Triumph altijd bekijks en wordt er veel gevraagd hoe het bevalt, het rijd etc. Voor de Triumph staan voor volgend jaar wel een paar updates op de planning. Dan denk ik aan de (heerlijk jankende) Arrow uitlaat, fly-screen verlenging (mini-mini windscherm), machined remvloeistofreservoirs voor en achter, K&N filter en wat rode accenten, denk aan vuldop olie en pijlstok (Triumph heeft helaas geen kijkglas). Er zitten nu eigenlijk wat standaard must haves op als tankpad, framesliders / beschermers, bobbins, een korte kentekenplaat-houder en de TomTom. Die laatste moet ik middels een extra adapter ook nog op de Scrambler monteren met een eigenbrouwsel plaatje op de kroonplaat van het stuur.

Daarnaast, als je de Scrambler willekeurig ergens parkeert, er komt altijd wel iemand een praatje maken. Ducati noemt het ‘land of joy’ en probeert er een life-style van te maken. Dat gaat me iets te ver, maar het komt er wel dicht bij...

Jou Triumph zit een beetje in dezelfde hoek als de Scrambler, dus zul je deze reacties wellicht herkennen. Ik vindt jou Triumph echt schitterend, maar staat voor mij te dicht bij de Scrambler, vandaar mijn keuze begin mei voor een RS. Gebruik afgelopen jaar 50-50 denk ik.
 
Laatst bewerkt:
...
Als ik wat dichter in de buurt woonde was ik ook wel even gaan kijken in Soest maar van het Kawasaki nieuws vind ik alleen de Z 900 RS interessant. Gaaf ding en van de Japanse merken is Kawasaki wel mijn favoriet.
Veel plezier in ieder geval en ook van deze evenementen zouden wat foto's zeker gewaardeerd worden ;)

Ja, heden tendage is Kawa ook 1 van mijn favoriete Japanse merk. Lekker eigenzinnig. Ben ook benieuwd naar de Z900 RS in real life. Ze hebben daar ook een café racert van. Hoop dat die er ook staat.

Bij mij op het werk zijn eigenlijk relatief veel motor-rijders. Dat leid vaak tot discussies over merken, motortypes etc. Er zit echter 1 vervente Honda fan bij. De laatste jaren in mijn ogen een oersaai merk. Dus ik vertelde hem dat je een Honda pas mooi krijgt als je de zaag er in zet. Hij keek me zo aan: 😳. Toen wees ik hem op een YT kanaal, Racer TV. Waanzinnig gaaf kanaal met veel café racers, waarbij er opvallend veel van Honda zijn, omdat de basis van veel Honda’s uit de jaren 80 perfect is voor een strakke racer. Toen kon hij er ook wel weer om lachen... Een 500 V-twin, minimal look en strakke uitlaatpijpen is 1 van mijn favo’s.

PS. De laatste modellen zien er op beeld dan wel weer een stuk gaver uit. Althans, wat ik zo van de EICMA langs heb zien komen.
 
Laatst bewerkt:
Prijzen Ducati Scrambler 1100 voor NL bekend:

Scrambler 1100
... de Scrambler 1100, die als geel/zwarte standaardversie 15.290,- kost, terwijl de Scrambler 1100 Special in "Custom Grey" € 16.790,- moet opbrengen en er voor de Sport in "Viper Black" € 17.890,- betaald moet worden.

Bron: Nieuwsmotor.nl

Stevig...
 
Laatst bewerkt:
Prijzen Ducati Scrambler 1100 voor NL bekend:

Scrambler 1100
... de Scrambler 1100, die als geel/zwarte standaardversie 15.290,- kost, terwijl de Scrambler 1100 Special in "Custom Grey" € 16.790,- moet opbrengen en er voor de Sport in "Viper Black" € 17.890,- betaald moet worden.

Bron: Nieuwsmotor.nl

Stevig...

Zo, dat is behoorlijk aan de prijs zeg!Tel daar ook nog eens(ruim)1000 euro bij op voor een mooie uitlaat...
Ben benieuwd of ze voor die prijzen veel kopers gaan vinden. Ze plaatsen zichzelf midden tussen de R nineT modellen van BMW en de 1200 Bonneville modellen van Triumph die aanzienlijk sterker zijn in de meeste gevallen.
 
Ik had dit ook niet verwacht.
Zat meer te denken aan 13.500 voor de instapper en 15.290 voor de duurste.
Het gat tussen de 800 en 1100 is zo wel erg groot.
Nu is de 1100 instapper bijna 1,5x duurder dan een 800 Icon...
En idd, de uitlaat van Thermi op de EICMA zal zeker boven de 1000 euro zijn... -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik had dit ook niet verwacht..
Nu is de 1100 instapper bijna 1,5x duurder dan een 800 Icon...
En idd, de uitlaat van Thermi op de EICMA zal zeker boven de 1000 euro zijn... -O-

Voordeel is dat de "oude" 800 Scrambler nu nog meer waard voor zijn geld lijkt. ;)
Die Termi zal zeker nog minimaal 10% aan de prijs toevoegen vrees ik. B|
Ik ben wel benieuwd naar de eerste rijtesten en reviews.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar de eerste reviews van de 1100.

De ‘oude’ 800 vindt ik ook al aardig, zo niet behoorlijk aan de prijs.
Als je er objectief (dus niet door een roze bril) naar kijkt koop je voor een hoop geld een Spartaanse fiets met gedateerde techniek. Luchtkoeling met maar 2 kleppen per cilinder etc. Het enige moderne is de ABS, maar dat is tegenwoordig verplicht en hier en daar wat LED verlichting. Voor het geld van een Icon koop je een hypermoderne Japanner. Of dat leuker is en, of je er van houdt of niet, doet eigenlijk niet ter zake. Het feit is dat ze het er voor kunnen bouwen... Met de roze bril weer op: Ja, het is leuker om op een ‘moderne’ Spartaanse fiets te rijden. Het feit dat je Ducati sleutels op de bar kunt leggen kost, terecht of onterecht, ook wat extra’s. Ik vindt bij de 800 de fun / prijsverhouding echter wel in orde. De vraag is of je op de 1100 op basis van de prijs ook 1,5x meer lol hebt. Denk dat ik dit met een nee moet beantwoorden...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel benieuwd naar de eerste reviews van de 1100.

De ‘oude’ 800 vindt ik ook al aardig, zo niet behoorlijk aan de prijs.
Als je er objectief (dus niet door een roze bril) naar kijkt koop je voor een hoop geld een Spartaanse fiets met gedateerde techniek. Luchtkoeling met maar 2 kleppen per cilinder etc. Het enige moderne is de ABS, maar dat is tegenwoordig verplicht en hier en daar wat LED verlichting. Voor het geld van een Icon koop je een hypermoderne Japanner. Of dat leuker is en, of je er van houdt of niet, doet eigenlijk niet ter zake. Het feit is dat ze het er voor kunnen bouwen... Met de roze bril weer op: Ja, het is leuker om op een ‘moderne’ Spartaanse fiets te rijden. Het feit dat je Ducati sleutels op de bar kunt leggen kost, terecht of onterecht, ook wat extra’s. Ik vindt bij de 800 de fun / prijsverhouding echter wel in orde. De vraag is of je op de 1100 op basis van de prijs ook 1,5x meer lol hebt. Denk dat ik dit met een nee moet beantwoorden...

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om de prijs te bepalen aan de stand van de techniek. En de "hypermoderne" Japanse concurentie vind ik persoonlijk ook nog wel mee vallen.Buiten misschien traction control en een modern uiterlijk is er weinig moderns aan. Rijwiel gedeelte en motor techniek is verder niks bijzonders.
Ik denk dan vooral aan de XSR-700/XSR-900 als je echt een direct vergelijk wil maken(prijs technisch en kwa concept)en die ogen toch een stuk minder harmonieus dan de Scrambler die oorspronkelijk als Scrambler is ontworpen in tegenstelling tot de Yamaha modellen(hetgeen ook duidelijk te zien is aan de rare afdekplaten en ongebruikte montage punten in het frame) en anders kwa prestaties de MT-07/09 en de Z-650/900 en de Suzuki SV 650. De kleine modellen zijn bijzonder veel waar voor hun geld maar vooral de MT-07 is volgens testers en eigenaren behoorlijk slecht geveerd en wordt dan ook eigenlijk zeer vaak aangepast wat natuurlijk de prijs ook weer wat op drijft. De 900 modellen overtreffen de Scrambler uiteraard op het gebied van prestaties voor hetzelfde of zelfs iets minder geld maar zo'n stalen tank met alu panelen, gepolijste(of diamond cut) afwerking op diverse delen van het motorblok en een radiale Brembo remtang kost natuurlijk ook wat. Ook zal het lichte sterke motorblok blok met desmodronische klepbediening niet het voordeligste zijn om te fabriceren. En de APTC slipperclutch is ook een (redelijk modern) plus punt van de Duc.
Zelf vergelijk ik de Ducati Scrambler met de Moto Guzzi V7/V9 en de Triumph Street Twin/Street Scrambler en T100 en de Harley Davidson Roadster modellen. En in dat gezelschap is de Ducati Scrambler een prima aanbieding die competitief geprijsd is met uitstekende prestaties kwa motorvermogen, remmerij en rijwiel gedeelte. Met of zonder roze bril volgens mij ;) . Kwa smiles per mile is de Ducati voor mij de absolute winnaar in dit gezelschap ongeacht de prijs(diep roze bril...)
Uiteindelijk komt het er op aan voor wat voor eigenschappen jij persoonlijk kiest en waar je het meeste plezier aan beleeft.
 
Laatst bewerkt:
Deze middag een paar droge en zelfs zonnige uurtjes gehad en direct maar een ritje MET dB killer(incl.staafje)in de Termi --> wat me opviel 1/ wat een irritant en triest geluidje komt nu uit die demper zeg,pfff!(dus zeker al dat staafje...daaaag) 2/ ik had wel het "gevoel" dat de fiets iets soepeler reed maar misschien ook wat minder aan het gas hing,als je begrijpt wat ik bedoel.Dit is puur op rijsensatie die ik ervaar sedert ik de motor heb (pas een paar 100 km mee gereden).Wat ik ook merk is dat het tempo op de bochtige binnenbaantjes alhier snel de hoogte ingaat gewoon doordat de motor makkelijk te sturen is,standaard ophanging vind ik best ok...plaatje })
full
 
Hahaha, ik kan me voorstellen dat na het rijden zonder de db killer de Termi maar triest klinkt. Heb je het staafje nu al verwijderd als ik het goed begrijp of ga je het nog doen? Is zo gebeurt, ik heb het gedaan met een los ijzerzaag blaadje en even afgewerkt met de vijl. Klinkt de Termi mooi maar gedempt donker zonder iritant gefluit.
Ik vind de standaardvering ook niet verkeerd hoor, ook met bagage deed hij het prima ondanks mijn eigen hoge gewicht(had de voorspanning wel 1 tandje hoger staan). Heb alleen de achterschokdemper vervangen omdat er een hele fraaie Hyperpro schokdemper op mijn pad kwam.
Lekker dat je nog hebt kunnen rijden, weer is momenteel absoluut niet verkeerd(mits het droog is). Wil zelf ook graag nog wat ritjes maken maar het weer en vrije tijd werken momenteel niet helemaal mee.
Oogt je voorspatbord nu trouwens weer hoger of is dat gezichtsbedrog?
 
Ha ja de verloopplaatjes van het voorspatbord hangen te drogen in de garage dus voorlopig weer iets hoger.Ellendig staafje wordt asap verwijderd haha.
 
Ik Ben gisteren naar het Nationaal Militair Museum in Soest geweest.
Daar was een show van Kawasaki en was met name benieuwd naar de Z900RS en café racer.
Ze zien er in het echt goed uit.
De Café Racer zouden ze wat mij betreft naast groen ook in het zwart mogen uitbrengen.
Afwerking is erg goed. De prijs echter stevig, maar ik denk dat ik het er wel voor over zou hebben.
Dan ga ik er voor het gemak van uit dat het lekker klinkt en goed rijdt.
Het zou zomaar een toppertje kunnen worden...
Het instapmodel Z900RS in zwart kost €12.999, en dat is op de kop af €3000 meer dan een gewone Z900 naked. De café begint bij €13.499. Het prijsverschil is stevig, maar persoonlijk vindt ik het gezien de afwerking en looks redelijk te verdedigen. De klokkenwinkel ziet er echt goed uit met 2 analoog uitziende meters.
 
Laatst bewerkt:
Ik Ben gisteren naar het Nationaal Militair Museum in Soest geweest.
Daar was een show van Kawasaki en was met name benieuwd naar de Z900RS en café racer.
Ze zien er in het echt goed uit.
De Café Racer zouden ze wat mij betreft naast groen ook in het zwart mogen uitbrengen...

Wel een gave fiets die Kawa al wordt ik nooit zo warm van 4 in lijn motoren (op de BMW K serie na dan).
Prijs is redelijk denk ik. Toch vond ik de ZRX modellen beter geslaagde op het verleden geïnspireerde modellen.
Ik ga binnenkort wel even bij de dealer kijken hoe het er in het echt uit ziet, misschien dat ik mijn mening dan moet bijstellen.
 
Nooit een fan van welke 4-cylinder dan ook geweest, maar het plaatje van de Kawa ziet er goed uit. De prijs vind ik toch wel hoog of werkt het zo dat de prijs bepaald wordt per klep?
Wel een gave fiets die Kawa al wordt ik nooit zo warm van 4 in lijn motoren (op de BMW K serie na dan).
Prijs is redelijk denk ik. Toch vond ik de ZRX modellen beter geslaagde op het verleden geïnspireerde modellen.
Ik ga binnenkort wel even bij de dealer kijken hoe het er in het echt uit ziet, misschien dat ik mijn mening dan moet bijstellen.
 
Ik vind die Kawa RS schitterend :P Nooit gedacht dat ik ooit weer een 4 cilinder mooi zou vinden. Geluid is natuurlijk ook deel vd beleving dus daar ben ik wel benieuwd naar. Op de filmpjes klinkt hij best donker iig.

Ben alleen wel beetje geschrokken vd prijs. Hij is minimaal 1k te duur, echter 10.999 zou wat mij betreft meer in de buurt komen. Probleem wordt volgens mij echter hoofdzakelijk veroorzaakt doordat andere retro fietsen echt véél te duur zijn. Guzzi V7, Triumph Street Twin en ook de Scrambler zijn eigenlijk rationeel gezien (dus even zonder emotie, gevoel etc) flink overprized. Bovendien zit er geen electronica op en het vermogen (afgezien van de Duc) is ook niet om over naar huis te schrijven. Dat maakt volgens mij ook dat Kawa deze prijs kan vragen. De RS biedt véél meer vermogen en koppel en veel meer electronica met een retro look. Vergelijk je dat met de concurrenten, kun je dus eenvoudig op die prijs gaan zitten.

NB....wie koopt er nu nog een Scrambler 1100 :?
 
Ik vind die Kawa RS schitterend :P Nooit gedacht dat ik ooit weer een 4 cilinder mooi zou vinden. Geluid is natuurlijk ook deel vd beleving dus daar ben ik wel benieuwd naar. Op de filmpjes klinkt hij best donker iig.

Ben alleen wel beetje geschrokken vd prijs. Hij is minimaal 1k te duur, echter 10.999 zou wat mij betreft meer in de buurt komen. Probleem wordt volgens mij echter hoofdzakelijk veroorzaakt doordat andere retro fietsen echt véél te duur zijn. Guzzi V7, Triumph Street Twin en ook de Scrambler zijn eigenlijk rationeel gezien (dus even zonder emotie, gevoel etc) flink overprized. Bovendien zit er geen electronica op en het vermogen (afgezien van de Duc) is ook niet om over naar huis te schrijven. Dat maakt volgens mij ook dat Kawa deze prijs kan vragen. De RS biedt véél meer vermogen en koppel en veel meer electronica met een retro look. Vergelijk je dat met de concurrenten, kun je dus eenvoudig op die prijs gaan zitten.


NB....wie koopt er nu nog een Scrambler 1100 :?

Hier kan ik me prima in vinden en is min of meer dezelfde strekking die ik hier eerder gedeeld heb. Gezien het feit dat de Scrambler een behoorlijk succes is (heb de indruk in de landen om ons heen meer dan hier, maar dat terzijde) betekend dat mensen het extra geld er toch voor over hebben. Het is een beetje hetzelfde als de Mini. Retro + Premium = Hoofdprijs... *D Joost van MotoMe heeft overigens een mooie reportage gemaakt over de Z900RS.

Heb overigens nog een paar onderdelen om bij de andere onderdelen op de plank te leggen:
Zwarte handvaten, rode boutenset voor de kunststof delen, rode klemmen voor koppeling- en remhandels zonder spiegelmontage en 2 rode nokkenascovers van CNC Racing. Kan niet wachten op het voorjaar... :P
 
Laatst bewerkt:
Heb overigens nog een paar onderdelen om bij de andere onderdelen op de plank te leggen:
Zwarte handvaten, rode boutenset voor de kunststof delen, rode klemmen voor koppeling- en remhandels zonder spiegelmontage en 2 rode nokkenascovers van CNC Racing. Kan niet wachten op het voorjaar... :P

Nice! :9 Ben erg benieuwd naar die nokkenascovers in real life.
Respect ook voor je zelfbeheersing en geduld...ik zou echt niet kunnen wachten om die spulletjes erop te zetten.
 
Nou, ik eigenlijk ook niet, maar de garage is niet verwarmd...
En de temperaturen heden ten dage nodigen ook niet uit om nu eens ff lekker uitgebreid te gaan sleutelen. Die covers zien er goed uit, eigenlijk zoals alles van CNC. Ze zijn uit 1 blokje gefreesd en rood geanodiseerd. Ik vindt het weer kleine kunstwerkjes, net als de overigens zwarte handvaten.

Heb voor de Street Triple gisteren het verlengde ruitje besteld voor op de fly screen. Gaat later ook op de plank.
 
Laatst bewerkt:
Zo, de Scrambler staat ook onder zeil.
Dat is ten opzichte van vorig jaar aan de late kant.
Kannie wachten op het hopelijk mooie voorjaar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan