Nieuwe SV650S deel XIV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb gister de SV afgetankt met 98 en op stal gezet..
Winterstop gaat 15 december in.. en met dit weer zijn de plezierritjes voor dit jaar voorbij..

Zit nu alleen te dubben of ik hem met een onderhoudsbeurt weg zet of dat ik straks (in maart?) het onderhoud doe.. de hele meuk is namelijk aan de beurt; olie en filter, KVS, remvloeistof en de vorkpoten moeten ook worden voorzien van nieuwe olie.. zit er nu 4 jaar in. Ik heb alles liggen.. alleen wanneer te doen..

Er staat nu bijna 22.000 op.. houd in dat ergens volgend jaar de klepspeling gecontroleerd moet worden.. dat kan ik wel zelf.. eventueel het afstellen ervan (als dat nodig blijkt te zijn) kan ik denk ik ook zelf.. ga dan eerst even in mn haynes boek kijken; maar hoe is het hier gegaan bij de meeste? Was de klepspeling te krap/ruim of valt het vaak nog binnen de toleranties?

En als het idd binnen de toleranties valt; dan pas weer kijken bij 48.000 of toch maar wat eerder..?
 
Laatst bewerkt:
Hai,

als je de ruimte heb (en als je nog op dezelfde plek woont heb je die) projectje maken :) Dat red je voor maart.

Mijn K8 had iets van 60K op de teller toen ik hem verkocht. Dus 2 keer de klepspeling gecontroleerd en beide keren was de klepspeling goed. Als het niet goed is moet je schimmen en dat is gedoe, dan moet de nokkenas eraf. Maar meten zelf is gewoon deksel eraf en voelmaatjes ertussen. Dat gaat jouw wel lukken :Y
 
Excuses,

Zie nu dat het moet gaan over de nieuwere generaties SV, en ik ga jullie topic niet vullen met ouwe meuk :W

Later,

Loek
 
Laatst bewerkt:
Excuses,
Zie nu dat het moet gaan over de nieuwere generaties SV, en ik ga jullie topic niet vullen met ouwe meuk :W
Later,
Loek
De meesten volgen alle drie SV topics, (lekker handig), dus komen jouw gele aanwinst echt wel elders tegen ;)
 
Hai,

als je de ruimte heb (en als je nog op dezelfde plek woont heb je die) projectje maken :) Dat red je voor maart.

Mijn K8 had iets van 60K op de teller toen ik hem verkocht. Dus 2 keer de klepspeling gecontroleerd en beide keren was de klepspeling goed. Als het niet goed is moet je schimmen en dat is gedoe, dan moet de nokkenas eraf. Maar meten zelf is gewoon deksel eraf en voelmaatjes ertussen. Dat gaat jouw wel lukken :Y
Ja; en 4 nokassen eraf halen en de boel weer op tijd zetten is niet iets waar ik op zit te wachten..

En ja ruimte; die heb ik wel.. al komt eer deze week ook de vulcan van zuslief hier zijn winterslaap houden.. Zit alleen te dubben wat verstandig is.. voor de winter of bij aanvang het zijzoen.. tis natuurlijk wel zo dat als ik de oude meuck laat zitten dat het er dan wel nóg langer in zit.. nog een klein detail; in maart/april/mei is het de bedoeling dat er op mijn woning een dakopbouw word gerealiseerd... misschien dan toch maar deze winter doen..

Keuzes heh.. kan t ook alleen maar in het weekend doen.. doordeweeks 0 tijd..

Eerst maar eens twee kleppendeksel pakkingen scoren..
 
Laatst bewerkt:
Ja; en 4 nokassen eraf halen en de boel weer op tijd zetten is niet iets waar ik op zit te wachten..

En ja ruimte; die heb ik wel.. al komt eer deze week ook de vulcan van zuslief hier zijn winterslaap houden.. Zit alleen te dubben wat verstandig is.. voor de winter of bij aanvang het zijzoen.. tis natuurlijk wel zo dat als ik de oude meuck laat zitten dat het er dan wel nóg langer in zit.. nog een klein detail; in maart/april/mei is het de bedoeling dat er op mijn woning een dakopbouw word gerealiseerd... misschien dan toch maar deze winter doen..

Keuzes heh.. kan t ook alleen maar in het weekend doen.. doordeweeks 0 tijd..

Eerst maar eens twee kleppendeksel pakkingen scoren..

kleppendeksel pakking zijn vaak weer te gebruiken, nokkenassen doe je één voor één en zet je met een twrap vast aan de ketting verloopt die ook niet van de timing.
 
kleppendeksel pakking zijn vaak weer te gebruiken, nokkenassen doe je één voor één en zet je met een twrap vast aan de ketting verloopt die ook niet van de timing.
Goeie tip.. :t zal wel even kijken hoe de pakking er uit ziet na loshalen..
zag dat ze rond 20 euro de stuk zijn.. :/
Als ik allemaal lees wat er nog moet komen.. zou ik t maar lekker in de winter doen.

Ook zo kut.. de eerste zonnestralen straks. Hmmz tja. Hij moet eigenlijk nog wel z'n beurtje :')
Jahh idd B|
 
Laatst bewerkt:
gewoon beginnen, waarschijnlijk is de klepspeling goed en ben je er vanaf. Mocht het niet goed zijn (wat niemand dus verwacht) heb je nog een paar maanden de tijd voordat die dakopbouw en het zonnetje eraan komt
 
Zeker heel leuk geschreven, maar wat een werk joh.
Het zal voor iemand met enig gevoel voor techniek en sleutelkunde te doen zijn, maar wat een werk.
Bij de laatste kleppenbeurt van mijn SV bleken er 4 gesteld te moeten worden. Zowel in als uitlaatkleppen en aan beide cilinders.
Daarvoor moeten dus minstens 3 nokkenassen verwijderd zijn geweest.
Dit hele geintje kosten me . . . . . 196 Euro, all in.
Vrijdag aan het eind van de dag brengen, zaterdagmiddag ophalen, en gratis Suzuki leenfiets om niet met een motorpak en helm gebruik te hoeven maken van het OV. En nog geen 24 uur SV-loos geweest.

10 Euro gerekend voor de shims, en de klepdekselpakkingen hergebruikt met een lik vloeibare pakking ertussen.
Ongevraagd ook een inspectie uitgevoerd van de NAKSpanschoen.
Officiële Suzuki dealer, geen beunsjaak!

Daar ga ik toch geen twee weken voor lopen kloten!! :N
En met de trein naar het werk zeker !? :r :r :r
 
Laatst bewerkt:
aanstaande zondag ga ik mijn accu eruit halen ivm winterstalling. Doen jullie verder nog dingen aan de motor ? zoals bijv van dat spul in de tank gooien ? ik heb injectie weet niet of dat veel verschil maakt
 
aanstaande zondag ga ik mijn accu eruit halen ivm winterstalling. Doen jullie verder nog dingen aan de motor ? zoals bijv van dat spul in de tank gooien ? ik heb injectie weet niet of dat veel verschil maakt

Dee er altijd forte 1 en 2 in om de benzine langer goed te houden en je injectie schoon te maken zijn twee flesjes, laatst jaar dacht ik maar 1 flesje in gedaan weet even niet welke die om je brandstof goed te houden (forte1) en moet zeggen merkte geen verschil met starte en rijden en je bespaart iets van €20,- van dat duure spul.
Tank wel altijd min 98 octaan of hoger.
 
Laatst bewerkt:
Zeker heel leuk geschreven, maar wat een werk joh.
Het zal voor iemand met enig gevoel voor techniek en sleutelkunde te doen zijn, maar wat een werk.
Bij de laatste kleppenbeurt van mijn SV bleken er 4 gesteld te moeten worden. Zowel in als uitlaatkleppen en aan beide cilinders.
Daarvoor moeten dus minstens 3 nokkenassen verwijderd zijn geweest.
Dit hele geintje kosten me . . . . . 196 Euro, all in.
Vrijdag aan het eind van de dag brengen, zaterdagmiddag ophalen, en gratis Suzuki leenfiets om niet met een motorpak en helm gebruik te hoeven maken van het OV. En nog geen 24 uur SV-loos geweest.

10 Euro gerekend voor de shims, en de klepdekselpakkingen hergebruikt met een lik vloeibare pakking ertussen.
Ongevraagd ook een inspectie uitgevoerd van de NAKSpanschoen.
Officiële Suzuki dealer, geen beunsjaak!

Daar ga ik toch geen twee weken voor lopen kloten!! :N
En met de trein naar het werk zeker !? :r :r :r

Dat is ook wel echt goedkoop, voor dat geld staat die bij mp net op de brug 😂
 
Dee er altijd forte 1 en 2 in om de benzine langer goed te houden en je injectie schoon te maken zijn twee flesjes, laatst jaar dacht ik maar 1 flesje in gedaan weet even niet welke die om je brandstof goed te houden (forte1) en moet zeggen merkte geen verschil met starte en rijden en je bespaart iets van €20,- van dat duure spul.
Tank wel altijd min 98 octaan of hoger.
Forté MotoPower I is voor het reinigen of preventief schoonhouden van carburateurs. Ik weet dat er spul op de markt is dat specifiek is voor het reinigen van injectiesystemen. MotoPower I is dat in principe niet, maar zal allicht werken. Het lost mn. vergomde benzineresten op.
Er is ook Fuel Stabilizer. Weet niet hoe het werkt. Nooit gebruikt, maar nodig is dat in principe niet.

Als je motor goed start en loopt voor je 'm wegzet is er niets mis mee. Als je 'm geen jaaaaaren gaat stallen is het gewoon een kwestie van de tank helemaal vullen met ethanolvrije benzine. Van de gemakkelijk verkrijgbare merken is dat BP Ultimate (98 octaan) en Shell V-Power (95 octaan) in Nederland. Alle andere benzines van de gangbare pompen bevatten ethanol.

Rijden op ethanolhoudende benzine maakt niets uit. Ook op de E10 benzine in Duitsland rijdt een SV perfect, maar ethanol trekt water aan!! Als je je motor regelmatig gebruikt is dat geen enkel probleem, want het water blijft in microdruppeltjes 'zweven' in de benzine. De microdruppeltjes 'vinden' elkaar niet en je brand ze gewoon op. Bij stallen is dat wat anders. Doordat de benzine langer staat komt er méér water in en de druppeltjes hebben ook veel meer tijd aan elkaar te groeien , waardoor ze op een bepaald moment groot en zwaar genoeg zijn om uit te zakken waardoor je ineens wél een hoeveelheid vloeibaar water onderin je tank krijgt. En die druppel gaan dus niet zo snel meer in dispersie. De tank van de SV is van staal, en staal en water . . . . . . yep roest!

Om deze reden is de hele tank vullen met ethanolvrije benzine het enige dat echt van belang is voor een normale winterstalling. De tank ook zo vol mogelijk afvullen, met een zo klein mogelijk volume aan lucht om condensvorming van waterdamp uit de lucht tegen de binnenkant van de tank zoveel mogelijk te minimaliseren.

That's it.
 
Laatst bewerkt:
ik heb sinds ik de motor heb vol getankt ongeveer 25 km mee gereden, kan ik dat nog bijvullen met die ethanol vrije benzine ?
Gewoon flesje fuelsaver er bij gooien. En motor starten of zorgen dat de brandstofpomp draait.
Maar 3 maand moet dat goed gaan met verse benzine
 
Forté MotoPower I is voor het reinigen of preventief schoonhouden van carburateurs. Ik weet dat er spul op de markt is dat specifiek is voor het reinigen van injectiesystemen. MotoPower I is dat in principe niet, maar zal allicht werken. Het lost mn. vergomde benzineresten op.
Er is ook Fuel Stabilizer. Weet niet hoe het werkt. Nooit gebruikt, maar nodig is dat in principe niet.

Als je motor goed start en loopt voor je 'm wegzet is er niets mis mee. Als je 'm geen jaaaaaren gaat stallen is het gewoon een kwestie van de tank helemaal vullen met ethanolvrije benzine. Van de gemakkelijk verkrijgbare merken is dat BP Ultimate (98 octaan) en Shell V-Power (95 octaan) in Nederland. Alle andere benzines van de gangbare pompen bevatten ethanol.

Rijden op ethanolhoudende benzine maakt niets uit. Ook op de E10 benzine in Duitsland rijdt een SV perfect, maar ethanol trekt water aan!! Als je je motor regelmatig gebruikt is dat geen enkel probleem, want het water blijft in microdruppeltjes 'zweven' in de benzine. De microdruppeltjes 'vinden' elkaar niet en je brand ze gewoon op. Bij stallen is dat wat anders. Doordat de benzine langer staat komt er méér water in en de druppeltjes hebben ook veel meer tijd aan elkaar te groeien , waardoor ze op een bepaald moment groot en zwaar genoeg zijn om uit te zakken waardoor je ineens wél een hoeveelheid vloeibaar water onderin je tank krijgt. En die druppel gaan dus niet zo snel meer in dispersie. De tank van de SV is van staal, en staal en water . . . . . . yep roest!

Om deze reden is de hele tank vullen met ethanolvrije benzine het enige dat echt van belang is voor een normale winterstalling. De tank ook zo vol mogelijk afvullen, met een zo klein mogelijk volume aan lucht om condensvorming van waterdamp uit de lucht tegen de binnenkant van de tank zoveel mogelijk te minimaliseren.

That's it.
Hmm niet helemaal juist.
Vanuit milieu eisen zit er in elke Euro95 minimaal 5% ethanol. Bij de prijsvechter pompen kán er meer erhanol in zitten, de productie hiervan is immers goedkoper, echter niet meer of gelijk aan 10% omdat het anders als E10 verkocht moet worden om aan de EN norm van reguliere Euro95 te mogen blijven voldoen. De hedendaagse benzines zijn vervaardigd met “droge ethanol.” Er is een periode geweest dat BlueOne (Argos Oil) werd geproduceerd met 15% “natte ethanol.” en dat gaf de nodige problemen. De norm waaraan deze benzine voldeed is ergens eind 2013 ingetrokken en inmiddels wordt BlueOne geproduceerd met 10% droge ethanol en verkocht alszijnde E10.

Benzine met ethanol trekt geen water aan, het is niet hygroscopisch zoals remvloeistof. Hiervoor is het percentage ethanol te laag. Echter niet te verwarren met pure ethanol (70% en hoger) want dán is ethanol wel hygroscopisch. Er zit water in ethanol welke achter blijft na het produceren ervan. Vandaar de term natte en droge ethanol. Echter is de droge ethanol niet 100% droog; er zit nog een restvocht percentage in van ongeveer 1%. En dit water zakt bij stilstaan onderin je tank. En gezien inderdaad water (met het daarin aanwezige zuurstof) en staal gaan corroderen krijg je op den duur roestvorming.

Ik zelf tank altijd BP98 en deze is inderdaad ethanol vrij. V-power shell is ook ethanol vrij maar is RON97. Deze “rating” bestaat echter niet aan de pomp zoals RON95 en RON98. Daarom ook niet verkocht als 98 gezien V-power daaraan niet voldoet en valt daarom terug op 95 ookal is het in werkelijkheid RON97.
 
Ik zet mijn motoren weg met competition 102 van de Firestone pomp in de tank.
Aangezien ik met 2 van de 3 motoren trackdagen rijd en met de gewone wegmotor swinters niet rijd.

In het seizoen rijd ik gewoon met ron 95
 
Hmm niet helemaal juist.
Vanuit milieu eisen zit er in elke Euro95 minimaal 5% ethanol ....
Super! dank voor de toelichting. Moraal van het verhaal is hetzelfde, maar dat van die natte en droge ethanol wist ik niet. Wel dat tot vorig jaar BP Ultimate en Shell V-Power ethanolvrij zouden zijn, maar hoe ethanolvrij ethanolvrij is begin ik nu te betwijfelen. Hoe dan ook, van de normale merken zullen deze benzines nog steeds de minst ethanolbevattende benzine zijn, toch?
Het bomen en bos verhaal wordt met MON nummers nog veel erger dan met RON nummers. Voor hoog-vermogen tweetakt-rijders van groot belang, maar voor normaal gebruik in een SV niet echt aan de orde.
102 octaan is leuk, en ik kan me heel goed voorstellen dat het op een circuit merkbaar is, maar voor straatgebruik zonde van het geld, behalve voor winterstaldoeleinden als dit ècht ethanolvrije (en dan ook echt vrije!!) benzine zou betreffen.

Vorig jaar waren die FireStone 102, Shell V-power, en BP Ultimate ethanolvrij.
Momenteel alleen nog die eerste?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan