KTM LC4: Teil fünf - Team Seacow still going!

full


Maar even een plaatje om het forum op te leuken :D


Ik las dat Roy bezig was om z'n lagers misschien te vervangen, in de toekomst zal mijn blokje ook eens aangepakt moeten worden.

Ik dacht aan lagers vervangen (Zelf doen)
Compressie meten mits goed cilinder en zuiger behouden.
Anders cilinder wegbrengen Honen + nieuwe zuiger (Laten doen)
Big end, moet gebalanceerd worden? (Laten doen)

Wat zou dit ongeveer gaan kosten?
 
Laatst bewerkt:
Zaakje hier in de buurt doet bigend persen voor 270€ en volgens koste hohnen en nieuwe zuiger plus veren iets van 180€. Krukas lagers voor het blok met kokusan ontsteking gaat je via Ktm 180€ kosten. Main schaft lager kost 80€(die kan je alleen via Ktm krijgen als je meteen de goede wil)
 
Ah ja... heb je hier in de Achterhoek niet zoveel last van :P


Ja het waren de spacers weer! Met de brander drop, roken deden ze, toen kwam er beweging in. Papa heeft weer gewonnen. Andere set (Haan wielen) gekocht en nu eindelijk er onder gezet. Is het pimp festijn begonnen. Nu nog andere zadel overtrek en de nieuwe stickerset erop. Dan is het weer toonbaar. Ow ja niet vergeten een andere radiator, die lekt niet maar heeft een bijzondere creatieve, organische vorm aangenomen bij de laatste crash...


full


Maar even een plaatje om het forum op te leuken :D


Ik las dat Roy bezig was om z'n lagers misschien te vervangen, in de toekomst zal mijn blokje ook eens aangepakt moeten worden.

Ik dacht aan lagers vervangen (Zelf doen)
Compressie meten mits goed cilinder en zuiger behouden.
Anders cilinder wegbrengen Honen + nieuwe zuiger (Laten doen)
Big end, moet gebalanceerd worden? (Laten doen)

Wat zou dit ongeveer gaan kosten?

Hoi, mooie plaatje. Waarom bezorgt over het blok? Ik zou minstends de zuiger vervangen. Dat ding zit er al veel te lang in en kan lelijke schade aanrichten. Een nieuwe zuiger is de modificatie die merkbaar meer vermogen geeft en de bike beter laat starten. Honen van cilinder alleen als het patroon er uit is of schade is. Anders alleen nieuwe zuiger en ringen.
Big end moet alleen gebalanceerd worden als die uit elkaar geperst gaat worden. Dit is vaak niet nodig.

Ga je off road rijden? Sua is dol op noppuh.
 
Ben helemaal niet bekend met de geschiedenis van dit apparaat, en ben er bang voor dat die lagers er een keer uit gaan rammelen. 20.000 kilometers zijn zomaar gereden, maar wellicht heeft hij heel lang stil gestaan vanaf 1997 :P of heeft iemand anders het blok al eens los gehad. Hieruit neem ik op dat het big end wel meer kilometers kan draaien?

Ik rij vooral op de weg, af toe eens een strookje gras meenemen. Misschien in de toekomst nog eens een offroad tourtjes ofzo.
 
Daar kun je wel eens een punt hebben, frame is van 1997 volgens kenteken bewijs. Kappen set van 2003 model heb ik me laten vertellen. Maar dat geeft niet veel meer inzicht over de geschiedenis van wat er met dit blok gebeurd is.
 
Ben benieuwd? de handelaar waar ik hem van kocht gaf aan dat hij uit de buurt van steenwijk kwam.
 
Laatst bewerkt:
Post maar even een plaatje van de andere kant van het blok, daar is meer verschil tussen de bouwjaren .

Zuiger/zuigerveren zijn niet zo'n probleem bij LC4's als die versleten zijn gaat de motor veel olie verbruiken en het vermogen gaat achteruit.

Als er een nieuwe drijfstang of big-end lager in moet, moet je die persen en richten.
Big-end lager los vervangen zou ik niet adviseren overigens, KTM verkoopt ze ook alleen als setje meen ik.
 
Ben helemaal niet bekend met de geschiedenis van dit apparaat, en ben er bang voor dat die lagers er een keer uit gaan rammelen. 20.000 kilometers zijn zomaar gereden, maar wellicht heeft hij heel lang stil gestaan vanaf 1997 :P of heeft iemand anders het blok al eens los gehad. Hieruit neem ik op dat het big end wel meer kilometers kan draaien?

Ik rij vooral op de weg, af toe eens een strookje gras meenemen. Misschien in de toekomst nog eens een offroad tourtjes ofzo.

Ik heb een SMC 660 gehad. Een compelete motorrevisie laten doen. Daarna heb ik er 33.000 km mee gereden tot dat tie gejat werd. Motor voelde nog aan als nieuw. Maar wel veel olie wissels gedaan. Elke 25 draai uren, was bijna altijd minder dan 1000 kms.

1354466284Nblub_fotooz_083.jpg


Goede oude tijd. Ik mis die oude beer nog steeds. Afgezien van tankslapper achtige taferelen in lange bochten was het een verschrikkelijk goede weg motor. Mijn SX450f is een ramp op de weg. In het terrein en baan is het de betere keus 8-)
 
Ik wil mijn zuiger vervangen ivm veel carterdruk, waar kan ik die het beste bestellen? Helaas is er voor mijn oude blok niet veel te vinden.. Het is voor een lc4 620 uit 1994.
 
Volgens mij is dat hetzelfde als een nieuwere 620. Zolang de boring maar klopt. Drijfstang is ook hetzelfde, de 600 had een andere zo uit mijn hoofd. Zou ik ff moeten checken. Ooit een keer een wössner zuiger uit Letland besteld op Ebay was spotgoedkoop. Zal eens kijken of ik de verkoper nog weet.
 
Heeft iemand ook het probleem dat je niks ziet als het donker is, het lichtbeeld geeft niet een heldere straal. En daarna blijft er bijna niks over. Iemand tips? Zie foto's hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een imitatie kapje of is dat een KTM lamp?

Licht op de juiste manier naar straat brengen is best moeilijk als je er geen verstand van hebt, dus het kan zomaar zijn dat er niks klopt van de geometrie van de reflector ;)

Heb je wel de juiste lamp er in en zit hij recht? Alles valt en staat met het juiste brandpunt. Als het een lamp is met 2 draden, zit hij dan niet op de kop?
 
Hé LC4 liefhebbers. Ik heb jaren ook LC4 gereden, maar heb vorig jaar afscheid genomen van mijn fietsje. Ik heb op zolder nog eea aan LC4 spullen liggen. Advertentie staat op MP onder de volgende kop. KTM LC4 625 2002 onderdelen
Kan via de App geen link maken....voor zover ik weet. Mss iets van je gading ertussen?
 
Heb weer een vraagje, dit weekend heb ik mijn klepppen laten controleren door een collega. Al het nodige los gehad. Kleppen stonden goed, dus alles weer opgebouwd. Heeft allemaal een tijdje geduurd. Maar toch starten lopen, nu had mijn collega erover dat bij een olie wissel het spul ontlucht moest worden etc etc. (gewoon algemene informatie)

maar nu checkte ik direct na het starten of er olie lang het olie check raampje aan de rechter kant langs kwam. Niet dus, motor heeft misschien 20 seconden gedraaid. Heb hem maar weer uitgezet uit angst dat het spul niet gesmeerd wordt.

Nu is mijn vraag, hoelang duurt het voordat de olie langs het raampje komt? En moet je het systeem weer ontluchten als je kleppen hebt gesteld?

Het gaat om een 1997 motorblok (gecheckt met blok nummer) olie in het frame
 
Hej LockOn, ik denk dat je te voorzichtig geweest bent. Maar alleen als de motor voor de olie wissel goed werkte dan zal die dat ook na een wisssel doen. Ontluchten is alleen maar om eerder olie overal te hebben. Olie in het frame is een soort van olie koeling en opslag. Eigenlijk niets apart.
Het is lang geleden dat ik mijn 660 gedaan heb maar denk zo rond de 15 - 20 sec dat de wartel dicht moest draaien omdat er dan olie begon te spuiten.
Zolang je niet onnodig aan het gas zit te draaien gaat het wel langer dan 20 sec goed. Dat je geen olie ziet wil niet zeggen dat er niet gesmeert wordt! Filterhuis moet vol en de leidingen ook. Maar eerst gaat het naar de mptpr toe en dan verder. Dat glaasje is de laatste halte.

Ik neem aan dat de brommert geen olie lekt als vergiet?!?
 
Ik moet bekennen dat hij hier en daar wel een drupje laat, één van de kleppendeksel boutjes zat niet vast dus hoop dat het nu wat minder is. Verder zweet hij een klein beetje bij de uitgaande assen :$. Maar het loopt er niet uit als een vergiet.

Ik zal hem vanavond nog een keer aanschoppen en dan even langer laten lopen, bedankt voor het advies!
 
Oké motor vanavond weer gestart, deze keer een timer er even bij om er beetje een beeld bij te krijgen. Wachten duurt altijd lang :P, maar 2 minuten en 10 seconden. Nog steeds geen olie langs het glaasje. Wat me opviel was dat het raampje ook niet heel schoon is, heb halverwege dit jaar de olie gecheckt en toen kwam het nog wel bij het glaasje langs.... Tussen door niet veel kilometers gereden, olie was ververst toen ik hem kocht. nu +/- 800 kilometer gereden.

Tevens zit er genoeg olie in het blok

Ben bang dat er toch iets mis is, iemand op het forum die een vergelijkbaar probleem heeft gehad?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan